Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av holden »

Svenssons skrev:
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.
Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Gustafsson »

holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av holden »

Gustafsson skrev:
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av wilfried »

Installerar 2020.48.35.5 nu
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Bruno »

wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Jag med :)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
Svenssons skrev:
Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.
Det handlar inte om vad ’radarn’ ser utan om signalbehandling. Radarn ”ser” allt, rent principiellt. Men för att göra skillnad på det som står still och det som rör sig använder man säkerligen dopplereffekten. Om man inte använde sig av dopplereffekten skulle radarn även ta en massa fasta föremål för fordon. Dopplereffekten innebär att frekvensen på den reflekterade radarvågen får olika ändring i frekvens beroende på hur föremålets föresle relativt min egen bil. Jämför med när du hör en racerbil komma emot dig och sedan passera. När den kör mot dig låter det ”iiiiiiiiiiiiii” och när den passerrat låter det ”oooooooo”. Eftersom bilen vet hur fort den rör sig kan den räkna ut vilken frekvensförändring som stillastående föremål ger och utesluta dessa. Den räknar även ut hastigheten på detekterade föremål genom att använda dopplereffekten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av AAKEE »

holden skrev:
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.

Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av holden »

AAKEE skrev:
holden skrev:
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.

Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
Det låter helt rimligt, men borde inte en radar i en bil avsedd att göra bilen säkrare detektera alla föremål rakt framför bilen - som den ju bevisligen gör på kortare avstånd när den spökbromsar. Ett stillastående föremål rakt över filerna på en motorväg är ju precis det man vill bli uppmärksammad på, och radarn ska ha 160 meters räckvidd enligt Teslas hemsida.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av zata »

Bruno skrev:
wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Jag med :)
#metoo (fast igår kväll)
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av JonasF1 »

zata skrev:
Bruno skrev:
wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Jag med :)
#metoo (fast igår kväll)
Fick den också igår.
Körde 5 mil efteråt. Hade en spökinbromsning + att ventilationstyrning strulade. Kunde inte styra flödet ibland.
Blir till o ta en längre tur idag för o testa mer. :)
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av BrooklynS »

Någon skillnad i sista uppgraderingen eller är det bara buggfix?


EDIT: Hittade. https://electrek.co/2021/01/19/2020-48- ... ase-notes/
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

Större font på hastighet nu. Vansinnigt stort och passar inte in i utseendet i övrigt (S&X). Som om någon utvecklare bara "You want BIG?? Here you go and shut up!!"
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av kenjon »

Och varje gång ska man slå av Sentry mode, och efteråt på igen. Varför inte en fråga "Vill du slå av Sentry mode?" så man slipper hoppa fram och tillbaka i menyerna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Remuz »

Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan :?: :o
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av kenjon »

Jag kör väldigt mycket på 80-väg och väldigt ofta får bilen för sej att det står 30 på skyltarna....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan :?: :o
Men du är väl inte en av beta-förarna av FSD-mjukvaran? Du kör på kod som nu antagligen endast i princip får säkerhetsuppdateringar och väldigt få nya funktioner även ifall du har hårdvaran för FSD som testas med ny mjukvara i USA och snart även Kanada och Norge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Remuz »

Nope jag är inte betatestare (mer än man alltid är med en tesla)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Bjelke »

Hertsh skrev:
Större font på hastighet nu. Vansinnigt stort och passar inte in i utseendet i övrigt (S&X). Som om någon utvecklare bara "You want BIG?? Here you go and shut up!!"
:lol: Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av renes »

Jag märkte att det blev ovanligt kallt runt fötterna efter update till 2020.48.35.5. Klimatet stod på "auto". Efter en stunds körning lite bättre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Senaste version 2020.48

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Tvärniten vid 10klistermärket fick iaf mig att inse hur långt bort FSD är. Jag trodde det var nära när jag köpte min X med FSD för typ 3.5år sedan :?: :o
Ja, som progressen är på FSD beta så tror jag inte Tesla kommer att nå Level 3 i år tyvärr. :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Precis startat installation.

Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Och varje gång ska man slå av Sentry mode, och efteråt på igen. Varför inte en fråga "Vill du slå av Sentry mode?" så man slipper hoppa fram och tillbaka i menyerna.
Eller ännu hellre; slå av automatiskt innan installation, och slå på automatiskt igen när den är klar. Done.

Blir också alltid så dja-vla trött på tjatet om det...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Jag märkte att det blev ovanligt kallt runt fötterna efter update till 2020.48.35.5. Klimatet stod på "auto". Efter en stunds körning lite bättre.
Bra! Har alltid haft en grym fotbastu innan, och nästan fått fötterna grillade på M3...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av frippan »

martinot skrev:
wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Precis startat installation.

Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
Körde en sväng med AP idag, är nog en av de bästa versionerna hittills. Klarade sig riktigt bra på alla mina testplatser. Refuger som den alltid vill köra på låg den nu i mitten och följde svängarna bra.
Körde inte så mycket motorväg men den gick bra på den milen jag åkte. Glömde åka och testa på ett ställe där den alltid får för sig att blinka vänster på en raksträcka.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

frippan skrev:
martinot skrev:
wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Precis startat installation.

Är det mest buggfixar, eller har ni noterat någon förändring?
Körde en sväng med AP idag, är nog en av de bästa versionerna hittills. Klarade sig riktigt bra på alla mina testplatser. Refuger som den alltid vill köra på låg den nu i mitten och följde svängarna bra.
Körde inte så mycket motorväg men den gick bra på den milen jag åkte. Glömde åka och testa på ett ställe där den alltid får för sig att blinka vänster på en raksträcka.
Tack för uppdatering. Låter lovande! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar