Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Remuz »

Kan nog vara så, men jag brukade kunna se när jag backade upp på uppfarten. Numera ser man inget alls...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av TeslaTissel »

hanst skrev:
Att färgerna är off beror på att sidokamrorna är att de inte har all information om färgerna, på ap 2.5 och uppåt är av kameran av typen RCCB (Red Clear Clear Blue) och det gör att den gröna färgen i bilden beräknas av datorn .
Ap2 hade RCCC (Red Clear Clear Clear) och vanliga kameror RGGB (Red Green Green Blue).

Mer om detta här
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3526745/
Intressant info, det hade jag inte koll på.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av LasseTM »

Remuz skrev:
Kan nog vara så, men jag brukade kunna se när jag backade upp på uppfarten. Numera ser man inget alls...
Kan inte annat än att hålla med, ser ju inget just nu när jag backar efter 16:00 innan var back kameran riktigt bra i mörker.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Curik »

Remuz skrev:
Vet inte om det är slumpen som gjort det eller om det är mjukvara, men jag har inte längre ”nightvision” på min backkamera. Sidorna har kvar det dock...
Jag har aldrig haft det på min 2020 MS. :( Det ser exakt ut sådär på min och har gjort sedan jag köpte den.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Nicklas »

Jag har också haft det mycket bättre innan med MCU1 och skapade helt enkelt ett ärende kring detta...
Hej,

Sedan senaste uppgradering till MCU2 är backkameran väldigt mörk och väldigt dålig i mörker...

När bilen var inne för uppgradering, bytte ni någon kamera?
Eller är detta helt enkelt ren mjukvara som kommer förbättras framöver?

Mvh,
Nicklas

Fick följande som svar:
Hej Nicklas,

Detta är något som kommer att bli bättre framigenom och alltså inget som har med er backkamera att göra. Vi kommer därför att avboka er tid. Har ni några vidare funderingar ber vi att ni återkommer med en ny tidsbokning.

Vänligen,
Tesla Service
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Remuz »

Jag backar upp på en väg helt utan belysning och backljuset är milt sagt svagt på teslan. Dock har jag alltid sett mycket bra i kameran. Nu gör jag inte det längre och det kändes som det var v44 det blev knas...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Hertsh »

2020.44.25 nedladdad. Inget nytt mot 2020.44.15.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Senaste version 2020.44

Inlägg av Dream99 »

Tycker 44.25 är bättre på att läsa av vägskyltar.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Remote Livestream Video May Be Coming Soon to Your Tesla App.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon

Coolt!


EDIT:
Kommer man sätta in stöd för 5G också?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Linkz »

Zalman3 skrev:

Tesla Remote Livestream Video May Be Coming Soon to Your Tesla App.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon

Coolt!


EDIT:
Kommer man sätta in stöd för 5G också?
5G är hårdvara, inte mjukvara (primärt).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Zalman3 »

Undrar vad Datainspektionen säger om detta?

Kamerabevakning inne i en privatbostad anses nästan alltid som verksamhet av rent privat natur. Samma sak gäller om du filmar din inhägnade trädgård eller någon annan privat byggnad som garage, förråd, sjöbod eller viss tomtmark. Däremot får du inte bevaka utanför din tomtgräns eller in på någon annans tomt. Var därför noggrann och kontrollera kamerans upptagningsområde så att du inte filmar din grannes trädgård, trottoaren eller vägen utanför ditt hus eller någon annan plats där allmänheten kan röra sig. Du får inte heller kamerabevaka byggnader, bilar eller båtar som används i yrkes- eller affärsverksamhet. Sådan kamerabevakning omfattas inte av privatundantaget eftersom näringsverksamhet aldrig är av rent privat natur.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Linkz »

Zalman3 skrev:
Undrar vad Datainspektionen säger om detta?

Kamerabevakning inne i en privatbostad anses nästan alltid som verksamhet av rent privat natur. Samma sak gäller om du filmar din inhägnade trädgård eller någon annan privat byggnad som garage, förråd, sjöbod eller viss tomtmark. Däremot får du inte bevaka utanför din tomtgräns eller in på någon annans tomt. Var därför noggrann och kontrollera kamerans upptagningsområde så att du inte filmar din grannes trädgård, trottoaren eller vägen utanför ditt hus eller någon annan plats där allmänheten kan röra sig. Du får inte heller kamerabevaka byggnader, bilar eller båtar som används i yrkes- eller affärsverksamhet. Sådan kamerabevakning omfattas inte av privatundantaget eftersom näringsverksamhet aldrig är av rent privat natur.

