http://teslafi.com/firmwareLasseTM skrev:Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.20
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2020.20
Fick 2020.16.2.1 igårkväll. Fick ett nytt varningsmeddelande idag. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men den varnade för utfart. Ljudsignal och ilsket röd text. Förstår dock inte vad det var för utfart som den varnade för eftersom detta var på mindre landsväg där det finns småutfarter i mängder och det var ingen större just där.
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Re: Senaste version 2020.20
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.20
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.20
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.Bjelke skrev:Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.
Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.20
Jo det stämmer nog också, ”somna bakom ratten”-systemet ska ju funka som du beskriver, och även det harJerker skrev:Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.Bjelke skrev:Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.
Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
jag varit med om, och jag tror att din hypotes stämmer ganska väl
Styr man lite mot linjerna, dvs medvetet enligt APn, så gör systemet inget direkt, men om man omedvetet
glider mot linjerna så reagerar systemet...
men helt klart så är det än så länge ganska outvecklat och håller på att lära sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7067
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Senaste version 2020.20
https://www.teslafi.com/firmware.phpLasseTM skrev:Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2020.20
2020.20.1 nu på morgonen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2020.20
Fick också notis i telefonen i natt(när jag sov) om 2020.20.1, men nu på morgonen är den borta i appen. Har blivit så ibland tidigare.Gustafsson skrev:2020.20.1 nu på morgonen
Är det att dom hinner dra tillbaka uppdateringen pga funna buggar eller kvoten med uppdateringar är nådd för tillfället?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Senaste version 2020.20
Märkte också detta när jag hade möte på en liten lokalgata där man antingen måste hitta en M-plats, eller krypköra rätt nära diket. Tidigare versioner har inte klagat, men nu var den mycket arg! Tänkte inte på att det kunde ha med versionsuppdateringen att göra, men jag har inte sett det tidigare vid möten där.taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Senaste version 2020.20
Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.
Någon mer som märkt detta?
Någon mer som märkt detta?
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Passat Alltrack 2017 HVO100
Re: Senaste version 2020.20
Min har saktat ner i kurvor tidigare också. Men tycker att den blivit bättre på det nu. Kanske att den gör det vid fler tillfällen. Tycker det fungerar ganska bra.Skyvandrare skrev:Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.
Någon mer som märkt detta?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Senaste version 2020.20
Den har blivit väl försiktig i några kurvor, svänger lite grann och den sänker farten med 20-30 kmh. Spännande för de som ligger bakom
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Senaste version 2020.20
Reagerade på detta i förrgår när jag åkte småväg med 70-gräns (tror jag). Klart godkänt i kurva med "tvärsväng-pilar". Tydlig förbättring tycker jag.Skyvandrare skrev:Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.
Någon mer som märkt detta?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Senaste version 2020.20
OK, då ska jag testa på vägen hem från jobbet. Det är en smalare landsväg med 70-gräns och några skarpare kurvor. Den har saktat ner där tidigare också. Får se om det är nån skillnad.
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 110
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Senaste version 2020.20
Jag tycker också att den gör det ganska bra. Känns lite närmare självkörande
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Passat Alltrack 2017 HVO100
Re: Senaste version 2020.20
Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Re: Senaste version 2020.20
Helt klart! Fått tillbaka spökbromsningar för skuggor från skyltar och allt möjligt. Känns som mjukvaran från i början av 2019, där bilen var så oroligt för allt som rörde sig att man satt på helspänn hela tiden. Får väl hoppas den lär sig snabbt ...Jerker skrev:AP övningskör.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Senaste version 2020.20
Tycker AP blivit riktigt bra i 2020.16.2.1 och är allmänt mer "smooth". Även Navigate on Autopilot funkar suveränt. Den börjar blinka säkert 100m innan avfart och idag på min körning så körde den helt klanderfritt på ställen där den tvekat och betett sig konstigt tidigare. Filbyten går också snabbare och är riktigt användbart. Tycker också den håller sig centrerad mellan linjerna på ett bättre sätt även där bredden på vägbanan ändras markant. Den håller då högerkant eller vänsterkant beroende på olika omständigheter på samma sätt som jag själv skulle valt att göra.
Spökbromsningar har jag inte heller fått en endaste. Har dock inte haft detta problemet speciellt frekvent tidigare heller även om jag såklart upplevt det några gånger. Tycker också att den blivit bättre på kö-körning och är lite aggressivare. Den lämnar inte en gigantisk lucka framför som den kunde göra i tidigare versioner samt startar snabbare när framförvarande bil ger sig iväg.
På det stora hela så tycker jag det börjar bli riktigt bra det här och vad gäller senaste mjukvaran så är den sjukt stabil. Även sentry funkar balanserat för min del och aktiveras så som jag förväntar mig. Formaterade i bilen med exFat nu med senaste versionen och har testat den ute på publika parkeringsplatser några dagar och den har skött sig bra.
Spökbromsningar har jag inte heller fått en endaste. Har dock inte haft detta problemet speciellt frekvent tidigare heller även om jag såklart upplevt det några gånger. Tycker också att den blivit bättre på kö-körning och är lite aggressivare. Den lämnar inte en gigantisk lucka framför som den kunde göra i tidigare versioner samt startar snabbare när framförvarande bil ger sig iväg.
På det stora hela så tycker jag det börjar bli riktigt bra det här och vad gäller senaste mjukvaran så är den sjukt stabil. Även sentry funkar balanserat för min del och aktiveras så som jag förväntar mig. Formaterade i bilen med exFat nu med senaste versionen och har testat den ute på publika parkeringsplatser några dagar och den har skött sig bra.
Re: Senaste version 2020.20
Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.taliz skrev:Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Senaste version 2020.20
Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Re: Senaste version 2020.20
Funktionen heter "emergency lane departure avoidance", ligger under autopilot. Återaktiveras automagiskt varje gång man kör iväg.BjornS skrev:Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.taliz skrev:Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.20
Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.helix skrev:Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Re: Senaste version 2020.20
Ja då är det en annan grej såklartJerker skrev:Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.helix skrev:Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.
Re: Senaste version 2020.20
Visst, ganska försiktig i kurvorna. Men jag tror de andra bilisterna blev mer irriterade då jag körde enligt gällande hastighet 50/60/70/80 än att jag saktade ner lite i de skarpaste kurvorna. Tycker ändå att den saktar ner försiktig och inte farligt för andra bilister.helix skrev:Jerker skrev:Ja då är det en annan grej såklarthelix skrev:Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019