Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste version 2020.48

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare LarsL » 11 sep 2020 07:21

[quote="Hertsh"]Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)
[/quote]

Kanske kan vara en bra idé att lägga en bugrapport på de ställena? Alltså funktionen där du trycker på högerratthjul och säger ”Felrapport:<super kort om felet>”. Ibland har fel rättats chockerande fort efter att jag rapporterat... ibland har inget hänt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare MattiasH » 11 sep 2020 07:31

MartinEmil skrev:
Curik skrev:
tor skrev:Märklig att alla upplever det så olika. Undrar om det är skillnad mellan bilarna, vägavsnitt som körs eller om det bara är upplevs annorlunda.
Torkarautomatik tror jag är ganska individuelt. Min sambo vill att torkarna ska gå betydligt mer frekvent än jag. För mig funkar således automatiken hyffsat för det mesta men hon tycker den är värdelös.
Vore kul att byta bil med någon om se om det är skillnad.

Har också tänkt på det där, vad gäller autopilot mestadels. Undrar om det har med kalibrering att göra eller bara hur det upplevs.

Ang. torkarna så är inte frekvensen det jag har problem med utan att dom ibland inte börjar köra när det kommer mycket vatten, eller att dom kör när det är grustorrt.

Har någon som upplevt mycket problem med spökbromsningar provat att kalibrera kamerorna? Det är ju en ny möjlighet som kanske kan hjälpa.
Precis detta gjorde jag för någon vecka sedan och jag upplever att bilen nu är betydligt säkrare på att köra. Inga spökbromsningar alls mellan Hudik och Stockholm tex. (visst, 2-1 körfälten förstår den sig inte riktigt på ännu, men på några ställen gillade den att skämmas med spökinbromsningar) men i övrigt, som en ny bil. Bytte iofs vindruta i våras och även om den betedde sig osäkert även innan så blev det inte direkt bättre efter rutbytet.
Rekommenderar som sagt också verkligen kalibreringsfunktionen. F.ö räckte det med bara runt 2 mil på landsväg innan den kalibrerat klart.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inläggav La Liberte » 11 sep 2020 07:53

Ok, tack för svar. Du får vi hoppas att Q3 snart börjar så vi M3 ägare med HW2,5
får vara med och leka.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
La Liberte

Referralkod: ANDERS3491ts.la/

Inläggav Teslaägare Remuz » 11 sep 2020 07:53

Slänger bara in en påminnelse här om att jag bara uppdaterar tråden med senaste version (och i titeln) när det kommer en ny "veckoversion". Eftersom det ibland kommer 50 nya versioner på en dag så blev det helt enkelt omöjligt att uppdatera tråden varje gång det blev 36.1 36.2 36.9887AFE876 osv

Just nu är senaste version jag kan se på TeslaFi 36.10
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare Alfred » 11 sep 2020 10:24

La Liberte skrev:Ok, tack för svar. Du får vi hoppas att Q3 snart börjar så vi M3 ägare med HW2,5
får vara med och leka.

FWIW har jag denna gång inte blivit avbokad av Tesla när jag reserverat tid för att få HW3-uppgradering på X90D med AP2/MCU1. Vi som har Modek S/X med AP2 är ju listade för tillgänglighet samtidigt som er med Model 3, så kanske är på gång även för er nu.

Jag ska in med bilen 17/9, får se då om det blir uppskjutet igen. Har även andra jobb på arbetsordern, så finns risk att det är därför de accepterat bokningen och inte ger mig de dåliga nyheterna förrän jag är på plats.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Referralkod: alfred134

Inläggav Teslaägare Wahll » 11 sep 2020 10:31

LarsL skrev:
Hertsh skrev:Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)

Kanske kan vara en bra idé att lägga en bugrapport på de ställena? Alltså funktionen där du trycker på högerratthjul och säger ”Felrapport:<super kort om felet>”. Ibland har fel rättats chockerande fort efter att jag rapporterat... ibland har inget hänt.

Det blir väl bara ett entry i loggarna på din bil för att tekniker ska kunna gå igenom det om du felanmäler. Det skickas ingenstans per automatik.
Rätta mig gärna om jag har fel.
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Referralkod: bjrn59679

Inläggav Teslaägare Hertsh » 11 sep 2020 11:26

LarsL skrev:
Hertsh skrev:Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)

Ska testa. Höger scrollhjul intryckt eller "klicka"?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare Hallonbat » 11 sep 2020 11:53

Nu har jag varit ute och provkört 2020.36.10, på den korta sträcka jag körde så fungerade stopp vid trafikljus riktigt bra. Det är relativt enkelt att bekräfta att man vill köra vidare bara en enkel dutt på autopilotspaken eller gaspedalen. Även hastigheten var rätt på sträckan nu, när jag körde igår så växlade den till 30 på 50-väg på grund av felaktigt kartdata trots att den hade detekterat en 50-skylt när jag svängde ut på vägen men idag behöll den 50 hela vägen.
2019 Model S LR - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Hallonbat
Teslaägare

Referralkod: hallonstn91773

Inläggav Teslaägare taliz » 11 sep 2020 12:06

Kanske detta kan fixa problemet med spökbromsningar som vissa upplever vid avfarter på motorväg också?
Då är ju teorin att bilen temporärt tar hastigheten för avfarten från kartan, då området kan överlappa, istället för motorvägen.
Nu när den läser skyltar så kanske den struntar i det, men som ovan skriver kanske det tar någon gång innan den lärt sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsL » 11 sep 2020 13:04

Wahll skrev:
LarsL skrev:

Det blir väl bara ett entry i loggarna på din bil för att tekniker ska kunna gå igenom det om du felanmäler. Det skickas ingenstans per automatik.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, det tror jag inte. Har aldrig blivit tillfrågad om något jag lagt in som felrapport.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt