Ja, min bil blev alltså inte sämre av den här uppgraderingen. Det är skönt.Bjelke skrev:Det nämndes ju tidigare också men sedan var det någon som skrev det motsatta så manJerker skrev:Skönt! Och det var det jag anade!jpetters skrev:HW2.5 har inte stöd för Vision. Det kräver HW3, dvs FSD datorn.
visste ju inte säkert direkt men hoppades såklart, och på min ena som också har HW2.5 så
verkar det helt klart som att man slipper vision only
Undrar om man kan nedgradera den andra också från 3.0 ?
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2022.28
Re: Senaste version 2022.28
Därför att den funkar sämre i den miljö kunderna använder bilen i för de allra flesta. Fler spökbromsningar, sämre i mörker, mindre säker, lägre hastighet osv osv. Det är ju kul för aktieägarna att Tesla höjde vinsten en en tusenlapp per bil i alla fall.BrooklynS skrev:Eftersom Vision faktiskt funkar bättre enligt både Tesla och EURO-NCAP, varför vill man nedgradera?
Edit: Öppnade Twitter för första gången idag och såg följande från några europeiska Teslaägare:
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Senaste version 2022.28
Om du läste kommentarerna så är det lika många el fler som säger sig ha mindre till inga som helst fantom bromsningar.. så verkar väldigt delade meningar
Re: Senaste version 2022.28
Det finns hur många som helst som har problem, så att påstå att Tesla Vision är bättre är inte sant. Att man kräver användning av ett helljus som dessutom inte funkar är nästan komiskt. Idag testade jag autotorkaren för första gången på ett år. De var precis lika irriterande som sist.tslaqqq skrev:Om du läste kommentarerna så är det lika många el fler som säger sig ha mindre till inga som helst fantom bromsningar.. så verkar väldigt delade meningar
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2022.28
När jag kör RV73 från Nynäshamn in mot Stockholm är det alltid några rejäla fartsänkningar. Oftast vid en specifik bro men ibland även vid andra broar eller skyltbågar över vägen.
Model Y LR AWD 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2022.28
Ja för mig så är det den tvingande automatiken på helljuset som är värst för det är katastrofaltspacecoin skrev:Därför att den funkar sämre i den miljö kunderna använder bilen i för de allra flesta. Fler spökbromsningar, sämre i mörker, mindre säker, lägre hastighet osv osv. Det är ju kul för aktieägarna att Tesla höjde vinsten en en tusenlapp per bil i alla fall.BrooklynS skrev:Eftersom Vision faktiskt funkar bättre enligt både Tesla och EURO-NCAP, varför vill man nedgradera?
Edit: Öppnade Twitter för första gången idag och såg följande från några europeiska Teslaägare:
…
genomuselt helt enkelt, men visst är spökbromsningar också svindåligt såklart…
Jag har iaf inte installerat skiten på min privata bil med HW3.0 och tänker dra ut på det så långt det går.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2022.28
Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här… körde nyss Pajala-Hudiksvall tor med tre passagerare. Allt på auto och EAP, resan innehöll både regn och mörker.
Vi pratade om dessa problem men vi upplevde ingenting sådant förutom EN mjuk inbromsning från 110 till kanske 95 strax innan en vägskarv.
EN enda blinkande mötande bil, annars funkade även helljusassistenten klockrent. Däremot slår den på helljuset ibland även i ”tätort” då den inte identifierar möten men den bländar av lika fort.
Jag har ju och har haft andra bilar, ressällskapet likaså. Vi var överens om att det funkar ungefär lika bra/dåligt som andra bilar (Volvo, BMW, VW, Toyota etc).
Ni som anser att det inte fungerar alls: Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv? Det verkar ju så märkligt att det inte funkar alls hos er medan det funkar riktigt bra för de flesta andra…
Vi pratade om dessa problem men vi upplevde ingenting sådant förutom EN mjuk inbromsning från 110 till kanske 95 strax innan en vägskarv.
EN enda blinkande mötande bil, annars funkade även helljusassistenten klockrent. Däremot slår den på helljuset ibland även i ”tätort” då den inte identifierar möten men den bländar av lika fort.
Jag har ju och har haft andra bilar, ressällskapet likaså. Vi var överens om att det funkar ungefär lika bra/dåligt som andra bilar (Volvo, BMW, VW, Toyota etc).
Ni som anser att det inte fungerar alls: Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv? Det verkar ju så märkligt att det inte funkar alls hos er medan det funkar riktigt bra för de flesta andra…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Det var ett himla tjat om att ställa in strålkastarna. Bilen beter sig likadant även på öppna vägar utan skyltar och träd där reflektioner från bilens egna ljus är minimala. Teslas mjukvara använder kameran i vindrutan för att mata ett förtränat neuralt nätverk som svarar med var i synfältet det kan tänkas finnas bilstrålkastare/ljuskällor, hur säker varje träff är o.s.v. För avbländning skulle det eventuellt kunna påverka, men det är väldigt osannolikt. I så fall är modellen riktigt dåligt tränad.BrooklynS skrev:Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här… körde nyss Pajala-Hudiksvall tor med tre passagerare. Allt på auto och EAP, resan innehöll både regn och mörker.
Vi pratade om dessa problem men vi upplevde ingenting sådant förutom EN mjuk inbromsning från 110 till kanske 95 strax innan en vägskarv.
EN enda blinkande mötande bil, annars funkade även helljusassistenten klockrent. Däremot slår den på helljuset ibland även i ”tätort” då den inte identifierar möten men den bländar av lika fort.
Jag har ju och har haft andra bilar, ressällskapet likaså. Vi var överens om att det funkar ungefär lika bra/dåligt som andra bilar (Volvo, BMW, VW, Toyota etc).
Ni som anser att det inte fungerar alls: Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv? Det verkar ju så märkligt att det inte funkar alls hos er medan det funkar riktigt bra för de flesta andra…
Det är inte alls så märkligt att det fungerar olika. Man kör på olika vägar, i olika dagsljus och det kan även sitta olika kameror i bilarna. Förhoppningen är att man ska ha så brett träningsmaterial som möjligt för att jämna ut olikheterna, men där är man ju tydligen inte än.
(Gillar ändå att du jämför med Toyotas helljusautomatik, som är en helt annan teknik och som fungerar riktigt dåligt. Då har man verkligen inte satt ribban högt, för en bil som kostar avsevärt mer.)
Re: Senaste version 2022.28
Det är roligt att höra att din bil funkar till belåtenhet, men du kanske bör överväga att det är din bil som avviker från normen i så fall? Tesla är ju relativt varierande på olika sätt när de lämnar fabriken om man säger så. Min bil var ljusinställning för en månad sedan och det gjorde då ingen skillnad för mig.BrooklynS skrev:Jag undrar om det är ni som har fel på era bilar här…
...
Är ni HELT säkra på att era kameror är kalibrerade/strålkastare rätt inställda osv?
Re: Senaste version 2022.28
Förra Teslan funkade ganska bra den med - men inte lika bra. Däremot var helljusassistenten betydligt sämre. Och vindrutetorkarna sämre i mörker.
Ja kanske är det variationer i kamerorna?
Ja kanske är det variationer i kamerorna?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Det kan vara en kombination av massor av saker. Strålkastarinställning, typ av vindruta, om den har värmeslingor, hur varmt det är ute, hur varmt det är inne i bilen, variation i kameralinsen osv osv... Det är en bräcklig lösning som Tesla valt.. Hade man haft en traditionell ir-ljussensor för en hundralapp så hade det funkat mer konsekvent i alla fall, det kan jag lova.BrooklynS skrev:Förra Teslan funkade ganska bra den med - men inte lika bra. Däremot var helljusassistenten betydligt sämre. Och vindrutetorkarna sämre i mörker.
Ja kanske är det variationer i kamerorna?
Re: Senaste version 2022.28
Tja, mina bilar har då funkat likartat oavsett temperatur osv. Skillnad mellan olika programvaruversioner dock där det oftast blivit bättre och bättre.
Jag är inte alls lika övertygad om att IR-sensor är bättre/alltid kommer att vara bättre.
Jag är inte alls lika övertygad om att IR-sensor är bättre/alltid kommer att vara bättre.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Jag bryr mig liksom inte om något kommer teoretiskt lika bra eller bättre om 3-5-10 år. Jag har haft min bil i tre år redan och har betalt för funktionen. Och den funkar inte, precis som torkarna, eller Tesla Vision. Sätt in grejerna NÄR dom är lika bra, inte flera år innan för att spara några hundringar per bil. Det är kärnan i varför jag tycker att Tesla prioriterar aktieägarna över kunderna.BrooklynS skrev:Tja, mina bilar har då funkat likartat oavsett temperatur osv. Skillnad mellan olika programvaruversioner dock där det oftast blivit bättre och bättre.
Jag är inte alls lika övertygad om att IR-sensor är bättre/alltid kommer att vara bättre.
Re: Senaste version 2022.28
På samma sätt kan man ju resonera om allt, även på andra märken än Tesla. Sätt in en stereo när den låter bra. När avgasreningen funkar i minusgrader. När man slipper skrapa rutorna. Osv osv.
Om det enda man kan störa sig på är marknadsföringen, helljusautomatiken och regnsensorn är det ju ganska bra bilar… Och de blir ständigt bättre till skillnad från de fasta sensorerna.
Om det enda man kan störa sig på är marknadsföringen, helljusautomatiken och regnsensorn är det ju ganska bra bilar… Och de blir ständigt bättre till skillnad från de fasta sensorerna.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Du tycker inte att funktioner man betalt för som är säkerhetskritiska ska fungera när man får bilen? Är det rätt uppfattat? På en bil för 1.1MSEK? Stereon har jag inga anmärkningar på för övrigt.BrooklynS skrev:På samma sätt kan man ju resonera om allt, även på andra märken än Tesla. Sätt in en stereo när den låter bra. När avgasreningen funkar i minusgrader. När man slipper skrapa rutorna. Osv osv.
Om det enda man kan störa sig på är marknadsföringen, helljusautomatiken och regnsensorn är det ju ganska bra bilar… Och de blir ständigt bättre till skillnad från de fasta sensorerna.
Fråga mig gärna vad serviceavdelningen säger när man påpekar dessa tillkortakommanden.
Re: Senaste version 2022.28
Jag förstår inte vad du menar ärligt talat. Det mesta fungerar ju ungefär lika bra/dåligt som på de flesta andra bilar.
Är man missnöjd säljer man; gammal regel.
Ibland undrar jag om ni haft andra bilar tidigare och om allt verkligen var perfekt på dem…
Är man missnöjd säljer man; gammal regel.
Ibland undrar jag om ni haft andra bilar tidigare och om allt verkligen var perfekt på dem…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Är det en MYP som du skall sälja? Färg?Dexter86 skrev:Herrejävlar, ska man inte ens våga uppdatera nu för risken är att högtalare slutar fungera
Denna skiten åker ut på blocket till salu !
Lägg gärna en länk i forumet till din annons när den är uppe!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2022.28
Ja, det har jag haft och nej, det var de inte.BrooklynS skrev:Ibland undrar jag om ni haft andra bilar tidigare och om allt verkligen var perfekt på dem…
Men helljusautomatiken som inte fungerade när min bil hade radar kunde jag leva med. Nu tvingas jag använda den. Som Spacecoin säger så är problemet att Tesla tycks kapa några hundralappar i produktionskostnad på bilen utan att funktionen de komponenter hade ersätts med en lika bra eller bättre funktion. Jag körde säkert 95 % med EAP/FSD på motorväg i mörker tidigare. Efter att ha stoppats av polis (berättat i tidigare inlägg) för min undlåtenhet att blända av (!) så måste jag köra mer manuellt.
