Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av evilirish »

Någon mer som fått problem med Spotify med senaste versionen?
Väljer jag en enstaka låt, och då får "låt-radio" så byteret den inte låt till nästa i "radion" utan börjar om på samma låt. Väljer jag att hoppa till nästa låt däremot, så byter den till nästa. Som också går på repeat tills jag manuellt trycker nästa..
Har provat omstart, men hjälpte inte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av mikebike »

Jag vet inte riktigt vid vilken uppdatering det skedde, men farthållaren fungerar bättre nu.
Tidigare var det så att om man körde om en bil med farthållaren aktiverad och släppte upp pedalen när man passerat så motorbromsade min bil kraftigt och hastigheten gick ned under den inställda hastigheten innan farthållaren "hittade rätt".
Idag konstaterade jag att bilen inte motorbromsade speciellt kraftigt och den hittade den inställda hastigheten mjukt och fint.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
Jag vet inte riktigt vid vilken uppdatering det skedde, men farthållaren fungerar bättre nu.
Tidigare var det så att om man körde om en bil med farthållaren aktiverad och släppte upp pedalen när man passerat så motorbromsade min bil kraftigt och hastigheten gick ned under den inställda hastigheten innan farthållaren "hittade rätt".
Idag konstaterade jag att bilen inte motorbromsade speciellt kraftigt och den hittade den inställda hastigheten mjukt och fint.
Trevligt om detta beteende är åtgärdat. Var ganska irriterande tidigare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av evilirish »

evilirish skrev:
Någon mer som fått problem med Spotify med senaste versionen?
Väljer jag en enstaka låt, och då får "låt-radio" så byteret den inte låt till nästa i "radion" utan börjar om på samma låt. Väljer jag att hoppa till nästa låt däremot, så byter den till nästa. Som också går på repeat tills jag manuellt trycker nästa..
Har provat omstart, men hjälpte inte.
Svarar mig själv. Idag fungerade Spotify som vanligt igen. Tillfälliga kosmiska strålar, eller så har det smugits ut en patch som fixade problemet.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av marcusw »

mikebike skrev:
Jag vet inte riktigt vid vilken uppdatering det skedde, men farthållaren fungerar bättre nu.
Tidigare var det så att om man körde om en bil med farthållaren aktiverad och släppte upp pedalen när man passerat så motorbromsade min bil kraftigt och hastigheten gick ned under den inställda hastigheten innan farthållaren "hittade rätt".
Idag konstaterade jag att bilen inte motorbromsade speciellt kraftigt och den hittade den inställda hastigheten mjukt och fint.
Testade detta idag och kan bara hålla med att den beter sig betydligt bättre i dessa situationer!
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Henkens »

Om man har MCU1 så är senaste versionen 2020.48.37.6
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av JonasPersson »

Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Bjelke »

JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av JonasPersson »

Bjelke skrev:
JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…

Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av jpetters »

JonasPersson skrev:
Bjelke skrev:
JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…

Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
Det är väl även en harmonisering med 3/Y, eller har de någon gradering med effekt?
Jag hade hellre haft det kvar och sluppit komplettera med någon app.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Skyltspurtaren »

jak skrev:
Klafver94 skrev:
Nej, däremot så stängs inte autostyrningen av för mig när jag slår på blinkers för att byta fil. 2021.32.10.

Men oj vad bra vanlig AP blev nu igen efter ”buggfix” från 2021.32.10 till 2021.32.21. Nu stänger den av sig (ännu bättre?) vid rejäl blink till vänster. Och där bestämde jag mig för att sätta uppdateringsknappen på ”standard” istället. Vill verkligen inte ha oprövade versioner som påverkar hur bilen kör!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av BrooklynS »

Ja AP uppträder mer naturligt nu igen. Men söker sig lite i sidled på rak väg…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av martinot »

Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Bjelke »

Märkte igår att dom verkar ha löst ett ganska drygt problem nu (antar att det hänger ihop
med nya programvaran) och det är att bilen har perfekt kontakt med nätet eftersom Spotify
nu fungerar direkt man sätter sig i bilen! :) ingen som helst tidsfördröjning alls, istället för flera
minuters ”radioskugga” :) :) :)
Verkar även som att kontakten med bilen när den är parkerad är lika snabb som förut igen, inte
testat just det så mycket än men nu svarade den tex på mindre än 10 sekunder :)
Så nu får man faktiskt premium connectivity som man betalar för ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Elix747 »

jpetters skrev:
mikebike skrev:
Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.
Så var det på min Volvo också. Den stängde av helljuset under 30km/h när jag körde med automatiskt helljus. Så det verkar inte vara en Teslagrej.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Jerker »

Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av LarsL »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.
Och då är det helt omöjligt att tända helljus?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Har inte checkat eller tänkt på hur 2021.32 fungerar i detta avseendet, men tidigare så var det så på min Tesla att den aldrig slog på helljuset (oavsett hastighet) om den identifierade tända gatlyktor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar