Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
CAD mjukvara måste ju bestämmas på företagsnivå eftersom de oftast inte är bakåtkompatibla. När vi var små lyckades vi få in en konsult som tog ner senaste mjukvaran och CADade på. När vi skulle öppna modellerna igen så funkade inte våra gamla variant. Efter det så blev vi ganska hårda med att det inte var upp till varje konstruktör att välja release. Nu när vi är stora är det ett ganska ordentligt arbeta att byta revision, med tester och torr körningar. Man får alltså helt enkelt köpa sig en bil till att testa på först ;)
När jag jobbat för projekt som tar fram nya oljeplattformar, eller liknade installationer på havsbotten, så är det alltid krav på att de som levererar ritningar (i Norge typiskt Aker Solutions, Aibel, mflr.) och även de som bygger plattformarna i SydKorea eller andra länder i Asien (typiskt Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Samsung Heavy Industries, etc.) använder exakt samma verktyg, releaser och versioner. Eftersom dylika projekt ofta går på 15-20 miljarder, så vill man inte chansa på att det blir buggar och passfel i konstruktionerna pga. att olika leverantörer använder fel mjukvaror eller fel versioner av de. Därför är detta specat tull punkt och pricka innan projekten ens startar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
LarsL skrev:
CAD mjukvara måste ju bestämmas på företagsnivå eftersom de oftast inte är bakåtkompatibla. När vi var små lyckades vi få in en konsult som tog ner senaste mjukvaran och CADade på. När vi skulle öppna modellerna igen så funkade inte våra gamla variant. Efter det så blev vi ganska hårda med att det inte var upp till varje konstruktör att välja release. Nu när vi är stora är det ett ganska ordentligt arbeta att byta revision, med tester och torr körningar. Man får alltså helt enkelt köpa sig en bil till att testa på först ;)
När jag jobbat för projekt som tar fram nya oljeplattformar, eller liknade installationer på havsbotten, så är det alltid krav på att de som levererar ritningar (i Norge typiskt Aker Solutions, Aibel, mflr.) och även de som bygger plattformarna i SydKorea eller andra länder i Asien (typiskt Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Samsung Heavy Industries, etc.) använder exakt samma verktyg, releaser och versioner. Eftersom dylika projekt ofta går på 15-20 miljarder, så vill man inte chansa på att det blir buggar och passfel i konstruktionerna pga. att olika leverantörer använder fel mjukvaror eller fel versioner av de. Därför är detta specat tull punkt och pricka innan projekten ens startar.
Klokt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Fredrik j »

Läste att airbus försökte utveckla A320 med team i spanien och Tyskland som ritade i olika cad-program än vad teamen i frankrike och uk använde.

https://www.manufacturingmanagement.co. ... -the-large
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av deffe »

Upplever det som ganska stor skillnad i hur ofta man får uppdateringar beroende på vilken bil jag har.

Mina två senaste Model S var fullutrustade med FSD och dom delarna och även senaste MCU1, och med dom bilarna fick jag uppdateringar nästan samma timme som första rapporten om en uppdatering hade skett på någon bil i USA eller liknande.

Men med min "nya" Model X (beggad från 2017) som även den har FSD men MCU1 så verkar det komma väldigt sporadiskt och med stora mellanrum.
Min bil låg några versioner "efter" redan när jag köpte den och har lyckats få en uppdatering till 2020.48.37.1 nu samt även den näst senaste kartuppdateringen.

Alla bilar har såklart haft "Advanced" på uppdateringar så man får den absolut senaste så snabbt som möjligt.
------
En tillfällighet eller bara strategi från Tesla att få folk att köra årets modell?
Ska gå ut nu o peppra lite på Advance knappen i hopp om en uppdatering nu :P
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.

När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av deffe »

Svenssons skrev:
Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.

