Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Senaste version 2024.8

Inlägg av Remuz »

Denna tråd uppdateras löpande med senaste versionen som är nedladdad till en bil som är ansluten till TeslaFi. Rubriken uppdateras så snart jag hinner med, alla som hör om en ny version som laddats ner, skriv gärna i tråden. Vidare är diskussioner välkomna om versionerna såklart.

Vill ni ge mig 5$ på teslafi och få två veckor extra trial som tack för tråden så är min kod samma som mitt nickname...
Senast redigerad av Remuz, redigerad totalt 131 gång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4317
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Senaste version

Inlägg av dstr »

Versionsnummer i rubriken vore bra :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Senaste version

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska det numera gå att se hur hög effekt laddarna är på vilket kan vara bra när Tesla börjar bygga långsammare laddare på 72 kW.

https://electrek.co/2017/09/14/tesla-so ... formation/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Remuz »

Nu har min bil laddat ner v36-releasen. Återkommer med recension när jag testat att köra.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Castro90 »

Jag fick uppdateringen igår och idag slutade AP fungera efter ca 10 mil. Vet inte om det hör ihop med uppdateringen. Efter ett stopp så fungerade den i ett par km för att sedan avbrytas igen. Någon som har något tips? Jag ska köra 250 mil i helgen och AP vore trevligt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Remuz »

Min bil är inne på SC för bland annat fet problemet. Fast det har varit alltid inte knutet till specifik mjukvara. SC har kört 29mil med bilen idag så jag hoppas dom fixat något :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av oscfor »

Castro90 skrev:
Jag fick uppdateringen igår och idag slutade AP fungera efter ca 10 mil. Vet inte om det hör ihop med uppdateringen. Efter ett stopp så fungerade den i ett par km för att sedan avbrytas igen. Någon som har något tips? Jag ska köra 250 mil i helgen och AP vore trevligt.
Du har inte kört för fort?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Nicklas »

Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar :o
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar :o
Funkar den nu utanför Vårgårda?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar :o
Funkar den nu utanför Vårgårda?
Jag är lite osäker på vilket avsnitt du menar... Det problem jag kommer ihåg var vid övergången från 80 till 100 vid bron (det är utanför Vara va?) där den inte kunde hålla kurs eftersom det är så knasigt målat där det övergår från 1 till 2 filer. Eller är detta utanför Vårgårda?
- Jag har dålig koll på var saker ligger... :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
mati skrev:
Nicklas skrev:
Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar :o
Funkar den nu utanför Vårgårda?
Jag är lite osäker på vilket avsnitt du menar... Det problem jag kommer ihåg var vid övergången från 80 till 100 vid bron (det är utanför Vara va?) där den inte kunde hålla kurs eftersom det är så knasigt målat där det övergår från 1 till 2 filer. Eller är detta utanför Vårgårda?
- Jag har dålig koll på var saker ligger... :)
Jag menar vägen norr om Vårgårda. Om du kommer från Vara och kör söderut, efter den långa räksträckan där det står en kamera i slutet uppe på ett krön före vänstersvängen. Sen blir vägen kurvigare och bredare. Där kunde jag hittills inte aktivera AP överhuvudtaget eftersom det är för stort avstånd mellan linjerna. Och den klarar inte att hålla sig till bara en linje. Förmodligen är det bara min bil som gör så, för annars hade du förstått vad jag menar.

Här ungefär, ända fram till Vårgårda:
https://www.google.se/maps/@58.103178,1 ... 6656?hl=sv
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Nicklas »

mati skrev:
Nicklas skrev:
mati skrev:
Nicklas skrev:
Körde hem från SC Göteborg igår med 36 1b... Oj vad bra AP2 är nu på större vägar :o
Funkar den nu utanför Vårgårda?
Jag är lite osäker på vilket avsnitt du menar... Det problem jag kommer ihåg var vid övergången från 80 till 100 vid bron (det är utanför Vara va?) där den inte kunde hålla kurs eftersom det är så knasigt målat där det övergår från 1 till 2 filer. Eller är detta utanför Vårgårda?
- Jag har dålig koll på var saker ligger... :)
Jag menar vägen norr om Vårgårda. Om du kommer från Vara och kör söderut, efter den långa räksträckan där det står en kamera i slutet uppe på ett krön före vänstersvängen. Sen blir vägen kurvigare och bredare. Där kunde jag hittills inte aktivera AP överhuvudtaget eftersom det är för stort avstånd mellan linjerna. Och den klarar inte att hålla sig till bara en linje. Förmodligen är det bara min bil som gör så, för annars hade du förstått vad jag menar.

Här ungefär, ända fram till Vårgårda:
https://www.google.se/maps/@58.103178,1 ... 6656?hl=sv
Just det... Den passagen menar du.

Jo, det gick med denna version men den ville inte ligga till höger utan kunde endast ligga vid mittlinjen... Eftersom det var mycket trafik ville jag inte ligga i vägen (!) utan valde att köra själv den sträckan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Jo, det gick med denna version men den ville inte ligga till höger utan kunde endast ligga vid mittlinjen... Eftersom det var mycket trafik ville jag inte ligga i vägen (!) utan valde att köra själv den sträckan.
Ah, ingen större förbättring där alltså med andra ord. Bra, då är det alltså inte bara min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av bylund »

Vore det inte bättre om det bara var din bil? Då skulle de ju kunna kalibrera kamera eller något och vips blev det bättre!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Svenssons »

Verkar som jag börjar komma ikapp när det gäller OTA-uppdateringar. Jag har nu faktiskt fått de två senaste uppdaterarna via OTA utan att behöva be om dem. De är de två enda uppdateringarna som har kunnat installeras som en OTA och jag har inte ens behövt köra frunk-tricket!

Nu har jag fått 2017.36.1b27c6d:
DSC_1011.jpg
DSC_1012.jpg
Nu kan jag se vad jag misstänkt att Kalmar-SuC är lite slöare än övriga SuC i Sverige...
DSC_1014.jpg
De verkar inte heller ha rättat buggen som säger att 2 laddplatser på Kalmar alltid är upptagna. Tror inte det är två som laddar på den just nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Vore det inte bättre om det bara var din bil? Då skulle de ju kunna kalibrera kamera eller något och vips blev det bättre!
Ja, hm, både och. Om det hade varit så enkelt att det bara krävs en enkel kalibrering så håller jag med. Men om det visar sig att det inte går att fixa så enkelt, dvs nånting fungerar inte i just min bil, men SC kan inte komma på vad det är, så är det värre. Då är det bättre att det är lika illa för alla, för då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att det kommer att lösas med framtida mjukvaruuppdateringar. Och man slipper dessutom att åka till Mölndal för det.
Just nu är det parkeringssensorerna fram som spökar, framförallt när det regnar. SC hittar inget fel där heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
bylund skrev:
Vore det inte bättre om det bara var din bil? Då skulle de ju kunna kalibrera kamera eller något och vips blev det bättre!
Ja, hm, både och. Om det hade varit så enkelt att det bara krävs en enkel kalibrering så håller jag med. Men om det visar sig att det inte går att fixa så enkelt, dvs nånting fungerar inte i just min bil, men SC kan inte komma på vad det är, så är det värre. Då är det bättre att det är lika illa för alla, för då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att det kommer att lösas med framtida mjukvaruuppdateringar. Och man slipper dessutom att åka till Mölndal för det.
Just nu är det parkeringssensorerna fram som spökar, framförallt när det regnar. SC hittar inget fel där heller.
För mig låter det som att du kanske har en sten i skon men hoppas att alla skor är tillverkade med knölen i skon och att denna skall försvinna av sig själv efter ett tag. Att kolla om det verkligen är en sten i skon verkar inte vara intressant, bättre att leva på hoppet. ;) Skulle andra uppleva samma sak som dig betyder inte det nödvändigtvis att det inte är en sten i skon, andra kan ju också ha en sten i skon och det finns rapporter om folk som har skakat ut sten ur skon och fått det bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av mati »

Jag ska visserligen vid nästa besök hos SC påtala att de ska kolla min AP. Men jag har inga alltför stora förhoppningar att den kommer att fungera bättre efteråt. Jag har läst en del trådar på TMC om just AP2 och det verkar vara en del som upplever samma sak som jag gör, nämligen att den har blivit mycket bättre i början, dvs fram till maj ungefär, men sedan har den gradvis försämrats igen efter 17.17.4. Andra säger att det är precis tvärtom. Roligt nog nämns just det versionsnumret återkommande. Jag vet inte vad det beror på, att vissa upplever det si, och andra upplever det så. Det är kanske små variationer i kalibreringen av kamerorna eller radarn som gör detta, eller så är det nåt annat. Det har ju använts bara en kamera i början, nu är det två (väl?), och det kan ju vara så att den andra kameran som har börjat användas just runt denna tidpunkt, ställer till det för en del bilar. De kanske inte är synkade med varandra eller så.
Men det verkar ju hursomhelst inte som att någon har lämnat in sin bil och fått tillbaks den med en mycket bättre AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av ellerstrom »

Jag håller med om att de tidigare versionerna av mjukvaran var extremt mycket bättre på att hitta linjer och "låsa" dem, vilket ledde till att man kunde köra AP nästan var som. Däremot tycker jag att AP funkar lite bättre nu än tidigare när den väl går att aktivera (har version 2017.32.17).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Remuz »

Har testat denna version nu. Svårt att veta om det är pga kamerabytet till ap men min Ap2 har aldrig varit såhär bra
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5153
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nu kan jag se vad jag misstänkt att Kalmar-SuC är lite slöare än övriga SuC i Sverige...
DSC_1014.jpg
De verkar inte heller ha rättat buggen som säger att 2 laddplatser på Kalmar alltid är upptagna. Tror inte det är två som laddar på den just nu.
Haha... hela 4 kW slöare än de andra. ;)

På bilden ser det ut som det är 4 som laddar just för tillfället. De har kanske försökt fixa buggen, men det blev på fel håll. :lol:

Grattis till OAT uppdateringarna förresten. Inte en dag för tidigt att det började funka på din bil också. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2017.36.1b27c6d

Inlägg av Remuz »

Ny version
2017.38 f87c64d5
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Senaste version 2017.38 f87c64d5

Inlägg av Haglund »

Fick senaste versionen i början av denna veckan, den med mer information om Superchargers.

Har nog upptäckt ett fel dock. Jag är van att köra med navigatorn igång och med slutmålet inlagt, men tanten som pratar avstängd. Nu efter uppdateringen går det att stänga av tanten, men varje gång man sätter sig i bilen är hon igång igen. Någon mer som varit med om detta?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2017.38 f87c64d5

Inlägg av ovelundkvist »

Ja. Irriterande. :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2017.38 f87c64d5

Inlägg av Remuz »

Tanten och ljudbuggen är enorm störande...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar