Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

Du har bara NoA på motorvägar. Det funkar inte på stadsvägar. Den kan läsa trafikljus men du har ju själv helt eget ansvar för att trycka på gas eller autopilotspaken när du ska köra över linjen. Ska du byta fil eller svänga måste du själv göra det.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Saab99turbo »

Med senaste uppdateringen ska ju bilen anpassa hastigheten efter skyltarna om jag förstår det rätt. Men hur? Jag tycker det är ett lotto om bilen kommer ändra hastighet vid nya skyltar. Får fippla med spaken hela tiden tycker jag.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Min tolkning är att man ev. måste köra förbi samma skyltar flera ggr innan den lär sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svalan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 jul 2017 22:19
Ort: Leksand

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svalan »

Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB/timme....
(MCU1, hw3)
Screenshot_2020-09-15-08-58-57-802_com.google.android.apps.access.wifi.consumer.jpg
Senast redigerad av Svalan, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2017 Obsidian black, Ultra white, MCU1, HW3 (FSD)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

Svalan skrev:
Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB....
(MCU1, hw3)
Bild
Bild


Den 10 o 11 hade jag uppdateringar på bilen (36.5 och sen 36.10). Den 12e o 14e användes bilen inte så mycket men den 13e körde jag förmodligen cirka 10 mil. Den dagen har datamängden via wifi ökat mer än jag normalt ser. Förmodligen skickar bilen data kring hastighetsskyltar till molnet för att spara i kartan.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av abagewitz »

Fick nya uppdateringen för en tid sedan men noterade först idag att det ser annorlunda ut i inställningarna för luftfjärdingen. Hur ställer man in hastigheten för när den ska gå ner i LOW? Det finns en knapp för att ställa in det (kommer inte ihåg nu vad det står på knappen) men den är utgråad.

(har en S85D från 2015)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Bjelke »

Hertsh skrev:
Svalan skrev:
Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB....
(MCU1, hw3)
Bild
Bild


Den 10 o 11 hade jag uppdateringar på bilen (36.5 och sen 36.10). Den 12e o 14e användes bilen inte så mycket men den 13e körde jag förmodligen cirka 10 mil. Den dagen har datamängden via wifi ökat mer än jag normalt ser. Förmodligen skickar bilen data kring hastighetsskyltar till molnet för att spara i kartan.
Observant ;) hoppas och tror att du gissar åtminstone lite rätt :) frågan är ju när det isf ger oss en märkbar effekt...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av BrooklynS »

Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?
Ja(?), annars visualiserar den bara AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av JonasH »

BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?
Ja du behöver FSD för den funktionen.
Funkar nästan perfekt för mig.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av metchristian »

BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?

Samma för mig..

Men farthållaren Va skum idag, har alltid inställt på +10 km över skylt och aldrig varit något problem att ändra till skyltat eller +5 och den har alltid låtit satt hastighet vara men idag när 36.10 kom nä då ändra den sig vid varje skylt ändring.. men sen när jag åkte samma sträcka igen så gjorde den inte det.. undrar om den automatiskt lär sig att när den åkt där att inte fippla sen..för då har den ”sparat” nya hastigheten.. kul detalj oavsett hur hastighetsskyltarna är placerade så visar den en stolpe me rätt hastigsskylt.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Stripe68 skrev:
Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?
Går dom inte till gult mellan grönt och rött? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

Dessutom missar den många självklara hastighetsskyltar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.
Det där med kurvtagning är lite udda. Funkade bra innan .32, då saktade den ner fint. Men med .32 gick det tillbaka till hur det var tidigare, fullt mos.

Men det är nog som vanligt. Två steg fram, ett tillbaka. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Någon med HW2.5 som fått 2020.36.10 här ännu och funkar då skyltläsning? Har sett på Teslascope att det finns några Model 3 SR+ med HW2.5 som fått 36.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.
MX LR (Raven) 2019
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Hertsh skrev:
Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.
Ja, samma release notes. Men det kanske fixar problemen jag har haft med trafikljus, jag har testat fem gånger nu och tre av dem har bilen velat stanna mitt i korsningen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Daf »

Är det skillnad på vilken Tesla? I S och X med separat spak har bilen alltid - åtminstone sedan sommaren -16 - gått på aktuell fartgräns +/- offset när man drar spaken mot sig. Om man drar spaken nedåt eller uppåt går den på aktuell hastighet. På en Model 3 finns väl bara en riktning att koppla in farthållaren?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar