Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.36
2020.36.3.1 release notes:
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
Re: Senaste version 2020.36
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.tor skrev:Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Re: Senaste version 2020.36
spännande! keep us posted!Stripe68 skrev:2020.36.3.1 release notes:
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Senaste version 2020.36
Bilen är en MS LR FSD. Jag körde lite på vägar som jag vet har haft problem tidigare.Kilowatt skrev:spännande! keep us posted!Stripe68 skrev:2020.36.3.1 release notes:
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
Själva avläsningen av skyltar fungerar väldigt bra och de syns också i visualiseringen. Däremot så använder den fortfarande kartorna. Så den kan läsa en skylt och reagera på den, och 50 meter längre fram säger kartan något annat och då tar den kartans felaktiga uppgift. Den tar alltid det senaste. Men det här kan vara övergående, jag hoppas att bilarna rapporterar in skyltarna och att Tesla uppdaterar kartan efterhand.
Det fanns ett undantag på en väg där kartan felaktigt säger att det är 30 och tidsbegränsat, det är bara 30 på vissa tider. På skärmen står det då 30 med en liten symbol av en klocka för att visa att det är tidsbegränsat. Så var det även innan nya mjukvaran. Men när jag sedan passerade en 40-skylt så såg bilen skylten och den la till en gråmarkerad 40-skylt i displayen. Tydligen hade bilen sett 40-skylten men valt att ignorera den. Jag vet inte om det beror på att bilen trodde det var tidsbegränsat eller om det var för att den trodde det var 30. Det kanske är så att bilen alltid tar den lägsta uppgiften vid låga hastigheter.
Det blir intressant att höra vad andra har för erfarenheter.
Re: Senaste version 2020.36
Testade mina torkare på 32.5 idag. Första gången på länge jag har dom på och dom funkade chockerande väl.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2020.36
Nu ska jag ut och lägga bananer i frunken.
Men jag får väl inte 36an förrän på torsdag
Men jag får väl inte 36an förrän på torsdag
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Senaste version 2020.36
Tills det blir mörkt.Remuz skrev:Testade mina torkare på 32.5 idag. Första gången på länge jag har dom på och dom funkade chockerande väl.
Eller skymning.
Re: Senaste version 2020.36
Vad det gäller torkarna så kan jag säga att det är en stor skillnad M3 med HW2.5 och M3 med HW3. Model S med AP1 fungerade ok, alla M3 innan HW3 fungerar jätte dåligt och HW3 fungerar bra. Det är mitt intryck i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Senaste version 2020.36
Jag har HW2.5 och tycker torkarna fungerar bra nu. Dom har blivit bättre efterhand helt klart. Ibland torkar dom lite för mycket och ibland lite för lite, men inte värre än min förra bmw.Pontus skrev:Vad det gäller torkarna så kan jag säga att det är en stor skillnad M3 med HW2.5 och M3 med HW3. Model S med AP1 fungerade ok, alla M3 innan HW3 fungerar jätte dåligt och HW3 fungerar bra. Det är mitt intryck i varje fall.
I mörker är det antagligen en annan femma, men eftersom det varit sommar har jag ännu i kört i mörker och regn på ett bra tag.
Re: Senaste version 2020.36
Har också funderar på varför det skiljer så mycket mellan olika personers upplevelse. Jag antar att det beror på små skillnader mellan hårdvaran, kalibrering, och att vi alla kör på olika vägar så klart. Jag tänker också att det är det här som gör det så svårt att utveckla AP mjukvara. Sen kan det så klart vara så att olika personer är olika och reagerar olika på hur bilen beter sig.Curik skrev:Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.
Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Torkarna började fungera bra någon gång i vintras/våras. Nu har jag haft automatiska torkare i 10-15 år på mina bilar så jag vet ungefär vad man kan förvänta sig. På mina tidigare bilar har jag ganska ofta fått köra ett manuellt svep med ”spolarknappen” om det regnar lite lätt och efter det brukar automatiken hoppa igång. Så körde jag med Teslan i början också men det funka inte riktigt utan jag fick trycka själv flera gånger... så det blev tråkigt. Sen blev den bättre och bättre och nu tänker jag aldrig på torkarna mer.
När det gäller Tesla så är det nog ett bra tips att inte slå av funktioner och förkasta dem för alltid... saker ändras nämligen hela tiden.
- MartinEmil
- Teslaägare
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
- Ort: Malmö
Re: Senaste version 2020.36
Har någon som upplevt mycket problem med spökbromsningar provat att kalibrera kamerorna? Det är ju en ny möjlighet som kanske kan hjälpa.Curik skrev:Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.tor skrev:Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Re: Senaste version 2020.36
Nu fick jag samma! Installation pågår, fingers crossed!Kilowatt skrev:spännande! keep us posted!Stripe68 skrev:2020.36.3.1 release notes:
- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display
Nu ska jag testa!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Senaste version 2020.36
2020.36.10 är nu senaste version och finns här i Sverige.
MX LR (Raven) 2019
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Senaste version 2020.36
Blev väldigt förvånad att bilen nu ska kunna läsa av skyltarna så glad i hågen slog jag på autopiloten i morse och mycket riktigt läste den att det var 70 km/h. Sen sjönk lyckan 30 meter bort då bilen tyckte att "omkörning förbjuden" såg ut som en 40-skylt och bilen bromsade....... Bah....
Jaja tänkte jag och fortsatte upp på 100-vägen. Den läste skyltarna bra och jag blev glad att den tyckte att förvarningsskyltarna att det ska bli 70 lästes som att det var 70, så att bilen skulle hinna bromsa ner innan fartkameran. MEN DÅ MINSANN sänkte den inte hastigheten. Bah igen....
Har HW 3 by the way.
Jaja tänkte jag och fortsatte upp på 100-vägen. Den läste skyltarna bra och jag blev glad att den tyckte att förvarningsskyltarna att det ska bli 70 lästes som att det var 70, så att bilen skulle hinna bromsa ner innan fartkameran. MEN DÅ MINSANN sänkte den inte hastigheten. Bah igen....
Har HW 3 by the way.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Senaste version 2020.36
Just nu är det bara HW3, om de löser det i framtiden är ju frågan, även om det inte gör det så borde de ju kunna bygga en väldigt aktuell databas med alla HW3 bilar som kan skickas till HW2/2.5.Elof skrev:Vet vi nu om skyltavläsning kommer bara till HW3-bilar?
Koner kom ju ganska mycket senare till HW2.5 och det fungerar ju inte särskilt bra där, så jag är tveksam.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Senaste version 2020.36
Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.
Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
Nått jag funderar över som även min gamla X5:a hade, var att den börjar sänka farten precis när man passerar skylten, skylten syns dock tidigare, bör man inte matcha hastigheten ner till anvisad hastighet när man precis passerar skylten?
Vissa 70/90 sträckor är ju så korta så det känns som att man kommer blåsa förbi 70 sträckan i typ 90, för att sedan bromsa ner och accelerera vid 90 skylten igen?
Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Nu har jag alltid satt hastigheten på +10 km/h över anvisad hastighet pga alla ombyggda 40/60/80 vägar i min närhet, för att manuellt sänka hastigheten, ibland så kan jag ställa hastigheten precis som jag vill och ibland så säger den att det är begränsat till skyltavläsningen.
Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
Nått jag funderar över som även min gamla X5:a hade, var att den börjar sänka farten precis när man passerar skylten, skylten syns dock tidigare, bör man inte matcha hastigheten ner till anvisad hastighet när man precis passerar skylten?
Vissa 70/90 sträckor är ju så korta så det känns som att man kommer blåsa förbi 70 sträckan i typ 90, för att sedan bromsa ner och accelerera vid 90 skylten igen?
Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Nu har jag alltid satt hastigheten på +10 km/h över anvisad hastighet pga alla ombyggda 40/60/80 vägar i min närhet, för att manuellt sänka hastigheten, ibland så kan jag ställa hastigheten precis som jag vill och ibland så säger den att det är begränsat till skyltavläsningen.
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Senaste version 2020.36
Nej den läser av dom hela tiden och uppdaterar i instrumentklustret aktuell hastighet.Delta1 skrev:Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Re: Senaste version 2020.36
+ 1 på detta. Dessutom så trodde bilen att vissa delar av Söderleden i Göteborg är 100-väg trots att det är 70-80. Den ändrade sig dock snabbt när man åkte förbi en hastighetsskylt.kalle_sala skrev:Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.
Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
Känns som att det behövs en hel del puts för att detta skall fungera lika bra som MobileEye.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Re: Senaste version 2020.36
36.3.1 idag även på ap1 dock bara bbuggfixar i notes
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste version 2020.36
Tesla har ingen farthållare som anpassar sig efter hastighetsbegränsningarna, det är en vanlig missuppfattning. Anledningen till att bilen ibland ändrar hastighet är att Autopiloten inte får vara aktiverad på landsvägar (med mötande trafik osv) om du kör fortare än hastighetsbegränsningen plus din valda offset. På motorväg får du köra 150 km/h med AP så på de vägarna behöver den inte ta hänsyn till hastighetsgränsen.kalle_sala skrev:Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Re: Senaste version 2020.36
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Re: Senaste version 2020.36
Skyltavläsning kräver HW3.MartinGBG skrev:Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019