LarsL skrev:Jag förstår inte hur en enhet som strikt vill följa lagen ska kunna skilja på någon som vill jävlas med hastighetsskyltar och riktiga hastighetsskyltar. Jag som person kan ju helt enkelt strunta i något orimligt som en 10-skylt på motorväg eller för den delen en 150-skylt. Däremot svårare med en 70-skylt bak på ett vägunderhållsfordon, begår jag ett brott om jag kör 110 förbi det fordonet?
Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.
Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.