Var precis ute och testade 2020.36.3.1 gällande skyltläsningen.
Den fungerade som den skulle, till och med så registrerade den dom där fyrkantiga 30 skyltarna som uppmanar till lägre hastighet och sänkte. Dock så registrerade den inte den överkryssade 30 skylten och fortsatte hålla 30 tills den kom till nästa 60 skylt.
+ 1 på detta. Dessutom så trodde bilen att vissa delar av Söderleden i Göteborg är 100-väg trots att det är 70-80. Den ändrade sig dock snabbt när man åkte förbi en hastighetsskylt.
Känns som att det behövs en hel del puts för att detta skall fungera lika bra som MobileEye.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Har dock aldrig förstått mig på Teslas AP när den väljer att köra efter skyltar och när man kan välja hastighet fritt? Nån som har nån input på det?
Tesla har ingen farthållare som anpassar sig efter hastighetsbegränsningarna, det är en vanlig missuppfattning. Anledningen till att bilen ibland ändrar hastighet är att Autopiloten inte får vara aktiverad på landsvägar (med mötande trafik osv) om du kör fortare än hastighetsbegränsningen plus din valda offset. På motorväg får du köra 150 km/h med AP så på de vägarna behöver den inte ta hänsyn till hastighetsgränsen.
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Typiskt då.
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att även HW2 ska klara skyltavläsning.
Den klarar ju att se skillnad på biltyper, cyklister och gångare.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Fick precis 2020.36.3.1 till min Model X med AP2.
Tyvärr ingen skyltavläsning
"Den här versionen innehåller mindre förbättringar och programrättelser." var allt som stod i release-notes.
Skyltavläsning kräver HW3.
Typiskt då.
Jag tycker inte att det är för mycket begärt att även HW2 ska klara skyltavläsning.
Den klarar ju att se skillnad på biltyper, cyklister och gångare.
Datorn HW2 är för klen.
Den går konstant på cirka 80% belastning när AP är igång vilket är Max de kan/vill ta ut enligt Elon.
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Man blir lite less på dom konstanta löften som aldrig inträffar. När fassan köpte sin X för två år sedan, ja då skulle skyltavläsning komma som uppdatering. Den har inte AP3 datorn så det är bara glömma.
Sen när Elon Musk skryter om att alla deras bilar som tillverkas under 2019 har AP3 datorn. Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Kia Ceed SW PHEV Tesla Model 3 Performance VW ID.3 1st Max Tesla Model 3 SR+
Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Ja, det är lite synd att man inte fick AP3 datorn. Jag hade tänkt att köra med AP3 tills den var tillräckligt duktig på att navigera och se saker att det kändes värt att uppdatera. Nu blir det ju lite av grisen i säcken, på det sättet. Nu får vi hoppas att det kommer ett bra abonnemangssystem så att man kan känna på det på så sätt.
Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar.
Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar.
Jag hoppas man kan sitta i en Cybertruck 2023/2024 här i Europa, kan visserligen vara rätt positivt satt tidsmål. Giga Berlin har dock då producerat bilar i ett par tre år och borde kunna börja producera fler bilmodeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min 3a som är tillverkad i Augusti 2019 har 2.5. Jag köper gärna FSD när det är lagligt och rent av möjligt. Men jag betalar inte 77.000 för att rita ut soptunnor och skyltar på skärmen.
Ja, det är lite synd att man inte fick AP3 datorn. Jag hade tänkt att köra med AP3 tills den var tillräckligt duktig på att navigera och se saker att det kändes värt att uppdatera. Nu blir det ju lite av grisen i säcken, på det sättet. Nu får vi hoppas att det kommer ett bra abonnemangssystem så att man kan känna på det på så sätt.
Till CyberTrucken har jag i alla fall FSD... så någon gång 2028 då j&*@lar.
Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential.
Har sett en video på Youtube (länkad ovan för någon dag sedan) som visar att bilen kommer ihåg skyltar och "bygger ny kartdata" baserat på skyltavläsning så det blir nog bättre med tiden av sig själv. Videon visade en kille som höll upp en fejkskylt och när de inte höll upp fejkskylten vid nästa passage så visade bilen ändå den hastigheten som fejkskylten visat. Läskigt att det går att luras men också coolt att bilen (förhoppningsvis inte lokalt utan via molnet) bygger "nya" kartor.
Nu börjar man sakna HW3. Har M3 köpt april 2019 med HW2,5.
Är det någon som vet om utbyte av hårdvara börjat i Sverige eller
har koll på detta?
Tesla Autopilot computer upgrade options
The AP1 (10/2014 – 10/2016) cannot be upgraded to AP3 and there will be no possibility to upgrade a vehicle with AP1 hardware to a newer Autopilot computer in the future.
For vehicles with AP2 (10/2016 to 08/2017) and AP2.5 (08/2017 to about 04/2019) Elon Musk has announced on Twitter that buyers of the additional option “Full Self-Driving” (FSD) will receive the “FSD Computer” (AP3) free of charge:
Elon Musk Tweet Autopilot Upgrade
Installerade just 36.10 på min X 100D med FSD. Blir spännande att testa TLSSC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Har precis fått 2020.36.10 på min 100D med kombon mcu1/hw3 och döm av min förvåning när jag ser att den visar stoppljus i instrumentklustret och det enda som saknas mot MCU2-bilar är att den endast läser hastighetsskyltarna och inte visar upp dem.
Är det någon mer som har en bil som i princip nästan aldrig visar vad färgen på trafikljusen är? I början gjorde den det, men numera är dom nästan alltid tomma. Stolpen står där men det finns inga ljus i.
Hade varit kul med dom nya funktionerna men känns ju inte så meningsfullt om den ändå inte kan se färgerna.
Nu börjar man sakna HW3. Har M3 köpt april 2019 med HW2,5.
Är det någon som vet om utbyte av hårdvara börjat i Sverige eller
har koll på detta?
Det finns inte HW3-uppgradering för Model3 i Sverige ännu. Vi är många som försökt boka in oss för det eftersom Teslas hemsida säger att det ska gå från Q3 2020. Men vi får nobben, det är inte Q3 i Tesla-land ännu.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
[quote="Hertsh"]Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential.
[/quote]
Kanske kan vara en bra idé att lägga en bugrapport på de ställena? Alltså funktionen där du trycker på högerratthjul och säger ”Felrapport:<super kort om felet>”. Ibland har fel rättats chockerande fort efter att jag rapporterat... ibland har inget hänt.
Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.
Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.
Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.
Har någon som upplevt mycket problem med spökbromsningar provat att kalibrera kamerorna? Det är ju en ny möjlighet som kanske kan hjälpa.
Precis detta gjorde jag för någon vecka sedan och jag upplever att bilen nu är betydligt säkrare på att köra. Inga spökbromsningar alls mellan Hudik och Stockholm tex. (visst, 2-1 körfälten förstår den sig inte riktigt på ännu, men på några ställen gillade den att skämmas med spökinbromsningar) men i övrigt, som en ny bil. Bytte iofs vindruta i våras och även om den betedde sig osäkert även innan så blev det inte direkt bättre efter rutbytet.
Rekommenderar som sagt också verkligen kalibreringsfunktionen. F.ö räckte det med bara runt 2 mil på landsväg innan den kalibrerat klart.
Slänger bara in en påminnelse här om att jag bara uppdaterar tråden med senaste version (och i titeln) när det kommer en ny "veckoversion". Eftersom det ibland kommer 50 nya versioner på en dag så blev det helt enkelt omöjligt att uppdatera tråden varje gång det blev 36.1 36.2 36.9887AFE876 osv
Just nu är senaste version jag kan se på TeslaFi 36.10
Ok, tack för svar. Du får vi hoppas att Q3 snart börjar så vi M3 ägare med HW2,5
får vara med och leka.
FWIW har jag denna gång inte blivit avbokad av Tesla när jag reserverat tid för att få HW3-uppgradering på X90D med AP2/MCU1. Vi som har Modek S/X med AP2 är ju listade för tillgänglighet samtidigt som er med Model 3, så kanske är på gång även för er nu.
Jag ska in med bilen 17/9, får se då om det blir uppskjutet igen. Har även andra jobb på arbetsordern, så finns risk att det är därför de accepterat bokningen och inte ger mig de dåliga nyheterna förrän jag är på plats.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD