Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Kolla så ingen app i telefon ligger och pollar i bakgrunden (kan ibland ändras vid uppdatering av appen).
Starta om bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Provade lite idag NmA med 36.11. Fungerade mycket bättre, hade inga spökbromsningar på de avfarter jag brukar ha det. Och när jag valde att åka av så sänkte bilen inte farten först jag hade kommit på avfartrampen. Men fortfarande så gillar den att blinka vänster ibland när man kör förbi avfarter som man inte skall av på.
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Vår TM3 var också vaken länge efter uppgraderingen. Ett tag kändes det som om den höll sig vaken för att någon skulle komma och läsa versionsanteckningarna i bilen! Men efter ganska precis en timme somnade den om igen.
Helljuset verkar de inte ha förbättrat, närmast pinsamt att köra med automatiken.
Avfarter mycket bättre, dock fick jag idag spökbromsning vid avfart trots helt fritt från bilar på E4:an.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Ja, den går nog att lära sig att använda. Mycket lättare att träffa de siffrorna än hastighetsskylten som jag hyfsat ofta använder.
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Att bilen inte vill låsa upp med mobilen lär inte ha något med Teslas mjukvara att göra.
Har märkt att min mobil ibland dödar Tesla-appen när den ligger i bakgrunden och då går det inte att öppna bilen. Måste starta upp appen och låta telefonnyckel ansluta så funkar det oftast. Sen går det ibland ändå inte, ofta då jag haft andra bluetooth enheter anslutna som om bluetooth blir överbelastat i mobilen. Då hjälper det att sätta flygplansläge och tillbaka igen. Att slå på och av bluetooth har aldrig hjälpt mig.
Min förra mobil var ännu värre, fungerade väl ca 2 gånger av 10. Med ny mobil fungerar det 9 ggr av 10, vilket jag anser får vara helt klart acceptabelt.
Bör vara en nästintill omöjlig uppgift för Tesla att få telefonnyckeln att fungera helt felfritt på alla världens mobiler.
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:
* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.
Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.
Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:
* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.
Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.
Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Var det samma förutsättningar varje gång?
Dvs samma telefon på samma mjukvaruversion?
Tilläts teslaappen att alltid se location?
Var bilen satt på laddning?
Stod den utan laddning? Vad var SOC? Var Sentry på?
Finns många variabler som kan spela in helt enkelt.
Själv har jag aldrig varit med om att nyckelkortet behövs.
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:
* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.
Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.
Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Var det samma förutsättningar varje gång?
Dvs samma telefon på samma mjukvaruversion?
Tilläts teslaappen att alltid se location?
Var bilen satt på laddning?
Stod den utan laddning? Vad var SOC? Var Sentry på?
Finns många variabler som kan spela in helt enkelt.
Själv har jag aldrig varit med om att nyckelkortet behövs.
Samma telefon sen jag köpte bilen. Både telefon och bil har uppgraderats och felet har fortsatt att komma slumpmässigt. Det händer både när den står på laddning och inte. När jag står hemma är inte Sentry på men det är det alltid när jag inte är hemma. Så sent som i morse, inte hemma, inte på laddning och Sentry på, då uppförde den sig som jag beskrev i tredje scenariot. Har aldrig kollat i appen efter location. Ibland har jag använt appen, ibland kortet för att låsa upp. Har aldrig varit med om att det inte gått att låsa upp den med appen.
Jag fick problem som jag trodde berodde på iOS14, men det är bara en gissning. Jag tog bort parningen av telefonen i bilen, och la' till den igen. Funkat helt OK sedan dess.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Ring, Amazon’s home security company, is launching a new car product that will work with Tesla’s Sentry Mode and also with a new USB hub.
Tesla vehicles are the first cars to be integrated:
The first compatible vehicles for Ring Car Connect are Tesla models 3, X, S, and Y. Once users install this aftermarket device, they can watch Tesla Sentry Mode and recorded driving footage in the Ring app over wifi or from anywhere via LTE (with an optional connectivity plan).
It basically allows you to link your Tesla Sentry Mode to your Ring home security system.
Ring, Amazon’s home security company, is launching a new car product that will work with Tesla’s Sentry Mode and also with a new USB hub.
Tesla vehicles are the first cars to be integrated:
The first compatible vehicles for Ring Car Connect are Tesla models 3, X, S, and Y. Once users install this aftermarket device, they can watch Tesla Sentry Mode and recorded driving footage in the Ring app over wifi or from anywhere via LTE (with an optional connectivity plan).
It basically allows you to link your Tesla Sentry Mode to your Ring home security system.