Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste version 2020.40

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare LarsL » 11 sep 2020 13:06

Hertsh skrev:
LarsL skrev:
Hertsh skrev:Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)

Kanske kan vara en bra idé att lägga en bugrapport på de ställena? Alltså funktionen där du trycker på högerratthjul och säger ”Felrapport:<super kort om felet>”. Ibland har fel rättats chockerande fort efter att jag rapporterat... ibland har inget hänt.
Ska testa. Höger scrollhjul intryckt eller "klicka"?

Du ska ju aktivera röststyrningen helt enkelt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare LarsL » 11 sep 2020 13:12

Wahll skrev:
LarsL skrev:
Hertsh skrev:Min känner igen skyltar (MX LR FSD) men tyvärr litar den inte på skyltarna utan ändrar hastighet igen om kartan säger något annat trots att man inte passerat någon skylt. Tex upplevde jag idag att jag passerade en 30-skylt och efter cirka 150 m ändrade bilen till 50 av sig själv trots att jag inte passerat ny skylt. Alltid skönt med förbättringspotential. :)

Kanske kan vara en bra idé att lägga en bugrapport på de ställena? Alltså funktionen där du trycker på högerratthjul och säger ”Felrapport:<super kort om felet>”. Ibland har fel rättats chockerande fort efter att jag rapporterat... ibland har inget hänt.

Det blir väl bara ett entry i loggarna på din bil för att tekniker ska kunna gå igenom det om du felanmäler. Det skickas ingenstans per automatik.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är ju som vanligt en tolkningsfråga när man läser Elon Tweets men enligt detta så verkar det som att han vill ha in förslag den här vägen.
93BA8E70-AA5D-40AA-A004-B74FF8A981C3.jpeg
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 sep 2020 07:33

Har sett en video på Youtube (länkad ovan för någon dag sedan) som visar att bilen kommer ihåg skyltar och "bygger ny kartdata" baserat på skyltavläsning så det blir nog bättre med tiden av sig själv. Videon visade en kille som höll upp en fejkskylt och när de inte höll upp fejkskylten vid nästa passage så visade bilen ändå den hastigheten som fejkskylten visat. Läskigt att det går att luras men också coolt att bilen (förhoppningsvis inte lokalt utan via molnet) bygger "nya" kartor.

Det där med att den lär sig vad skylten säger och minns det även om den inte ser skylten vid ett senare tillfälle
kan ju få fördelen att systemet blir pålitligare vid dåligt väder osv, här i norden är ju skyltarna ibland täckta av
snö på vintern tex, eller dimma eller när man precis kör om en lastbil där skylten sitter osv...
Mindre bra om dom tillfälligt har satt en sopsäck över skylten vid vägarbeten osv men det är ju mitt ansvar
att hålla koll på fortfarande såklart....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Jerker » 12 sep 2020 07:57

taliz skrev:Kanske detta kan fixa problemet med spökbromsningar som vissa upplever vid avfarter på motorväg också?
Då är ju teorin att bilen temporärt tar hastigheten för avfarten från kartan, då området kan överlappa, istället för motorvägen.
Nu när den läser skyltar så kanske den struntar i det, men som ovan skriver kanske det tar någon gång innan den lärt sig.

Det är precis det som hela tiden har varit min misstanke. Tror absolut att det är så.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 sep 2020 08:09

Vi borde få dom första rapporterna om detta ganska snart iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare themax » 12 sep 2020 08:11

Jerker skrev:
taliz skrev:Kanske detta kan fixa problemet med spökbromsningar som vissa upplever vid avfarter på motorväg också?
Då är ju teorin att bilen temporärt tar hastigheten för avfarten från kartan, då området kan överlappa, istället för motorvägen.
Nu när den läser skyltar så kanske den struntar i det, men som ovan skriver kanske det tar någon gång innan den lärt sig.

Det är precis det som hela tiden har varit min misstanke. Tror absolut att det är så.

Jag tror att det snarare kommer bli värre. Hastighetsskyltarna på många avfarter står så nära huvudleden att bilen säkert kommer plocka upp dem... Vi får väl se vem som har bäst tur med tron.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Teslaägare frippan » 12 sep 2020 08:12

Jerker skrev:

Tror tyvärr inte det kommer hjälpa, problemet är inte att det är fel hastighet på avfarten utan att den vill sänka farten på hastigheten för att stanna vid korsningen. Men jag hoppas jag har fel
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 sep 2020 08:19

Bilen justerar väl fortfarande inte hastigheten på motorvägen? Däremot saktar den ju ner på avfarter så den delen av resonemanget håller.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hertsh » 12 sep 2020 08:35

Bjelke skrev:

Har sett en video på Youtube (länkad ovan för någon dag sedan) som visar att bilen kommer ihåg skyltar och "bygger ny kartdata" baserat på skyltavläsning så det blir nog bättre med tiden av sig själv. Videon visade en kille som höll upp en fejkskylt och när de inte höll upp fejkskylten vid nästa passage så visade bilen ändå den hastigheten som fejkskylten visat. Läskigt att det går att luras men också coolt att bilen (förhoppningsvis inte lokalt utan via molnet) bygger "nya" kartor.

Det där med att den lär sig vad skylten säger och minns det även om den inte ser skylten vid ett senare tillfälle
kan ju få fördelen att systemet blir pålitligare vid dåligt väder osv, här i norden är ju skyltarna ibland täckta av
snö på vintern tex, eller dimma eller när man precis kör om en lastbil där skylten sitter osv...
Mindre bra om dom tillfälligt har satt en sopsäck över skylten vid vägarbeten osv men det är ju mitt ansvar
Oftast står en ny skylt på plats vid vägarbeten, men det är en risk.

Närmaste tiden blir intressant. Vore kul om verkligheten faktiskt infriar våra förhoppningar denna gång.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare Elix747 » 12 sep 2020 08:44

Bjelke skrev:

Om skyltarna sparas så kanske de även uppdateras i kartan. Lite hopp tänds om att även jag med HW2.5 kan få bättre/korrekta hastighetsanvgivelser även om jag inte får direkt skyltavläsning. Kartan kanske blir rätt av alla HW3 avläsningar.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Referralkod: magnus69767

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt