Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Airlift »

Nicklas skrev:
Airlift skrev:
När ska tesla bara sluta tramsa med sin ”automation” i alla lägen och släppa kod för helt vanlig farthållare? Som funkar när väglinjer saknas eller det finns smuts på sensorn etc etc..

Speed hold = true
Här håller jag inte alls med...

Är omständigheterna så dåliga att systemen inte klarar av att hjälpa till så borde inte "vanlig farthållare" användas heller. Då är det bättre att människan tar hela ansvaret.

Du menar att bara för att solen står lågt, det är plogad motorväg, frontkameran igenimmad eller du har smuts på kameralinserna så ska man inte ha farthållare? Alla andra märken med adaptiv farthållare har möjlighet att köras degraderad.
Varför åker man då inte bara tåg?
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Airlift »

Jordgubben skrev:
.

Min Model 3 är nog den bästa bil jag kört men den blir snart sämre när jag troligen blir tvingad till automatiska helljus och automatiska torkare... beställt en model Y men lite osäker om jag kommer ta emot den när tesla raderat parkeringssensorerna :? .. Teslas överlägsenhet mot andra märken har minskat rätt kraftigt när de släppte in övriga märken till superchargernätverket och nu sakta men säkert (enligt min personliga åsikt) försämrar bilarna genom uppdateringar.

Enig. Blir ingen ny Tesla så länge det ser ut som det nu gör. När jag byter min -21 så blir det ett annat märke. Även om det är en konverterad ICE så ligger BMW i4 högt på önskelistan.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Tellus »

Jordgubben skrev:
Nicklas skrev:
Airlift skrev:
När ska tesla bara sluta tramsa med sin ”automation” i alla lägen och släppa kod för helt vanlig farthållare? Som funkar när väglinjer saknas eller det finns smuts på sensorn etc etc..

Speed hold = true
Här håller jag inte alls med...

Är omständigheterna så dåliga att systemen inte klarar av att hjälpa till så borde inte "vanlig farthållare" användas heller. Då är det bättre att människan tar hela ansvaret.
Dåliga omständigheter för bilens system behöver inte betyda att det är fel läge att använda farthållare? Tvärtom tycker jag personligen farthållare ger en extra dimension säkerhet när jag genom att minska fokus på vilken hastighet jag håller kan öka fokusen på vägen.

Min Model 3 är nog den bästa bil jag kört men den blir snart sämre när jag troligen blir tvingad till automatiska helljus och automatiska torkare... beställt en model Y men lite osäker om jag kommer ta emot den när tesla raderat parkeringssensorerna :? .. Teslas överlägsenhet mot andra märken har minskat rätt kraftigt när de släppte in övriga märken till superchargernätverket och nu sakta men säkert (enligt min personliga åsikt) försämrar bilarna genom uppdateringar.
Automatiska helljuset fungerar numera mycket bra, bättre än i andra bilar tycker jag. Regnsensorn är okej utöver i fint duggregn som den reagerar dåligt på.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl kanonbra att bilvalet inte längre hänger på vilka laddstationer som finns utan det avgörande är bilens egenskaper.
Sen har jag inte sett någon jämförande test av bilar med resp utan ultraljudssensorer. Hur mycket sämre blir det? Blir det sämre ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av martinot »

Jordgubben skrev:
Min Model 3 är nog den bästa bil jag kört men den blir snart sämre när jag troligen blir tvingad till automatiska helljus och automatiska torkare... beställt en model Y men lite osäker om jag kommer ta emot den när tesla raderat parkeringssensorerna :? .. Teslas överlägsenhet mot andra märken har minskat rätt kraftigt när de släppte in övriga märken till superchargernätverket och nu sakta men säkert (enligt min personliga åsikt) försämrar bilarna genom uppdateringar.
Läget är liknande kluvet för mig. Har totalt inget som slår M3 gällande hur mycket elbil man får för pengarna (gällande fantastisk körkänsla, räckvidd, lätthet/agilitet och överlägsen AP), men samtidigt så har öppnandet av SuC, bortplockande av radar (som försämrar styrkan hos AP) och parkeringssensorer gjort att jag förmodligen inte kommer plocka ut vår beställda MYP (att den också blev 70 papp dyrare genom MP+S beslut i somras att rycka bort miljöbonusen är ytterligare en sak som får bägaren att tippa åt ett annat håll).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev:
Det är väl kanonbra att bilvalet inte längre hänger på vilka laddstationer som finns utan det avgörande är bilens egenskaper.
Sen har jag inte sett någon jämförande test av bilar med resp utan ultraljudssensorer. Hur mycket sämre blir det? Blir det sämre ?
Håller med! Jag kan dock inte komma på någon bil som är i närheten av dom egenskaper jag önskar.

