Sida 203 av 349

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 14 jan 2021 23:49
av TeslaTissel
Hmmm. https://teslanorth.com/2021/01/13/tesla ... whats-new/

Nu står det så här. 13 dagar till version 2021.4
Skärmavbild 2021-01-14 kl. 23.48.11.png

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 15 jan 2021 17:18
av Remuz
Helt usel bild, jag vet, men min trea läste av en klisterlapp bak på en lastbil som sa 10, tvärbromsade (70 sträcka) sedan fick jag vackert köra själv. Försökte ta kort men skylten är så vit att den är svår att fånga

Edit, missade poängen, skulle alltså om den lastbilliknande saken som hade en klisterlappsskylt som sa 10 (såg alltså ut som en riktig skylt). Låg i vänster fil, lastbilsgrunkan låg i höger fil. Detta på Örbyleden österut från Östberga där Örbyleden börjar

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 15 jan 2021 20:56
av taliz
Remuz skrev:
Helt usel bild, jag vet, men min trea läste av en klisterlapp bak på en lastbil som sa 10, tvärbromsade (70 sträcka) sedan fick jag vackert köra själv. Försökte ta kort men skylten är så vit att den är svår att fånga

Edit, missade poängen, skulle alltså om den lastbilliknande saken som hade en klisterlappsskylt som sa 10 (såg alltså ut som en riktig skylt). Låg i vänster fil, lastbilsgrunkan låg i höger fil. Detta på Örbyleden österut från Östberga där Örbyleden börjar
Äääh, de e väl inget.
Vita skåpbilar med reklambilder på människor visualiserar den ju som pedestrians. Promenerande. I motorvägsfart. :lol:

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 00:19
av bolleboll
Snacka om bra grund för en Dos attack mot alla Tesla på autopilot med FSD.
Sätt upp en 10 skylt bak på lastbilen och skratta varje gång en Tesla på autopilot och FSD kommer körandes.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 09:48
av LarsL
bolleboll skrev:
Snacka om bra grund för en Dos attack mot alla Tesla på autopilot med FSD.
Sätt upp en 10 skylt bak på lastbilen och skratta varje gång en Tesla på autopilot och FSD kommer körandes.
Är det tillåtet att sätta upp egna hastighetsskyltar? Det blir ju nästan omöjligt svårt att första skillnaden mellan ett vägunderhållningsfordon med en skylt bak på och någon som bara jävlas.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:03
av Kilowatt
bolleboll skrev:
Snacka om bra grund för en Dos attack mot alla Tesla på autopilot med FSD.
Sätt upp en 10 skylt bak på lastbilen och skratta varje gång en Tesla på autopilot och FSD kommer körandes.
Vet inte om de blivit bättre på det sedan denna version, men det är helt klart ett möjligt problem.

[/yt]

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:11
av Fredrik j
LarsL skrev:
bolleboll skrev:
Snacka om bra grund för en Dos attack mot alla Tesla på autopilot med FSD.
Sätt upp en 10 skylt bak på lastbilen och skratta varje gång en Tesla på autopilot och FSD kommer körandes.
Är det tillåtet att sätta upp egna hastighetsskyltar? Det blir ju nästan omöjligt svårt att första skillnaden mellan ett vägunderhållningsfordon med en skylt bak på och någon som bara jävlas.
Ja det är det. Nere i Europa är det mycket vanligt att lastbilar har sin maximala hastighet deklarerad bakpå med en dekal.
Det är så vanligt att jag t.o.m. tror det är ett krav.
9E5F4133-71A8-420A-B4FD-F7181B768EC9.jpeg
DBE202D5-9C2E-4855-8D9A-C86FD812AB9C.jpeg
Danska husvagnar har ibland en sån här dekal.
1604A412-184F-4D10-8344-74BB949C9930.jpeg
Men det är ju ganska enkelt att förstå att dekalerna inte är hastighetsgränser för bakomvarande trafik. Så korkad är väl ingen?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:21
av LarsL
Jo, en AI är så dum.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:21
av BrooklynS
Tror någon att Tesla för all framtid kommer att blanda ihop klistermärken på bilar med riktiga vägskyltar?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:29
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jo, en AI är så dum.
Nej det är inte rimligt. Utgångspunkten måste ju vara att AI är minst lika duktig som en normalbegåvad människa på att dra slutsatser av sin omgivning. Annars kan man ju sluta drömma om självkörande bilar.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:32
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Tror någon att Tesla för all framtid kommer att blanda ihop klistermärken på bilar med riktiga vägskyltar?
Nej. Men det finns ju en uppenbar riska att man släpper självkörande funktioner innan man lärt bilen att inte blanda ihop klistermärken på bilar med riktiga vägskyltar.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:44
av BrooklynS
Eftersom det kommer ny mjukvara med några veckors mellanrum så är jag inte ett dugg orolig.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:09
av LarsL
Jag förstår inte hur en enhet som strikt vill följa lagen ska kunna skilja på någon som vill jävlas med hastighetsskyltar och riktiga hastighetsskyltar. Jag som person kan ju helt enkelt strunta i något orimligt som en 10-skylt på motorväg eller för den delen en 150-skylt. Däremot svårare med en 70-skylt bak på ett vägunderhållsfordon, begår jag ett brott om jag kör 110 förbi det fordonet?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:21
av holden
Det går såklart att via de officiella skyltarnas fastställda mått skilja bort eventuellt falska skyltar, kräver dock processorkraft att beräkna detta on the fly och att bilen har tillgång till ett uppdaterat repo över världens alla vägskyltar..

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:23
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jag förstår inte hur en enhet som strikt vill följa lagen ska kunna skilja på någon som vill jävlas med hastighetsskyltar och riktiga hastighetsskyltar. Jag som person kan ju helt enkelt strunta i något orimligt som en 10-skylt på motorväg eller för den delen en 150-skylt. Däremot svårare med en 70-skylt bak på ett vägunderhållsfordon, begår jag ett brott om jag kör 110 förbi det fordonet?
Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.

Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:25
av LarsL
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:30
av LarsL
Fredrik j skrev:
Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.

Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.
Därför tror jag att vi kommer fastna på level 4 väldigt länge. Bilen kommer behöva hjälp i vissa extrema situationer och då kommer den behöva en förare som kan visa den rätt.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:39
av Fredrik j
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:43
av holden
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:49
av Fredrik j
holden skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:52
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.
Skyltar som sitter på fordon i rörelse borde vara lätta att sålla bort, värre om det sitter en skylt med korrekta mått på rätt höjd på ett stillastående fordon, vid sidan av vägen..

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:58
av Fredrik j
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:01
av holden
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:13
av Fredrik j
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:25
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Radarn ska ha en räckvidd på 160 meter vilket borde ha räckt för att bromsa bilen till stillastående eller väldigt låg fart, så det där är ju en konstig olycka.