Sida 172 av 354

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 14 sep 2020 17:58
av Hertsh
Du har bara NoA på motorvägar. Det funkar inte på stadsvägar. Den kan läsa trafikljus men du har ju själv helt eget ansvar för att trycka på gas eller autopilotspaken när du ska köra över linjen. Ska du byta fil eller svänga måste du själv göra det.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 14 sep 2020 21:49
av Saab99turbo
Med senaste uppdateringen ska ju bilen anpassa hastigheten efter skyltarna om jag förstår det rätt. Men hur? Jag tycker det är ett lotto om bilen kommer ändra hastighet vid nya skyltar. Får fippla med spaken hela tiden tycker jag.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 14 sep 2020 23:27
av taliz
Min tolkning är att man ev. måste köra förbi samma skyltar flera ggr innan den lär sig.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 15 sep 2020 09:09
av Svalan
Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB/timme....
(MCU1, hw3)

Senaste version 2020.36

Postat: 15 sep 2020 09:42
av Hertsh
Svalan skrev:
Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB....
(MCU1, hw3)
Bild
Bild


Den 10 o 11 hade jag uppdateringar på bilen (36.5 och sen 36.10). Den 12e o 14e användes bilen inte så mycket men den 13e körde jag förmodligen cirka 10 mil. Den dagen har datamängden via wifi ökat mer än jag normalt ser. Förmodligen skickar bilen data kring hastighetsskyltar till molnet för att spara i kartan.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 09:39
av abagewitz
Fick nya uppdateringen för en tid sedan men noterade först idag att det ser annorlunda ut i inställningarna för luftfjärdingen. Hur ställer man in hastigheten för när den ska gå ner i LOW? Det finns en knapp för att ställa in det (kommer inte ihåg nu vad det står på knappen) men den är utgråad.

(har en S85D från 2015)

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 09:49
av Bjelke
Hertsh skrev:
Svalan skrev:
Någon mer än jag som har ökad nedladdning sen ni installerade .36.10? Tidigare låg min runt 1MB....
(MCU1, hw3)
Bild
Bild


Den 10 o 11 hade jag uppdateringar på bilen (36.5 och sen 36.10). Den 12e o 14e användes bilen inte så mycket men den 13e körde jag förmodligen cirka 10 mil. Den dagen har datamängden via wifi ökat mer än jag normalt ser. Förmodligen skickar bilen data kring hastighetsskyltar till molnet för att spara i kartan.
Observant ;) hoppas och tror att du gissar åtminstone lite rätt :) frågan är ju när det isf ger oss en märkbar effekt...?

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 15:01
av BrooklynS
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 15:11
av taliz
BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?
Ja(?), annars visualiserar den bara AFAIK.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 15:13
av JonasH
BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?
Ja du behöver FSD för den funktionen.
Funkar nästan perfekt för mig.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 15:51
av metchristian
BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?

Samma för mig..

Men farthållaren Va skum idag, har alltid inställt på +10 km över skylt och aldrig varit något problem att ändra till skyltat eller +5 och den har alltid låtit satt hastighet vara men idag när 36.10 kom nä då ändra den sig vid varje skylt ändring.. men sen när jag åkte samma sträcka igen så gjorde den inte det.. undrar om den automatiskt lär sig att när den åkt där att inte fippla sen..för då har den ”sparat” nya hastigheten.. kul detalj oavsett hur hastighetsskyltarna är placerade så visar den en stolpe me rätt hastigsskylt.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 19:02
av Stripe68
Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 19:31
av taliz
Stripe68 skrev:
Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?
Går dom inte till gult mellan grönt och rött? ;)

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 19:54
av ChristerSjo
Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 19:55
av ChristerSjo
Dessutom missar den många självklara hastighetsskyltar.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 16 sep 2020 21:49
av taliz
ChristerSjo skrev:
Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.
Det där med kurvtagning är lite udda. Funkade bra innan .32, då saktade den ner fint. Men med .32 gick det tillbaka till hur det var tidigare, fullt mos.

Men det är nog som vanligt. Två steg fram, ett tillbaka. :D

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 20:59
av Stripe68
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 21:07
av LarsL
Någon med HW2.5 som fått 2020.36.10 här ännu och funkar då skyltläsning? Har sett på Teslascope att det finns några Model 3 SR+ med HW2.5 som fått 36.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 21:15
av Hertsh
Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 21:44
av Stripe68
Hertsh skrev:
Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.
Ja, samma release notes. Men det kanske fixar problemen jag har haft med trafikljus, jag har testat fem gånger nu och tre av dem har bilen velat stanna mitt i korsningen.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 22:21
av Johlei
Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 22:33
av LarsL
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 22:44
av Johlei
LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 23:06
av Daf
Är det skillnad på vilken Tesla? I S och X med separat spak har bilen alltid - åtminstone sedan sommaren -16 - gått på aktuell fartgräns +/- offset när man drar spaken mot sig. Om man drar spaken nedåt eller uppåt går den på aktuell hastighet. På en Model 3 finns väl bara en riktning att koppla in farthållaren?

Re: Senaste version 2020.36

Postat: 17 sep 2020 23:11
av Svenssons
Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217