Jag gav upp banantricket. Jag började tillbeda torsdagsguden istället. Fast det hjälper lika lite kan jag tala om ...Crappy skrev:Fan får bli mer bananer i frunken. Det börjar bli fullt där och lukta illa.
Mao, inga uppdateringar i sikte


Moderator: Redaktion
Jag gav upp banantricket. Jag började tillbeda torsdagsguden istället. Fast det hjälper lika lite kan jag tala om ...Crappy skrev:Fan får bli mer bananer i frunken. Det börjar bli fullt där och lukta illa.
Mao, inga uppdateringar i sikte
Har du lyckats få ny firmware till din cykel då? Lägger du den i korgen fram då?Bjelke skrev:Jag skiter i när uppdateringarna kommer så länge bilen funkar, och så tar jag
bananerna med på cykelrundorna istället!
Japp cykeldatorn uppdateras ganska ofta så...Svenssons skrev:Har du lyckats få ny firmware till din cykel då? Lägger du den i korgen fram då?Bjelke skrev:Jag skiter i när uppdateringarna kommer så länge bilen funkar, och så tar jag
bananerna med på cykelrundorna istället!
Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Ja, och de dansade runt som om de var på kryssning när man stod vid ett rödljus.taliz skrev:Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Massa olika typer av trafikanter, rödljus, vägmarkeringar, koner, stoppskyltar...
För bara något år sedan var det typ bara bilar och lastbilar.
Än så länge är ju AP/FSD mest en ploj, renderingarna visar ju att feltolkningar av omgivningen förekommer precis hela tiden. Men det blir trots allt bättre och bättre.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Men vägmarkeringarna verkar ju inte ha något att göra med vad kamerorna ser.taliz skrev:Var några versioner sen. Det är ganska coolt hur det börjar allt mer visualisera verkligheten.Hertsh skrev:Vet inte när det skedde, men nu går gubbarna på skärmen istället att glida fram med raka ben.
Massa olika typer av trafikanter, rödljus, vägmarkeringar, koner, stoppskyltar...
För bara något år sedan var det typ bara bilar och lastbilar.
Igår visade min en liggande kon (vilket eg var en varningsskylt för vägarbete som låg omkullvält)Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Men det jag funderar på är hur den är programmerad att hantera sådant som ligger till höger om höger körfält. Den identifierar cyklar och gångtrafikanter men inte fordon. (Just i det här exemplet var det en traktor men det är samma med bilar och lastbilar.) Den ignorerar det mesta där ute om den inte kan identifiera ett körfält till till höger. I det här fallet var det något som borde ha identifierats som ett hinder. Normalt håller man ut lite när man passerar en bil eller traktor som står till viss del inne på körbanan.taliz skrev:Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
Och man kan vara rätt säker på att radarn ser en traktor (men som sagt inte vet hur den ska visualiseras), systemettaliz skrev:Också noterat det. Antagligen har det med reflektion att göra.Jerker skrev:Det där med att se koner var lite kul i början, men bilen ser ju koner överallt. Ibland tolkar den varenda stolpe i ett mitträcke som koner.
Sen förundras jag över att den missar stora hinder på höger vägren. Jag passerade en traktor som stod med ett hjul uppe på vägbanan och verkligen var ett hinder och jag passerade den medvetet nästan farligt nära men på skärmen syntes inget alls.
Det är ju en AI som tränas, har den inte tränats på att se en traktor med ett hjul på vägen så vet den inte vad det är och därmed kan den inte visualisera det.
Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Svårt att inte få det att fellarma. Min Volvo har varnat en gång när jag körde förbi en hästhage där en häst just gjorde en rusning. Problemet är ju att bilen måste ”se” djuret. Det är ju när något dyker upp plötsligt det blir problem. Värmekamera skulle det vara. Har en kompis med Audi A6 som har den funktionen.taliz skrev:Inte alls AFAIK. Men det kommer vad det lider.Fredrik j skrev:Hur visualiseras ett stort djur vid vägkanten t.ex. en älg? Man kan ju prova och köra förbi en hästhage...
Skulle inte förvåna mig om tex hundar börjar dyka upp närmaste året.
Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.Fredrik j skrev:Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.taliz skrev:Ser den älgen så ser den rimligen mötande trafik också.Fredrik j skrev:Volvos system varnar främst med ljud och som steg två bromsar den ner farten. På så sätt slipper bilen välja mellan älgen och mötande trafik. Vad väljer Teslan tror ni?taliz skrev:Deras tester är väl byggda för autobroms? Dvs det är autobroms som triggas.Curik skrev:Har du en länk till ett sådant klipp där man ser händerna på ratten? Euro NCAP har ju gjort en del tester och aldrig har bilen väjat.jpetters skrev:Numera verkar AP ganska bra på att upptäcka och väja för djur. Finns ju ett flertal klipp när bil med aktiv AP väjer för allt från vildsvin till coyotes.
Finns gott om klipp på youtube där de väjer för allt möjligt, inkl andra bilar som vinglar in i filen.
Det fina med maskiner är att de inte får panik eller beslutsångest. De kan agera på en mikrosekund. Dvs rimligen väljer den en "path" utan hinder, går inte det väljer den det som får lindrigast effekt.Fredrik j skrev:Men vad väljer den att köra på? En människa väljer ju oftast instinktivt att svänga åt samma håll som älgen springer vilket inte är det smartaste. Om en älg kommer upp från höger samtidigt som man får möte kan det vara bäst att köra ner i diket på höger sida om kollision är oundviklig.