Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.36
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Re: Senaste version 2020.36
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.Myran skrev:Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Re: Senaste version 2020.36
Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.
Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.
För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.
För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2020.36
Nä, du kunde trycka på hastighetsskylten så sattes den +-offset.Jerker skrev:Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.Myran skrev:Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.36
Saknar min hoj. Med den kunde man blåsa om på mittlinjen vid behov, slapp köa om folk inte flyttade på sig.Remuz skrev:Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.
Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.
För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
Så gött att kunna elda på i 200+ mil efter mil.
Man slapp dom satans jävla fartkamerajävlarna också.
Bilåka suger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.36
Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.Johlei skrev:Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3).
Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)
Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).
Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).
Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Re: Senaste version 2020.36
Rv40 Ulricehamn mot Jönköping kör AP som en kung. Sist (förra sommaren) var den som en osäker 14åring när filer gick isär och ihop.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
- Ort: Kisa
Re: Senaste version 2020.36
Du kan få AP aktiverad till aktuell hastighet genom att hålla spaken den nere en liten stund.SALVETA skrev:Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.Johlei skrev:Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3).
Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)
Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).
Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).
Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Re: Senaste version 2020.36
Detta är kanske fel "tråd".
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
Re: Senaste version 2020.36
Min bil fick 2020.36.11 i fredags och har sovit som vanligt under helgen. Den sover just nu.SID_73 skrev:Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Senaste version 2020.36
Kolla så ingen app i telefon ligger och pollar i bakgrunden (kan ibland ändras vid uppdatering av appen).SID_73 skrev:Detta är kanske fel "tråd".
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Starta om bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Senaste version 2020.36
Fortfarande kvar på .32
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.36
Provade lite idag NmA med 36.11. Fungerade mycket bättre, hade inga spökbromsningar på de avfarter jag brukar ha det. Och när jag valde att åka av så sänkte bilen inte farten först jag hade kommit på avfartrampen. Men fortfarande så gillar den att blinka vänster ibland när man kör förbi avfarter som man inte skall av på.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2020.36
Fick den nu med. 2,5 o ingen FSD...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Senaste version 2020.36
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
HW2.5
Re: Senaste version 2020.36
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.LarsL skrev:Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Re: Senaste version 2020.36
Vår TM3 var också vaken länge efter uppgraderingen. Ett tag kändes det som om den höll sig vaken för att någon skulle komma och läsa versionsanteckningarna i bilen! Men efter ganska precis en timme somnade den om igen.SID_73 skrev:Detta är kanske fel "tråd".
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Senaste version 2020.36
Helljuset verkar de inte ha förbättrat, närmast pinsamt att köra med automatiken.
Avfarter mycket bättre, dock fick jag idag spökbromsning vid avfart trots helt fritt från bilar på E4:an.
Avfarter mycket bättre, dock fick jag idag spökbromsning vid avfart trots helt fritt från bilar på E4:an.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Senaste version 2020.36
Ja, den går nog att lära sig att använda. Mycket lättare att träffa de siffrorna än hastighetsskylten som jag hyfsat ofta använder.Jerker skrev:Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.LarsL skrev:Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Re: Senaste version 2020.36
Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Re: Senaste version 2020.36
Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.MatsH skrev:Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Re: Senaste version 2020.36
Att bilen inte vill låsa upp med mobilen lär inte ha något med Teslas mjukvara att göra.Jerker skrev:Det där är nåt som jag drabbas av lite då och då. Har aldrig haft nåt med versionsuppdateringar att göra. Kommer och går helt spontant och utan nån som helst logik eller mönster.MatsH skrev:Morgonen efter 36.11 kunde jag inte låsa upp bilen med telefonen, testade med att slå av och på blåtanden men icke. Bootar alltid om datorn med broms och knappar efter varje update men får testa igen och se hur det blir imorgon bitti.
Har märkt att min mobil ibland dödar Tesla-appen när den ligger i bakgrunden och då går det inte att öppna bilen. Måste starta upp appen och låta telefonnyckel ansluta så funkar det oftast. Sen går det ibland ändå inte, ofta då jag haft andra bluetooth enheter anslutna som om bluetooth blir överbelastat i mobilen. Då hjälper det att sätta flygplansläge och tillbaka igen. Att slå på och av bluetooth har aldrig hjälpt mig.
Min förra mobil var ännu värre, fungerade väl ca 2 gånger av 10. Med ny mobil fungerar det 9 ggr av 10, vilket jag anser får vara helt klart acceptabelt.
Bör vara en nästintill omöjlig uppgift för Tesla att få telefonnyckeln att fungera helt felfritt på alla världens mobiler.
Re: Senaste version 2020.36
Jag råkar ut för dessa olika fenomen, helt slumpmässigt:
* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.
Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.
Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.
* Bilen låser inte upp sig trots att BT är aktiverat i telefonen, men det går att låsa upp den med appen. Sen kan det gå att starta bilen utan nyckelkort.
* Det omvända: Bilen går att låsa upp med BT men när jag trampar på bromsen så uppmanas jag att använda nyckelkortet.
* Bilen låser inte upp sig och medan jag tar fram appen för att låsa upp den via fjärr så hör jag hur den vaknar till liv och relän klickar. Då tar jag i handtaget på nytt och då låser den upp sig. Den tog helt enkelt bara lite tid på sig att vakna.
* Bilen varken går att låsa upp eller starta på BT utan jag tvingas att använda nyckelkortet till båda funktionerna.
Det finns kanske fler varianter. Det märkligaste är ju när det ena av upplåsning och start inte funkar men det andra. Det betyder ju att BT i telefonen funkar, men bilen gör olika bedömningar för olika funktioner.
Men för det mesta funkar allt som det ska. Det är oftast så att detta går i perioder och jag ser inga logiska förklaringar till det.