Re: Senaste version 2020.20
Postat: 29 maj 2020 05:57
http://teslafi.com/firmwareLasseTM skrev:Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
http://teslafi.com/firmwareLasseTM skrev:Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.Bjelke skrev:Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Jo det stämmer nog också, ”somna bakom ratten”-systemet ska ju funka som du beskriver, och även det harJerker skrev:Nej, det är inte riktigt min erfarenhet. Jag kan köra på en relativt rak väg och plötsligt börjar bilen skrika bara jag ligger lite närmare sidlinjen men inte ens i närheten av att jag skulle vara i farozonen. Och det är absolut inte fråga om att jag kör särskilt aktivt heller. Jag har ibland, för att provocera fram varningen, medvetet låtit bilen närma sig sidlinjen men då varnar den inte.Bjelke skrev:Jag har samma erfarenhet och drar ungefär samma slutsatser...taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Det märks tydligt tycker jag om man kör riktigt aktivt på småvägar tex...
Jag har en annan teori och det är att den uppfattar det som att man håller på att somna bakom ratten. Så den varnar när bilen väldigt sakta närmar sig sidlinjen. Men när man mer medvetet gör det så tolkar bilen det som att man är vaken och gör detta medvetet och därför accepterar den det. För jag kan köra på smalare landsvägar med mycket kurvor och gena över mittlinjen eller vara ute i gruset utan att bilen säger ett knyst. Men om jag försöker göra en omkörning på motorväg utan att blinka så håller ratten emot. Då är svängen mot mittlinjen inte så stark och kan uppfattas som att man inte själv märker att man håller på att komma ur kurs.
Detta är nog en fråga om att AI jobbar rätt hårt med att försöka tolka det som händer och det är ännu inte så intrimmat utan det blir lite slumpmässigt hur bilen agerar.
https://www.teslafi.com/firmware.phpLasseTM skrev:Jag fick 2020.16.2.1 igår kväll får se hur bilen beter sig idag.
Vart kollar ni på teslafi hur många de rullat ut?
Fick också notis i telefonen i natt(när jag sov) om 2020.20.1, men nu på morgonen är den borta i appen. Har blivit så ibland tidigare.Gustafsson skrev:2020.20.1 nu på morgonen
Märkte också detta när jag hade möte på en liten lokalgata där man antingen måste hitta en M-plats, eller krypköra rätt nära diket. Tidigare versioner har inte klagat, men nu var den mycket arg! Tänkte inte på att det kunde ha med versionsuppdateringen att göra, men jag har inte sett det tidigare vid möten där.taliz skrev:Jag har fått det några ggr när jag kört ”aktivt” på småvägar och kommit utanför sidolinjen. Bilen tror då man är på väg ner i diket. Beror säkert på en hel del variabler såsom hastighet, styrvinkel, linjernas position etc.Jerker skrev:Sen har jag sedan länge upphört att försöka förstå varför den plötsligt och helt slumpmässigt skriker och uppmanar mig att ta kontroll över bilen. Den anser tydligen att jag kör för nära vägrenen, men bara ibland, för oftast är det tydligen OK.
Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Min har saktat ner i kurvor tidigare också. Men tycker att den blivit bättre på det nu. Kanske att den gör det vid fler tillfällen. Tycker det fungerar ganska bra.Skyvandrare skrev:Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.
Någon mer som märkt detta?
Reagerade på detta i förrgår när jag åkte småväg med 70-gräns (tror jag). Klart godkänt i kurva med "tvärsväng-pilar". Tydlig förbättring tycker jag.Skyvandrare skrev:Har märkt att autopiloten saktar ned inför skarpare kurvor på småvägar. Innan uppdatering gav den bara varning om att man ska vara redo att ta över, men fortsatte i samma hastighet.
Någon mer som märkt detta?
Helt klart! Fått tillbaka spökbromsningar för skuggor från skyltar och allt möjligt. Känns som mjukvaran från i början av 2019, där bilen var så oroligt för allt som rörde sig att man satt på helspänn hela tiden. Får väl hoppas den lär sig snabbt ...Jerker skrev:AP övningskör.
Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.taliz skrev:Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Funktionen heter "emergency lane departure avoidance", ligger under autopilot. Återaktiveras automagiskt varje gång man kör iväg.BjornS skrev:Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.taliz skrev:Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.
Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.helix skrev:Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
Ja då är det en annan grej såklartJerker skrev:Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.helix skrev:Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.
(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Visst, ganska försiktig i kurvorna. Men jag tror de andra bilisterna blev mer irriterade då jag körde enligt gällande hastighet 50/60/70/80 än att jag saktade ner lite i de skarpaste kurvorna. Tycker ändå att den saktar ner försiktig och inte farligt för andra bilister.helix skrev:Jerker skrev:Ja då är det en annan grej såklarthelix skrev:Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! Och det är det verkligen! AP övningskör.
Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.