Tror den frågan är något av en gråzon. Kamerabevakningslagen gäller bara i princip "fasta" installationer. "All kamerabevakning som, utan att manövreras på platsen, sker på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning i Sverige". Sentry är ju varken eller, då den bara filmar i samband med händelse, och bara under en kort period samt att du inte står parkerad dagar i sträck i syfte att filma alla som rör sig i området.

Knivigare däremot med dataskyddsförordningen som i princip säger att du inte får ta ett kort på någon utan att be om deras tillstånd först, och då faller ju hela konceptet med bevakningen. Det roliga med privatundantaget från den regeln som du klistrade in ovan, är ju att om du parkerar din firmabil på tomten och filmar den så faller undantaget? :lol:

Å andra sidan är alla bevis oavsett om de är lagligt insamlade eller inte, giltiga i domstol.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Zalman3 »

Linkz skrev:
Zalman3 skrev:
Undrar vad Datainspektionen säger om detta?

Kamerabevakning inne i en privatbostad anses nästan alltid som verksamhet av rent privat natur. Samma sak gäller om du filmar din inhägnade trädgård eller någon annan privat byggnad som garage, förråd, sjöbod eller viss tomtmark. Däremot får du inte bevaka utanför din tomtgräns eller in på någon annans tomt. Var därför noggrann och kontrollera kamerans upptagningsområde så att du inte filmar din grannes trädgård, trottoaren eller vägen utanför ditt hus eller någon annan plats där allmänheten kan röra sig. Du får inte heller kamerabevaka byggnader, bilar eller båtar som används i yrkes- eller affärsverksamhet. Sådan kamerabevakning omfattas inte av privatundantaget eftersom näringsverksamhet aldrig är av rent privat natur.

Tror den frågan är något av en gråzon. Kamerabevakningslagen gäller bara i princip "fasta" installationer. "All kamerabevakning som, utan att manövreras på platsen, sker på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning i Sverige". Sentry är ju varken eller, då den bara filmar i samband med händelse, och bara under en kort period samt att du inte står parkerad dagar i sträck i syfte att filma alla som rör sig i området.

Knivigare däremot med dataskyddsförordningen som i princip säger att du inte får ta ett kort på någon utan att be om deras tillstånd först, och då faller ju hela konceptet med bevakningen. Det roliga med privatundantaget från den regeln som du klistrade in ovan, är ju att om du parkerar din firmabil på tomten och filmar den så faller undantaget? :lol:

Å andra sidan är alla bevis oavsett om de är lagligt insamlade eller inte, giltiga i domstol.
Å andra sidan är ju redan dagens Sentry Mode ungefär samma.
Och polisen är väl bara glada att få filmbevis?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av JonasH »

Nej de är inte glada.

Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde. :evil:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Fredrik j »

Undrar om man inte kan komma undan på att uppsåt saknas? Man kan ju hävda att man inte visste att bilen spelar in film. Om man nu på något märkligt sätt skulle bli åtalad.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Pontus »

JonasH skrev:
Nej de är inte glada.

Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde. :evil:
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
JonasH skrev:
Nej de är inte glada.

Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde. :evil:
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.
Jag vet ett par liknande incidenter, och från nära vänner som jag vet inte hittar på, där man i princip har pekat ut förövaren och presenterat bevis men polisen har ändå omedelbart lagt ned ärendet "i brist på spaningsuppslag". Det verkar som vissa enklare brott alltid rutinmässigt avskrivs. Leif GW Persson har ju också ondgjort sig över detta. Resonemanget från polisens sida verkar vara att även om det bara är för dem att åka och plocka in buset så tar det resurser från allvarligare brott och därför prioriteras det ned.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Fredrik j »

Man skriver väl av enligt allvarlighet. Försummelsebrott utan personskador ses väl som ett försäkringsärende?
Tråkigt för det drabbar förtroendet för polisen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av bylund »

Jag kan väl förstå om det inte prioriteras, även om jag tycker att det borde göras. Men då kan man ju åtminstone bemöda sig med att skriva det, och inte det uppenbart felaktiga att uppslag saknas. Det hade nog varit lättare att svälja om man inte blir ljugen rakt upp i ansiktet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av BrooklynS »

Kanske en egen tråd om detta?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.44

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Kanske en egen tråd om detta?
Varför bryta med en av TCS:s forums allra äldsta traditioner? :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Remuz »

48
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av fth »

Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

fth skrev:
Hertsh skrev:
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott. Bild
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.

/fth
Nej, ingen aning faktiskt. Synd att jag lärde mig det samtidigt som jag nu inte behöver det. Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar