Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Gustafsson »

Referensramarna ändrar sig uppenbarligen:
”Ludicrous är lite småtrött”.
Den såg jag inte komma...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av SALVETA »

Någon som förstår vilka som får prova EAP? Finns det särskilda kriterier eller rullar dom bara ut det i vågor som dom vanliga uppdateringarna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3746
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av AAKEE »

SALVETA skrev:
Någon som förstår vilka som får prova EAP? Finns det särskilda kriterier eller rullar dom bara ut det i vågor som dom vanliga uppdateringarna?
Gissar att förre köper än Tesla vill.
Tills nyligen fanns bara valet FSD för mig.
Att man infört(återinfört?) EAP är sannolikt beroende på att FSD är så dyrt att ”för få” köper ?

Jag fick FSD som demo i tre månader vid mitt köp. Går ut 1/4.

För mig har inga funktioner av värde gått använda pga vinterväglag. Bara farthållaren (när inte snö fastnar på kofångaren) men den ingår ju hursom.
Filbyte osv har inte alls fungerat, den har knappt kunnat styra själv i aktuell fil och en gång bestämde den sig för att försöka styra in i mitträcket. Hann styra emot...

Försökt backa in och ut ut garaget vilket bara fungerar om den stått inne och är torr från snö. Köra in efter färd= nope.

Provat summon, men eftersom man måste stå inom ett par meter från bilen för att den inte ska nope:a blir det endast en väldigt dåligt fungerande gimmick.
77K, my @[censur].

Kommer det en prenumeration och man kan ta en månad mitt i sommaren bara för kicks, då kan det ju vara lekskoj.
Är väldigt glad att jag inte köpte i beställningen.

[Edit]Jag har också fått mail om EAP, men eftersom jag redan har demo på full FSD borde det inte märkas...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Testat EAP igår och dag, och är personligen inte imponerad. Fungerar rätt dåligt vid filbyte. Många gånger som bilen "ger upp" och inte vågar byta fil. Dessutom krångligt att behöva bekräfta på olika sätt.

Gällande Navigate on Autopilot så är jag inte heller så imponerad. Så fort man kört av avfarter, eller kommer närmar sig stan, så ger funktion upp och stänger av sig. Extremt begränsat område som den fungerar inom (bara landsvägar och leder i stor sett, och närmast innan/efter påfarter/avfarter).

Så med tanke på att automatiskt filbyte inte klarar hyfsat normaltät trafik speciellt bra, och Navigate on AP ger upp direkt efter avfarterna, så kommer man ju i stort få betala en massa pengar för att bilen skall automatiskt svänga av på en avfart. Det är den enda vettiga funktionen som kvarstår som fungerar konsekvent bra.

Skulle jag betala 18 000 för att bilen skall automatiskt svänga av från en avfart, eller ens 50-lapp per månad för detta "nöje"? Nej, knappast.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Referensramarna ändrar sig uppenbarligen:
”Ludicrous är lite småtrött”.
Den såg jag inte komma...
På vintern alltså... (som jag förstod det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Testat EAP igår och dag, och är personligen inte imponerad. Fungerar rätt dåligt vid filbyte. Många gånger som bilen "ger upp" och inte vågar byta fil. Dessutom krångligt att behöva bekräfta på olika sätt.

Gällande Navigate on Autopilot så är jag inte heller så imponerad. Så fort man kört av avfarter, eller kommer närmar sig stan, så ger funktion upp och stänger av sig. Extremt begränsat område som den fungerar inom (bara landsvägar och leder i stor sett, och närmast innan/efter påfarter/avfarter).

Så med tanke på att automatiskt filbyte inte klarar hyfsat normaltät trafik speciellt bra, och Navigate on AP ger upp direkt efter avfarterna, så kommer man ju i stort få betala en massa pengar för att bilen skall automatiskt svänga av på en avfart. Det är den enda vettiga funktionen som kvarstår som fungerar konsekvent bra.

Skulle jag betala 18 000 för att bilen skall automatiskt svänga av från en avfart, eller ens 50-lapp per månad för detta "nöje"? Nej, knappast.
Jag har fsd på ena bilen och har kommit fram till ungefär samma sak, testar det ytterst sällan eftersom det inte ger
mig något direkt.
Vanliga AP räcker (än så länge iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
Testat EAP igår och dag, och är personligen inte imponerad. Fungerar rätt dåligt vid filbyte. Många gånger som bilen "ger upp" och inte vågar byta fil. Dessutom krångligt att behöva bekräfta på olika sätt.

Gällande Navigate on Autopilot så är jag inte heller så imponerad. Så fort man kört av avfarter, eller kommer närmar sig stan, så ger funktion upp och stänger av sig. Extremt begränsat område som den fungerar inom (bara landsvägar och leder i stor sett, och närmast innan/efter påfarter/avfarter).

Så med tanke på att automatiskt filbyte inte klarar hyfsat normaltät trafik speciellt bra, och Navigate on AP ger upp direkt efter avfarterna, så kommer man ju i stort få betala en massa pengar för att bilen skall automatiskt svänga av på en avfart. Det är den enda vettiga funktionen som kvarstår som fungerar konsekvent bra.

Skulle jag betala 18 000 för att bilen skall automatiskt svänga av från en avfart, eller ens 50-lapp per månad för detta "nöje"? Nej, knappast.
Håller med, var nära att köpa EAP i september men är glad att jag inte gjorde det.
Funkade bra när jag åkte Tullinge - Vagnhärad och hade passerat Södertälje då trafiken är rätt lugn på motorvägen, men sträckan mellan Södertälje - Stockholm vägrar den byta fil.
Är ute som ett fylla ibland i två filer men hoppar tillbaka i högerfilen igen.

Jag åker ju till tex Danmark med min bil ibland i jobbet och då skulle EAP vara trevligt så den kör om långtradare men inte för nästan 40k.
Testat Summon lite men är ju mest en gimmick.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
Uppgraderade till 21.4.12 igår, och idag så fick jag flera konstiga USB-felmeddelanden. Fick även formatera om min SSD med TeslaCam-folder då den blivit korrupt.

Tidigare så kunde jag ha SSD, USB-minne (musikfiler), och två Xbox-kontrollers inkopplade, men ger felmeddelande nu om allt är inkopplat.

Någon anna som fått liknande problem?

Har de dragit ner på effekten över USB-uttagen med 21.4.12?
Fick också något USB felmeddelande på min S efter uppdateringen till 4.12 + diverse buggar med backkameran. Verkar vara en version man helst skippar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

jpetters skrev:
martinot skrev:
Uppgraderade till 21.4.12 igår, och idag så fick jag flera konstiga USB-felmeddelanden. Fick även formatera om min SSD med TeslaCam-folder då den blivit korrupt.

Tidigare så kunde jag ha SSD, USB-minne (musikfiler), och två Xbox-kontrollers inkopplade, men ger felmeddelande nu om allt är inkopplat.

Någon anna som fått liknande problem?

Har de dragit ner på effekten över USB-uttagen med 21.4.12?
Fick också något USB felmeddelande på min S efter uppdateringen till 4.12 + diverse buggar med backkameran. Verkar vara en version man helst skippar.
Japp. Varning för 21.4.12. Känns extremt buggig kring iaf. USB för mig.

Här är felet som jag får upp lite random:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av bolleboll »

LasseTM skrev:
martinot skrev:
Testat EAP igår och dag, och är personligen inte imponerad. Fungerar rätt dåligt vid filbyte. Många gånger som bilen "ger upp" och inte vågar byta fil. Dessutom krångligt att behöva bekräfta på olika sätt.

Gällande Navigate on Autopilot så är jag inte heller så imponerad. Så fort man kört av avfarter, eller kommer närmar sig stan, så ger funktion upp och stänger av sig. Extremt begränsat område som den fungerar inom (bara landsvägar och leder i stor sett, och närmast innan/efter påfarter/avfarter).

Så med tanke på att automatiskt filbyte inte klarar hyfsat normaltät trafik speciellt bra, och Navigate on AP ger upp direkt efter avfarterna, så kommer man ju i stort få betala en massa pengar för att bilen skall automatiskt svänga av på en avfart. Det är den enda vettiga funktionen som kvarstår som fungerar konsekvent bra.

Skulle jag betala 18 000 för att bilen skall automatiskt svänga av från en avfart, eller ens 50-lapp per månad för detta "nöje"? Nej, knappast.
Håller med, var nära att köpa EAP i september men är glad att jag inte gjorde det.
Funkade bra när jag åkte Tullinge - Vagnhärad och hade passerat Södertälje då trafiken är rätt lugn på motorvägen, men sträckan mellan Södertälje - Stockholm vägrar den byta fil.
Är ute som ett fylla ibland i två filer men hoppar tillbaka i högerfilen igen.

