Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av BrooklynS »

Bjelke skrev:
BrooklynS skrev:
Jo man skall nog ha sista skriket vad gäller dator.

En fördel med FSD som sällan nämns…
Man kanske inte kan kalla det för en fördel att man måste ha senaste datorn (hela tiden) direkt, men
visst är det en fördel att ha det såklart :)
Eller så var det så du menade också kanske :lol:
Med FSD så får man väl datorn uppgraderad kostnadsfritt när nya versioner kommer?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1033
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av bjornnilsson »

Ja, så är det för de med FSD som ligger på 2.0 och 2.5, de kan uppgradera till 3. Men undrar om det blir detsamma när 4 kommer (Cybertruck). Fast hoppas kan man ju alltid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5850
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av spacecoin »

Det är inte super-troligt att det går att uppgradera till hw4 och än mindre troligt att det skulle vara "gratis". Att det finns något generellt löfte att man ska få uppgraderingar är fel och Tesla lär inte backa på påståendet att deras dator och kameror från 2016 är "kapabla" till autonomi. FSD är tyvärr en scam som Elon kör vidare. Vi kan glädja oss åt att det alltid är 12 månader bort i USA och 24 månader bort i EU. ;) Jag tippar på att det är på samma sätt om tre år. Det blir ju spännande om Tesla "vågar" trycka in HW4 i Cybertruck, och hur folk kommer att reagera på detta.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1189
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Det är inte super-troligt att det går att uppgradera till hw4 och än mindre troligt att det skulle vara "gratis". Att det finns något generellt löfte att man ska få uppgraderingar är fel och Tesla lär inte backa på påståendet att deras dator och kameror från 2016 är "kapabla" till autonomi. FSD är tyvärr en scam som Elon kör vidare. Vi kan glädja oss åt att det alltid är 12 månader bort i USA och 24 månader bort i EU. ;) Jag tippar på att det är på samma sätt om tre år. Det blir ju spännande om Tesla "vågar" trycka in HW4 i Cybertruck, och hur folk kommer att reagera på detta.
Dina kommentarer är också lika förutsägbara som du påstår att Tesla är. Måste vara jobbigt att känna sig så kränkt av ett företag.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5850
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
spacecoin skrev:
Det är inte super-troligt att det går att uppgradera till hw4 och än mindre troligt att det skulle vara "gratis". Att det finns något generellt löfte att man ska få uppgraderingar är fel och Tesla lär inte backa på påståendet att deras dator och kameror från 2016 är "kapabla" till autonomi. FSD är tyvärr en scam som Elon kör vidare. Vi kan glädja oss åt att det alltid är 12 månader bort i USA och 24 månader bort i EU. ;) Jag tippar på att det är på samma sätt om tre år. Det blir ju spännande om Tesla "vågar" trycka in HW4 i Cybertruck, och hur folk kommer att reagera på detta.
Dina kommentarer är också lika förutsägbara som du påstår att Tesla är. Måste vara jobbigt att känna sig så kränkt av ett företag.
Det är gulligt med dom här försöken till förminskning, Christian.

1) Hittills har jag haft rätt om allt jag sagt om FSD. Mer rätt än alla här och Elon. Jag tror fortfarande att det inte blir någon autonomi (L3+) från Tesla på HW3. Robotaxi är helt uteslutet.

2) Vill bara klargöra för andra vad som är troligt. Till skillnad från de som är investerade känslomässigt och/eller med kapital i TSLA och ser att fler "idioter" (de som lyssnar på Elon) betalar 80kSEK för nästan inget.

3) Om Tesla levererar en fungerande L3+ till min bil som utlovats, eller uppgradering till HW4 så lovar jag att jag tar bort mitt konto här.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
3) Om Tesla levererar en fungerande L3+ till min bil som utlovats, eller uppgradering till HW4 så lovar jag att jag tar bort mitt konto här.
Varför skall du ta bort kontot då?

Vill du inte vara kvar i Teslaforumet om du blir nöjd Tesla-ägare?

Förstod inte riktigt logiken där.

Själv så tror jag att det är väldigt långt bort och många år tills dess (om någonsin). Utan att vara allt för pessimistisk, så tror jag det oavsett blir en extremt lång väntan för dig.

I övrigt; du har inte funderat på att helt enkelt byta till ett annat bilmärke och slippa plågas i så många år (alternativt för alltid)? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5850
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Varför skall du ta bort kontot då?
Tydligen för att man inte får, enligt vissa, vara kritisk på fan-club-forumet utan att ta en massa skit. du kan se det som en gåva till Christian, Martin.

