Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av bonath »

Synd man inte kan justera bilens läge i körbanan med högra rattknappen. <->
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Elix747 »

Coolio skrev:
Jag åker mkt motorväg och har upplevt att den för några uppdateringar sedan inte ligger mitt i spåren vid regn utan väljer att åka närmare vänstra delen av körbanan. Men nu är den nästan omöjlig att köra med fsd vid regn, då den plogar vatten hela tiden.

Ingen annan som har noterat detta?
Har aldrig märkt att bilen undviker vattenspåren på motorvägen. Kör därför ofta manuellt vid mycket regn på vägen. Så kanske missat detta. Eller så fungerar det kanske bara på HW3?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Xeik »

Elix747 skrev:
Coolio skrev:
Jag åker mkt motorväg och har upplevt att den för några uppdateringar sedan inte ligger mitt i spåren vid regn utan väljer att åka närmare vänstra delen av körbanan. Men nu är den nästan omöjlig att köra med fsd vid regn, då den plogar vatten hela tiden.

Ingen annan som har noterat detta?
Har aldrig märkt att bilen undviker vattenspåren på motorvägen. Kör därför ofta manuellt vid mycket regn på vägen. Så kanske missat detta. Eller så fungerar det kanske bara på HW3?
Inte jag heller som sagt. Är väldigt tveksam till att den AP som vi har skulle vara så "smart".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Bjelke »

Xeik skrev:
Elix747 skrev:
Coolio skrev:
Jag åker mkt motorväg och har upplevt att den för några uppdateringar sedan inte ligger mitt i spåren vid regn utan väljer att åka närmare vänstra delen av körbanan. Men nu är den nästan omöjlig att köra med fsd vid regn, då den plogar vatten hela tiden.

Ingen annan som har noterat detta?
Har aldrig märkt att bilen undviker vattenspåren på motorvägen. Kör därför ofta manuellt vid mycket regn på vägen. Så kanske missat detta. Eller så fungerar det kanske bara på HW3?
Inte jag heller som sagt. Är väldigt tveksam till att den AP som vi har skulle vara så "smart".
Inget jag märkt heller, och inte hört talas om...
Däremot har det ju pratats om det i flera år nu så det har knappast undgått Tesla att behovet finns, inte bara vid
regn utan även vid sliten asfalt och liknande, så man hoppas ju att det kommer någon funktion för detta någon gång iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Coolio »

Känslan var lite liknande som när bilen positionerar sig med en lastbil i filen bredvid. Det har endast skett på motorvägen och inte på mindre vägar. Verkar dock lite märkligt om ingen annan upplevt detta.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av BrooklynS »

Sista versionen ligger för långt till vänster på AP tycker jag... Bäst var det i höstas, då höll den lite till vänster i vänsterkurvor och lite till höger i högerkurvor, dvs naturligt och rätade ut kurvan en aning istället för att bara hålla avstånd x till sidolinjen. Det beteendet försvann tyvärr.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mlmmax
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 jan 2020 16:21
Referralkod: ts.la/max85535

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av mlmmax »

Idag upplever jag det som att 3G/LTE fungerar igen, den har kopplat upp snabbt idag och håller länken.
Spotify fungerar, navigatorn routas med livedata.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Curik »

Jag ser inte att någon uppkoppling går ned (men kör ju sentry konstant iofs) men Spotify är totalt oanvändbart för mig numera. Den buffrar i upp till någon minut ibland, musiken börjar men låttext och bild är från förra eller förrförra låten. Funderar på att säga upp internet connectivity, och betala för det när jag ska ut på långresa för kartorna.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Matthiaz »

Coolio skrev:
Känslan var lite liknande som när bilen positionerar sig med en lastbil i filen bredvid. Det har endast skett på motorvägen och inte på mindre vägar. Verkar dock lite märkligt om ingen annan upplevt detta.
Jag upplever att bilen flyttar sig till vänster i filen när man passerar en lastbil. Det gjorde inte förra bilen som hade 2.5 dator.
Har även märkt om jag ligger på motorvägen och har en destination i navigatorn så när jag närmar mig en avfart jag ska av på flyttar sig bilen till höger i filen. Har ej FSD eller EAP, bara vanlig autopilot. Det gjorde inte förra bilen heller.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Tellus »

