Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

Navigare skrev:
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Tack! Jag skulle inte personligen använda AP på "smal 60 väg". Men alla datapunkter räknas. Jag ligger kvar på 2022.20 i vinter tror jag. Bilen + AP funkar bra minus FSD, wipers och helljusauto - men det är jag van med.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Navigare skrev:
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Skall du använda AP i de lägena tycker du?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Navigare skrev:
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Skall du använda AP i de lägena tycker du?
Du menar att det bara är på AP som bilen spökbromsar?
Det är inte min erfarenhet. Jag kör nästan aldrig med AP, bara farthållare. T.o.m. när jag skött hastigheten själv har jag råkat ut för spökbromsningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Breda fordon på smala 60-vägar, då är chansen stor att de kommer nära mittlinjen eller till och med överskrider den. Då reagerar AP och det skall den ju göra också... därför har man inte AP på i dessa lägen.

Autobroms har ju sina sidor... min gamla Insignia skrämde slag på mig mer än en gång då jag gjorde flygande omkörningar, när jag kom nära bilen jag ville köra om så tvärnitade den. Och det var en tvärnit på ett helt annat sätt än Teslas förhållandevis mjuka spökbromsningar, det var nästan så det rök om däcken...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Franz »

BrooklynS skrev:
Navigare skrev:
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Skall du använda AP i de lägena tycker du?
Jag använder autopilot i stort sett alla lägen. Åtminstone ifall jag är ensam i bilen. På bra vägar förväntar jag mig att det är avslappnande och eftersom jag kör just 2-timmars-körningar till och från jobbet 2 dagar i veckan är jag riktigt glad över att det oftast fungerar så bra. Jag har det även påslaget på vägar där den inte förväntas vara lika bra men det är för att jag vill ha koll på hur bra systemet är och hur det utvecklas. Då är jag extra närvarande men ibland tycker jag att det är mer pina än nöje och då går jag tillbaka till att köra manuellt. Senast för någon vecka sedan körde jag i på en jobbigt smal 60-väg med möte. Min definition av panikbromsning är väl att jag åtminstone skulle åka framåt i sätet om jag inte höll emot men vissa fartminskningar hörde till den resan. Nu körde jag med version 2022.36.6 men förfarandet är knappast nytt. Nu fick jag ner .40 inatt så jag har inte kört med den än men förutom auto-helljuset och att man ibland ser färre framförvarande bilar på skärmen kan jag inte direkt påstå att jag märkt av att radarn har stängts av. Jag har kört autovindrutetorkare i 10 år med mina bilar så kravet på det under AP var inget som påverkade mig. Därmed inte sagt att det inte finns förbättringspotential i vindruteautomatiken.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Franz »

Första testet med 2022.40. Bara runt 25 minuter nu på kvällen men åtminstone felfritt med av- och påbländande av helljuset. Lite för kort körning för att dra långtgående slutsatser men det var några situationer där det var ganska långt mellan mötande bilar och ingen bil framför mig. D.v.s. man passerar en bil och nästa bil är synlig men en bit bort så att säga. I sådana situationer upplevde jag att 2022.36 slog på helljuset och var lite seg med att slå av det. Med 2022.40 bländade bilen av för första bilen och lät bli att slå på helljuset innan även nästa bil passerat. En bil gjorde dock ett helljusblink mot mig men det var en avlägsen bil som dök upp efter en kurva. Blinkningen var också precis efter att min bil bländat av. Jag tyckte min bil agerade helt korrekt och jag hade nog gjort likadant. Fortfarande så att bilen slår på helljuset i tillräckligt upplysta områden även om åtminstone ingen annan bil bländades av det.

Uppmärksammade att webbläsaren gick väldigt snabbt att ladda in. Även Netflix tog bara några sekunder på sig och verkade mer responsiv än jag minns. Youtube tog betydligt längre tid på sig. Nu brukar jag sällan använda dessa funktioner så ändringar kan ju ha skett långt tidigare alternativt att jag minns fel.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av jonasl »

När man kör in i samhällen känns det helt rimligt att själv blända av tycker jag, har inga problem med det.