Funktionen i den senaste mjukvaran har således tagit bort en mycket stor del av värdet av inköpet för de funktioner EAP/FSD sade sig kunna ge. Du förstår inte att det är oerhört frustrerande?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Senaste version 2022.28
Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?
Men när det gäller det mesta annat så har det ju blivit BÄTTRE så det är där jag har svårt att förstå ”frustrationen”. Åtminstone till viss del tycks den ju faktiskt triggad av det folk läser på internet snarare än av verkligheten.
Många åsikter om varför en tillverkare gör si eller så - allt är spekulationer utifrån personlig åsikt om Elon. Tror ni verkligen att enskilda nycker eller snöd vinning avgör hur säkerhetsfunktioner konstrueras och används? Det ligger ju annars nära till hands att anta att målet faktiskt är att bilarna skall bli än säkrare.
Vilket då tex skulle bevisas i tex EURO-Ncap.
Men när det gäller det mesta annat så har det ju blivit BÄTTRE så det är där jag har svårt att förstå ”frustrationen”. Åtminstone till viss del tycks den ju faktiskt triggad av det folk läser på internet snarare än av verkligheten.
Många åsikter om varför en tillverkare gör si eller så - allt är spekulationer utifrån personlig åsikt om Elon. Tror ni verkligen att enskilda nycker eller snöd vinning avgör hur säkerhetsfunktioner konstrueras och används? Det ligger ju annars nära till hands att anta att målet faktiskt är att bilarna skall bli än säkrare.
Vilket då tex skulle bevisas i tex EURO-Ncap.
Tesla Y LR -22 EAP
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2022.28
Jag kan inte komma på något som blivit bättre med min bil sedan jag köpte den.BrooklynS skrev:Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?
Men när det gäller det mesta annat så har det ju blivit BÄTTRE så det är där jag har svårt att förstå ”frustrationen”. Åtminstone till viss del tycks den ju faktiskt triggad av det folk läser på internet snarare än av verkligheten.
Många åsikter om varför en tillverkare gör si eller så - allt är spekulationer utifrån personlig åsikt om Elon. Tror ni verkligen att enskilda nycker eller snöd vinning avgör hur säkerhetsfunktioner konstrueras och används? Det ligger ju annars nära till hands att anta att målet faktiskt är att bilarna skall bli än säkrare.
Vilket då tex skulle bevisas i tex EURO-Ncap.
Fler spel och språkstöd på portugisiska är inget jag har nytta av.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2022.28
Så det är typ-reglerna som det är fel? Har du tänkt på att Tesla inte prioriterar att göra funktioner som funkar inom ramen för reglerna som alla andra tillverkare? Om man inte avser följa typreglerna kanske man ska låta bli att sälja eller marknadsföra funktioner som inte är lagliga, eller kommer att bli lagliga inom 2-3 år?BrooklynS skrev:Klart det är dåligt att tappa funktioner. Det är massor med AP som blivit SÄMRE pga lagregler i EU… där verkar protesterna hållas inne? Eller?
Ärlig fråga: Jobbar du åt Tesla?
Re: Senaste version 2022.28
Om du harproblem med så kanske du skulle kalibrera kamerorna.
De flesta har inte dessa problem.
De flesta har inte dessa problem.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Senaste version 2022.28
Jobbar du åt VW?
Vi behöver inte blanda in sådana dumheter. Jag köpte min första Tesla 2019, dessutom var det min fru som bestämde, jag var emot...
