Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Senaste version 2020.44

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Coolio » 22 okt 2020 10:00

Ny version nedladdade, 2020.40.8.
M3 LR FSD.
Model 3 LR vit
Beställd Cybertruck tri
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 jul 2019 22:19
Ort: Nyköping
Referralkod: tomas68743

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Alfred » 22 okt 2020 11:53

Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.

Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (beställd)
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 18 sep 2014 12:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro
Referralkod: alfred134

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 okt 2020 12:03

Alfred skrev:
Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.

Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.


Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8963
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Alfred » 22 okt 2020 14:06

Jerker skrev:Ja, såvida man inte har tänkt att äga bilen väldigt länge så är det ju en väldigt osäker investering. Men så kan ju stora förändringar i hårdvaran komma också, som andra sensorer som inte går att eftermontera.

Nej, även om jag kanske skulle vara intresserad av FSD i en avlägsen framtid så är det nåt jag väntar med att köpa och ser vad marknaden har att erbjuda just då.


Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (beställd)
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 18 sep 2014 12:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro
Referralkod: alfred134

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare TeslaM3 » 22 okt 2020 14:28

Alfred skrev:
Jerker skrev:Det finns ju öht ingen anledning att betala för FSD här i EU innan det ens är tillåtet att använda.

Utom att priset är lägre innan funktionen blir ordentligt användbar. Just nu råder en early bird-rabatt. Huruvida det är värt det eller inte beror på vad ens kapitalkostnad är och vad den slutgiltiga prislappen blir. Så tänkte jag när jag köpte FSD 2016. Jag fick rätt i att priset kommit upp, men med tanke på alla förvarningar om prishöjningar och kampanjer till befintliga ägare, gjorde jag helt klart fel som slog till vid beställning då.


Hade också köpt FSD som en investering om den hade varit personlig.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 10 aug 2019 15:07
Referralkod: emma22721

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 okt 2020 14:33

Alfred skrev:
Ett rationellt beslut utifrån dina utgångspunkter.

För min egen del värderar jag funktionen till ungefär 100K SEK när det funkar okej överallt under övervakning och med mig som förare beredd att ingripa när den gör fel. Känner mig också övertygad om att Tesla når hit inom livstid för nya bilen som jag precis beställt, så därför klickade jag i FSD även denna gång trots att jag alltså med facit i hand inte tycker att jag fick valuta för pengarna förra gången (2016).

Värdet när FSD (och lagstiftning) är redo för körning utan förare är en helt annan femma. Då tror jag faktiskt att funktionen är värd mer än resten av bilen eftersom den möjliggör att fler i familjen kan dela på bilen och till och med att man som ägare kan få en inkomst om man låter utomstående nyttja den. Med andra ord ersätter FSD då behovet av flera andra bilar.

Jag håller det för osannolikt (men inte uteslutet) att det senare inträffar inom de sex år som jag planerar att behålla bilen och därför bidrar även det en smula till min aptit nu.


Även om jag inte delar din värdering av FSD när det gäller under övervakning så håller jag helt med när det gäller en laglig sådan variant. Brukar ju säga att redan vid nivå 3 motorvägskörning betalar jag lätt 200k direkt för att kunna kika på Netflix medan den kör. Pratar vi att bilen kan åka runt själv är det ju bra mycket mer än så.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Jerker » 22 okt 2020 14:49

FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8963
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 okt 2020 14:55

Jerker skrev:FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.


Det är redan billigare för mig att åka taxi överallt än att ha bil. Däremot skulle nivå 3 göra att jag kan åka till vännerna ute i europa ensam på en dag utan problem vilket ju ger mycket frihet och det är ju värt massvis. Skulle bilen dessutom köra helt själv överallt öppnar det ju upp för att bo på ställen jag idag inte kan tänka mig bo på pga arbetet och då behöver man lägga många miljoner mindre på bostaden. Detta är ju också värt en hel del vilket gör att jag kan tänka mig spendera mer på FSD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav Teslaägare Alfred » 22 okt 2020 15:17

Jerker skrev:FSD kan ju inte bli värd flera hundra tusen; då kan man ju lika gärna åka taxi de gånger man verkligen inte kan eller vill köra själv.

Nej, jag tror att marknaden kommer att sätta värdet på funktionen betydligt lägre, i synnerhet eftersom Tesla ju inte är ensamma om att utveckla FSD. Jag tror ju inte att Tesla är de enda som kommer att lyckas med att få fram en väl fungerande FSD. Det kan bara skilja lite i tid.

Jag vet att Elon har en vision om att FSD ska göra det privata bilägandet överflödigt, men jag är väldigt tveksam till den utvecklingen. Kanske om om 50-100 år, men inte under min livstid. Det kommer under överskådlig framtid att finnas tillräckligt många som vill fortsätta att äga sin bil och dessutom kommer sådana lösningar bara att vara något för innerstaden, inte landsbygden.

Här tror vi helt olika du och jag, vilket naturligtvis är okej och omöjligt att veta vem som har rätt. I min värld är det mycket mer värt att äga en egen bil, som jag får lasta och använda för eget bruk utan att någon annan ägare får lägga sig i. Men som dessutom kan hämta ungar och andra familjemedlemmar när det behövs, eller köra främmande mot betalning när jag inte använder den själv. Det är ett use case som skiljer sig mot taxiresande och idag motiverar köp av en andra bil för just flera hundra tusen kronor.

Och jag tror inte att någon annan tillverkare är ens nära. Övriga biltillverkare har satsat på Mobileye och har därför alla i stort sett samma funktionalitet som Tesla AP1. Den lösningen har ingen trovärdig roadmap till FSD och alla tillverkare sitter fast i ett lokalt optimum utan den strategiska integriteten som Tesla visade när de stod emot utpressningen från Mobileye som vägrade fortsätta tillhandahålla sin teknik samtidigt som Tesla började utveckla sin egen. Därav den smärtsamma övergången till AP2 – ingen annan tillverkare hade vågat ta det steget.

Andra alternativet är Waymo och GM Cruise som bygger egen teknik som i Waymos fall kanske kan licensieras till andra biltillverkare. Men båda dessa har valt att satsa på lidar. Det ger snabba resultat under optimala förutsättningar, men finns ännu inte deployat i stor volym i några bilar, fungerar dåligt i dimma/dåligt väder och kräver speciella högupplösta kartor eftersom man ändå måste lösa vision för att förstå skyltning med mera. Även de saknar med andra ord trovärdig roadmap till FSD.

Jag har bettat hårt på denna spaning vad gäller aktieinnehav. Jag tror helt enkelt att Tesla har flera års försprång med FSD och att de, eftersom de äger tekniken genom alla led, kommer vara ensamma på marknaden med självkörande bilar under flera år. Samtliga oberoende bedömare som gör anspråk på att kunna mäta progress säger ju tvärtom att Tesla ligger efter de andra, så här finns i min värld uppsida i aktien. Jag tror helt enkelt att de flesta är fel ute eftersom sagda bedömare mäter progress på fel sätt.

Rätt sätt att mäta progress är inte miles/intervention. Det som spelar roll är volym och variation på träningsdata samt kostnad per minut av korrekt körning. Tesla får detta gratis av alla befintliga kunder som de dessutom tjänar pengar på. Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det. Waymo och GM Cruise måste betala lön till testförare.

Ergo: Tesla är de enda som har en trovärdig och finansierad roadmap till FSD och verkar nu nära förestående att visa sina framsteg.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (beställd)
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 18 sep 2014 12:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro
Referralkod: alfred134

Re: Senaste version 2020.40

Inläggav wcarlsson » 22 okt 2020 15:38

Alfred skrev:Mobileye kan inte samla in datat eftersom deras kunder äger det.


Gäller det verkligen senaste generationen EyeQ? Fick intrycket att MobileEye äger och processar allt data. Hur det sen funkar i praktiken med uppkoppling från olika bilmodeller har jag inte förstått.
wcarlsson
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 15 jun 2020 14:45

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: znak3 och 9 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.