Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

2020.36.3.1 release notes:

- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display

Nu ska jag testa!
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Curik »

tor skrev:
Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.

Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Kilowatt »

Stripe68 skrev:
2020.36.3.1 release notes:

- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display

Nu ska jag testa!
spännande! keep us posted!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Kilowatt skrev:
Stripe68 skrev:
2020.36.3.1 release notes:

- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display

Nu ska jag testa!
spännande! keep us posted!
Bilen är en MS LR FSD. Jag körde lite på vägar som jag vet har haft problem tidigare.

Själva avläsningen av skyltar fungerar väldigt bra och de syns också i visualiseringen. Däremot så använder den fortfarande kartorna. Så den kan läsa en skylt och reagera på den, och 50 meter längre fram säger kartan något annat och då tar den kartans felaktiga uppgift. Den tar alltid det senaste. Men det här kan vara övergående, jag hoppas att bilarna rapporterar in skyltarna och att Tesla uppdaterar kartan efterhand.

Det fanns ett undantag på en väg där kartan felaktigt säger att det är 30 och tidsbegränsat, det är bara 30 på vissa tider. På skärmen står det då 30 med en liten symbol av en klocka för att visa att det är tidsbegränsat. Så var det även innan nya mjukvaran. Men när jag sedan passerade en 40-skylt så såg bilen skylten och den la till en gråmarkerad 40-skylt i displayen. Tydligen hade bilen sett 40-skylten men valt att ignorera den. Jag vet inte om det beror på att bilen trodde det var tidsbegränsat eller om det var för att den trodde det var 30. Det kanske är så att bilen alltid tar den lägsta uppgiften vid låga hastigheter.

Det blir intressant att höra vad andra har för erfarenheter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Testade mina torkare på 32.5 idag. Första gången på länge jag har dom på och dom funkade chockerande väl.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Toja »

Nu ska jag ut och lägga bananer i frunken.
Men jag får väl inte 36an förrän på torsdag
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Vulgarsonic »

Remuz skrev:
Testade mina torkare på 32.5 idag. Första gången på länge jag har dom på och dom funkade chockerande väl.
Tills det blir mörkt.
Eller skymning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Pontus »

Vad det gäller torkarna så kan jag säga att det är en stor skillnad M3 med HW2.5 och M3 med HW3. Model S med AP1 fungerade ok, alla M3 innan HW3 fungerar jätte dåligt och HW3 fungerar bra. Det är mitt intryck i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Xeik »

Pontus skrev:
Vad det gäller torkarna så kan jag säga att det är en stor skillnad M3 med HW2.5 och M3 med HW3. Model S med AP1 fungerade ok, alla M3 innan HW3 fungerar jätte dåligt och HW3 fungerar bra. Det är mitt intryck i varje fall.
Jag har HW2.5 och tycker torkarna fungerar bra nu. Dom har blivit bättre efterhand helt klart. Ibland torkar dom lite för mycket och ibland lite för lite, men inte värre än min förra bmw.
I mörker är det antagligen en annan femma, men eftersom det varit sommar har jag ännu i kört i mörker och regn på ett bra tag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Curik skrev:
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.

Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Har också funderar på varför det skiljer så mycket mellan olika personers upplevelse. Jag antar att det beror på små skillnader mellan hårdvaran, kalibrering, och att vi alla kör på olika vägar så klart. Jag tänker också att det är det här som gör det så svårt att utveckla AP mjukvara. Sen kan det så klart vara så att olika personer är olika och reagerar olika på hur bilen beter sig.

Torkarna började fungera bra någon gång i vintras/våras. Nu har jag haft automatiska torkare i 10-15 år på mina bilar så jag vet ungefär vad man kan förvänta sig. På mina tidigare bilar har jag ganska ofta fått köra ett manuellt svep med ”spolarknappen” om det regnar lite lätt och efter det brukar automatiken hoppa igång. Så körde jag med Teslan i början också men det funka inte riktigt utan jag fick trycka själv flera gånger... så det blev tråkigt. Sen blev den bättre och bättre och nu tänker jag aldrig på torkarna mer.

När det gäller Tesla så är det nog ett bra tips att inte slå av funktioner och förkasta dem för alltid... saker ändras nämligen hela tiden.
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MartinEmil »

Curik skrev:
tor skrev:
Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.

Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Har någon som upplevt mycket problem med spökbromsningar provat att kalibrera kamerorna? Det är ju en ny möjlighet som kanske kan hjälpa.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Kilowatt »

Kilowatt skrev:
Stripe68 skrev:
2020.36.3.1 release notes:

- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display

Nu ska jag testa!
spännande! keep us posted!
Nu fick jag samma! Installation pågår, fingers crossed!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

2020.36.10 är nu senaste version och finns här i Sverige. :)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av JonasPersson »

Blev väldigt förvånad att bilen nu ska kunna läsa av skyltarna så glad i hågen slog jag på autopiloten i morse och mycket riktigt läste den att det var 70 km/h. Sen sjönk lyckan 30 meter bort då bilen tyckte att "omkörning förbjuden" såg ut som en 40-skylt och bilen bromsade....... Bah....
Jaja tänkte jag och fortsatte upp på 100-vägen. Den läste skyltarna bra och jag blev glad att den tyckte att förvarningsskyltarna att det ska bli 70 lästes som att det var 70, så att bilen skulle hinna bromsa ner innan fartkameran. MEN DÅ MINSANN sänkte den inte hastigheten. Bah igen....

Har HW 3 by the way.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Curik »

Finns det möjlighet att stänga av skyltavläsningen? :roll:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Elof »

Vet vi nu om skyltavläsning kommer bara till HW3-bilar?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av frippan »

Elof skrev:
Vet vi nu om skyltavläsning kommer bara till HW3-bilar?
Just nu är det bara HW3, om de löser det i framtiden är ju frågan, även om det inte gör det så borde de ju kunna bygga en väldigt aktuell databas med alla HW3 bilar som kan skickas till HW2/2.5.
Koner kom ju ganska mycket senare till HW2.5 och det fungerar ju inte särskilt bra där, så jag är tveksam.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kalle_sala »

Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.

Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.

Nått jag funderar över som även min gamla X5:a hade, var att den börjar sänka farten precis när man passerar skylten, skylten syns dock tidigare, bör man inte matcha hastigheten ner till anvisad hastighet när man precis passerar skylten?
Vissa 70/90 sträckor är ju så korta så det känns som att man kommer blåsa förbi 70 sträckan i typ 90, för att sedan bromsa ner och accelerera vid 90 skylten igen?

Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?

Nu har jag alltid satt hastigheten på +10 km/h över anvisad hastighet pga alla ombyggda 40/60/80 vägar i min närhet, för att manuellt sänka hastigheten, ibland så kan jag ställa hastigheten precis som jag vill och ibland så säger den att det är begränsat till skyltavläsningen.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Delta1 »

Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kalle_sala »

Delta1 skrev:
Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Nej den läser av dom hela tiden och uppdaterar i instrumentklustret aktuell hastighet.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av AndreasF »

kalle_sala skrev:
Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.

Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
+ 1 på detta. Dessutom så trodde bilen att vissa delar av Söderleden i Göteborg är 100-väg trots att det är 70-80. Den ändrade sig dock snabbt när man åkte förbi en hastighetsskylt.
Känns som att det behövs en hel del puts för att detta skall fungera lika bra som MobileEye.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av e5m1r »

36.3.1 idag även på ap1 dock bara bbuggfixar i notes
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

kalle_sala skrev:
Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Tesla har ingen farthållare som anpassar sig efter hastighetsbegränsningarna, det är en vanlig missuppfattning. Anledningen till att bilen ibland ändrar hastighet är att Autopiloten inte får vara aktiverad på landsvägar (med mötande trafik osv) om du kör fortare än hastighetsbegränsningen plus din valda offset. På motorväg får du köra 150 km/h med AP så på de vägarna behöver den inte ta hänsyn till hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MartinGBG »

Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av strejf »

MartinGBG skrev:
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Skriv svar