Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jpetters »

henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

jpetters skrev:
henric skrev:
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av westerlund »

JonasH skrev:
Tusan vad 2019.16.2 är nervös. Bromsar lite när som helst och ser andra körfält betydligt sämre än 2019.12.x

Hoppas på bättring snarast...
jag har märkt att när det åker förbi andra bilar så döljer teslan deras körfält för att man inte ska byta till det. som en blindspot detection
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Körde 2+1 väg idag och där har det gått att byta fil förut, men såg den inte den andra filen alls. Inte någon gång under flera mil av 2+1-väg.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av roder99 »

Ska få 2019.16 nerladdat vid 02.00 i natt. Har nu 2019.12.1 på en TMS 85D med AP1 tillverkad i januari 2016. Är det vissa uppdateringar jag ska undvika eller är det bara att lägga på det senaste utan att reflektera så mycket över detta?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av matsm »

Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av TBjorn »

matsm skrev:
Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
Lyckost dig! Sen 2017 model S med AP2.5 och 10-15 sekunder mellan nags. Önskade man kunde gå tillbaka till firmware runt maj 2018. Uppdateringar som gör bilen bättre, my ass!
BV
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Frodo »

Vad är nags?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

Frodo skrev:
Vad är nags?
Om bilen inte kan känna av att du har händerna på ratten (genom att känna av ökat motstånd när den gör små ratt-rörelser) så kommer en popup i lilla skärmen med uppmaningen att röra ratten lite lätt.
Popup'en är vad åsyftas med slangordet "nags" som är derivat av det engelska ordet "nagging".
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av FutureTesla »

Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Frodo »

Tack för infon
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

FutureTesla skrev:
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.

Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.

Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.

Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.

Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
20190523_090037.jpg
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Remuz »

Vad är
Bakgrunden till att man inte har automatiskt filbyte på E4 längre? Sveriges bredaste motorväg...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av thedude »

lcf skrev:
Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Tror du på tomten också? :lol:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Pontus »

lcf skrev:
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.

Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.

Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.

Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.

Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall :?
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

evilirish skrev:
FutureTesla skrev:
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Man får garanterat fler versioner om bilen är uppkopplas mot wi-fi. Är bilen inte på wi-fi så får man endast en ny version ett fåtal gånger per år. Tesla trycker väldigt sällan ut sådana versioner som laddas ner via bilens mobilnät.

Förhoppningsvis ändras detta i framtiden.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av bylund »

Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av erkap »

bylund skrev:
Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Finns förändringar på beställningssidorna som pekar på att uppdateringar ska skickas över mobilnätet. Men ja, det kommer vara kopplat till kostnad.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av FutureTesla »

Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Bjelke »

Det installeras inte automatiskt utan meddelandet dyker
upp igen nästa gång man startar bilen igen, men ibland drar dom tillbaks versioner som inte är ok och
då får man vänta tills nästa version dyker upp...
Händer inte ofta men ibland gör dom så.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av lcf »

Pontus skrev:

Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall :?
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå ;)
Om man vill in mot centrum och inte Arlanda så måste man byta fil där :)

Men..having said that var det nog en feltolkning från min sida. Som det har nämnts tidigare så döljer displayen möjliga körbanor när det är bilar i vägen. Det var nog bara det i det här fallet.
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av anna__ »

När jag lägger bilen i Parkering så står det bara 0 km/h och det lilla P:et men det stora är försvunnet, någon mer som märkt detta?
Senast redigerad av anna__, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av evilirish »

FutureTesla skrev:
Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Det brukar dyka upp en gul "klocka" i toppen av skärmen, bredvid laddnings-"blixten" där du kan schemalägga ny tid.
Skriv svar