Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Pontus »

Jag fick precis symbolen för att en nedladdning finns. Jag slog på mobilens hotspot och tänkte den kanske hinner ladda ner något under vägen hem. Efter en stund var det dax att åka (typ 2 min). Då slog jag på Wifi i bilen efter att det stängts av när jag la i drive och tänker kolla hur nedladdningen går och möts av att mjukvaran är uppdaterad, för en minut sedan helt utan att jag godkänt någonting och till 28.6
Jag hade 32 innan.
Antagligen behöver dom inte mitt godkännande för att backa uppdateringarna eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Bjelke »

Det stämmer nog, att backa till tidigare versioner kan dom göra utan att fråga...
(Dom har ju dessutom redan frågat om det... tidigare...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Hertsh »

Pontus skrev:
Jag fick precis symbolen för att en nedladdning finns. Jag slog på mobilens hotspot och tänkte den kanske hinner ladda ner något under vägen hem. Efter en stund var det dax att åka (typ 2 min). Då slog jag på Wifi i bilen efter att det stängts av när jag la i drive och tänker kolla hur nedladdningen går och möts av att mjukvaran är uppdaterad, för en minut sedan helt utan att jag godkänt någonting och till 28.6
Jag hade 32 innan.
Antagligen behöver dom inte mitt godkännande för att backa uppdateringarna eller?
Jag råkade ut för samma. Den dagen 32.1 släpptes uppdaterade jag och samma dag åkte jag tillbaka till 28.6 igen. Nu har jag 32.2 sedan 4-5 dagar. Funkar stabilt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av EnTraktor »

Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Screenshot_20200825-023118.jpg
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Nej, inte ens först på Tyresö ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Hedman »

Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Nej, inte ens först på Tyresö ;)
Jag fick också 32.3 nu, får väl ut och titta på förmiddagsfikan :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Klintan »

Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
IMG_20200825_093231.jpg
Edit, engelska texten skiljer sig från den svenska, är det ett syftningsfel? Om bilen är upplåst låses laddporten upp automatiskt?
Third-Party Charging Stations
When charging at a third-party CCS Combo 2 charging station, the charge port will now automatically unlatch once charging has stopped and your car is unlocked to allow easy removal of the charge cable.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av strejf »

Klintan skrev:
Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
IMG_20200825_093231.jpg
Du måste fortfarande låsa upp bilen för att kunna koppla ur sladden. Så tolkar jag det iaf.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Klintan »

Ja, så måste det vara. Engelska texten var tydligare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6147
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av spacecoin »

Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av hooked »

spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

hooked skrev:
spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.
Även för Typ 2 så skulle inte jag vilja att trunken öppnades av sig själv. Dels kanske jag vill lägga kabeln i frunken och dels så kan det ligga tex snö som jag vill plocka bort innan trunken öppnas automatiskt.



Vet att Model 3 idag inte kan öppna trunken automatiskt men funktionen kommer och de andra modellerna har liknande problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6147
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av spacecoin »

hooked skrev:
spacecoin skrev:
Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.
Jag läste lite slarvigt. Önsketänkade.

Jag använder för övrigt Tesla Remote och Siri-shortcut för att automatisera detta då jag har bilen i ett typ2-laddargarage. Kör den då jag är i hissen ner.

0. Väck bilen
1. Lås upp charge port
2. Öppna trunk.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Hedman »

Funktionen som kom nu som jag inte sett tidigare var fler inställningar för fjädringen. Temporär höjning då återgår den efter en stund till tidigare läge automatiskt. Du kan låsa den ifall du så önskar då återgår den när farten blir för hög.

Sedan lite smart säkerhet. Bromsar man kraftigt under 50km/h så blinkar bromslamporna för att varna bakomliggande bilar lite extra samtidigt sätts varningsblinkers på när du stannar. När du börjar köra så stängs dom av automatiskt.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Kilowatt »

Det är ett jäkla spökbromsande nu igen tycker jag. 2020.32.2.
Främst motor/landsväg, fortfarande vid avfarter men även pga skuggor och andra oförklarliga skäl.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av frippan »

Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av LarsL »

Borde ju absolut införa automatisk upplåsning av typ 2 sladden när laddningen är färdig och man låser upp bilen. Det är ju lite irriterande att behöva trycka på knappen varje morgon när man ska ha loss sladden.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av kenjon »

Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg? :-)
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Kilowatt »

frippan skrev:
Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
Ja precis, det där blinkandet blir jag inte heller klok på. Har inte listat ut varför det händer ännu.

När jag ändå gnäller lite så är kartorna fortsatt väldigt dåligt uppdaterade med avseende på hastighet, antal körfält mm. Exempel: Väg 267 (sk ”Rotebroleden”) i Stockholm byggdes om från enfilig till tvåfilig i var riktning och stod klar för ca ett år sedan. Men fortfarande tror min bil att vägen är enfilig så det funkar inte med automatiska filbyten.

Man undrar hur processen för att uppdatera Google Maps ser ut? Det känns mer som att det borde finnas en integration mellan Trafikverket och Google där alla ändringar som Trafikverket registrerar automatiskt uppdaterar Google Maps? Trafikverket har en jäkla massa öppen data (https://www.trafikverket.se/tjanster/Op ... -erbjuder/). Nån som vet?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Kilowatt »

Svenssons skrev:
Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
Seriöst? Jag trodde de gått över till Google för länge sedan! Var tvungen att goggla upp det hela och du har såklart helt rätt. Jag fann följande (https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/)
"Tesla currently uses Google Maps as the base. Then, the Silicon Valley automaker will "pinpoint" specific locations of interests. The navigation data and routing engine are provided by another software company, MapBox, which has been working on these projects for about a decade now.

In 2018, MapBox acquired a routing engine named 'Vallhalla', which is now part of the core API MapBox provides to users and enterprise clients like Tesla, Facebook, and many more. MapBox claims they gather data from millions of devices that their application is a part of and they reach at least 600 million people a month."


Man lär sig nåt varje dag.

Men frågan kvarstår då om hur MapBox integreras med den officiella datan om våra vägar. Jag kollade upp mitt exempel med Rotebroleden, och Trafikverkets data verkar korrekt iaf. https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Eftersom datan och API'er är öppna så borde det kunna ske hyggligt regelbundet, och korrekt information om vägarna borde vara i allas intresse.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av Svenssons »

Byte från Google Maps till MapBox kan dels vara en kostnadsfråga men främst bero på att Tesla själva kan anpassa kartdata på ett annat sätt med MapBox. Det har pratats om väldigt exakta kartor som kommer från alla Tesla-bilar och detta är en viktig del i mer autonom körning.

MapBox plockar som sagt var data från flera olika håll, tex Open StreetMaps och sannolikt från statliga myndigheter. Hur ofta och hur datan plockas in kan nog endast MapBox svara på. Sannolikt levererar Tesla data till MapBox också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BjornS »

Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.

Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.

Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.32

Inlägg av BrooklynS »

Haha, stora delar av E12 mellan Storuman och norska gränsen är begränsad till 40 km/h i databasen... :lol: :lol: :lol: = omöjligt att köra på AP.

Små grejor men ack så irriterande.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar