Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste version 2020.40

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Johlei » 17 sep 2020 21:21

Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 21 jun 2019 09:06
Ort: Huddinge
Referralkod: john47989

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare LarsL » 17 sep 2020 21:33

Johlei skrev:Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)


Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11674
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Johlei » 17 sep 2020 21:44

LarsL skrev:
Johlei skrev:Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)


Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.


Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 21 jun 2019 09:06
Ort: Huddinge
Referralkod: john47989

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Daf » 17 sep 2020 22:06

Är det skillnad på vilken Tesla? I S och X med separat spak har bilen alltid - åtminstone sedan sommaren -16 - gått på aktuell fartgräns +/- offset när man drar spaken mot sig. Om man drar spaken nedåt eller uppåt går den på aktuell hastighet. På en Model 3 finns väl bara en riktning att koppla in farthållaren?
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 aug 2017 21:14
Ort: Tornedalen

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Svenssons » 17 sep 2020 22:11

Johlei skrev:
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.

Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11057
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Johlei » 18 sep 2020 05:55

Svenssons skrev:
Johlei skrev:
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.

Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217


Jag tror inte att det har med det att göra. Jag kör dagligen på Huddingevägen som har fartkameror. Här lägger jag mig under 70km/h på farthållare och kopplar snart in Autooilot, byter fil när jag kommer ikapp bilar och kopplar in Autopilioten igen. Nu axxar bilen upp till 70 +/- offset varje gång jag kopplar in Autopilot. Det gjorde den INTE förut. Effekten har blivit att bilen oväntat axxat precis före fartkameror eftersom många gärna bromsar till 60 eller ännu lägre innan dem så jag byter fil o kopplar in Autopilot igen.

Men det gick och går utmärkt att lägga Autopiloten högre än min inställda 70 +/- offset på Huddingevögen. Så den är fortfarande unrestricted.
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 21 jun 2019 09:06
Ort: Huddinge
Referralkod: john47989

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Johlei » 18 sep 2020 06:02

Johlei skrev:
LarsL skrev:
Johlei skrev:Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)


Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.


Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.


Så här står det i handboken till M3 v 2020.20 och det motsäger min skrivning om hur det var förut. Jag blir mer och mer förvirrad:

” When Traffic-Aware Cruise Control is available but is not actively cruising at a specified set speed, the touchscreen displays a gray speedometer icon below your current driving speed. The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is
greater. If you engage Traffic-Aware Cruise Control, this is the cruising speed that will be set.”

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_en.pdf
Senast redigerad av Johlei 18 sep 2020 06:05, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 21 jun 2019 09:06
Ort: Huddinge
Referralkod: john47989

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 sep 2020 06:05

Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11674
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare Johlei » 18 sep 2020 06:15

LarsL skrev:Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.


Ja.

Ponera att jag satt farthållaren till 65 på 70-väg. Enligt handboken ” NOTE: Moving the gear level fully down twice in quick succession engages Autosteer (assuming it has been enabled as described in Autosteer on page 114) and the set speed changes to either your current driving speed, or the current set speed (displayed in the icon), whichever is greater.”

Men med 2020.36.10 ändras min inställda fart till fartgräns +/- offset, dvs 70. Så ska det ju inte vara utan den ska behålla 65 som förut.
EDC53B32-14A1-4EA5-89D2-CA13E5AD8CA6.png
Tesla Model 3 AWD Long Range, dragkrok, uttagen juli 2019

Jag är Referral-fadder, se https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=18437

Bygger solpaneler i Afrika m.m. genom https://www.trine.com/just-invested/78588
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 21 jun 2019 09:06
Ort: Huddinge
Referralkod: john47989

Re: Senaste version 2020.36

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 sep 2020 06:29

Men den väljer den största siffran, alltså 70 i det här fallet.
The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is greater.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.40.8
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 11674
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.