Fredrik j skrev:holden skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.
Skyltar som sitter på fordon i rörelse borde vara lätta att sålla bort, värre om det sitter en skylt med korrekta mått på rätt höjd på ett stillastående fordon, vid sidan av vägen..