Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
Ort: Malmö

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MartinEmil »

Curik skrev:
tor skrev:
Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.

Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Har någon som upplevt mycket problem med spökbromsningar provat att kalibrera kamerorna? Det är ju en ny möjlighet som kanske kan hjälpa.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Kilowatt »

Kilowatt skrev:
Stripe68 skrev:
2020.36.3.1 release notes:

- Speed Assist Improvements (skyltavläsning)
- Suspension Instrument Panel Display

Nu ska jag testa!
spännande! keep us posted!
Nu fick jag samma! Installation pågår, fingers crossed!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

2020.36.10 är nu senaste version och finns här i Sverige. :)
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av JonasPersson »

Blev väldigt förvånad att bilen nu ska kunna läsa av skyltarna så glad i hågen slog jag på autopiloten i morse och mycket riktigt läste den att det var 70 km/h. Sen sjönk lyckan 30 meter bort då bilen tyckte att "omkörning förbjuden" såg ut som en 40-skylt och bilen bromsade....... Bah....
Jaja tänkte jag och fortsatte upp på 100-vägen. Den läste skyltarna bra och jag blev glad att den tyckte att förvarningsskyltarna att det ska bli 70 lästes som att det var 70, så att bilen skulle hinna bromsa ner innan fartkameran. MEN DÅ MINSANN sänkte den inte hastigheten. Bah igen....

Har HW 3 by the way.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Curik »

Finns det möjlighet att stänga av skyltavläsningen? :roll:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Elof »

Vet vi nu om skyltavläsning kommer bara till HW3-bilar?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av frippan »

Elof skrev:
Vet vi nu om skyltavläsning kommer bara till HW3-bilar?
Just nu är det bara HW3, om de löser det i framtiden är ju frågan, även om det inte gör det så borde de ju kunna bygga en väldigt aktuell databas med alla HW3 bilar som kan skickas till HW2/2.5.
Koner kom ju ganska mycket senare till HW2.5 och det fungerar ju inte särskilt bra där, så jag är tveksam.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kalle_sala »

Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.

Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.

Nått jag funderar över som även min gamla X5:a hade, var att den börjar sänka farten precis när man passerar skylten, skylten syns dock tidigare, bör man inte matcha hastigheten ner till anvisad hastighet när man precis passerar skylten?
Vissa 70/90 sträckor är ju så korta så det känns som att man kommer blåsa förbi 70 sträckan i typ 90, för att sedan bromsa ner och accelerera vid 90 skylten igen?

Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?

Nu har jag alltid satt hastigheten på +10 km/h över anvisad hastighet pga alla ombyggda 40/60/80 vägar i min närhet, för att manuellt sänka hastigheten, ibland så kan jag ställa hastigheten precis som jag vill och ibland så säger den att det är begränsat till skyltavläsningen.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Delta1 »

Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kalle_sala »

Delta1 skrev:
Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Nej den läser av dom hela tiden och uppdaterar i instrumentklustret aktuell hastighet.
Användarvisningsbild
AndreasF
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 13 mar 2019 19:57
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av AndreasF »

kalle_sala skrev:
Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.

Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
+ 1 på detta. Dessutom så trodde bilen att vissa delar av Söderleden i Göteborg är 100-väg trots att det är 70-80. Den ändrade sig dock snabbt när man åkte förbi en hastighetsskylt.
Känns som att det behövs en hel del puts för att detta skall fungera lika bra som MobileEye.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av e5m1r »

36.3.1 idag även på ap1 dock bara bbuggfixar i notes
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

kalle_sala skrev:
Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Tesla har ingen farthållare som anpassar sig efter hastighetsbegränsningarna, det är en vanlig missuppfattning. Anledningen till att bilen ibland ändrar hastighet är att Autopiloten inte får vara aktiverad på landsvägar (med mötande trafik osv) om du kör fortare än hastighetsbegränsningen plus din valda offset. På motorväg får du köra 150 km/h med AP så på de vägarna behöver den inte ta hänsyn till hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MartinGBG »

Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av strejf »

MartinGBG skrev:
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Delta1 »

kalle_sala skrev:
Delta1 skrev:
Måste man aktivera AP för att den ska läsa av skyltarna?
Nej den läser av dom hela tiden och uppdaterar i instrumentklustret aktuell hastighet.

Märkligt, det funkar inte hos mig ..... Dock så ser jag trafikljus, pilar i asfalten mm ...
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Engen »

strejf skrev:
MartinGBG skrev:
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Typiskt då. :(
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att även HW2 ska klara skyltavläsning.
Den klarar ju att se skillnad på biltyper, cyklister och gångare.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av JonasH »

Engen skrev:
strejf skrev:
MartinGBG skrev:
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning :(

"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Typiskt då. :(
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att även HW2 ska klara skyltavläsning.
Den klarar ju att se skillnad på biltyper, cyklister och gångare.
Datorn HW2 är för klen.
Den går konstant på cirka 80% belastning när AP är igång vilket är Max de kan/vill ta ut enligt Elon.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av nx00 »

Man blir lite less på dom konstanta löften som aldrig inträffar. När fassan köpte sin X för två år sedan, ja då skulle skyltavläsning komma som uppdatering. Den har inte AP3 datorn så det är bara glömma.

Sen när Elon Musk skryter om att alla deras bilar som tillverkas under 2019 har AP3 datorn. Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

nx00 skrev:
Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Ja, det är lite synd att man inte fick AP3 datorn. Jag hade tänkt att köra med AP3 tills den var tillräckligt duktig på att navigera och se saker att det kändes värt att uppdatera. Nu blir det ju lite av grisen i säcken, på det sättet. Nu får vi hoppas att det kommer ett bra abonnemangssystem så att man kan känna på det på så sätt.

Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar. :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar. :)
Jag hoppas man kan sitta i en Cybertruck 2023/2024 här i Europa, kan visserligen vara rätt positivt satt tidsmål. Giga Berlin har dock då producerat bilar i ett par tre år och borde kunna börja producera fler bilmodeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nx00 skrev:
Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Ja, det är lite synd att man inte fick AP3 datorn. Jag hade tänkt att köra med AP3 tills den var tillräckligt duktig på att navigera och se saker att det kändes värt att uppdatera. Nu blir det ju lite av grisen i säcken, på det sättet. Nu får vi hoppas att det kommer ett bra abonnemangssystem så att man kan känna på det på så sätt.

Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar. :)
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)

Har sett en video på Youtube (länkad ovan för någon dag sedan) som visar att bilen kommer ihåg skyltar och "bygger ny kartdata" baserat på skyltavläsning så det blir nog bättre med tiden av sig själv. Videon visade en kille som höll upp en fejkskylt och när de inte höll upp fejkskylten vid nästa passage så visade bilen ändå den hastigheten som fejkskylten visat. Läskigt att det går att luras men också coolt att bilen (förhoppningsvis inte lokalt utan via molnet) bygger "nya" kartor.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
ScandalPlay
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 nov 2017 22:00

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ScandalPlay »

Fick nyss 2020.36.10
MS P Raven HW3 FSD
DSC_0018~2.JPG
DSC_0022~2.JPG
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av La Liberte »

Nu börjar man sakna HW3. Har M3 köpt april 2019 med HW2,5.
Är det någon som vet om utbyte av hårdvara börjat i Sverige eller
har koll på detta?
Tesla Autopilot computer upgrade options

The AP1 (10/2014 – 10/2016) cannot be upgraded to AP3 and there will be no possibility to upgrade a vehicle with AP1 hardware to a newer Autopilot computer in the future.
For vehicles with AP2 (10/2016 to 08/2017) and AP2.5 (08/2017 to about 04/2019) Elon Musk has announced on Twitter that buyers of the additional option “Full Self-Driving” (FSD) will receive the “FSD Computer” (AP3) free of charge:
Elon Musk Tweet Autopilot Upgrade
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Skriv svar