Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tslaqqq »



Denna tweet kom drygt ett dygn efter 30.7 så vi kanske kan tänka oss att den avser minst den el kanske mer som jag tror 30.8 el senare...
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Stripe68 »

Nu fick jag 44.30.11. Ska installera under lunchen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

Stripe68 skrev:
Nu fick jag 44.30.11. Ska installera under lunchen.
Spännande! :)

Posta nyheter när du fått in den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Teslared »

Kollade snabbt i X:en, 11:an inga direkta nyheter.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Hertsh »

För er som har haft problem att ställa in laddning i bilen så verkar det lösas i 2021.44.30.11 som rullar ut brett just nu.

Bilden är från notateslaapp och deras lista på förbättringar.

Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av lawgiver »

Hertsh skrev:
För er som har haft problem att ställa in laddning i bilen så verkar det lösas i 2021.44.30.11 som rullar ut brett just nu.
Det löstes redan i 30.6 enligt https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes, jag kan bekräfta att det är "löst" i 30.7.
Ingen snygg lösning, bilden på batteripacket ser ut som Model 3 och ingen bil runt det, men det går att ställa in laddningsgräns igen.
Uppgifterna om laddningsgräns i procent och räckvidd vid inställd laddningsgräns saknas så där är det appen som gäller ett tag till....(hoppas det åtgärdas...)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av SALVETA »

Jag tycker bilden för laddning var lite mesig jämfört med innan, nu såg man bara hastighet uppe i statusraden till vänster och bild av bilen och val av nivå i en liten delmeny bland andra inställningar.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Hertsh »

lawgiver skrev:
Hertsh skrev:
För er som har haft problem att ställa in laddning i bilen så verkar det lösas i 2021.44.30.11 som rullar ut brett just nu.
Det löstes redan i 30.6 enligt https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes, jag kan bekräfta att det är "löst" i 30.7.
Ingen snygg lösning, bilden på batteripacket ser ut som Model 3 och ingen bil runt det, men det går att ställa in laddningsgräns igen.
Uppgifterna om laddningsgräns i procent och räckvidd vid inställd laddningsgräns saknas så där är det appen som gäller ett tag till....(hoppas det åtgärdas...)
Det du nämner att du saknar har jag i min X. Kanske du får det i 30.11.

Även om det förstås inte är säkert med tanke på att det är samma "undocumented change" som nämns i 30.11 som i 30.6. Det hade jag missat.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av deffe »

Senaste versionen kommer med en ganska värdelös webbläsare tycker jag. Jag vill kunna ha internetläsaren i fullscreen. nu sitter man och scrollar hela tiden samt måste titta ner mycket (Model X) för att se något. Tycker webbläsaren blev knappt användbar faktiskt.

Går det att få den i fullscreen på något sätt? jag har testat det mesta jag kunde komma på.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av kenjon »

Ja, i M3 och MY kan man i alla fall få den i fullskärm. Tellus, vilken länk var det, mytesla.nu?

Edit: Ja, det är rätt länk. Klicka längst till höger för fullskärm. Dock kan man inte lyssna på radio samtidigt....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

Jag saknar att Spotify numera inte visar tid eller tid kvar när man spelar något. Speciellt för poddar är det mycket irriterande att detta inte längre visas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller på att ladda ner 2021.44.30.11. Någon som vet hur stor den uppdateringen är, i MB?
Bilen laddar ner med hastigheten 91,8 KB/s. Det går oerhört segt. WiFi-mottagningen har varit usel från början, men nu är den sämre än någonsin.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Frisk »

Upplever att det blivit enklare att ta tillbaka kontrollen från självstyrning nu, vet dock inte från vilken version. Behövdes ganska flitigt på en kort resa idag då bilen mest hela tiden ville ut och köra i snö/is-remsorna vid kanten av vägen.
Saknar fortfarande album art som försvann i samband med juluppdateringen. (Som äntligen börjat fungera igen strax innan dess)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tor-ake »

Autopiloten verkar nu klara 2+1-vägen på E4 mellan Gävle och Hudiksvall utan att freaka ut när det går från 1 till 2.
Navigerade inte till SC i Gävle och Hudik för att undvika den aggressiva förvärmningen. Fick ok hastighet ändå. Förvärmde bara sträckan från Björnrike till Sveg och fick ok hastighet trots -5 vid start. Ej LFP-batteri.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av bjornnilsson »

Har efter helgen lagt 120 mil på 2021.44.30.8.

2-1 går allt smidigare. Noterade en gradvis förbättring några versioner tidigare men nu känns det näst intill odramatiskt när man är på väg in på en tvåfilig motortrafikled. Visst, bilen försöker fortfarande lägga sig aningen mer till vänster vid ingången än vad jag själv skulle göra, men krängandet som fanns tidigare när den skulle korrigera detta är nu nästan helt borta.

Håller även med i inlägg ovan att det känns enklare att ta över styrningen från bilen, det blir allt mindre brottningsmatch.

Min bil har även blivit något mindre nitisk, för ett par uppdateringar sedan bråkade den plötsligt rejält med mig när jag lyfte ögonen från vägen för att kolla döda vinkeln i höger backspegel (och tyckte att jag därmed inte var observant nog för att få behålla FSD'n). På denna resan fick jag behålla alla funktioner trots att jag kör precis som jag brukar, dvs att jag håller koll på döda vinkeln innan jag låter FSD'n byta fil..

Så allt gott denna gång förutom en sten från mötande trafik som spräckte vindrutan. Jag väntar nu på den version som kan neutralisera elaka stenskott med ultraljud eller kanske en välriktad laserstråle.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av frippan »

Årets första version 2022.4

"Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops."
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av BrooklynS »

Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Sailman69
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 dec 2018 18:05

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Sailman69 »

Vit Model S 75D EAP/FSD - 18
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Jag har fortfarande 2021.44.30.7 men jag har som sagt STANDARD inställt.... :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter »

mikebike skrev:
Jag har fortfarande 2021.44.30.7 men jag har som sagt STANDARD inställt.... :roll:
Vill minska risken med buggar så fortsätt med standard.
Då slipper du kanske vara beta testare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Även jag med 2021 M3 LR fick installerat 30.11 idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter »

Firmware 2022.4 börjar rulla ut nu också.
Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av spacecoin »

Dexter skrev:
Firmware 2022.4 börjar rulla ut nu också.
Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops.
Bra att vanlig AP for lite kärlek! Det är ryckigt i kö-körning nu, så detta blir nog en välkommen förbättring.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Anders1 »

Jordad skrev:
Remuz skrev:
tobiaslej skrev:
Nya Ui:t skulle jag säga är sämre på allt. Väldigt ogenomtänkt uppdatering.
Håller med. Hur i hela världen kunde man ta bort direktrapport till avfrostning?
Jag gillar förändring så jag tyckte nytt ui var trevligt. Men ja det är sämre funktionalitet. Irriterade mig först på två tryck för stolsvärmen men insåg snart att jag har den ju alltid på samma egentligen så varför ska jag tafsa på den. Samma med avfrostningen. Man gör ju det via appen och sen när man sätter sig i bilen trycker man på nerpilen för temperaturen och då stänger den av avfrostningen. Känns enkelt och inget som jag kommer sakna. [...] .
Tycker också nya UI är skitdålig: Alla de viktiga snabbvalen är borta, och går inte att lägga dit som eget val heller.
Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.4

Inlägg av Tellus »

Håller med. Teslas UI på model 3 har varit överlägset alla andra bilars UI. Nu är minst hälften av överlägsenheten borta.
Jag klickar på skärmen minst 3 gånger mer nu pga all försämring, det tror jag inte höjer trafiksäkerheten. Det är dessutom jobbigt.

Går enkelt att göra en lista på 20 försämringar
Hoppas verkligen det gamla lättanvända funktionella UIt kommer tillbaka.

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar