Ja, det är ju inte helt lätt. Speciellt inte för torkarautomatiken, som av naturliga skäl inte ser ett skvatt i mörkret. Där tror jag man behöver tänka om kring val av hårdvara. Kanske en annan typ av sensor eller att man lyser upp en liten del av fönstret.Nicke Nyfiken skrev:Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...jonasl skrev:Jag blir ändå lite bekymrad.
Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.
MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2022.28
Re: Senaste version 2022.28
I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Senaste version 2022.28
Så om du stänger av klimatanläggningen och sedan trycker på Auto så den startar igen, så är stolsvärmen fortfarande i manuellt läge på din bil?Jerker skrev:I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
I så fall är det skillnad mellan bilarna, kanske beroende på om man har värmepump eller ej.
I min bil går stolsvärmen igång automatiskt varje gång jag justerat något i klimatanläggningen (förutom temp) och sedan återgår till Auto.
Sedan krävs det 3 eller 6 klick (om man har passagerare) på skärmen för att stänga av skiten igen.
Model Y P
Model S P
Model S P
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2022.28
Jag konstaterade häromdagen att rattvärmen gick igång utan att jag slagit på den. Detta kan vara en ny feature som kommit i någon av de senaste uppdateringarna.Jerker skrev:I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2022.28
Då ryker sista stömbrytaren snabbare än väntatmikebike skrev:Jag konstaterade häromdagen att rattvärmen gick igång utan att jag slagit på den. Detta kan vara en ny feature som kommit i någon av de senaste uppdateringarna.Jerker skrev:I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2022.28
Har nu räknat ut att det behövs 5 st brytare. Skriver en bokstav på varje så jag inte blandar ihop dom.
T orkare
E xtern högtalare
S tyre
L yse
A rsle
T orkare
E xtern högtalare
S tyre
L yse
A rsle
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Senaste version 2022.28
Jag har en från 2019, så den är utan värmepump. Ja, det verkar vara olika mellan bilarna.Nicke Nyfiken skrev:Så om du stänger av klimatanläggningen och sedan trycker på Auto så den startar igen, så är stolsvärmen fortfarande i manuellt läge på din bil?Jerker skrev:I min model 3 så behåller den inställningen för stolsvärme oavsett hur jag ber klimatanläggningen i övrigt att agera. Jag har alltid klimatanläggningen på auto, ändrar bara temperatur. Stolsvärmen sätter sig aldrig i autoläge av sig självt, bara om jag klickar på den så att den hamnar i autoläge.
I så fall är det skillnad mellan bilarna, kanske beroende på om man har värmepump eller ej.
I min bil går stolsvärmen igång automatiskt varje gång jag justerat något i klimatanläggningen (förutom temp) och sedan återgår till Auto.
Sedan krävs det 3 eller 6 klick (om man har passagerare) på skärmen för att stänga av skiten igen.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Senaste version 2022.28
Precis. Tyvärr är det väl stor risk att hårdvaran är för dålig.jonasl skrev:Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Senaste version 2022.28
Var är ”matrix” softan för helljusen? DET skulle vara en värdehöjare! Men med tanke på hur all annan automatik ser ut fortfarande så lär det väl aldrig bli verklighet tyvärr.
Re: Senaste version 2022.28
Matrix är lätt att lösa, mycket lättare än vanliga strålkastare. Så det tycker jag allt du kan hoppas på!popitop skrev:Var är ”matrix” softan för helljusen? DET skulle vara en värdehöjare! Men med tanke på hur all annan automatik ser ut fortfarande så lär det väl aldrig bli verklighet tyvärr.
Re: Senaste version 2022.28
Slog igång kalibrering så nu har jag inte ens backkamera, allt är svart. Hade ju varit fint att kunna se bakåt i en bil med noll sikt genom bakrutan. Längtar efter min ps2 med 360vy och pilot assist
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2022.28
Det var ju en ny variant jag har kört kalibrering tidigare utan att tappa backkameran iaf… fast detRemuz skrev:Slog igång kalibrering så nu har jag inte ens backkamera, allt är svart. Hade ju varit fint att kunna se bakåt i en bil med noll sikt genom bakrutan. Längtar efter min ps2 med 360vy och pilot assist
var ett tag sedan iofs.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2022.28
För att förtydliga, ingen kamera funkar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2022.28
Nämen, spökbromsningar, mitt på ljusa dagen på rak motorväg utan trafik. Helt ensam.
Seriöst, vilket skämt. Stäng av den här lögnen om autopilot och ge oss en normal farthållare i alla fall. Riktigt less på skiten. Att man kan kalla ett fladdrigt och opålitligt förar”stöd” för autopilot är ett hån.
Seriöst, vilket skämt. Stäng av den här lögnen om autopilot och ge oss en normal farthållare i alla fall. Riktigt less på skiten. Att man kan kalla ett fladdrigt och opålitligt förar”stöd” för autopilot är ett hån.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Senaste version 2022.28
Jag skulle backa in mellan två bilar på en parkeringsplats och det var visserligen ganska tajt men hade funkat fint, mitt i backningen tog bilen över och slängde upp en skylt ”autoparkering avbruten” eller något liknande i displayen och bilen tvärstannade samt stängdes av så instegsläget för sätet aktiverades och jag befann mig sittande med huvet i taket. Har ej FSD.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2022.28
Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2022.36
Laddar ner 36.1 nåt nytt?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2022.36
Ja, massor enl https://tesla-info.com/blog/release-notes.php
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Senaste version 2022.28
Till Teslas försvar så påstår dom väl själva att Autopilot inte är särskilt bra på annat än motorväg..Lophornis skrev:Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Men varför kör du med helljus bakom en medtrafikant?
Re: Senaste version 2022.28
*skvättCurik skrev:Ja, det är ju inte helt lätt. Speciellt inte för torkarautomatiken, som av naturliga skäl inte ser ett skvatt i mörkret. Där tror jag man behöver tänka om kring val av hårdvara. Kanske en annan typ av sensor eller att man lyser upp en liten del av fönstret.Nicke Nyfiken skrev:Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...jonasl skrev:Jag blir ändå lite bekymrad.
Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.
MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Senaste version 2022.36
Vad har appen 4.13.3-1334 för nyheter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Senaste version 2022.28
Medveten om att den är bäst på motorvägen, fast farthållare ska väl funka även på annan väg. Ang helljuset så är ju det automatisk numera och den bländade ner för mopeden felet var att den ej bromsade in bilen förens sista sek. Före uppdateringen så såg min radar den bra mycket tidigare.Curik skrev:Till Teslas försvar så påstår dom väl själva att Autopilot inte är särskilt bra på annat än motorväg..Lophornis skrev:Var med om en riktig skräckupplevelse, bilen höll på köra på en mopedist. Åker i natten med autopilot aktiv och helljus påslagen hastighet 90kmh, bilen vägrar se mopeden när den sedan gör det då har jag redan tagit över och svängt ut. DÅ ser bilen mopeden och tvärbromsar så man även fick ge gas för att inte bli påkörd bakifrån. Mopedist hade bakljus, reflexväst så syntes gjorde den men inte för kameran.
Men varför kör du med helljus bakom en medtrafikant?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Senaste version 2022.36
Inaktivering av Autopilot vid motorvägspåfarter
Myndighetsregler = försämringar
Hade väntat på denna. Innan så bytte bilen fil (i en påfart) utan att blinka.
Tråkigt att nuvarande UNECE-regler gör bilen sämre och mindre säker. Förhoppningsvis är lättnader på väg:
Myndighetsregler = försämringar
Hade väntat på denna. Innan så bytte bilen fil (i en påfart) utan att blinka.
Tråkigt att nuvarande UNECE-regler gör bilen sämre och mindre säker. Förhoppningsvis är lättnader på väg:
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)