Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Tobbelibobbe »

I nuläget när batteriet är fullt eller kallt och jag som förare släpper ut gaspedalen så sänker bilen inte farten (genom regen) som jag är van vid.
Med den nya funktionen beter sig bilen konsekvent vid 1-pedal driving.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Kopplingen förarprofil/Spotifyprofil är verkligen efterlängtad, om det är sant är det ju strålande.
Verkligen!

Trött på att få upp min dotters musikval i mina Spotifyrekommendationer! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av kallekula »

Bästa uppdateringen på länge! Mycket efterlängtade funktioner, framför allt regen.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Fladric »

Trevlig uppdatering med några små förbättringar.

Det jag saknar i dagsläget är en shuffle-knapp till Tidal-appen :D
Känns lustigt att det inte finns.
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Frisk »

Trevliga nyheter! Vad jag möjligtvis saknar redan nu och antagligen saknar än mer om bromsarna går in, och "regen" bara är förluster, är lite "hysteres" mellan gas och regen, ibland har jag inte mer bråttom att stanna än att luftmotståndet kan få sköta det , om det står en kö vid ett trafikljus långt bort eller likande. Nu är det lite besvärligt att hålla pedalen så bilen varken gasar eller laddar. Nu kanske det varken är så stora förluster i att gasa lite lite eller ladda lite, men vore ibland skönt att bara kunna rulla. Kanske man får lägga i neutral då? Men kan man lägga i drive igen utan att trycka ner bromsen?

I alla fall goda nyheter att bilen beter sig lika oavsett batteri.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
Nu kanske det varken är så stora förluster i att gasa lite lite eller ladda lite, men vore ibland skönt att bara kunna rulla. Kanske man får lägga i neutral då? Men kan man lägga i drive igen utan att trycka ner bromsen?
Checka in https://enhauto.com/commander-full så kan du ställa regen i 0%, 25%, 75% eller 100%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av jpetters »

Frisk skrev:
Kanske man får lägga i neutral då? Men kan man lägga i drive igen utan att trycka ner bromsen?
Ja, det är ett alternativ och man behöver inte trycka ner bromsen för att lägga i D igen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Frisk »

martinot skrev:
Frisk skrev:
Nu kanske det varken är så stora förluster i att gasa lite lite eller ladda lite, men vore ibland skönt att bara kunna rulla. Kanske man får lägga i neutral då? Men kan man lägga i drive igen utan att trycka ner bromsen?
Checka in https://enhauto.com/commander-full så kan du ställa regen i 0%, 25%, 75% eller 100%.
Jag uttryckte mig nog otydligt, jag vill ha full regen när så behövs men ibland vill jag helt enkelt kunna frirulla fram till en sänkt hastighet, mot en kö som snart förväntas röra sig eller så. Men det är kanske svårt att få till utan att det blir ryckigt istället. Skulle nog önska kunna släppa gasen till att det varken driver eller laddar/bromsar och om jag höll still för +- något litet spel fortsatte bilen frirulla fram tills en tydlig förändring av gasen, antingen upp eller ner. Men det är rätt sällsynta fall så det går väl som det verkar helt enkelt lägga i neutral i de lägena.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
Jag uttryckte mig nog otydligt, jag vill ha full regen när så behövs men ibland vill jag helt enkelt kunna frirulla fram till en sänkt hastighet, mot en kö som snart förväntas röra sig eller så. Men det är kanske svårt att få till utan att det blir ryckigt istället. Skulle nog önska kunna släppa gasen till att det varken driver eller laddar/bromsar och om jag höll still för +- något litet spel fortsatte bilen frirulla fram tills en tydlig förändring av gasen, antingen upp eller ner. Men det är rätt sällsynta fall så det går väl som det verkar helt enkelt lägga i neutral i de lägena.
Förstår vad du är ute efter. Tyvärr så kan man inte hacka eller mappa om pedalen så vad jag vet.

Checka dock här som Björn testar det hela med lösningen jag nämnde, så kan du se om det eventuellt är något för dig. Han har satt två knappar som kan styra regen "live" upp/ner (även av/på) medans han kör:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Remuz »

Hade helt missat 16. Rubrik uppdaterad och tack till er i tråden
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av spezializten »

Någon som har strul med att bilen inte kommer ihåg inställd höjd på bagageluckan på angivna GPS positioner? Den har samma begränsning oavsett plats? Gäller MYP!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av tslaqqq »

Skulle den funktionen finnas menar du? Aldrig sett el hört att bilen skulle komma ihåg det, dra in backspeglarna utifrån plats finns ju däremot sedan gammalt.
Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av spezializten »

tslaqqq skrev:
Skulle den funktionen finnas menar du? Aldrig sett el hört att bilen skulle komma ihåg det, dra in backspeglarna utifrån plats finns ju däremot sedan gammalt.
Detta var standard på model S 2017. Men det kanske inte har kommit till ännu till modell Y?
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Choke »

Har just fått uppdateringen 2022.16.1.1 - håller på laddar ned den. Verkar inte vara många i Europa som har den installerad enligt Teslafi. Ska se om jag vågar installera den ikväll eller om jag väntar till imorgon.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av martinot »

Choke skrev:
Har just fått uppdateringen 2022.16.1.1 - håller på laddar ned den. Verkar inte vara många i Europa som har den installerad enligt Teslafi. Ska se om jag vågar installera den ikväll eller om jag väntar till imorgon.
Härligt! Rapportera vad som är nytt så snart du fått in den! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Choke »

martinot skrev:
Härligt! Rapportera vad som är nytt så snart du fått in den! :)
Nedladdningen går segt - jag får nog vänta till imorgon bitti.
Ser att det börjar komma fler installationer i Europa nu.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Choke »

Nu är 2022.16.1.1 installerad.
Vad jag kan se så är regen/accelerations linjen kraftigare, svarta och gröna fältet tydligare. Har bara kört ett kort sträcka men tycker att bilsymbolerna är nya.
Har har inte Spotify så funktionen med olika konton har jag inte testat, men den ska tydligen finnas.
Har inte laddat till 100% så om det är bromsarna som går in vid regen det vet jag inte. Enligt uppgift ska det vara så.
Ska bli intressant att se om energiprognosen blir mer exakt när vädret ska tas i beaktande. Har inte kört i extrem kyla än så länge men hittills tycker jag den har fungerat helt ok.
804FF56B-791E-4AFC-BB39-FB0E2BFB759C.jpeg
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av malmer »

Choke skrev:
Har har inte Spotify så funktionen med olika konton har jag inte testat.
Om du har premium connectivity så ingår spotify. Lite nyfiken dock om man får olika playlists per användare även om man kör på det teslaspecifika spotifykontot.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av Choke »

malmer skrev:
Choke skrev:
Har har inte Spotify så funktionen med olika konton har jag inte testat.
Om du har premium connectivity så ingår spotify. Lite nyfiken dock om man får olika playlists per användare även om man kör på det teslaspecifika spotifykontot.
Har aldrig gillat Spotify är en Apple freak så jag håller mig till Apple Music :-)
Fast tack för tipset - kanska ska jag göra en test vid nästa Värmlandsresa - gratis är inte fel :-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av spacecoin »

malmer skrev:
Choke skrev:
Har har inte Spotify så funktionen med olika konton har jag inte testat.
Om du har premium connectivity så ingår spotify. Lite nyfiken dock om man får olika playlists per användare även om man kör på det teslaspecifika spotifykontot.
Du behöver ju olika Spotify-konton för att kunna ha olika playlists, och gratiskontot är ett konto.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av martinot »

Choke skrev:
Nu är 2022.16.1.1 installerad.
Har inte laddat till 100% så om det är bromsarna som går in vid regen det vet jag inte. Enligt uppgift ska det vara så.
Ska bli intressant att se om energiprognosen blir mer exakt när vädret ska tas i beaktande. Har inte kört i extrem kyla än så länge men hittills tycker jag den har fungerat helt ok.
Fint!

Gillar att man kan ha enpedalskörning även vid väldigt hög SoC!

Även mycket bra att de äntligen försöker ta in vind/väder vid beräkning av räckvidd (saknat det, och förvånad att man inte gjort detta innan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
johnbrave
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 feb 2022 14:37
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av johnbrave »

Min bil hittar inte den uppdateringen, eller den laddade ner en uppdatering häromdagen. Men får inte upp möjligheten att installera. Någon som vet varför? MY 2022
Model Y 2022 black/black
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av tslaqqq »

Du fick troligen en kartuppdatering eller en spel update annars hade du fått möjligheten att dra igång OS uppdateringen
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Senaste version 2022.16

Inlägg av malmer »

Verkar som att de rullar ut den här uppdateringen ganska långsamt för att vara säkra på att det inte är något fel. Kommer nog få se fler i nästa vecka dock.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Skriv svar