Nu vet jag att det inte kommer att hända. Jag skulle lika gärna skriva att jag bettar odds 100:1 på fria insatser, no-limit, att Tesla inte har L3 under 2022 som jag gjort tidigare. Ingen kommer att sätta emot, och ändå så försvarar man Elon genom att hacka på mig. Hur går det ihop?

Det är en lätt "cancel-kultur" om man inte är med i kulten. Eller vad har du och Christian har för syfte med att säga att jag är "kränkt" eller jag borde "fundera på att byta bil", istället för att diskutera sakfrågan?
martinot skrev:
I övrigt; du har inte funderat på att helt enkelt byta till ett annat bilmärke och slippa plågas i så många år (alternativt för alltid)? :)
Jag är jättenöjd med min MX (möjligtvis förutom kupéljudet). Dock är det så att jag tycker att Tesla och Elon har kört en scam sedan 2016, och fortsätter även nu, 2022, en scam. Är det någon annan som tycker annat? Du säger ju själv att FSD är många år bprt. Hur försvarar du FSD-försäljning i EU? Är det moraliskt? Kan inte Tesla vara ett företag som är lönsamt utan att blåsa folk 2022?

Jag har en bil för att transportera mig och familjen. Måste man var kult-medlem för att ha en Tesla? Måste allt vara bra? Får det inte vara lite dåligt att man fortsätter sälja FSD i EU för 80000 SEK utan att det finns en chans i helvete att den kommer att funka i ens bil? Eller är det inte ens lite dåligt att Elon fortsätter scammen 2022 trots att det inte finns några förbättringar på 18 månader som pekar på att en Tesla på HW3 blir autonom inom 10 år.

Vad du tycker är ok? Ni kanske kan starta en Kickstarter för att samla ihop 60k till mig för att jag ska sluta vara "kränkt"? För mig är det en hygglig weekend i alla fall... Alternativet är väl att alla nyttiga idioter som försvarar, eller är så dumma att dom tror på Teslas scam, slutar tjata på mig efter något datum. När är det rimligt? Elon har ju lovat FSD varje år nu sedan 2016. Ska vi säga att man får kritisera Elon och Tesla fritt för icke-leverans av FSD utan reprimander efter 2022, 2023? Har vi en deal, Christian? Martin?
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av FinaFisken »

Tråkigt att läsa om ert bråk, varför accepterar ni inte att ni tycker annorlunda bara och går vidare?

tråden handlar om senaste mjukvarubersionen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

FinaFisken skrev:
Tråkigt att läsa om ert bråk, varför accepterar ni inte att ni tycker annorlunda bara och går vidare?

tråden handlar om senaste mjukvarubersionen.
Håller med om att detta tyvärr blivit mycket av en anti-Tesla-tråd på sistone, än att handla om senaste mjukvaran. Är själv inte så känsligt för lite OT, men detta har verkligen gått över styr. :(

Borde finnas trådar som är bättre lämpade att klaga på Tesla, klaga på andra medlemmar, klaga på kultur på TCS och klaga på FSD generellt (om det inte är direkt kopplat till versionsförändringarna).

För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Tack!

Lite skumt att jag legat kvar på 22.12.3.2 ett tag, men det där antar jag är mest buggfixar, och inga nya features?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Tack!

Lite skumt att jag legat kvar på 22.12.3.2 ett tag, men det där antar jag är mest buggfixar, och inga nya features?
Inget nytt vad jag kan se, verkar ju inte stå något mer i release notes heller så är nog bara buggfixar eller om det är någon del av recall för överhettningen av skärmen eller något liknande.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Tack!

Lite skumt att jag legat kvar på 22.12.3.2 ett tag, men det där antar jag är mest buggfixar, och inga nya features?
Jag upptäckte två saker idag.
Avståndet till framförvarande bil är längre.
Bilen läser (visualiserar) hastighetsskyltar på motorväg!
Dock baseras visad hastighet uppe i hörnet fortfarande på kartdata.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

Hm, jag får nog revidera lite. Bilen läser flera skyltar den inte läst tidigare, men den hoppar (fortfarande) över några.

Dessutom visade den en stoppskylt, det har den inte gjort tidigare.
20220515_173425.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

Intressant!

Hoppas att detta innebär att de så småningom även börjar använda skyltad hastighet på motorväg (och inte låta gammal förlegad kartdata bestämma framför skyltarna). Känns som det nu finns en möjlighet att de kanske sakta går i den riktningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Jag har också 22.3.6 sedan nån vecka, buggfixar verkar det som mest…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1211
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av RagWal »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
För att återgå till mer on-topic; någon som fått se en senare version än 12.3.2 installerat?
Fick 2022.12.3.5 för två veckor sedan, dagen efter .2 kom till min bil.
Jag har fick 2022.12.3.6 i torsdags. Bilen hoppade över 3.5
Tack!

Lite skumt att jag legat kvar på 22.12.3.2 ett tag, men det där antar jag är mest buggfixar, och inga nya features?
Jag upptäckte två saker idag.
Avståndet till framförvarande bil är längre.
Bilen läser (visualiserar) hastighetsskyltar på motorväg!
Dock baseras visad hastighet uppe i hörnet fortfarande på kartdata.
Jag skulle påstå att den visualiserar mer/bättre än tidigare och även tycks ha bättre uppfattning om vägen och fordon framåt. (2022.12.3.2)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Bjelke »

Å fan :) jag kör för lite nu men måste ut och kolla om det stämmer ju :)
Sen är ju den stora frågan om den verkligen uppfattar omgivningen bättre, eller om den
”bara” visar det bättre på skärmen… man kan ju försöka jämföra hur den styr på något ställe
där den brukar ha det svårt, men det är nog svårt såvida det inte är en väldigt stor skillnad såklart…
Några ställen med dåliga linjer och kanske t.o.m. där det är 1->2 (typ en avfart med egen fil) skulle
man ju kunna testa men där tror jag inte att den kommer att göra det bättre (inte så pass att man
märker någon skillnad iaf), men testa först och klaga efter (om den inte blivit bättre) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Å fan :) jag kör för lite nu men måste ut och kolla om det stämmer ju :)
Sen är ju den stora frågan om den verkligen uppfattar omgivningen bättre, eller om den
”bara” visar det bättre på skärmen… man kan ju försöka jämföra hur den styr på något ställe
där den brukar ha det svårt, men det är nog svårt såvida det inte är en väldigt stor skillnad såklart…
Några ställen med dåliga linjer och kanske t.o.m. där det är 1->2 (typ en avfart med egen fil) skulle
man ju kunna testa men där tror jag inte att den kommer att göra det bättre (inte så pass att man
märker någon skillnad iaf), men testa först och klaga efter (om den inte blivit bättre) :)
Nja, den hade (fortfarande) lite svårt där det är tillfällig vägsträckning förbi Häggvik och vägmarkeringarna är slitna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av martinot »

Upplever att även nuvarande version har problem vid just tillfälliga vägbyggen och andra typer av speciella omläggningar. Tex. om trafiken leds om men koner till ett annat fält som normalt är mötande trafik. Den ser många koner, men har ibland ändå lite svårt att förstå omdirgeringsskyltarna. Som ni andra säger så tycker jag dock att den hela tiden sakta blir bättre (även om i bland någon version är ett steg bakåt, så går det fram i stort). Tycker absolut att 12.2.3 visualiserar och verkar även "uppfatta" lite mer saker och skyltar än tidigare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av Toft »

mikebike skrev:
Hm, jag får nog revidera lite. Bilen läser flera skyltar den inte läst tidigare, men den hoppar (fortfarande) över några.

Dessutom visade den en stoppskylt, det har den inte gjort tidigare.
20220515_173425.jpg
Jag har (fortfarande) 12.3.2 och bilen visar alla stoppskyltar, så inget nytt ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av mikebike »

Toft skrev:
mikebike skrev:
Hm, jag får nog revidera lite. Bilen läser flera skyltar den inte läst tidigare, men den hoppar (fortfarande) över några.

Dessutom visade den en stoppskylt, det har den inte gjort tidigare.
20220515_173425.jpg
Jag har (fortfarande) 12.3.2 och bilen visar alla stoppskyltar, så inget nytt ;)
Ganska nytt, jag hann knappt köra något med 12.3.2 innan jag fick 12.3.6
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av frippan »

Denna har jag inte sett tidigare

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.12

Inlägg av BrooklynS »

Har 12.3.2 och upplever att AP är vinglig nu på motorväg. Söker sig i sidled hit och dit hela tiden som den aldrig gjort förut.

Väntar på buggfix.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar