Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av frippan »

LasseTM skrev:
Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
http://teslafi.com/firmware
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

Fick 2020.16.2.1 igårkväll. Fick ett nytt varningsmeddelande idag. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men den varnade för utfart. Ljudsignal och ilsket röd text. Förstår dock inte vad det var för utfart som den varnade för eftersom detta var på mindre landsväg där det finns småutfarter i mängder och det var ingen större just där.

Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.

Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.

Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.

Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.

Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
Jo det stämmer nog också, ”somna bakom ratten”-systemet ska ju funka som du beskriver, och även det har
jag varit med om, och jag tror att din hypotes stämmer ganska väl :)
Styr man lite mot linjerna, dvs medvetet enligt APn, så gör systemet inget direkt, men om man omedvetet
glider mot linjerna så reagerar systemet...
men helt klart så är det än så länge ganska outvecklat och håller på att lära sig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7067
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av fth »

LasseTM skrev:
Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
https://www.teslafi.com/firmware.php

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Gustafsson »

2020.20.1 nu på morgonen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev:
2020.20.1 nu på morgonen
Fick också notis i telefonen i natt(när jag sov) om 2020.20.1, men nu på morgonen är den borta i appen. Har blivit så ibland tidigare.
Är det att dom hinner dra tillbaka uppdateringen pga funna buggar eller kvoten med uppdateringar är nådd för tillfället?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av simonk »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Märkte också detta när jag hade möte på en liten lokalgata där man antingen måste hitta en M-plats, eller krypköra rätt nära diket. Tidigare versioner har inte klagat, men nu var den mycket arg! Tänkte inte på att det kunde ha med versionsuppdateringen att göra, men jag har inte sett det tidigare vid möten där.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Skyvandrare »

Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Elix747 »

Skyvandrare skrev:
Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
Min har saktat ner i kurvor tidigare också. Men tycker att den blivit bättre på det nu. Kanske att den gör det vid fler tillfällen. Tycker det fungerar ganska bra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av frippan »

Den har blivit väl försiktig i några kurvor, svänger lite grann och den sänker farten med 20-30 kmh. Spännande för de som ligger bakom
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Elmil »

Skyvandrare skrev:
Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.

Någon mer som märkt detta?
Reagerade på detta i förrgår när jag åkte småväg med 70-gräns (tror jag). Klart godkänt i kurva med "tvärsväng-pilar". Tydlig förbättring tycker jag.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

OK, då ska jag testa på vägen hem från jobbet. Det är en smalare landsväg med 70-gräns och några skarpare kurvor. Den har saktat ner där tidigare också. Får se om det är nån skillnad.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Skyvandrare »

Jag tycker också att den gör det ganska bra. Känns lite närmare självkörande ;)
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
AP övningskör.
Helt klart! Fått tillbaka spökbromsningar för skuggor från skyltar och allt möjligt. Känns som mjukvaran från i början av 2019, där bilen var så oroligt för allt som rörde sig att man satt på helspänn hela tiden. Får väl hoppas den lär sig snabbt ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av helix »

Tycker AP blivit riktigt bra i 2020.16.2.1 och är allmänt mer "smooth". Även Navigate on Autopilot funkar suveränt. Den börjar blinka säkert 100m innan avfart och idag på min körning så körde den helt klanderfritt på ställen där den tvekat och betett sig konstigt tidigare. Filbyten går också snabbare och är riktigt användbart. Tycker också den håller sig centrerad mellan linjerna på ett bättre sätt även där bredden på vägbanan ändras markant. Den håller då högerkant eller vänsterkant beroende på olika omständigheter på samma sätt som jag själv skulle valt att göra.

Spökbromsningar har jag inte heller fått en endaste. Har dock inte haft detta problemet speciellt frekvent tidigare heller även om jag såklart upplevt det några gånger. Tycker också att den blivit bättre på kö-körning och är lite aggressivare. Den lämnar inte en gigantisk lucka framför som den kunde göra i tidigare versioner samt startar snabbare när framförvarande bil ger sig iväg.

På det stora hela så tycker jag det börjar bli riktigt bra det här och vad gäller senaste mjukvaran så är den sjukt stabil. Även sentry funkar balanserat för min del och aktiveras så som jag förväntar mig. Formaterade i bilen med exFat nu med senaste versionen och har testat den ute på publika parkeringsplatser några dagar och den har skött sig bra.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av BjornS »

taliz skrev:
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av taliz »

BjornS skrev:
taliz skrev:
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.
Funktionen heter "emergency lane departure avoidance", ligger under autopilot. Återaktiveras automagiskt varje gång man kör iväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Jerker skrev:
Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.
Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.

(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
helix skrev:
Jerker skrev:
Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.
Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.

(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Ja då är det en annan grej såklart :D

Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2020.20

Inlägg av Elix747 »

helix skrev:
Jerker skrev:
helix skrev:
Jerker skrev:
Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.
Ja då är det en annan grej såklart :D

Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.
Visst, ganska försiktig i kurvorna. Men jag tror de andra bilisterna blev mer irriterade då jag körde enligt gällande hastighet 50/60/70/80 än att jag saktade ner lite i de skarpaste kurvorna. Tycker ändå att den saktar ner försiktig och inte farligt för andra bilister.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Skriv svar