Jo Kia Ev6 GT, den tror jag på, lite snabbare än MYP och ställbar fjädring lockar.
Har en sådan på order, samma pris som MYP.

Men börjar mer och mer känna att jag troligtvis kommer sakna mycket från Teslan. MYP känns klippstabil och kul att köra undan med.

Sen gillar jag tesla specifika saker som Kian saknar
- ingen onödig service
- clean interiör utan massa knappar
- stora skärmen med överlägset UI
- daschcam och vaktläge
- ranger
- längre räckvidd
- stor frunk
- youtube netflix spel internet
- uppdateringar OTA
- slippa återförsäljare
- större utrymmen

Kias fördelar
- ställbar fjädring
- lite kvickare
- regnsensor som sannolikt är bättre
- adaptivt ljus
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jordgubben »

Tellus skrev:
Automatiska helljuset fungerar numera mycket bra, bättre än i andra bilar tycker jag. Regnsensorn är okej utöver i fint duggregn som den reagerar dåligt på.
Regnsensorn tycker jag alltid funkat nog bra för att nästan alltid ha den på auto. Problemet är det där nästan.. de gångerna den inte funkar som den ska vill jag kunna sköta den manuellt. Samma med helljusautomatiken, den kan säkert nästan alltid funka skitbra men dom gångerna den av någon anledning inte funkar skitbra vill jag kunna köra den manuellt.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jordgubben »

Gustafsson skrev:
Det är väl kanonbra att bilvalet inte längre hänger på vilka laddstationer som finns utan det avgörande är bilens egenskaper.
Sen har jag inte sett någon jämförande test av bilar med resp utan ultraljudssensorer. Hur mycket sämre blir det? Blir det sämre ?
Absolut kanonbra för mig, så jag klagar inte men Tesla tappar fördelen mot andra fordon.

Eftersom min bils bakre kamera inte kan se igenom smutsen som bildas precis hela tiden på den mörka delen av året ser jag inte hur bilen ska veta hur långt kvar det är till närmsta hinder bakåt. Säger inte att det är omöjligt, däremot tror jag inte dom klarar av det närmsta åren iallafall.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av kenjon »

@Tellus Du missade appen i mobiltelefonen som ett plus. Där tycker jag de flesta (alla som jag har sett) är betydligt sämre.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Lophornis »

I version 2022.40.7 ska tydligen bakljusen vara tända i auto läge Utom Sverige vad är det för dumheter det behövs väl här också.
Samma gällande broms simuleringar av regen wtf händer?

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
LarsaR skrev:
Jerker skrev:
Att det dröjer så länge innan helljuset slår på igen beror endast på att AI ännu har långt kvar till något som ligger i nivå med människan. Mina ögon ser och min hjärna kan begripa att det inte finns nån bil bakom den som jag bländat av för och jag kan slå på helljuset i samma ögonblick som bilarna möts. Det är det enda som är i närheten av trafiksäkert. Om man kör i 90 så färdas man 25 m på en sekund. Med nuvarande programvara så färdas man minst 50 meter, troligen mer, innan man får helljus igen. Det kan jag som ansvarig förare inte acceptera. Jag kan missa nån som går på vägrenen, en älg som är på väg upp på vägen, eller nåt annat hinder.

Dagens autohelljus i Tesla är helt enkelt för trafikfarlig för att använda.
Tror det gäller alla autohelljus!
Hittade en manuell workaround, precis efter mötet så använder jag "helljustutan" ett par sekunder, sen är automatiska helljuset igång när man släpper.
Det kändes inte så jobbigt att göra.
Precis så har jag alltid gjort på bilar jag haft med helljusassistent. Som manuell ”override”.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev:
I version 2022.40.7 ska tydligen bakljusen vara tända i auto läge Utom Sverige vad är det för dumheter det behövs väl här också.
Samma gällande broms simuleringar av regen wtf händer?

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Det riktigt märkliga är att bilen kan tycka att sikten är för dålig för AP, men samtidigt inte tillräckligt dålig för att tända bakljusen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Fredrik j »

Varför skulle man inte kunna få välja det där med bakljusen själv genom en inställning? Så dom lyser tillsammans med drl-ljusen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av kenjon »

Lophornis skrev:
I version 2022.40.7 ska tydligen bakljusen vara tända i auto läge Utom Sverige vad är det för dumheter det behövs väl här också.
Samma gällande broms simuleringar av regen wtf händer?

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Gäller det inte hela EU? De ville spara bränsle, men med LED är det försumbart.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev:
Varför skulle man inte kunna få välja det där med bakljusen själv genom en inställning? Så dom lyser tillsammans med drl-ljusen.
Twittrade Tesla redan 2019 om att jag önskade ”Nordic Lights” (bakljus alltid på). Men det lär ju hända lika lite som att vi får parkeringssensorer igen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av flamman »

Fredrik j skrev:
Varför skulle man inte kunna få välja det där med bakljusen själv genom en inställning? Så dom lyser tillsammans med drl-ljusen.
Verkligen! Och håller med om att det är märkligt att inte Sverige får funktionen att bakljus aktiveras när drl är igång. Sverige har ju haft halvljus som standard på dagen tidigare…. Jag har övervägt att köpa S3XY-buttons för att få till bust bakljus dagtid.. men vore ju skönt att slippa och funktionen kom från Tesla själva.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Genom att sätta ljusen på ON istället för AUTO så aktiveras bakljusen också...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av flamman »

BrooklynS skrev:
Genom att sätta ljusen på ON istället för AUTO så aktiveras bakljusen också...
Sant.
<begin ilandsproblem>
Men orka göra det varje gång man sätter sig i bilen och få ett pling varje gång man lämnar bilen för att bli påmind att stänga av den.
<end ilandsproblem>
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Det är väl kanonbra att bilvalet inte längre hänger på vilka laddstationer som finns utan det avgörande är bilens egenskaper.
Ja och nej. Det är ju inte kul när det plötsligt blir sämre att göra långresa med elbil.

(Hade däremot alla andra laddnät blivit bättre, så att SuC inte var någon stor fördel, så hade det bara varit bra och oproblematiskt.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

Apple Music i 2022.40.50 tydligen. Stämmer det, är det lysande och på tiden. ÄNTLIGEN!!! Får man hoppas på Dolby Atmos?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av agehall »

Fy fan - Apple Music är ju bland det värsta som finns. Jag hatar skiten på mina iOS-enheter. Nu blir det nog inte riktigt lika illa i bilen, men det är verkligen ingenting som Tesla borde lägga tid på.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Fy fan - Apple Music är ju bland det värsta som finns. Jag hatar skiten på mina iOS-enheter. Nu blir det nog inte riktigt lika illa i bilen, men det är verkligen ingenting som Tesla borde lägga tid på.
Det är den mest efterfrågade funktionen - i fyra år... Efter fungerande FSD, Torkare och helljus i alla fall. Det är dessutom 100x bättre än det normala - prutt-appar eller sju år gamla spel.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av agehall »

Bevisar ju bara varför man inte ska lyssna på användare. Finns 0 anledning till att ha stöd för det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev:
Bevisar ju bara varför man inte ska lyssna på användare. Finns 0 anledning till att ha stöd för det.
Apple Music är större än Spotify i USA. Dolby Atmos, artistintervjuer osv. Surgubbar kan gömma det genom att slå av media-källan. Jag har både Spotify och Apple Music personligen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Dinsdale »

Gustafsson skrev:
Det är väl kanonbra att bilvalet inte längre hänger på vilka laddstationer som finns utan det avgörande är bilens egenskaper.
Sen har jag inte sett någon jämförande test av bilar med resp utan ultraljudssensorer. Hur mycket sämre blir det? Blir det sämre ?
Utan sensorer löper du större risk att backa på, köra på eller skrapa emot något. Tesla sparar nån tusenlapp per bil, men kunderna får betala via självrisken på försäkringen istället. Även vi med sensorer som stannar kvar på rätt programvara lär få betala indirekt via högre försäkringspremie.
Fördelen är förstås mer motion för den aktsamme bilägaren, eftersom denne måste gå ur bilen och torka av kamerorna innan man kör in i trånga parkeringshus, parkeringsfickor eller liknande.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar