Tråkigt att nuvarande UNECE-regler gör bilen sämre och mindre säker. Förhoppningsvis är lättnader på väg:
Jag tycker nuvarande ADAS och dess regler (UNECE R79 et al) är bra. Att Tesla struntat i att följa reglerna för detta med NoA är ju deras problem. De nya FN-reglerna för ADAS/DCAS som det arbetas med för förarstöd är lagstadgade kanske 2025-2026 om vi har tur. Så att de skulle vara "på gång" är att ta i. Arbetet är påbörjat i alla fall. Att FN-reglerna gör bilen mindre säker tycker jag är trams. AP är ingen säkerhetsfunktion per se. Mindre praktisk kan jag gå med på.
UNECE R157 (nuvarande, klubbade regler) är det som gäller för Level 3 upp till 130km/h med filbyten. Det tror jag kommer (men då knappast från Tesla - som inte verkar satsa på det alls). UNECE går ju före resten av världen här och vi få hoppas att EU eller Sverige gör lag av dessa snarast.
Någon som fått uppdateringen så bilen använder bromsar för att simulera regen? Nu när det börjar bli kallt på morgonen hade det varit smutt.
Det skulle väl ha kommit ned 2022.24 eller nåt?
Jag hade bilen på verkstan igår för att fixa laddluckan.
Samtidigt anmärkte jag på att kameran blivit sämre på att läsa skyltar. När jag körde E4 söderut från Sundsvall för ett veckor sedan lästes 110-skyltar som 90, 89 eller 70. När jag körde till verkstan i måndags kväll läste inte bilen en enda skylt på E4.
Ni S med 100 batteri som uppdaterat till .36. Har ni kvar den uppgraderade laddhastigheten på >170 kW som kom med .28? Min laddade bara 135 kW efter uppgraderingen från .28 till .36
Ja jag hade varmt batteri, navigerade till SuC osv hade kört 6 mil motorväg strax innan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Någon som fått uppdateringen så bilen använder bromsar för att simulera regen? Nu när det börjar bli kallt på morgonen hade det varit smutt.
Det skulle väl ha kommit ned 2022.24 eller nåt?
Jag hade bilen på verkstan igår för att fixa laddluckan.
Samtidigt anmärkte jag på att kameran blivit sämre på att läsa skyltar. När jag körde E4 söderut från Sundsvall för ett veckor sedan lästes 110-skyltar som 90, 89 eller 70. När jag körde till verkstan i måndags kväll läste inte bilen en enda skylt på E4.
Förklaring från SC:
Den var rätt intressant imorse med texten att om det är dimma så kommer bilen att sänka hastigheten efter rådande omständigheter.
Testade det imorse när jag satte igång farthållaren på en 70-väg. Fick varning direkt att pga dålig sikt sänks hastigheten. Bor i Skåne, så det är rätt mycket dimma på morgonen i dessa tider.
Gick från 70 km/h till 30 km/h.
Fick aningen krupp och stängde av farthållaren.
Någon som fått uppdateringen så bilen använder bromsar för att simulera regen? Nu när det börjar bli kallt på morgonen hade det varit smutt.
Det skulle väl ha kommit ned 2022.24 eller nåt?
Jag hade bilen på verkstan igår för att fixa laddluckan.
Samtidigt anmärkte jag på att kameran blivit sämre på att läsa skyltar. När jag körde E4 söderut från Sundsvall för ett veckor sedan lästes 110-skyltar som 90, 89 eller 70. När jag körde till verkstan i måndags kväll läste inte bilen en enda skylt på E4.
Förklaring från SC:
Att skylla på mjukvaran som om det inte vore en del av bilen eller serviceärendet är inte OK.
Få skulle acceptera att åka runt med en fysiskt trasig bil och få höra att "det där kanske vi fixar en vacker dag".
Fick 2022.36.2 igår. Nya energigrafen är rätt kul, kanske mindre överskådlig vid en första anblick men bra med lite ledtrådar om hur mycket hög fart kostar, vad klimatsystemet drar osv.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Möjligtvis så drar sentry mycket mindre ström nu, går datorn ner i något energisparläge måntro. Bara dragit 1% på 8 timmar.