Jag åker ju till tex Danmark med min bil ibland i jobbet och då skulle EAP vara trevligt så den kör om långtradare men inte för nästan 40k.
Testat Summon lite men är ju mest en gimmick.
Jag håller inte med.
Jag tycker EAP var super bra.
filbyte fungerar klockrent. men det tar lite tid att lära sig.
antingen väntar man på den sena upptäckten av mjukvaran att byta fil (som jag tycker är bra ibland och kass ibland), eller så bestämmer man själv genom att använda blinkers.
Efter att blinkers är igång (antingen automatiskt eller manuellt) så måste man dutta till på ratten så att EAP (autolanechange) känner att man har händerna på ratten. Eller börja styrningen själv. tyckte det var enklast med dutten.
Om inte EAP(autolanechange) känner att händerna är på ratten så avbryter den filbytet.

När jag väl hittat ett bra sätt så är jag hur nöjd som helst. Hjälp med filbyte var något jagverkligen saknade med AP. Nu är allt perfekt!!
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Xeik »

martinot skrev:
jpetters skrev:
martinot skrev:
Uppgraderade till 21.4.12 igår, och idag så fick jag flera konstiga USB-felmeddelanden. Fick även formatera om min SSD med TeslaCam-folder då den blivit korrupt.

Tidigare så kunde jag ha SSD, USB-minne (musikfiler), och två Xbox-kontrollers inkopplade, men ger felmeddelande nu om allt är inkopplat.

Någon anna som fått liknande problem?

Har de dragit ner på effekten över USB-uttagen med 21.4.12?
Fick också något USB felmeddelande på min S efter uppdateringen till 4.12 + diverse buggar med backkameran. Verkar vara en version man helst skippar.
Japp. Varning för 21.4.12. Känns extremt buggig kring iaf. USB för mig.

Här är felet som jag får upp lite random:

Bild
Det felet har jag haft från och till sedan efter någon uppdatering innan jul. Så inte säkert att det bara beror på just 4.12
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Xeik skrev:
martinot skrev:
jpetters skrev:
martinot skrev:
Uppgraderade till 21.4.12 igår, och idag så fick jag flera konstiga USB-felmeddelanden. Fick även formatera om min SSD med TeslaCam-folder då den blivit korrupt.

Tidigare så kunde jag ha SSD, USB-minne (musikfiler), och två Xbox-kontrollers inkopplade, men ger felmeddelande nu om allt är inkopplat.

Någon anna som fått liknande problem?

Har de dragit ner på effekten över USB-uttagen med 21.4.12?
Fick också något USB felmeddelande på min S efter uppdateringen till 4.12 + diverse buggar med backkameran. Verkar vara en version man helst skippar.
Japp. Varning för 21.4.12. Känns extremt buggig kring iaf. USB för mig.

Här är felet som jag får upp lite random:

Bild
Det felet har jag haft från och till sedan efter någon uppdatering innan jul. Så inte säkert att det bara beror på just 4.12
Skumt!

Aldrig någonsin haft det problemet innan! Körde på 2021.4.11 innan, och alla USB-tillbehör fungerade perfekt med den versionen (och alla tidigare versioner, inklusive alla 2021.4.x-versioner).

Så fort jag uppdaterat till 2021.4.12 i fredags så kom problemet för första gången för mig. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av jpetters »

martinot skrev:
Xeik skrev:
martinot skrev:
jpetters skrev:
martinot skrev:
Uppgraderade till 21.4.12 igår, och idag så fick jag flera konstiga USB-felmeddelanden. Fick även formatera om min SSD med TeslaCam-folder då den blivit korrupt.

Tidigare så kunde jag ha SSD, USB-minne (musikfiler), och två Xbox-kontrollers inkopplade, men ger felmeddelande nu om allt är inkopplat.

Någon anna som fått liknande problem?

Har de dragit ner på effekten över USB-uttagen med 21.4.12?
Fick också något USB felmeddelande på min S efter uppdateringen till 4.12 + diverse buggar med backkameran. Verkar vara en version man helst skippar.
Japp. Varning för 21.4.12. Känns extremt buggig kring iaf. USB för mig.

Här är felet som jag får upp lite random:

Bild
Det felet har jag haft från och till sedan efter någon uppdatering innan jul. Så inte säkert att det bara beror på just 4.12
Skumt!

Aldrig någonsin haft det problemet innan! Körde på 2021.4.11 innan, och alla USB-tillbehör fungerade perfekt med den versionen (och alla tidigare versioner, inklusive alla 2021.4.x-versioner).

Så fort jag uppdaterat till 2021.4.12 i fredags så kom problemet för första gången för mig. :?
Samma för mig. 0 problem innan 4.12. Något har de nog ändrat.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Jag hade liknande på en av mina i somras, strulade som fan direkt efter en uppdatering och jag testade
allt möjligt på ett helt nytt minne men det visade sig att det var fel på minnet iaf, funkade perfekt efter att
jag hade stoppat i ett nytt... helskumt ju... Det var också första gången jag fick en massa felmeddelanden på
skärmen om just USB-enhet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av frippan »

Smygtitt på v11. BildBildBildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av DanneLKPG »

Tycker inte det ser bra ut. För mycket oanvänd yta som i det fula gränssnittet till ID.3 och ID.4.
Dock lär den ju skilja lite till Model 3 och Y då bilden är från Model S.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Jontez »

I en av facebookgrupperna skrivs de om att man med fördel tar ut USB-minnet när man ska installera uppdateringarna. Kanske kan lösa problemet?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

Jag fick detta felmeddelande några gånger och det åtgärdades då tillfälligt genom att ta ur och sätta tillbaka minneskortet. Nu testade jag att byta tillbaka till min ”gamla” adapter med USB och lightning uttag och sedan dess har jag inte fått felet. Gillar inte den gamla adaptern för den är så stor och riskerar att skadas.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Tellus »

Ser ut som Nokia Windows Phone :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av 4Head »

Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av DanneLKPG »

4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam. Vissa kort är specifikt kontrollerade för Dashcam-användning.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LasseTM »

DanneLKPG skrev:
4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Varför är det bättre?
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
DanneLKPG skrev:
4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Varför är det bättre?
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Tidigare så hade jag SD-läsare med Endurance-kort från Samsung, och hade en hel del problem mellan varven. Bytte sedan till en SSD från Samsung, och i princip så är alla problem borta. Enormt mycket mer nöjd med den lösningen. Gillade dock inte att disken "åkte runt" löst i botten på det främre mittkonsolfacket, så köpte en ordentlig USB-hubb från Taptes med eget specialfack för SSD där den sitter fast med magneter.

Senaste 21.4.12-uppdateringen kraschade dock TeslaCam-disken (Samsung SSD), medans musikminnet med MP3:or (USB-sticka från Sony) klarade sig.

Fick formatera om SSD:en i datorn och lägga in TeslaCam-foldern (gick inte att formera innifrån Teslan), och sedan har den fungerat klockrent igen.

Felet om USB-enheter kommer dock med jämna mellanrum, men försvinner när jag kopplar ur 1 eller 2 av mina Xbox-kontrollers, men någon gång kommer det även utan att någon Xbox-kontroller är inkopplad.

Har dock aldrig någonsin haft felet innan 2021.4.12, så skall felanmäla det till Tesla, och uppmanar er andra med liknande problem att också göra så (se bild nedan hur mitt USB-fel i 4.12 ser ut). Ju fler som anmäler, desto troligare att de lägger resurser på att felsöka och rätta felet.


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Curik »

DanneLKPG skrev:
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Fast så är det tyvärr inte. Den wear leveling som finns på SSD:er är oftast mer avancerad än motsvarigheterna som finns på SD-kort av HE-typ. Vissa HE-kort har ingen wear leveling alls.
Jag läste ett paper om detta för några månader sedan men hittar det inte nu, men det var stor skillnad. Vilket ju inte är så konstigt då controllern på en SSD är enorm i jämförelse.
Och SSD:er är större så det tar ännu längre tid att tugga igenom dom av den anledningen också.

Tror dom flesta provat detta i praktiken också. För mig var det jättetydlig skillnad (gick igenom 3-4 olika läsare och några olika HE-kort), på båda bilarna jag haft.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av lukas_zajac »

Efter installation av 2021.04.12 fick jag notis att ny navigationsdata finns tillgänglig och kommer att laddas när bilen blir ansluten till wi-fi. Tyvärr har det inte hänt, efter natten datan var fortfarande från 2019, tydligen samma bugg som förra året som hindrar installation. Eller någon som har navigation 2021?
Skriv svar