Sida 184 av 355

Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 08:05
av Hertsh
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:

Det vi kan hoppas på är att FSD-Betan samlar in så pass mycket data i närtid att AP blir mycket bättre på att hantera verkligheten. De ser ju samma saker liksom.
Tesla jobbar väl inte med kartor. Men en 4D miljö bör ju kunna hantera ”plötsliga hinder” som en 2D miljö kan få för sig att det finns. Men hur troligt är det att vi med HW2.5 får AP4D?
Inte troligt alls. Det är bara HW3 som kan hantera nya FSD-koden enligt vad jag förstått. De har ju sagt att man har kört nuvarande kod i emulator på HW3 som om det varit HW2.5 och därför inte utnyttjat HW3 fullt ut.

Har du FSD får du uppgraderad hårdvara. Det görs av en anledning.

Däremot killgissar jag att den förbättrade kartdata som kommer av 4D även blir till nytta för äldre fordon. Man kan iaf hoppas. Exempel på varför jag tror det är att vi redan börjat se det med hastighetsskyltarna. De skyltar som lästs av visas automatiskt i kartan framöver även när skyltarna inte ses av bilen.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 08:20
av Elix747
BrooklynS skrev:
Logge skrev:
Installerar 2020.44.15...
Buggfix.
Med 2020.44.10.1 kom märkliga spökbromsningar på Bergnäsbron här i Luleå. Aldrig hänt förut.

Det vi kan hoppas på är att FSD-Betan samlar in så pass mycket data i närtid att AP blir mycket bättre på att hantera verkligheten. De ser ju samma saker liksom.
Som vanligt olika. För mig i Västsverige så är 44:10 den överlägset bästa vad gäller spökbromsningar. 2-4?Versioner tillbaks gav ofta kraftiga spökbromsningar. Nu inga på många mil. Autostyrningen fungerar också bättra än tidigare på mina teststräckor. Kanske den är Versionen är specialanpassad för regnet här i väst denna gång och därmed fungerar sämre i norr.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 08:56
av BrooklynS
Nja, jag tror att den snarare reagerar på kombinationen "stopplinje" (skarv i vägbanan) och "trafikljus" (varningsljus för broöppning).

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 11:23
av Svenssons
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:

Det vi kan hoppas på är att FSD-Betan samlar in så pass mycket data i närtid att AP blir mycket bättre på att hantera verkligheten. De ser ju samma saker liksom.
Tesla jobbar väl inte med kartor. Men en 4D miljö bör ju kunna hantera ”plötsliga hinder” som en 2D miljö kan få för sig att det finns. Men hur troligt är det att vi med HW2.5 får AP4D?
Tesla jobbar visst med kartor och har gjort det i många år. De både bygger upp mer exakta kartor vars data numera kanske skickas till MapBox samt numera även mer lokala kartor för FSD.

https://mashable.com/2015/10/14/tesla-h ... urope=true

https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 14:45
av holden
Bilen ligger för nära mittlinjen, inte centrerat mellan linjerna. Särskilt påtagligt blir det när högerfilen går från enfilig till tvåfilig då den fortsätter att följa linjen i vänster körfält en bit innan den med ett ryck kastar sig över i höger körfält. Inger inte förtroende.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 16:21
av Svenssons
holden skrev:
Bilen ligger för nära mittlinjen, inte centrerat mellan linjerna. Särskilt påtagligt blir det när högerfilen går från enfilig till tvåfilig då den fortsätter att följa linjen i vänster körfält en bit innan den med ett ryck kastar sig över i höger körfält. Inger inte förtroende.
Själv anser jag inte att bilen alltid ska var vara placerad på mitten. Är det mörkt eller dålig sikt bör man köra närmare mitten, ljusare och bra sikt närmare ytterkanten.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 19 nov 2020 16:37
av holden
Svenssons skrev:
holden skrev:
Bilen ligger för nära mittlinjen, inte centrerat mellan linjerna. Särskilt påtagligt blir det när högerfilen går från enfilig till tvåfilig då den fortsätter att följa linjen i vänster körfält en bit innan den med ett ryck kastar sig över i höger körfält. Inger inte förtroende.
Själv anser jag inte att bilen alltid ska var vara placerad på mitten. Är det mörkt eller dålig sikt bör man köra närmare mitten, ljusare och bra sikt närmare ytterkanten.
På fri väg ja, med mötande trafik är det rätt läskigt när bilen slickar linjen för att sedan plötsligt rycka till och dra höger. Kanske borde köra ytterligare en omkalibrering av kamerorna vilket jag tror redan är gjort efter byte av en defekt kamera.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 20 nov 2020 17:38
av Bjelke
LarsL skrev:
Tesla holiday software release is [on fire]
Oh, I hope not.:D
Jag gissar på V11 :mrgreen:

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 20 nov 2020 22:56
av toffa
Jag fick 2020.44.15...idag. Har Model x med fsd och hw 3,0.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 07:49
av Hertsh
toffa skrev:
Jag fick 2020.44.15...idag. Har Model x med fsd och hw 3,0.
Jag också. Inget nytt under solen mot 2020.44 som jag hade innan.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 14:08
av JonasF1
toffa skrev:
Jag fick 2020.44.15...idag. Har Model x med fsd och hw 3,0.
Samma här. Model 3, hw 2.5 + eap(fsd).