Ska kolla så det inte är tillfälligheter med kalibrering. Temp har varit oförändrad.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Möjligtvis så drar sentry mycket mindre ström nu, går datorn ner i något energisparläge måntro. Bara dragit 1% på 8 timmar.
Ska kolla så det inte är tillfälligheter med kalibrering. Temp har varit oförändrad.
Det hade varit sjukt coolt!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Möjligtvis så drar sentry mycket mindre ström nu, går datorn ner i något energisparläge måntro. Bara dragit 1% på 8 timmar.
Ska kolla så det inte är tillfälligheter med kalibrering. Temp har varit oförändrad.
I så fall en halvering ungefär, fortfarande för mycket.
Möjligtvis så drar sentry mycket mindre ström nu, går datorn ner i något energisparläge måntro. Bara dragit 1% på 8 timmar.
Ska kolla så det inte är tillfälligheter med kalibrering. Temp har varit oförändrad.
3% och 1,87 kWh på 8h och 10 minuter med 2022.36.2.
Så tyvärr samma gamla vanliga förbrukning med Sentry för mig.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Ni S med 100 batteri som uppdaterat till .36. Har ni kvar den uppgraderade laddhastigheten på >170 kW som kom med .28? Min laddade bara 135 kW efter uppgraderingen från .28 till .36
Ja jag hade varmt batteri, navigerade till SuC osv hade kört 6 mil motorväg strax innan.
Noterade samma på min X100D. Men jag vet inte om batteriet var helt förvärmt. Kom upp i 141kW som mest vi ca 35%. Började laddning på 29%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Möjligtvis så drar sentry mycket mindre ström nu, går datorn ner i något energisparläge måntro. Bara dragit 1% på 8 timmar.
Ska kolla så det inte är tillfälligheter med kalibrering. Temp har varit oförändrad.
3% och 1,87 kWh på 8h och 10 minuter med 2022.36.2.
Så tyvärr samma gamla vanliga förbrukning med Sentry för mig.
Jag har model Y med ryzen om det spelar roll. Men ska testa över en längre tid.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Det var säkert en slump men jag körde ett par mil mörk landsväg som jag ofta kör. Så bra som helljuset fungerade ikväll har det aldrig funkat på den sträckan.
Antingen är det ovan nämnda slump, eller så beror det på 2022.36 eller det tredje alternativet, den är nyasfalterad sen ett par veckor tillbaka. Mötte säkert 20 bilar, ingen blinkade på mig.
För att säga något positivt förutom de haverierna som Tesla ägnat sig åt i de senaste Tesla Vision uppdateringarna så är faktiskt energigrafen riktigt intressant om man gillar siffror och försöker optimera sin energiförbrukning.
Det finns alltså 3 olika sätt att få detaljerad energiförbrukning, 0.1% noggrannhet
1. Körturen - "Resa" , när du har navigerat till någon plats så får du vad Tesla gissade och hur förbrukningen blev i förhållande till det på alla olika parametrar. Du får hur stor del respektive del stod för.
2. Körturen - "Nominell" samma som ovan fast du jämförs hela tiden mot vad bilens nominella förbrukning förväntas vara. Kan välja på antingen aktuell körtur eller sedan senaste laddning. Du behöver alltså inte alltid navigera någonstans för att få detaljerad info.
3. Parkering - Procent som har förbrukats av ett antal parametrar när bilen stått parkerad helt enkelt.
Det var säkert en slump men jag körde ett par mil mörk landsväg som jag ofta kör. Så bra som helljuset fungerade ikväll har det aldrig funkat på den sträckan.
Antingen är det ovan nämnda slump, eller så beror det på 2022.36 eller det tredje alternativet, den är nyasfalterad sen ett par veckor tillbaka. Mötte säkert 20 bilar, ingen blinkade på mig.
Jag har också varit med om flera körningar i stadstrafik där den varit helt perfekt. Inte bländat en enda bil. Sätter på där det behövs.
Kanske introducerat nån fix?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Åkte på E20 ikväll med 2022.36.2, bländade av på mötande trafik, har aldrig hänt när det fanns ett mitträcke förut. Enda gången den missade var när jag mötte en bil som hade typ två värmeljus som halvljus.
Självklart krävs det fler körningar, men något verkar de ha gjort i senaste versionen.