När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
Mycket troligt,

Sedan har jag märkt på min FSD (AP2, HW2) att den är mycket ryckigare. På den andra bilen som hade HW3 från fabrik så var justeringarna betydligt mjukare. Och det har inget med mjukvaruversionen att göra utan detta måste ha att göra med hårdvaran eller något annat eftersom denna "ryckighet" har jag inte märkt av alls på dom andra nyare bilarna(som även dom hade 2020.48 en gång i tiden).
Det ska bli intressant att se om just detta försvinner när ny hårdvara kommer i. Det skulle även förklara varför en del hela tiden klagat på att att FSD / AP2 inte alls är så bra. Jag har hela tiden tyckte dom som klagat överdriver, det tycker jag fortfarande. Men nu kan jag iaf uppleva vad dom troligen menar och förstår mer deras åsikt iaf :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av jpetters »

deffe skrev:
Svenssons skrev:
Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1. Senaste för MCU1 är väl tex 2020.48.37.1 gissar jag.

När väl FSD kommer så kommer bilar med HW3 troligen få fler och nyare version än bilar med HW2. Nu skiljer det så lite och kommer så lite förändringar mellan AP/EAP och FSD så dessa bilar ligger väl än så länge på samma undantaget de bilar i USA som kör med FSD beta.
Mycket troligt,

Sedan har jag märkt på min FSD (AP2, HW2) att den är mycket ryckigare. På den andra bilen som hade HW3 från fabrik så var justeringarna betydligt mjukare. Och det har inget med mjukvaruversionen att göra utan detta måste ha att göra med hårdvaran eller något annat eftersom denna "ryckighet" har jag inte märkt av alls på dom andra nyare bilarna(som även dom hade 2020.48 en gång i tiden).
Det ska bli intressant att se om just detta försvinner när ny hårdvara kommer i. Det skulle även förklara varför en del hela tiden klagat på att att FSD / AP2 inte alls är så bra. Jag har hela tiden tyckte dom som klagat överdriver, det tycker jag fortfarande. Men nu kan jag iaf uppleva vad dom troligen menar och förstår mer deras åsikt iaf :)
Jag upplever samma skillnad på AP "smoothness" mellan mina bilar med AP2.5 och AP3.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av JonasH »

Installerar just nu 2021.4.11

Finns ju inte ens på TeslaFi.

Får se vad det är då...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Installerar just nu 2021.4.11

Finns ju inte ens på TeslaFi.

Får se vad det är då...
104 + 237 på G nu: https://www.teslafi.com/firmware.php
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Någon som hunnit att testa 2021.4.11 än?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av TeslaTissel »

martinot skrev:
Någon som hunnit att testa 2021.4.11 än?

Nix men - inget annat än Minor Fixes (alla modeller)- börjar undra vas de håller på med??

Trodde i min enfald det var version 11 först.
Skärmavbild 2021-02-28 kl. 18.51.39.png
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av TeslaTissel »

Undrar också hur det blir med ”regel-värken” öht för hela EU??

Inte bara Tesla som väntar på att de släpper lite på de rigida reglerna.

AutoPilot 3.0: We really need FSD Beta!

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Pontus »

Jag fick 2020.48.35.5 för ett tag sedan och efter installationen var allt nollställt. Dvs profiler borta, automatisk låsning avslaget, inloggningar till tjänster borta, nycklar borta och min tripmätare nollställd. Extremt jobbigt och inget som Tesla kan hjälpa till med :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av TeslaTissel »

Pontus skrev:
Jag fick 2020.48.35.5 för ett tag sedan och efter installationen var allt nollställt. Dvs profiler borta, automatisk låsning avslaget, inloggningar till tjänster borta, nycklar borta och min tripmätare nollställd. Extremt jobbigt och inget som Tesla kan hjälpa till med :evil:
Har du inte missat betala ditt premium-konto? :shock:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Pontus »

TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Jag fick 2020.48.35.5 för ett tag sedan och efter installationen var allt nollställt. Dvs profiler borta, automatisk låsning avslaget, inloggningar till tjänster borta, nycklar borta och min tripmätare nollställd. Extremt jobbigt och inget som Tesla kan hjälpa till med :evil:
Har du inte missat betala ditt premium-konto? :shock:
Bilen har är ju inte ens 1 år.
Dock vart jag av med mina fria laddnings kWh precis innan jul, utan att tidpunkten stämmer in med 6 månader på någon av de tidpunkter då jag fått dessa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av PapaM »

Någon mer som upplevt att Sentry gått igång helt oprovocerat? Har hänt två gånger senaste veckorna på samma klockslag, 20 min innan schemalagd avfärd. Kan alltså vara när förvärmningen av kupén drar igång. Har 2021.4.6.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
Timour
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 maj 2015 08:51
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Timour »

PapaM skrev:
Någon mer som upplevt att Sentry gått igång helt oprovocerat? Har hänt två gånger senaste veckorna på samma klockslag, 20 min innan schemalagd avfärd. Kan alltså vara när förvärmningen av kupén drar igång. Har 2021.4.6.
Hade 236 registreringar på en natt, inget regn men dimma :? (2021.4.6)
MS LR -19 (Badge 100D)
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av PapaM »

Timour skrev:
PapaM skrev:
Någon mer som upplevt att Sentry gått igång helt oprovocerat? Har hänt två gånger senaste veckorna på samma klockslag, 20 min innan schemalagd avfärd. Kan alltså vara när förvärmningen av kupén drar igång. Har 2021.4.6.
Hade 236 registreringar på en natt, inget regn men dimma :? (2021.4.6)
Sorry, var otydlig. Jag menar att larmet drar igång.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

PapaM skrev:
Någon mer som upplevt att Sentry gått igång helt oprovocerat? Har hänt två gånger senaste veckorna på samma klockslag, 20 min innan schemalagd avfärd. Kan alltså vara när förvärmningen av kupén drar igång. Har 2021.4.6.
På sommaren hade jag omotiverade larm i bilen pga en fluga. Det är ju inte så troligt just nu.
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av chry252 »

Svenssons skrev:
Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1.
Det verkar onekligen så. Uppgraderade min 2015 från MCU1 => MCU2 igår och fick 2021.4.6 installerat, och redan när jag kom hem på kvällen kom erbjudandet om att uppdatera till 2021.4.11.
Model S P85D
May the Force be with you
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

chry252 skrev:
Svenssons skrev:
Bilar med MCU2 får helt klart fler uppdateringar och kan köra på nyare firmware än bilar med MCU1.
Det verkar onekligen så. Uppgraderade min 2015 från MCU1 => MCU2 igår och fick 2021.4.6 installerat, och redan när jag kom hem på kvällen kom erbjudandet om att uppdatera till 2021.4.11.
Samma sak för mig efter uppgradering igår...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av PapaM »

LarsL skrev:
PapaM skrev:
Någon mer som upplevt att Sentry gått igång helt oprovocerat? Har hänt två gånger senaste veckorna på samma klockslag, 20 min innan schemalagd avfärd. Kan alltså vara när förvärmningen av kupén drar igång. Har 2021.4.6.
På sommaren hade jag omotiverade larm i bilen pga en fluga. Det är ju inte så troligt just nu.
Nä, inte troligt att det är en fluga som härjar. Larmet gick igång idag igen samma klockslag. Håller på att laddar ner 2021.4.11 nu. Får se om det löser problemet.
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av fth »

PapaM skrev:
Nä, inte troligt att det är en fluga som härjar. Larmet gick igång idag igen samma klockslag. Håller på att laddar ner 2021.4.11 nu. Får se om det löser problemet.
Insekter brukar iofs nästan alltid vara svaret i dom här fallen, även ”osannolika” årstider. Kan det vara en spindel el dyl som blir störd och flyttar på sig när förvärmningen drar igång?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av hanst »

Jag har ibland problem att väcka bilen med appen med 4.11, hade inga sådana problem med 4.6
MS LR -23
MS 100D -18
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
PapaM skrev:
Nä, inte troligt att det är en fluga som härjar. Larmet gick igång idag igen samma klockslag. Håller på att laddar ner 2021.4.11 nu. Får se om det löser problemet.
Insekter brukar iofs nästan alltid vara svaret i dom här fallen, även ”osannolika” årstider. Kan det vara en spindel el dyl som blir störd och flyttar på sig när förvärmningen drar igång?

/fth
Möss kan också vara en orsak till att larmet går vilket kan få allvarligare konsekvenser. Oavsett vad orsaken är så brukar jag slå på max värme i en tio minuter och slipper efter det nya larm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar