Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Coolio skrev:
Laddar ner 2021.4.3

Det verkar som att beräkning av kapaciteten är bättre. Jag fick 2-3mil extra efter uppdatering.
Kommer den länge beryktade, men enkla och nyttiga, funktionen att samtidigt kunna se både antalet km och antalet kWh kvar i batteribanken?
Eller att man kan ändra från appen åtminstone....

Har jag drömt att man skall kunna se aktuell förbrukning medan man kör? Jag menar alltså inte trip...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
Coolio skrev:
Laddar ner 2021.4.3

Det verkar som att beräkning av kapaciteten är bättre. Jag fick 2-3mil extra efter uppdatering.
Kommer den länge beryktade, men enkla och nyttiga, funktionen att samtidigt kunna se både antalet km och antalet kWh kvar i batteribanken?
Eller att man kan ändra från appen åtminstone....

Har jag drömt att man skall kunna se aktuell förbrukning medan man kör? Jag menar alltså inte trip...
Jo, även det vore verkligen önskvärt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Har jag drömt att man skall kunna se aktuell förbrukning medan man kör? Jag menar alltså inte trip...
Ja, det går väl utmärkt, det är ju bara att växla mellan "Consumption" och "Trip" i energigrafen?

Sen går det ju som sagt också att se aktuell förbrukning sedan senaste laddning etc i trippmätaren.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Har jag drömt att man skall kunna se aktuell förbrukning medan man kör? Jag menar alltså inte trip...
Ja, det går väl utmärkt, det är ju bara att växla mellan "Consumption" och "Trip" i energigrafen?

Sen går det ju som sagt också att se aktuell förbrukning sedan senaste laddning etc i trippmätaren.

/fth
Jag menar som ett litet fönster i vänstra delen av skärmen, oavsett vad som visas på den högra delen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev:
frippan skrev:
2021.4.3 rullar ut nu. Få se om den är roligare.
Jag la in den på ena bilen nyss, säkert mest blaj :lol:
Och nu fick jag den på den andra bilen också, väldigt nära inpå, precis som förra gången, då var det
nästan exakt samtidigt och nu typ inom ett dygn... slump eller matar dom på mycket snabbare numera när
dom väl släpper en version? Kanske bara en ko-incident :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av tor-ake »

mikebike skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Har jag drömt att man skall kunna se aktuell förbrukning medan man kör? Jag menar alltså inte trip...
Ja, det går väl utmärkt, det är ju bara att växla mellan "Consumption" och "Trip" i energigrafen?

Sen går det ju som sagt också att se aktuell förbrukning sedan senaste laddning etc i trippmätaren.

/fth
Jag menar som ett litet fönster i vänstra delen av skärmen, oavsett vad som visas på den högra delen.
Det har du tyvärr drömt. Bara olika former av tripmätare, "sedan start", "sedan senaste laddning" och tripp A och B, det är vad som funnits där ända sedan åtminstone 2019

Ursäkta nyfikenheten förresten, men är "mikebike" ett användarnamn du använt på andra märkesforum för några år sedan?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Bjelke skrev:
frippan skrev:
2021.4.3 rullar ut nu. Få se om den är roligare.
Jag la in den på ena bilen nyss, säkert mest blaj :lol:
Och nu fick jag den på den andra bilen också, väldigt nära inpå, precis som förra gången, då var det
nästan exakt samtidigt och nu typ inom ett dygn... slump eller matar dom på mycket snabbare numera när
dom väl släpper en version? Kanske bara en ko-incident :lol:
Fick precis 2020.48.37.... Har dock MCU1 så jag gissar att Tesla bara pikar mig att det är dags att köpa ny bil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av renes »

En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av SALVETA »

renes skrev:
En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
Har man någon nytta av det? Så länge man inte lägger bilen i neutral så aktiveras väl den så fort man stannar, så varför vill man kolla på den? Missförstå mig rätt, jag är mest nyfiken på om jag missat någon feature här.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av tor-ake »

SALVETA skrev:
renes skrev:
En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
Har man någon nytta av det? Så länge man inte lägger bilen i neutral så aktiveras väl den så fort man stannar, så varför vill man kolla på den? Missförstå mig rätt, jag är mest nyfiken på om jag missat någon feature här.
Nej, beroende på inställningarna under menyerna så kan aktiveringen av Hold regleras med bromspedalen. Om man rullar till stopp aktiveras den inte. Man kan även deaktivera Hold med endera pedalen så det är bra att veta att Hold inte är aktiv när man står i en korsning med lite lutning, så att bilen inte börjar smygrulla innan man märker det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

SALVETA skrev:
renes skrev:
En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
Har man någon nytta av det? Så länge man inte lägger bilen i neutral så aktiveras väl den så fort man stannar, så varför vill man kolla på den? Missförstå mig rätt, jag är mest nyfiken på om jag missat någon feature här.
Håller med. Det är en sak jag aldrig tänker på, eller kikar efter (just för att den automatiken fungerar så transparent och bra).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av renes »

SALVETA skrev:
renes skrev:
En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
Har man någon nytta av det? Så länge man inte lägger bilen i neutral så aktiveras väl den så fort man stannar, så varför vill man kolla på den? Missförstå mig rätt, jag är mest nyfiken på om jag missat någon feature här.
Det är rätt lätt hänt att man deaktiverar "hold" genom att röra bromspedalen en gång för mycket. Jag brukar faktiskt hålla ett öga på symbolen för den skull.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av renes »

tor-ake skrev:
Nej, beroende på inställningarna under menyerna så kan aktiveringen av Hold regleras med bromspedalen. Om man rullar till stopp aktiveras den inte.
Jo, det gör den väl. Om man stängt av "creep" och släpper pedalen helt, så rullar bilen till stop och slår på "hold". Åtminstone gör min det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av SALVETA »

renes skrev:
SALVETA skrev:
renes skrev:
En bra grej: "Hold" symbolen är nu nästan högst upp i vänsterkanten på M3. Ovanför halvljus indikatorn.
Har man någon nytta av det? Så länge man inte lägger bilen i neutral så aktiveras väl den så fort man stannar, så varför vill man kolla på den? Missförstå mig rätt, jag är mest nyfiken på om jag missat någon feature här.
Det är rätt lätt hänt att man deaktiverar "hold" genom att röra bromspedalen en gång för mycket. Jag brukar faktiskt hålla ett öga på symbolen för den skull.
Ok, det har jag knappt tänkt på då jag sällan använder bromspedalen, det är isf nu på vintern om batteriet är väldigt kallt och regen är nära obefintlig annars undviker jag den så mycket jag kan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

renes skrev:
tor-ake skrev:
Nej, beroende på inställningarna under menyerna så kan aktiveringen av Hold regleras med bromspedalen. Om man rullar till stopp aktiveras den inte.
Jo, det gör den väl. Om man stängt av "creep" och släpper pedalen helt, så rullar bilen till stop och slår på "hold". Åtminstone gör min det.
Samma sak här. Vilket jag tycker är oerhört praktiskt och smidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av tor-ake »

Det beror på om man har ställt in att den skall göra så, eller inte. Jag har provat ha det så men föredrar att använda bromspedalen.
Smaken är som bekant som baken, delad.

Och om man inte vill ha autohold är det praktiskt att veta när hold är aktiverat.

Skulle absolut inte ha något problem med att de plockade bort inställningsmöjligheten och holdstatusikonen, det är bara en vanesak.

Edit det är alltså creep-roll-hold som är inställd på "roll"
20210212_223554.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla Model 3 med 2021.4.3 sägs ha problem att ladda på publika CCS laddare:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.220563/
Multiple model 3 owners reporting about problems with 2021.4.3.
CCS/DC charging doesn't seem to work with third party stations. Supercharger work without a problem.


Nån som har upplevt nåt problem?
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Coolio »

Laddar ner 2021.4.6, det duggar tätt med uppdateringar...
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av SALVETA »

Jag väntar fortfarande på som skulle kommit vid jul, då sa dom väl att vissa av funktionerna som var tänkta att släppas då inte var helt klara, undrar om det bara var BS när spelen inte mottogs som förväntat eller om dom sparar dom till ett annat tillfälle?
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Dannte0 »

Någon mer som har problem med vänster sidokamera på MS? efter den senaste uppdatering 2021.4.3 så har den kameran slutat funka, har testat om start vid flera tillfällen men det hjälper ej
2021 MS+
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Hertsh »

2021.4.3 verkar vara väldigt buggig.

Tex rapporterat m CCS-laddning som inte funkar för Model 3.

Flera andra märkliga saker har jag läst om.

Några blev "nedgraderade" 2020.48.35.10 igen. Nu rullar 2021.4.6 ut på bred front så du kommer nog få den väldigt snart. Hoppas det löser ditt strul med kameran.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Dannte0 »

Tack får hoppas på det
2021 MS+
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LeffeP »

Coolio skrev:
Laddar ner 2021.4.6, det duggar tätt med uppdateringar...
När man låter bli att testa sina uppdateringar innan man skickar ut dom till kund så blir det såhär :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av mikebike »

LeffeP skrev:
Coolio skrev:
Laddar ner 2021.4.6, det duggar tätt med uppdateringar...
När man låter bli att testa sina uppdateringar innan man skickar ut dom till kund så blir det såhär :)
Det är ju det man har kunderna till! ;)

Jag har fått 2021.4.6 men jag tror jag avvaktar lite....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LasseTM »

Jag vill desperat ha e ny ver.
Idag har jag 202.48.35.5 och min bil hamnar i någon deep sleep som inte går att väcka med appen.
Måste öppna en dörr för att väcka bilen, sjukt irriterande.
Ge mig ny mjukvara nu!
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar