Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.24
Någon som laddat på SuC med 24.6.x? Vissa verkar ha fått höjd effekt och bättre "kurva"?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.24
Igår visade min en liggande kon (vilket eg var en varningsskylt för vägarbete som låg omkullvält)Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.24
Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Men det jag funderar på är hur den är programmerad att hantera sådant som ligger till höger om höger körfält. Den identifierar cyklar och gångtrafikanter men inte fordon. (Just i det här exemplet var det en traktor men det är samma med bilar och lastbilar.) Den ignorerar det mesta där ute om den inte kan identifiera ett körfält till till höger. I det här fallet var det något som borde ha identifierats som ett hinder. Normalt håller man ut lite när man passerar en bil eller traktor som står till viss del inne på körbanan.taliz skrev:Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.24
Och man kan vara rätt säker på att radarn ser en traktor (men som sagt inte vet hur den ska visualiseras), systemettaliz skrev:Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
har ju lite svårt med stillastående föremål även om det är massvis med stål i...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.24
Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Re: Senaste version 2020.24
Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Skulle inte förvåna mig om tex hundar börjar dyka upp närmaste året.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Svårt att inte få det att fellarma. Min Volvo har varnat en gång när jag körde förbi en hästhage där en häst just gjorde en rusning. Problemet är ju att bilen måste ”se” djuret. Det är ju när något dyker upp plötsligt det blir problem. Värmekamera skulle det vara. Har en kompis med Audi A6 som har den funktionen.taliz skrev:Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Skulle inte förvåna mig om tex hundar börjar dyka upp närmaste året.
Re: Senaste version 2020.24
Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2020.24
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Re: Senaste version 2020.24
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Re: Senaste version 2020.24
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.Fredrik j skrev:Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.taliz skrev:Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.Fredrik j skrev:Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Re: Senaste version 2020.24
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.Fredrik j skrev:Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.taliz skrev:Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.Fredrik j skrev:Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
Re: Senaste version 2020.24
Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.Fredrik j skrev:Vet inte hur det är med en tesla men Volvos system har svårt att uppfatta hastigheten på mötande trafik. En stillastående bil i mötande körfält uppfattar den som en potentiell frontalkrock. Att bedöma hårdheten på ett dike är jag säker på att min bil inte skulle lyckas bättre med än vad jag själv kan göra.taliz skrev:Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.Fredrik j skrev:Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.
Blir nog bäst om bilen nöjer sig med att bromsa ner hastigheten och låta föraren avgöra vad det ska krockas med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.24
Frågan är ju om man vill överlämna så livsavgörande beslut till sin bil. Vara nån sorts försökskanin.taliz skrev:Din bil är inte "smart" helt enkelt. Tesla är inte riktigt det än heller, men de blir allt smartare. Att de kan klara att väja i vissa situationer är ett tydligt tecken på det. Man tränar ju AIn för att kunna köra själv, och då måste den kunna välja. Det kommer dröja några år innan man klarar alla tänkbara hinder, men tids nog är man där.
Re: Senaste version 2020.24
Ja, det är märkligt att det ska vara så otroligt förekommande men ändå är det ingen som verkar ha länkar och jag hittar inget när jag söker.
Har sett några "collections" där det inte ens är Teslor och där dom lagt på kollisionsvarningsljudet från Tesla på en annars tyst video. I vissa väjer bilen mot kommande trafik - och mig veterligen får inte ett automatiserat system göra det överhuvudtaget, den får bara väja åt höger.
Har sett några "collections" där det inte ens är Teslor och där dom lagt på kollisionsvarningsljudet från Tesla på en annars tyst video. I vissa väjer bilen mot kommande trafik - och mig veterligen får inte ett automatiserat system göra det överhuvudtaget, den får bara väja åt höger.
Re: Senaste version 2020.24
Jag vet att jag har sett det också. Men undrar om det inte är på Twitter? Det är väl inte så lätt att söka där?
Re: Senaste version 2020.24
Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
https://www.mbs.news/en/2020/06/houthal ... teren.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.24
Inte osannolikt att den kan ibland väja för saker/djur på vägen. Idag väjde/styrde min bil 2ggr för ingenting, så varför inte också för någonting.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Senaste version 2020.24
Kom en idiot på en motorcykel och tryckte sig mellan mig och bilen jag mötte. Då vejade bilen ut i väggrenen och jag undrade varför och sekunden senare höll MC föraren på att klippa min backspegel. Tyvärr så glömde jag spara undan klippet. Blev lite skärrad.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2020.24
Jag menade såklart kontrollerade tester. Givetvis filmar man inte ratten annars.Svenssons skrev:Lär inte finnas så många situationer där man filmar händerna på ratten samtidigt som det kommer upp ett djur på vägen som också kommer med i klippet.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
https://www.mbs.news/en/2020/06/houthal ... teren.html
Ang. din artikel så har ju Elon tidigare sagt att bilen möjligtvis kan se en älg men mindre djur är för svåra att detektera. Jag hittade inte hans tweet men kanske har någon annan den?
Men men detta är OT i sammanhanget ny version, inser jag. Sorry!
Re: Senaste version 2020.24
Två exempel jag hittade
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---