Sida 203 av 354

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:32
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Tror någon att Tesla för all framtid kommer att blanda ihop klistermärken på bilar med riktiga vägskyltar?
Nej. Men det finns ju en uppenbar riska att man släpper självkörande funktioner innan man lärt bilen att inte blanda ihop klistermärken på bilar med riktiga vägskyltar.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 10:44
av BrooklynS
Eftersom det kommer ny mjukvara med några veckors mellanrum så är jag inte ett dugg orolig.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:09
av LarsL
Jag förstår inte hur en enhet som strikt vill följa lagen ska kunna skilja på någon som vill jävlas med hastighetsskyltar och riktiga hastighetsskyltar. Jag som person kan ju helt enkelt strunta i något orimligt som en 10-skylt på motorväg eller för den delen en 150-skylt. Däremot svårare med en 70-skylt bak på ett vägunderhållsfordon, begår jag ett brott om jag kör 110 förbi det fordonet?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:21
av holden
Det går såklart att via de officiella skyltarnas fastställda mått skilja bort eventuellt falska skyltar, kräver dock processorkraft att beräkna detta on the fly och att bilen har tillgång till ett uppdaterat repo över världens alla vägskyltar..

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:23
av Fredrik j
LarsL skrev:
Jag förstår inte hur en enhet som strikt vill följa lagen ska kunna skilja på någon som vill jävlas med hastighetsskyltar och riktiga hastighetsskyltar. Jag som person kan ju helt enkelt strunta i något orimligt som en 10-skylt på motorväg eller för den delen en 150-skylt. Däremot svårare med en 70-skylt bak på ett vägunderhållsfordon, begår jag ett brott om jag kör 110 förbi det fordonet?
Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.

Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:25
av LarsL
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:30
av LarsL
Fredrik j skrev:
Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.

Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.
Därför tror jag att vi kommer fastna på level 4 väldigt länge. Bilen kommer behöva hjälp i vissa extrema situationer och då kommer den behöva en förare som kan visa den rätt.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:39
av Fredrik j
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:43
av holden
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:49
av Fredrik j
holden skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:52
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)

https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.
Skyltar som sitter på fordon i rörelse borde vara lätta att sålla bort, värre om det sitter en skylt med korrekta mått på rätt höjd på ett stillastående fordon, vid sidan av vägen..

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 11:58
av Fredrik j
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:01
av holden
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:13
av Fredrik j
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:25
av holden
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Radarn ska ha en räckvidd på 160 meter vilket borde ha räckt för att bromsa bilen till stillastående eller väldigt låg fart, så det där är ju en konstig olycka.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:27
av taliz
holden skrev:
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Radarn ska ha en räckvidd på 160 meter vilket borde ha räckt för att bromsa bilen till stillastående eller väldigt låg fart, så det där är ju en konstig olycka.
Nej, det är inte konstigt alls.
Radar är inte bra på att upptäcka stillastående objekt.
Kameror är dåliga på att upptäcka vita objekt.
Det finns helt enkelt anledningar till att föraren alltid skall hålla uppsikt.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:32
av holden
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:39
av Svenssons
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:41
av Fredrik j
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Parkeringssensorer använder väl oftast ultraljud. Korta avstånd och låga hastigheter.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:41
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
holden skrev:
Fredrik j skrev:
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-n :D
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.

https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Körde bilen med autopiloten på och ingen fot på gasen?

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 12:41
av holden
Svenssons skrev:
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.
Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 14:07
av Gustafsson
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 17 jan 2021 14:43
av holden
Gustafsson skrev:
holden skrev:
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 22 jan 2021 22:44
av wilfried
Installerar 2020.48.35.5 nu

Re: Senaste version 2020.48

Postat: 22 jan 2021 23:40
av Bruno
wilfried skrev:
Installerar 2020.48.35.5 nu
Jag med :)