Installerade 40.1 nu ikväll men kommer nog inte behöva ge mig ut och mörkerköra än på ett tag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

jonasl skrev:
När man kör in i samhällen känns det helt rimligt att själv blända av tycker jag, har inga problem med det.

Installerade 40.1 nu ikväll men kommer nog inte behöva ge mig ut och mörkerköra än på ett tag.
Ja lite så tänker jag med. Det kan vi inte riktigt lägga på helljusautomatiken. Snarare kanske på bilen i helhet att den skulle uppfatta det baserat på GPS eller så, men då tycker jag man ska lägga resurser på annat då det borde vara svårt att inte göra det sämre på andra punkter då.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Skatbo »

Till jobb idag, första körningen med 40.4.1. Med farthållaren på känns det som att den accelererar lite snabbare när bilen framför ökar hastigheten och skapar mindre lucka, bromsar också in mjukare. Att stå i kö som rör sig sakta är mindre ryckig. Eller inbillar jag mig bara?
Senast redigerad av Skatbo, redigerad totalt 1 gånger.
M3SR+ (21Q3)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Arctic Drifter »

Fick en uppdatering igår och imorse när det var -15 C så envisades den med att köra torkarna när jag körde farthållare, gick inte heller att avaktivera nu :(

Så det var nytt för mig, nöjer mig alltid normalt sett med farthållare då mer "automation" ändå inte fungerar på vägen jag pendlar. Men sjukt störande att den tvingar på mig torkarautomatiken vid farthållare!

Nu inaktiverade jag "Avancerade" uppdateringar och gick över till standard. Löser inte detta problem men undviker kanske de värsta BETORNA framöver.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev:
Fick en uppdatering igår och imorse när det var -15 C så envisades den med att köra torkarna när jag körde farthållare, gick inte heller att avaktivera nu :(

Så det var nytt för mig, nöjer mig alltid normalt sett med farthållare då mer "automation" ändå inte fungerar på vägen jag pendlar. Men sjukt störande att den tvingar på mig torkarautomatiken vid farthållare!

Nu inaktiverade jag "Avancerade" uppdateringar och gick över till standard. Löser inte detta problem men undviker kanske de värsta BETORNA framöver.
Vilken version fick du?

Det var flera år sedan jag inaktiverade ”avancerad” :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av rockard »

Ny version för oss med MCU1, om det finns fler än jag kvar. 2022.8.10.6 har inga egna release notes som jag kan hitta, men på TMC skriver en person "the update fixed the stuck closed glove box. Also, backup camera view bleed fixed after the update". En annan skriver "Map zoom still missing, climate split still broken, music track timer still missing". En tredje skriver "Start, shutdown and wake up issues. I've rebooted 3 times with no success". Överväger att inte installera.
Svart X75D -17
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Arctic Drifter »

Nicke Nyfiken skrev:
Arctic Drifter skrev:
Fick en uppdatering igår och imorse när det var -15 C så envisades den med att köra torkarna när jag körde farthållare, gick inte heller att avaktivera nu :(

Så det var nytt för mig, nöjer mig alltid normalt sett med farthållare då mer "automation" ändå inte fungerar på vägen jag pendlar. Men sjukt störande att den tvingar på mig torkarautomatiken vid farthållare!

Nu inaktiverade jag "Avancerade" uppdateringar och gick över till standard. Löser inte detta problem men undviker kanske de värsta BETORNA framöver.
Vilken version fick du?

Det var flera år sedan jag inaktiverade ”avancerad” :lol:
Den som jag fick igår var 2022.40.4.1

Aktiverade "avancerad" i juni och fick min första Tesla i juni :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Arctic Drifter skrev:
Fick en uppdatering igår och imorse när det var -15 C så envisades den med att köra torkarna när jag körde farthållare, gick inte heller att avaktivera nu :(

Så det var nytt för mig, nöjer mig alltid normalt sett med farthållare då mer "automation" ändå inte fungerar på vägen jag pendlar. Men sjukt störande att den tvingar på mig torkarautomatiken vid farthållare!

Nu inaktiverade jag "Avancerade" uppdateringar och gick över till standard. Löser inte detta problem men undviker kanske de värsta BETORNA framöver.
Vilken version fick du?

Det var flera år sedan jag inaktiverade ”avancerad” :lol:
Den som jag fick igår var 2022.40.4.1

Aktiverade "avancerad" i juni och fick min första Tesla i juni :D
Ajdå. Jag som har ”standard” fick 2022.40.4.1 i morse. Så ingen större skillnad då.

Jag hoppas ju på att slippa de värsta tokigheterna genom att inte ha ”avancerad”.
Hade ”avancerad” i början för 7 år sedan men tyckte man fick många uppdateringar som behövde buggfix omgående. Tyckte det blev mindre sådant efter jag bytt till ”standard”. Inbillning antagligen. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av JOhlsson »

Min första M3 tidigt 2020 envisades med att spökbromsa ganska hårt på ett visst ställe på vägen till jobbet. Detta försvann ganska snabbt och sen hade varit någon enstaka gång men absolut inte så kraftigt utan mer som den släppt gasen. Nu med 40.4.1 så har det verkligt kommit tillbaka med besked. Nu händer det flera gånger under min 1h pendlande till eller ifrån jobbet och den bromsar riktigt hårt. Är det någon mer upplever detta?

I övrigt så blir väl mjukvaran som tur nog är bättre o bättre. Som många kommenterat redan så kan man ju snart använda det automatiska helljuset också.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

Skatbo skrev:
Till jobb idag, första körningen med 40.4.1. Med farthållaren på känns det som att den accelererar lite snabbare när bilen framför ökar hastigheten och skapar mindre lucka, bromsar också in mjukare. Att stå i kö som rör sig sakta är mindre ryckig. Eller inbillar jag mig bara?
Hoppas. Ska testa lite stadstrafik och start/stop.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av kenjon »

Fler och kraftigare spökbromsningar för mej. Det automatiska halvljuset slår av vid rätt tillfälle, men den är väldigt seg med att slå på det igen, vanligen efter 3-4 sekunder. Men en gång 7 sekunder, och en gång 10! Inga andra ljusen eller reflexskyltar som jag upptäckte.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av bat »

rockard skrev:
Ny version för oss med MCU1, om det finns fler än jag kvar. 2022.8.10.6 har inga egna release notes som jag kan hitta, men på TMC skriver en person "the update fixed the stuck closed glove box. Also, backup camera view bleed fixed after the update". En annan skriver "Map zoom still missing, climate split still broken, music track timer still missing". En tredje skriver "Start, shutdown and wake up issues. I've rebooted 3 times with no success". Överväger att inte installera.
Kört med den i några dagar. inte stött på något problem ännu. Fortfarande trött på förändringen i UIt de gjorde o förre releasen där sätesvärme knapparna flyttades.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jaegaern »

bat skrev:
rockard skrev:
Ny version för oss med MCU1, om det finns fler än jag kvar. 2022.8.10.6 har inga egna release notes som jag kan hitta, men på TMC skriver en person "the update fixed the stuck closed glove box. Also, backup camera view bleed fixed after the update". En annan skriver "Map zoom still missing, climate split still broken, music track timer still missing". En tredje skriver "Start, shutdown and wake up issues. I've rebooted 3 times with no success". Överväger att inte installera.
Kört med den i några dagar. inte stött på något problem ännu. Fortfarande trött på förändringen i UIt de gjorde o förre releasen där sätesvärme knapparna flyttades.
Du vet att du kan lägga tillbaka de knapparna där de var förut? Dra ner dem från "appbiblioteket".
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av agehall »

Har kört lite med 40.4 nu och jag måste säga att även om vissa saker blivit bättre så beter sig min bil över lag sämre.

Framförallt märker jag att den ligger mer åt kanterna i filen när jag kör med AP. Den är konsekvent så den vinglar inte men den gillar inte att ligga mitt i filen längre. Sedan har den blivit ännu surare på hur jag håller i ratten och skriker ännu mer åt mig trots att jag håller i ratten. Verkar som att förändringen de gjort för att motverka fusk är lite för aggressiv.

Ska ta och kalibrera om kamerorna och se om det blir bättre.

Sedan har jag också märkt att hastighetsgränsen som funnits uppe till höger om farthållaren ofta försvinner. Dvs det finns ingen hastighetsskylt där alls. Den dyker upp en stund efter att man passerat en skylt och sedan försvinner den.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Navigare »

BrooklynS skrev:
Navigare skrev:
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.
Skall du använda AP i de lägena tycker du?
Om vi med AP menar farthållare så ja, jag tycker det är rimligt att farthållaren klarar det och den har klarat det galant innan med radar.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Airlift »

När ska tesla bara sluta tramsa med sin ”automation” i alla lägen och släppa kod för helt vanlig farthållare? Som funkar när väglinjer saknas eller det finns smuts på sensorn etc etc..

Speed hold = true
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicklas »

Airlift skrev:
När ska tesla bara sluta tramsa med sin ”automation” i alla lägen och släppa kod för helt vanlig farthållare? Som funkar när väglinjer saknas eller det finns smuts på sensorn etc etc..

Speed hold = true
Här håller jag inte alls med...

Är omständigheterna så dåliga att systemen inte klarar av att hjälpa till så borde inte "vanlig farthållare" användas heller. Då är det bättre att människan tar hela ansvaret.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Lophornis »

Har nu kört 30mil i mörker under flera dagar med 40.4.1 och kan bara konstatera att helljus automatilen funkar bra, men blir lite besviken att den bländar av så himla tidigt. Med den förra utgåvan så bländade den av på 250 - 300meter nu bländar den av på 550-800meter vid möte det tycker jag är lite väl tidigt. Detta gör att den verkar vara extremt känslig för vägskyltar etc så den bländar av i tid o otid. På blandning sker fortfarande 100m eter passage AB mötande bil. Detta är lite dumt. Vinter is comming så mn får se hur mycket farthållare eller autopilot mn kan köra med pga snö i luften etc.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jordgubben »

Nicklas skrev:
Airlift skrev:
När ska tesla bara sluta tramsa med sin ”automation” i alla lägen och släppa kod för helt vanlig farthållare? Som funkar när väglinjer saknas eller det finns smuts på sensorn etc etc..

Speed hold = true
Här håller jag inte alls med...

Är omständigheterna så dåliga att systemen inte klarar av att hjälpa till så borde inte "vanlig farthållare" användas heller. Då är det bättre att människan tar hela ansvaret.
Dåliga omständigheter för bilens system behöver inte betyda att det är fel läge att använda farthållare? Tvärtom tycker jag personligen farthållare ger en extra dimension säkerhet när jag genom att minska fokus på vilken hastighet jag håller kan öka fokusen på vägen.

Min Model 3 är nog den bästa bil jag kört men den blir snart sämre när jag troligen blir tvingad till automatiska helljus och automatiska torkare... beställt en model Y men lite osäker om jag kommer ta emot den när tesla raderat parkeringssensorerna :? .. Teslas överlägsenhet mot andra märken har minskat rätt kraftigt när de släppte in övriga märken till superchargernätverket och nu sakta men säkert (enligt min personliga åsikt) försämrar bilarna genom uppdateringar.
Skriv svar