Denna gång hade 25% fått den enligt teslafi trackern innan jag fick den. Vid förra uppdateringen hade ungefär 30% fått den innan den ramlade ner hos mig. :)

/J

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 19:34
av TeslaTissel
⚡️ Nä - uppdatering 2020.44.15 som jag fick i morse var en besvikelse.
Plötsligt spökbromsade min Model 3 Performance (vid farthållare), passerade på väg österut, avfart 132 från E18 i Västerås strax innan Rocklundamotet i mörkret.
- Jag körde alltså på farthållare "Speed assist", och det kan ju ha varit mötande reflexer, strålkastare som orsakade det? Eller lämna företräde-skylten som står ca 50 m in på avfarten??
- Nu fann jag att Steven Peeters gjort liknande upptäckter i denna 2020.44.15. Han är bosatt i Belgien så det är kanske EU-versionen?
- Dock är det en ny uppdatering på G. 2020.44.16 som jag hoppas rättar till föregående?

Några seriösa kommentarer kring denna version, kolla klippet först. ;)


Skärmavbild 2020-11-21 kl. 18.26.46.png

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 20:07
av Remuz
Min bil har börjat tro att kövarnarna på E4 och 73an är trafikljus. Tvärnit när en sådan blinkade i fredags... jag har inte FSD, men den visade det som ett rödljus och spökbromsade flera gånger för den. Kanske är slumpen att det var just där, men lite skönt störigt ändå

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 21:15
av renes
v 44.15. För första gången haft en riktigt kraftig spökbromsning på motorväg. Var ingen bakom som tur är. Körde på farthållare, 120 km/t, Västerås till Enköping, dagsljus, lätt regn, ungefär 100 m före en tunnel. Bromsade kraftigt från 120 till kanske 80. Inga larm, inget oljud, bara bromsning. Inga speciella skyltar i närheten, inga speciella ljus. Inga bilar bredvid eller framför heller. Bara sådär.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 21:34
av TeslaTissel
renes skrev:
v 44.15. För första gången haft en riktigt kraftig spökbromsning på motorväg. Var ingen bakom som tur är. Körde på farthållare, 120 km/t, Västerås till Enköping, dagsljus, lätt regn, ungefär 100 m före en tunnel. Bromsade kraftigt från 120 till kanske 80. Inga larm, inget oljud, bara bromsning. Inga speciella skyltar i närheten, inga speciella ljus. Inga bilar bredvid eller framför heller. Bara sådär.
Mycket intressant - Det tyder ju på att något är riktigt galet med den här uppdateringen?
Som jag noterade ovan i mitt första (på länge) inlägg.
Uppdatering 2020.44.15 som jag fick i morse var en besvikelse.
Plötsligt spökbromsade min Model 3 Performance (vid farthållare), passerade på väg österut, avfart 132 från E18 i Västerås strax innan Rocklundamotet i mörkret.

Kikade ni på klippet från Steven Peeters?
Förhoppningsvis rullar 2020.44.16 ut med fix på denna version?

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 21:40
av TeslaTissel
Remuz skrev:
Min bil har börjat tro att kövarnarna på E4 och 73an är trafikljus. Tvärnit när en sådan blinkade i fredags... jag har inte FSD, men den visade det som ett rödljus och spökbromsade flera gånger för den. Kanske är slumpen att det var just där, men lite skönt störigt ändå

Inte alls trevligt. Däremot borde ju dessa vara vara inlagda i systemet? Tror nog de är rätt internationell standard ändå?
Fast med det sagt så kanske det inte är så?

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 21:49
av renes
TeslaTissel skrev:
Kikade ni på klippet från Steven Peeters?
Vilket klipp menar du? (Jag måste ha missat nåt.)

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 22:27
av frippan
2020.44.16 verkar bara vara för model Y, har varit så några gånger tidigare att model y får en egen variant.

Testade 2020.44.15 lite idag runt Mälardalen, hade inga problem med några spökbromsningar. var skymning så det fanns inga skuggor för bilen att reagera på.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 22:45
av metchristian
renes skrev:
v 44.15. För första gången haft en riktigt kraftig spökbromsning på motorväg. Var ingen bakom som tur är. Körde på farthållare, 120 km/t, Västerås till Enköping, dagsljus, lätt regn, ungefär 100 m före en tunnel. Bromsade kraftigt från 120 till kanske 80. Inga larm, inget oljud, bara bromsning. Inga speciella skyltar i närheten, inga speciella ljus. Inga bilar bredvid eller framför heller. Bara sådär.
Gör för mig redan i version: 2020.44.10.1

Kör mellan Örbyhus o Västerås 3dgr i veckan o hela förra veckan spökar den på e18, 50 på 90 väg mellan Öresundsbro o Enköping o precis som du skriver ovan oxå

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 21 nov 2020 23:51
av LasseTM
Måste påminna alla i denna tråd och mig själv rätt ofta.
Vi har klickat i att få "advanced" I uppdateringar vilket typ innebär sen beta så vi kanske bör ha en viss förståelse för spökbromsningar.
Jag har aldrig kört utan advanced så jag kan inte säga hur dessa releaser är men tänk på att ni är beta testare.

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 22 nov 2020 02:47
av TeslaTissel
LasseTM skrev:
Måste påminna alla i denna tråd och mig själv rätt ofta.
Vi har klickat i att få "advanced" I uppdateringar vilket typ innebär sen beta så vi kanske bör ha en viss förståelse för spökbromsningar.
Jag har aldrig kört utan advanced så jag kan inte säga hur dessa releaser är men tänk på att ni är beta testare.
Tack för kommentaren men jag tror nog - åtminstone de flesta av oss som valt ”Advanced mode” är medvetna om det.

Men då spökinbromsningar inte verkar vara något problem i Nordamerika så är det lite väl påtagligt i EU?

Jag har ingen bättre förklaring men titta på detta klipp från Schweiz Spökinbromsningar vid två tillfällen!
Se tidsstämplarna denne har lagt in.


Re: Senaste version 2020.44

Postat: 22 nov 2020 09:07
av Nicklas
Jag läste ett tweet från Elon för ett bra tag sedan där han kommenterade att spökbromsningar var helt borta i den nya omskrivningen till HW3 / FSD.
- därför gissar jag att de inte gör speciellt mycket åt det i vår gamla implementation... det kommer lösas i och med nya mjukvaran...

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 22 nov 2020 09:18
av Vikan
Nicklas skrev:
Jag läste ett tweet från Elon för ett bra tag sedan där han kommenterade att spökbromsningar var helt borta i den nya omskrivningen till HW3 / FSD.
- därför gissar jag att de inte gör speciellt mycket åt det i vår gamla implementation... det kommer lösas i och med nya mjukvaran...
Vilket också gör att denna benchmarkning med antal spökbromsningar mellan olika versioner totalt meningslöst. Ser fram emot den omskrivna FSDn som de verkar jobba hårt med och där personer får vara med och beta-testa.

En beta-testare att följa https://twitter.com/brandonee916?s=09
Han är också helt öppen med alla konstigheter som dyker upp. Men kul följa utvecklingen!

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 22 nov 2020 09:46
av TeslaTissel
Nicklas skrev:
Jag läste ett tweet från Elon för ett bra tag sedan där han kommenterade att spökbromsningar var helt borta i den nya omskrivningen till HW3 / FSD.
- därför gissar jag att de inte gör speciellt mycket åt det i vår gamla implementation... det kommer lösas i och med nya mjukvaran...
Tack ”Nicklas”. Det där minns jag.
Grejen är att det är ganska länge sedan, men det har ändå varit flera uppdateringar som ju till råga på allt är sämre än tididigare. (I just denna 2020.44.15) Och det som förbryllar är att de är mer frekventa i EU?
Ligger en del i din kommentar men det känns lite trist säga till kritikerna och ”delsbon”. (det fixas i nästa uppdatering).

Re: Senaste version 2020.44

Postat: 22 nov 2020 10:07
av TeslaTissel
Vikan skrev:
Nicklas skrev:
Jag läste ett tweet från Elon för ett bra tag sedan där han kommenterade att spökbromsningar var helt borta i den nya omskrivningen till HW3 / FSD.
- därför gissar jag att de inte gör speciellt mycket åt det i vår gamla implementation... det kommer lösas i och med nya mjukvaran...
Vilket också gör att denna benchmarkning med antal spökbromsningar mellan olika versioner totalt meningslöst. Ser fram emot den omskrivna FSDn som de verkar jobba hårt med och där personer får vara med och beta-testa.

En beta-testare att följa https://twitter.com/brandonee916?s=09
Han är också helt öppen med alla konstigheter som dyker upp. Men kul följa utvecklingen!
Meningslöst? Det vore tråkigt, som att sluta utveckla mjukvaran? Varför skulle inte alla vilja testa funktionen då? Och alla vi som betalat för FSD (Full Self Driving) är ju extra nyfikna.

Den där Brandon M är intressant. Tack för det!
Hittade efter lite letande hans video-klipp. Men det är lite svårare avgöra då det är flera buggar han råkar ut för. Som att framhjulen ställer sig i högerläge vid stopp i. korsningar,
Nämner ett par gånger att bilar bredvid honom tittar extra ggr på varför de står utåt mot dem? (Svårt för övrigt hitta i Twitter bland alla knasiga gif-kommentarer, tycker jag personligen, men man lär sig väl stå ut med dem)?

Ett klipp TB gjorde för tre veckor sedan nedan.
Ett par kommentrer till den är att AP skall användas i första hand på större trafikleder och motorväg. Här sätter han AP på riktigt tuffa prov vid ganska nära möten i dåligt väder och smala Norge-vägar.