Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Ett tips gällande ratten är att hålla på ett sätt så att du ”drar” lite i ratten hela tiden, fast löst då förstås. Jag brukar tex hålla en hand i nedre delen, kl 7 ungefär om du tänker ratten som en klocka. Ganska bekvämt och avslappnande utan att man släpper uppmärksamhet från körningen.
Jag "kör" med samma princip och tycker faktiskt det fungerar bättre sen 2019.12.x, och även med 2019.16.1.
Tycker bara det blivit bättre med senaste versionen.
Kanske subjektivt, men jag tycker att den varnar oftare om man släpper ratten. Men precis som ni så håller jag bara med en hand ochlite lätt tryck (oftast nedåt) med armbågen vilandes i karmen eller knäet och jag tycker den varnar mindre nu. Alltså att den blivit känsligare och "lättare" känner av att där är lite motstånd vid småkorrigeringarna som AP'n gör kontinuerligt.
Ska få 2019.16 nerladdat vid 02.00 i natt. Har nu 2019.12.1 på en TMS 85D med AP1 tillverkad i januari 2016. Är det vissa uppdateringar jag ska undvika eller är det bara att lägga på det senaste utan att reflektera så mycket över detta?
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Fick 2019.16.2 i natt. Model S 2015 med AP 1. Ingen förändring i tid mellan "Vrid på ratten" från 2019.16.1. Ca 1 minut. Ej provat filbyte...
Lyckost dig! Sen 2017 model S med AP2.5 och 10-15 sekunder mellan nags. Önskade man kunde gå tillbaka till firmware runt maj 2018. Uppdateringar som gör bilen bättre, my ass!
Om bilen inte kan känna av att du har händerna på ratten (genom att känna av ökat motstånd när den gör små ratt-rörelser) så kommer en popup i lilla skärmen med uppmaningen att röra ratten lite lätt.
Popup'en är vad åsyftas med slangordet "nags" som är derivat av det engelska ordet "nagging".
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.
Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.
Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.
Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
Installerade 2019.16.2 igår kväll och testkörde den imorse (Tyresö->Stockholm + dagis dropoff). De första 20 minuterna tyckte jag att det här var den värsta uppdateringen någonsin, på grund av extremt ökade nags. Jag tyckte AP hade blivit oanvändbar i start-stop kötrafik. Sen hittade jag ett sätt genom att dra åt mig mitt högra ben ha låret halvlöst mot ratten och då försvann nagsen.
Glad att ha funnit en ny metod, dock är den kanske inte världens bästa ur säkerhetssynpunkt. Min högra fot är nu längre bort från pedalerna och det är en ratt i vägen, så det tar kanske en halv sekund längre att ta nå pedalerna. Riktigt idiotiskt drag från Tesla. Jag tyckte förra systemet funkade helt OK, med längre perioder vid låga hastigheter. Det som kom nu är bara irriterande och tar uppmärksamheten från körandet.
Autosteer funkar som den ska, eventuellt mer aggressiv lustigt nog.
Inte kunna byta fil där man borde kunna byta fil (exempel, se bifogad bild) är ett problem. Ser inte hur NoA skulle kunna funka med de begränsningarna.
Den nya visualiseringen av bilen är OK, dock inte fantastisk. Mestadels lyckas den få en relevant zoom nivå, men missar ibland.
Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Såg i Tesla appen att bilen har version 2019.8.5. Ser i denna tråd att det pratas om version 2019.6? Sker uppdateringarna automatiskt av bilen själv eller ska jag söka efter en uppdatering och installera?
I din version går uppdateringar ut närmast slumpmässigt. I versionen som kom för ett litet tag sen (kommer inte ihåg exakt nummer) ska man kunna sätta preferenser när man vill få uppdateringar och även söka efter nya själv. Så du får nog tyvärr vänta tills den kommer.
Vissa har rapporterat att det går fortare att få uppdateringar om bilen är uppkopplad mot wifi när den är parkerad, men inte garanterat..
Man får garanterat fler versioner om bilen är uppkopplas mot wi-fi. Är bilen inte på wi-fi så får man endast en ny version ett fåtal gånger per år. Tesla trycker väldigt sällan ut sådana versioner som laddas ner via bilens mobilnät.
Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Förr skickade de ut mer över mobilnätet, och trenden kommer nog inte att vända till att de trycker ut mer över mobilnätet, då de antagligen betalar för den dataöverföringen på något sätt. Och ju fler bilar, desto större anledning att köra över wifi.
Finns förändringar på beställningssidorna som pekar på att uppdateringar ska skickas över mobilnätet. Men ja, det kommer vara kopplat till kostnad.
Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Det installeras inte automatiskt utan meddelandet dyker
upp igen nästa gång man startar bilen igen, men ibland drar dom tillbaks versioner som inte är ok och
då får man vänta tills nästa version dyker upp...
Händer inte ofta men ibland gör dom så.
Ser inte ut som att jag själv skulle bytt fil där du tagit bilden, inte utan att känna att jag gjort något osäkert i varje fall
Sedan fungerar väl NoA och fil byten ganska bra på motorväg när man har lite fart då den gasar upp ganska bra om det kommer en bil bakom med fart. Inte riktigt MadMax känsla men ändå
Om man vill in mot centrum och inte Arlanda så måste man byta fil där
Men..having said that var det nog en feltolkning från min sida. Som det har nämnts tidigare så döljer displayen möjliga körbanor när det är bilar i vägen. Det var nog bara det i det här fallet.
Tack för era svar! Men installerar bilen detta automatiskt eller måste jag som förare sätta igång installationen?
Anledningen till frågan är att jag för ca 2 veckor sen såg en ruta dyka upp gällande uppdatering av mjukvara, men då jag hade bråttom läste jag inte igenom allt utan tryckte på "x" istället för "ok", för att ta det vid senare tillfälle, samt risken att bli stående i väntan på att uppdateringen slutförs. Så jag undrar om uppdateringen gått igenom eller väntar den på att aktiveras av mig och isåfall var kan jag hitta detta meddelande igen? Sökt runt bland menyvalen men hittar inget....
Det brukar dyka upp en gul "klocka" i toppen av skärmen, bredvid laddnings-"blixten" där du kan schemalägga ny tid.