Fick 2021.4.17 ikväll, står bara mindre ändringar, samma som sist.
4st i Sverige som installerat enl sista länken

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

https://www.teslafi.com/firmware.php?de ... cbf7553b8a
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Coolio »

Laddar nu 2021.4.15.8, det duggar tätt med uppdateringar.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Jerker »

De nya trafikdata som jag fick häromdagen har faktiskt uppdateringar som berör mig. På landsvägen utanför mig så ändrade man från 90 till 80 för typ 5-6 år sedan och det var fortfarande 90 i förra paketet (från 2019) men nu är det ändrat till 80. Får se hur det ser ut på andra ställen där det har varit fel förut.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Verkar vara lite hit and miss. Åkte E4 in mot Norrtull igår. Runt Solnaavfarten tyckte min bil tyckte att det gällde 100 istället för 80 på en sträcka där. Det har jag inte upplevt förut.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Coolio skrev:
Laddar nu 2021.4.15.8, det duggar tätt med uppdateringar.
Jag gillar verkligen Teslas fokus på buggrättningar istället för att skicka ut fler meningslösa spel.
Hoppas det är en trend så dom får upp kvaliteten på t ex torkarna och skyltavläsning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Coolio skrev:
Laddar nu 2021.4.15.8, det duggar tätt med uppdateringar.
Jag gillar verkligen Teslas fokus på buggrättningar istället för att skicka ut fler meningslösa spel.
Hoppas det är en trend så dom får upp kvaliteten på t ex torkarna och skyltavläsning.
Tveksam till om det får till torkarna. Tror de inte skulle skippat den klassiska sensorn som andra bilar har. Svårt med enbart kameror, speciellt när det blir mörkt/reflexer.

Personligen så ser jag alltid fram till nya spel, och perfekt när man laddar bilen eller väntar på någon (speciellt så här i Corona-tider när man som förälder inte får vistas på åskådarläktare till barnens träningsmatcher).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Coolio skrev:
Laddar nu 2021.4.15.8, det duggar tätt med uppdateringar.
Jag gillar verkligen Teslas fokus på buggrättningar istället för att skicka ut fler meningslösa spel.
Hoppas det är en trend så dom får upp kvaliteten på t ex torkarna och skyltavläsning.
Tveksam till om det får till torkarna. Tror de inte skulle skippat den klassiska sensorn som andra bilar har. Svårt med enbart kameror, speciellt när det blir mörkt/reflexer.

Personligen så ser jag alltid fram till nya spel, och perfekt när man laddar bilen eller väntar på någon (speciellt så här i Corona-tider när man som förälder inte får vistas på åskådarläktare till barnens träningsmatcher).
Jag är också skeptisk till torkarna, men försöker hålla hoppet uppe... När det gäller spelande i bil fördrar jag en iPad eller telefonen, ärligt talat. Snabbare, smidigare och bättre utbud. 3-10 år gamla spel som man redan tröttnat på ger jag inte mycket för. Det bästa dom släppt är väl Cuphead (bra spel, men redan spelat ut på PC)
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:
Coolio skrev:
Laddar nu 2021.4.15.8, det duggar tätt med uppdateringar.
Jag gillar verkligen Teslas fokus på buggrättningar istället för att skicka ut fler meningslösa spel.
Hoppas det är en trend så dom får upp kvaliteten på t ex torkarna och skyltavläsning.
Tveksam till om det får till torkarna. Tror de inte skulle skippat den klassiska sensorn som andra bilar har. Svårt med enbart kameror, speciellt när det blir mörkt/reflexer.

Personligen så ser jag alltid fram till nya spel, och perfekt när man laddar bilen eller väntar på någon (speciellt så här i Corona-tider när man som förälder inte får vistas på åskådarläktare till barnens träningsmatcher).
Jag är också skeptisk till torkarna, men försöker hålla hoppet uppe... När det gäller spelande i bil fördrar jag en iPad eller telefonen, ärligt talat. Snabbare, smidigare och bättre utbud. 3-10 år gamla spel som man redan tröttnat på ger jag inte mycket för.
Har normalt inte med mig en iPad i mina bilar.

Är ju mycket roligare att spela med en 15" skärm och riktiga Xbox-kontrollers än på en liten telefonskärm! :)

Sedan förstår jag inte ditt motstånd emot att få nya spel. Det är väl tvärt om precis det som behövs om du tröttnat på de gamla?

This does not compute.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Har normalt inte med mig en iPad i mina bilar.
Köp en och ha den i handsfacket.
martinot skrev:
Sedan förstår jag inte ditt motstånd emot att få nya spel. Det är väl tvärt om precis det som behövs om du tröttnat på de gamla?
Du kanske inte spelar så mycket spel, men jag har spelat alla som kommer till Tesla för länge sedan (typ 3-5 år), innan dom kommer dit.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Fredrik j »

Hur påverkas torkarautomatiken av bladens kondition? Kameran sitter väl på den torkade ytan? På min Volvo får regnsensorn ett spel när dom börjar bli slitna. Det blir som en vattenfilm kvar efter bladet som lurar sensorn.

Kan ju vara en anledning till varför den upplevs så olika.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Har normalt inte med mig en iPad i mina bilar.
Köp en och ha den i handsfacket.
Har en 15" skärm i mitten på bilen.

Visst kan man göra det, men den skall laddas och underhållas. Sedan är jag tveksam till om man får plats med något annat än en Mini i handskfacket.

Sedan hur monterar du upp den vettigt?

Vill ju kunna lira med handkontroller, och extra kul att man kan spela två stycken.

Då gäller det att iPad stödjer två stycken handkontroller samtidigt, och att man har en hållare att montera den på (räcker inte att ha plats i handskfacket).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

Som sagt, är man super casual och aldrig spelar spel på PC kanske man tycker att det som kommer till Teslan är jättekul, men jag tycker att de antingen suger eller så har jag spelat ut dem för många år sedan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Som sagt, är man super casual och aldrig spelar spel på PC kanske man tycker att det som kommer till Teslan är jättekul, men jag tycker att de antingen suger eller så har jag spelat ut dem för många år sedan.
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Har normalt inte med mig en iPad i mina bilar.
Köp en och ha den i handsfacket.
martinot skrev:
Sedan förstår jag inte ditt motstånd emot att få nya spel. Det är väl tvärt om precis det som behövs om du tröttnat på de gamla?
Du kanske inte spelar så mycket spel, men jag har spelat alla som kommer till Tesla för länge sedan (typ 3-5 år), innan dom kommer dit.
Nej, jag har en väldigt stor backlogg (på både PC, Xbox och Switch) så att jag inte hinner spela alla spel. Har ovanpå det inte oändligt med tid pga. familj, rätt krävande jobb, och en massa andra intressen (matlagning, tennis, golf, segling, etc.).

Dessutom så tycker jag att bra spel alltid är värda att spela. Kan spela kul datorspel och Nintendospel från 80-talet och 90-talet, och ha hur kul som helst! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Har blivit sittande i bilen nu någon timme i veckan då man inte får sitta och glo på barnens aktiviteter. Spelen är perfekt underhållning medan man väntar, särskilt om ett barn ska sitta med en. Hade aldrig spelat den här typen av spel om jag inte suttit i en bil utan något annat att göra.
Jag hoppas att de kommer meden appstore för spel så man kan ta ner lite andra typer av spel. Och kompletta spel.
Jag skulle tro att alla hade blivit gladare om Tesla gjort en Tesla "bilkörningsapp" till iPad och tryckt dit en iPad Pro, istället för sin eget edutainment OS och försöka göra en "appstore" och porta spel till TeslaOS. Det är bra om respektive företag gör det dom är bra på tänker jag.

Då hade vi inte behövt gnälla om hur dåliga appar det är, Spotify t ex. Eller bristen på Apple Music osv.
Skriv svar