Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste version 2020.24

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste version 2020.20

Inläggav Teslaägare helix » 01 jun 2020 20:31

Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.

Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 01 jun 2020 21:10

BjornS skrev:
taliz skrev:Man kan ju slå av den funktionen om man tycker det stör.

Det funkar sådär, tyvärr. Jag har "Lane Departure Warning" helt avstängd men den skriker rätt ofta ändå ifall jag skär mittlinjen i en kurva eller touchar högerlinjen vid ett trångt möte.
Funktionen heter "emergency lane departure avoidance", ligger under autopilot. Återaktiveras automagiskt varje gång man kör iväg.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Jerker » 01 jun 2020 21:29

helix skrev:
Jerker skrev:Testade på vägen hem från jobbet. Den är verkligen försiktig nu och bromsar i varenda kurva! Men det går ju inte att ha bilar bakom sig. Isf får man sätta en övningskörningsskylt bakpå! :lol: Och det är det verkligen! AP övningskör.

Men det är ju bra att den gör så, för innan så kunde den i vissa kurvor komma in ite för hög hastighet och sen panikbromsa, och det är ju inte direkt bättre.

Enklaste om du tycker det går för långsamt genom kurvan är att bara reglera med gaspedalen. AP förblir aktiv och kör på även om du ökar hastigheten manuellt. Såklart blir det då inte helt automatiskt, men tycker själv det är en bra lösning vid de tillfällena man inte vill slå av AP, men anser att den kör för långsamt.

Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.

(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare helix » 01 jun 2020 21:43

Jerker skrev:
helix skrev:

Jovisst, jag vet. Men nu ville jag ju testa hur den uppför sig när den helt få bestämma själv och då ska man ju inte intervenera.

(Jag brukar aldrig låta AP köra på den vägsträckan annars eftersom 70 är en helt omotiverat låg gräns och ingen håller den hastigheten. Förr var det 90 på den vägen men sen var det nån skrivbordsbilist till byråkrat som fick för sig att sänka antalet dödsolyckor från noll till ett negativt tal, och då blev det 70.)

Ja då är det en annan grej såklart :D

Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elix747 » 01 jun 2020 22:00

helix skrev:
Jerker skrev:
helix skrev:

Ja då är det en annan grej såklart :D

Håller med om att den är lite väl försiktig och det blir mer påtagligt i vissa kurvor än andra. Men tycker ändå den klarar ganska skarpa kurvor numera som den inte gjorde tidigare. Har man ingen bil bakom så kan man testa, annars håller jag med om att man blir en irriterande bromskloss och då brukar jag också slå av AP alternativt accelerera.

Visst, ganska försiktig i kurvorna. Men jag tror de andra bilisterna blev mer irriterade då jag körde enligt gällande hastighet 50/60/70/80 än att jag saktade ner lite i de skarpaste kurvorna. Tycker ändå att den saktar ner försiktig och inte farligt för andra bilister.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Referralkod: magnus69767

Inläggav Teslaägare taliz » 03 jun 2020 12:56

Har faktiskt också fått två spökbromsningar nu på senaste versionen. Innan dess har jag inte haft ngn sen januari.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Nenad_Antic » 05 jun 2020 08:17

Provade igår att köra med AP på den sträcka som jag kör varje dag efter att ha fått 2020.16.2
Ja den drar ner hastigheten vid kurvor som den inte har gjort tidigare på.
Tesla Model 3 SR+ vit med vit inredning
https://ts.la/nenad26626
Användarvisningsbild
Nenad_Antic
Teslaägare

Referralkod: nenad26626

Inläggav Teslaägare Alfred » 05 jun 2020 14:56

Jag har också mer spökbromsningar på 2020.20.1 än den tidigare. Min började bromsa in för tvära kurvor på ett bra sätt redan i 2020.16 och gör det även nu. Men mer obehagliga plötsliga inbromsningar vid möte med lastbil eller krön nu än i 2020.16.

Som löjligt intresserad av utvecklingen är det spännande att märka skillnaden när de kalibrerar om toleranserna för olika tillstånd. Medpassagerarna uppskattar inte oväntade inbromsningar lika mycket. :roll:
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hertsh » 11 jun 2020 18:04

2020.20.12 nedladdad. Ingen skillnad i release notes. Verkar vara bug fix. Vet inte vad och efter kort körning märker jag ingen skillnad. Någon som har mer insikt?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare Paul N » 11 jun 2020 18:30

Ni som fått senaste uppdateringen, har ni möjligen fått kartorna uppdaterade också??
//P
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare

Referralkod: PAUL64011

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt