Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Myran »

Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Nä, du kunde trycka på hastighetsskylten så sattes den +-offset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
Saknar min hoj. Med den kunde man blåsa om på mittlinjen vid behov, slapp köa om folk inte flyttade på sig.
Så gött att kunna elda på i 200+ mil efter mil.
Man slapp dom satans jävla fartkamerajävlarna också.
Bilåka suger. :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av SALVETA »

Johlei skrev:
Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen Bild
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Rv40 Ulricehamn mot Jönköping kör AP som en kung. Sist (förra sommaren) var den som en osäker 14åring när filer gick isär och ihop.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Mikael Karlberg »

SALVETA skrev:
Johlei skrev:
Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen Bild
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Du kan få AP aktiverad till aktuell hastighet genom att hålla spaken den nere en liten stund.
Användarvisningsbild
SID_73
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 aug 2019 19:37

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av SID_73 »

Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
1.jpg
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av BjornS »

SID_73 skrev:
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Min bil fick 2020.36.11 i fredags och har sovit som vanligt under helgen. Den sover just nu.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

SID_73 skrev:
Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Kolla så ingen app i telefon ligger och pollar i bakgrunden (kan ibland ändras vid uppdatering av appen).

Starta om bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Fortfarande kvar på .32
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av frippan »

Provade lite idag NmA med 36.11. Fungerade mycket bättre, hade inga spökbromsningar på de avfarter jag brukar ha det. Och när jag valde att åka av så sänkte bilen inte farten först jag hade kommit på avfartrampen. Men fortfarande så gillar den att blinka vänster ibland när man kör förbi avfarter som man inte skall av på.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Nu installerar jag, som har HW 2.5 och inte FSD, 2020.36.11
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av wector »

Fick den precis också. M3 utan AP.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av bonath »

Fick den nu med. 2,5 o ingen FSD...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av simonk »

SID_73 skrev:
Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Vår TM3 var också vaken länge efter uppgraderingen. Ett tag kändes det som om den höll sig vaken för att någon skulle komma och läsa versionsanteckningarna i bilen! Men efter ganska precis en timme somnade den om igen.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av jonas »

Helljuset verkar de inte ha förbättrat, närmast pinsamt att köra med automatiken.
Avfarter mycket bättre, dock fick jag idag spökbromsning vid avfart trots helt fritt från bilar på E4:an.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Ja, den går nog att lära sig att använda. Mycket lättare att träffa de siffrorna än hastighetsskylten som jag hyfsat ofta använder.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av MatsH »

Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

MatsH skrev:
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kikat »

Jerker skrev:
MatsH skrev:
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.
Att bilen inte vill låsa upp med mobilen lär inte ha något med Teslas mjukvara att göra.

Har märkt att min mobil ibland dödar Tesla-appen när den ligger i bakgrunden och då går det inte att öppna bilen. Måste starta upp appen och låta telefonnyckel ansluta så funkar det oftast. Sen går det ibland ändå inte, ofta då jag haft andra bluetooth enheter anslutna som om bluetooth blir överbelastat i mobilen. Då hjälper det att sätta flygplansläge och tillbaka igen. Att slå på och av bluetooth har aldrig hjälpt mig.

Min förra mobil var ännu värre, fungerade väl ca 2 gånger av 10. Med ny mobil fungerar det 9 ggr av 10, vilket jag anser får vara helt klart acceptabelt.
Bör vara en nästintill omöjlig uppgift för Tesla att få telefonnyckeln att fungera helt felfritt på alla världens mobiler.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:

* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.

Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.

Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
Skriv svar