Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Johlei »

martinot skrev:
SALVETA skrev:
Tellus skrev:
Hoppas widget inte bara gäller ajFån...
Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Varje gång jag startar appen väcks bilen vilket leder till att batteriet laddar ur. Hur blir det med widgeten? Håller den bilen vaken? Eller väcker den bilen varje gång widgeten visas? Det senare skulle vara katastrof med tanke på hur ofta telefonen åker fram.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av martinot »

Nej, som jag kan se väcks den bara när man startar appen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av lukasf »

martinot skrev:

Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Hmm, varför har inte jag kontrollerna som du har? :o Vilken version i bilen har du?

På min iPhone ser det ut så som i denna tweeten: https://t.co/0GCoJNPFlT


NVM, min telefon hade tydligen inte den senaste Tesla appen. Har lite strul med att telefonen inte uppdaterar appar...
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Frippanecci »

lukasf skrev:
martinot skrev:

Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Hmm, varför har inte jag kontrollerna som du har? :o Vilken version i bilen har du?

På min iPhone ser det ut så som i denna tweeten: https://t.co/0GCoJNPFlT
Du behöver uppdatera appen i telefonen.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av larsw »

Laddar ner 2020.48.37.8 till MS nu.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Walker »

Har haft ett litet knepigt problem några dagar. Appen plingar till 21.45 och säger att önskad kupétemperatur är uppnådd. Och mycket riktigt så har bilen värmt sig utan att jag bett om det…
Idag uppdaterar jag appen i min ajFån och ser då att man numera kan ställa in förvärmning och kupétemperatur. På något slags default stod allts min PÅ med tiden 21.45
Mysteriet löst.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Tellus »

Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Elmil »

Tellus skrev:
Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36
Ser ut som att 2021.36.5.2 går till FSD.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36
Fick samma till vår S75D nyss och den har inte heller fsd… och även här så har min
andra med fsd inte fått den versionen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2021.36

Inlägg av Hertsh »

Jag laddade ner 2021.36.5.1 till min X LR med FSD i förrgår.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bolleboll »

bjornnilsson skrev:
Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
Intressant att max regen behövs för att nå ditt mål. Hur mycket skillnad är det i din resa med max eller liten regen? Jag trodde inte man fick många extra kilometer, speciellt inte på motorväg. Är det mycket kuperat?

Som svar tror jag att det är uppdateringen för Winter Cold weather improvements. Jag har själv haft en tråkig incident i en nerförsbacke som låg i skuggsida med frost, och med farthållaren på så motorbromsade bilen så mycket med regen att alla fyra hjulen släppte från väglaget.
Men det var så klart många delar i detta.
Sommardäck, frost på natten men sol på dagen som tinade upp vägen. kraftigt kuperat med skog som gjorde att solen inte kom åt i nerförsbacken samt max regen.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Ja, man kan (kunde?) råka ut för en hel del med max regen när temperaturen faller. Har också varit med om svettiga sekundrar då bilen glider iväg som en hockeypuck utan kontakt med vägen. Denna vinter blir det dubbfritt fram till ca nyår och därefter dubb när den mest ihållande ishalkan kommer här i norr. Tre uppsättningar däck är vad jag tror att jag behöver..

Men till saken:

Sträckan jag pendlat (+5000 mil under ett års tid) är Stockholm (norra delen) till Örnsköldsvik vilket blir strax under 50 mil enkel resa. Numera är jag mer bofast häruppe men jag kör fortfarande sträckan någon gång i månaden och det funkar med enbart ett laddstopp i Hudiksvall vintertid med max regen. Ställer jag om till mindre regen så behöver jag stanna minst ett laddstopp till, i alla fall när det börjar dra sig mot vinter. Nu har jag en ny Model S årsmodell -21 men när jag testade ställa ner regen på gammelteslan (MS90D) vid extra halt väglag så drog kartan i bilen slutsatsen att jag inte skulle komma fram alls vid ett av de stopp som då krävdes (körde några mil och uträkningen sjönk som en sten med varje kilometer). Ställde om till max regen och kom fram.. men det var på håret. Har inte testat hur det förhåller sig på sträckan på sommaren.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Elix747 »

Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Bjelke »

Vid normal körning så tjänar på low regen kontra high egentligen, men jag har aldrig kikat
på navigatorn hur den hanterar detta (det borde väl inte bli någon skillnad där eller?)…
Däremot borde man tjäna på att ha två laddstopp på den sträckan istället för ett ”rejält”…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Tellus »

Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Tellus skrev:
Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.
Inte bromsar jag då mycket, knappt alls. Det är dock en del stigning/utför på sträckan, kanske det kan påverka? Jag är helt säker på att jag får bättre range med högsta regen, testat i två bilar. Det är precis så stor skillnad som jag beskrev ovan.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av bjornnilsson »

Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Hedman »

Någon fler än jag som upplever att kartorna tar evigheter att ladda när man flyttar runt efter senaste?
Har MCU2
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…
Tidigare var det runt 13-14 grader som regen begränsades, iaf tydligt med streckad gul linje.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Nicklas »

Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av frippan »

Nicklas skrev:
Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:
Tror inte den har börjat rullat ut till det vanliga folket än. Finns inte hos teslafi än.

Men jag har fått uppdateringen till appen. 4.2.2
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Zalman3 »

Du kan välja 4 kameror i Sentry mode live access.
Screenshot_20211028-073657_YouTube.jpg
Screenshot_20211028-073719_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2021.36

Inlägg av Zalman3 »

Du kan prata till folk på distans.
Screenshot_20211028-073726_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar