Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar
Funkar den nu utanför Vårgårda?
Jag är lite osäker på vilket avsnitt du menar... Det problem jag kommer ihåg var vid övergången från 80 till 100 vid bron (det är utanför Vara va?) där den inte kunde hålla kurs eftersom det är så knasigt målat där det övergår från 1 till 2 filer. Eller är detta utanför Vårgårda?
- Jag har dålig koll på var saker ligger...
Jag menar vägen norr om Vårgårda. Om du kommer från Vara och kör söderut, efter den långa räksträckan där det står en kamera i slutet uppe på ett krön före vänstersvängen. Sen blir vägen kurvigare och bredare. Där kunde jag hittills inte aktivera AP överhuvudtaget eftersom det är för stort avstånd mellan linjerna. Och den klarar inte att hålla sig till bara en linje. Förmodligen är det bara min bil som gör så, för annars hade du förstått vad jag menar.
Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar
Funkar den nu utanför Vårgårda?
Jag är lite osäker på vilket avsnitt du menar... Det problem jag kommer ihåg var vid övergången från 80 till 100 vid bron (det är utanför Vara va?) där den inte kunde hålla kurs eftersom det är så knasigt målat där det övergår från 1 till 2 filer. Eller är detta utanför Vårgårda?
- Jag har dålig koll på var saker ligger...
Jag menar vägen norr om Vårgårda. Om du kommer från Vara och kör söderut, efter den långa räksträckan där det står en kamera i slutet uppe på ett krön före vänstersvängen. Sen blir vägen kurvigare och bredare. Där kunde jag hittills inte aktivera AP överhuvudtaget eftersom det är för stort avstånd mellan linjerna. Och den klarar inte att hålla sig till bara en linje. Förmodligen är det bara min bil som gör så, för annars hade du förstått vad jag menar.
Jo, det gick med denna version men den ville inte ligga till höger utan kunde endast ligga vid mittlinjen... Eftersom det var mycket trafik ville jag inte ligga i vägen (!) utan valde att köra själv den sträckan.
Jo, det gick med denna version men den ville inte ligga till höger utan kunde endast ligga vid mittlinjen... Eftersom det var mycket trafik ville jag inte ligga i vägen (!) utan valde att köra själv den sträckan.
Ah, ingen större förbättring där alltså med andra ord. Bra, då är det alltså inte bara min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verkar som jag börjar komma ikapp när det gäller OTA-uppdateringar. Jag har nu faktiskt fått de två senaste uppdaterarna via OTA utan att behöva be om dem. De är de två enda uppdateringarna som har kunnat installeras som en OTA och jag har inte ens behövt köra frunk-tricket!
Nu har jag fått 2017.36.1b27c6d:
DSC_1011.jpg
DSC_1012.jpg
Nu kan jag se vad jag misstänkt att Kalmar-SuC är lite slöare än övriga SuC i Sverige...
DSC_1014.jpg
De verkar inte heller ha rättat buggen som säger att 2 laddplatser på Kalmar alltid är upptagna. Tror inte det är två som laddar på den just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vore det inte bättre om det bara var din bil? Då skulle de ju kunna kalibrera kamera eller något och vips blev det bättre!
Ja, hm, både och. Om det hade varit så enkelt att det bara krävs en enkel kalibrering så håller jag med. Men om det visar sig att det inte går att fixa så enkelt, dvs nånting fungerar inte i just min bil, men SC kan inte komma på vad det är, så är det värre. Då är det bättre att det är lika illa för alla, för då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att det kommer att lösas med framtida mjukvaruuppdateringar. Och man slipper dessutom att åka till Mölndal för det.
Just nu är det parkeringssensorerna fram som spökar, framförallt när det regnar. SC hittar inget fel där heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vore det inte bättre om det bara var din bil? Då skulle de ju kunna kalibrera kamera eller något och vips blev det bättre!
Ja, hm, både och. Om det hade varit så enkelt att det bara krävs en enkel kalibrering så håller jag med. Men om det visar sig att det inte går att fixa så enkelt, dvs nånting fungerar inte i just min bil, men SC kan inte komma på vad det är, så är det värre. Då är det bättre att det är lika illa för alla, för då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att det kommer att lösas med framtida mjukvaruuppdateringar. Och man slipper dessutom att åka till Mölndal för det.
Just nu är det parkeringssensorerna fram som spökar, framförallt när det regnar. SC hittar inget fel där heller.
För mig låter det som att du kanske har en sten i skon men hoppas att alla skor är tillverkade med knölen i skon och att denna skall försvinna av sig själv efter ett tag. Att kolla om det verkligen är en sten i skon verkar inte vara intressant, bättre att leva på hoppet. Skulle andra uppleva samma sak som dig betyder inte det nödvändigtvis att det inte är en sten i skon, andra kan ju också ha en sten i skon och det finns rapporter om folk som har skakat ut sten ur skon och fått det bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag ska visserligen vid nästa besök hos SC påtala att de ska kolla min AP. Men jag har inga alltför stora förhoppningar att den kommer att fungera bättre efteråt. Jag har läst en del trådar på TMC om just AP2 och det verkar vara en del som upplever samma sak som jag gör, nämligen att den har blivit mycket bättre i början, dvs fram till maj ungefär, men sedan har den gradvis försämrats igen efter 17.17.4. Andra säger att det är precis tvärtom. Roligt nog nämns just det versionsnumret återkommande. Jag vet inte vad det beror på, att vissa upplever det si, och andra upplever det så. Det är kanske små variationer i kalibreringen av kamerorna eller radarn som gör detta, eller så är det nåt annat. Det har ju använts bara en kamera i början, nu är det två (väl?), och det kan ju vara så att den andra kameran som har börjat användas just runt denna tidpunkt, ställer till det för en del bilar. De kanske inte är synkade med varandra eller så.
Men det verkar ju hursomhelst inte som att någon har lämnat in sin bil och fått tillbaks den med en mycket bättre AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag håller med om att de tidigare versionerna av mjukvaran var extremt mycket bättre på att hitta linjer och "låsa" dem, vilket ledde till att man kunde köra AP nästan var som. Däremot tycker jag att AP funkar lite bättre nu än tidigare när den väl går att aktivera (har version 2017.32.17).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Fick senaste versionen i början av denna veckan, den med mer information om Superchargers.
Har nog upptäckt ett fel dock. Jag är van att köra med navigatorn igång och med slutmålet inlagt, men tanten som pratar avstängd. Nu efter uppdateringen går det att stänga av tanten, men varje gång man sätter sig i bilen är hon igång igen. Någon mer som varit med om detta?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Så nu är ver 2017.38 ute, vad beror det på att jag fortfarande har 2017.34? Jag fick inte ens 2017.36?
Lugn, jag har också 34. Det är normalt att man hoppar över en massa versioner. Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det inte går i någon slags turordning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så nu är ver 2017.38 ute, vad beror det på att jag fortfarande har 2017.34? Jag fick inte ens 2017.36?
Lugn, jag har också 34. Det är normalt att man hoppar över en massa versioner. Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det inte går i någon slags turordning.
Kan det bero på att Tesla skickar ut test versioner lite sporadiskt till vissa innan det släpps till alla?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Så nu är ver 2017.38 ute, vad beror det på att jag fortfarande har 2017.34? Jag fick inte ens 2017.36?
Lugn, jag har också 34. Det är normalt att man hoppar över en massa versioner. Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det inte går i någon slags turordning.
Kan det bero på att Tesla skickar ut test versioner lite sporadiskt till vissa innan det släpps till alla?
Fullt möjligt, så är det nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så nu är ver 2017.38 ute, vad beror det på att jag fortfarande har 2017.34? Jag fick inte ens 2017.36?
Lugn, jag har också 34. Det är normalt att man hoppar över en massa versioner. Men jag kan hålla med om att det är konstigt att det inte går i någon slags turordning.
Å jag har 32... Kanske dags å köra lite ritualer igen det var ett tag sedan nu...
Software version 2017.38.4 be12575 was just detected on a Tesla model S75D with Autopilot hardware. The highest previous version was 2017.38 f87c64d5. You were alerted per your settings on TeslaFi.com.
Kör själv med den förra på en Model X, funkar mycket bra efter kamera-kalibrering i Köpenhamn.