Det kom massor av förbättringar under den tiden jag ägde den, fick dessutom skitbra betalt för den i andra hand när jag bytte och hade mycket låga ägandekostnader, totalt under 21 kr/milen inkl kapital, försäkring, däck etc.
Var allt perfekt? Inte alls. Men jag har referenser nog att inse att inget är perfekt, eller kommer någonsin att bli det.
Att Tesla 2017 skulle förutse europeisk lagstiftning 2022 känns magstarkt att förutsätta.
Det kommer nya versioner - bara att följa denna tråd från början så ser man hur det varit. Det kommer sannolikt att fortsätta så. Autofunktionerna och även Matrix kommer självklart att komma framöver och det kommer att bli än bättre. När blir det bättre än Mobileyes lösning? Vilken torsdag som helst... men det kommer eftersom metoden fungerar på det viset.
Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Vi behöver inte blanda in sådana dumheter. Jag köpte min första Tesla 2019, dessutom var det min fru som bestämde, jag var emot...
Det kom massor av förbättringar under den tiden jag ägde den, fick dessutom skitbra betalt för den i andra hand när jag bytte och hade mycket låga ägandekostnader, totalt under 21 kr/milen inkl kapital, försäkring, däck etc.
Var allt perfekt? Inte alls. Men jag har referenser nog att inse att inget är perfekt, eller kommer någonsin att bli det.
Att Tesla 2017 skulle förutse europeisk lagstiftning 2022 känns magstarkt att förutsätta.
Det kommer nya versioner - bara att följa denna tråd från början så ser man hur det varit. Det kommer sannolikt att fortsätta så. Autofunktionerna och även Matrix kommer självklart att komma framöver och det kommer att bli än bättre. När blir det bättre än Mobileyes lösning? Vilken torsdag som helst... men det kommer eftersom metoden fungerar på det viset.
Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2022.28
Tack, jag tolkar det som att du inte tycker det är ett problem att funktioner som fungerat tillfredsställande tidigare (och som många betalat för) nu inte gör det. Jag tvivlar dock på att många av de som verkligen trodde på Tesla och lade många tusenlappar på dessa funktioner håller med dig. Förhoppningsvis kommer Trafikverket att plocka upp på alla mejl som medlemmar här i forumet redan skickat in för att se om Tesla gjort fel.BrooklynS skrev:Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Jag vet dock att jag inte önskar stoppas av polis igen, och att funktionen med adaptiv farthållare och filhållningsassistent nu är betydligt sämre i mörker än tidigare. Och det på grund av att Tesla slagit av funktionen till den radar jag har installerad i min bil. Det har inte ett dugg med EU-regler att göra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Senaste version 2022.28
Du behöver inte försöka tolka in en massa i mitt inlägg. Att man känner sig lurad av en marknadsföring är en sak, men sedan handlar det kanske om att man triggas av historier på nätet...themax skrev:Tack, jag tolkar det som att du inte tycker det är ett problem att funktioner som fungerat tillfredsställande tidigare (och som många betalat för) nu inte gör det. Jag tvivlar dock på att många av de som verkligen trodde på Tesla och lade många tusenlappar på dessa funktioner håller med dig. Förhoppningsvis kommer Trafikverket att plocka upp på alla mejl som medlemmar här i forumet redan skickat in för att se om Tesla gjort fel.BrooklynS skrev:Sedan kan man sitta och klaga på helljus och vindrutetorkare för att bilen kostade X eller Y kronor, men då har man nog köpt fel bil redan från början tänker jag.
Om det nu är det viktigaste, köp en bil där det fungerar perfekt (vilken är det?).
Jag vet dock att jag inte önskar stoppas av polis igen, och att funktionen med adaptiv farthållare och filhållningsassistent nu är betydligt sämre i mörker än tidigare. Och det på grund av att Tesla slagit av funktionen till den radar jag har installerad i min bil. Det har inte ett dugg med EU-regler att göra.
Tesla Y LR -22 EAP