MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam. Vissa kort är specifikt kontrollerade för Dashcam-användning.4Head skrev:Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.
Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2021.4
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Senaste version 2021.4
Varför är det bättre?DanneLKPG skrev:MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.4Head skrev:Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.
Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Senaste version 2021.4
Tidigare så hade jag SD-läsare med Endurance-kort från Samsung, och hade en hel del problem mellan varven. Bytte sedan till en SSD från Samsung, och i princip så är alla problem borta. Enormt mycket mer nöjd med den lösningen. Gillade dock inte att disken "åkte runt" löst i botten på det främre mittkonsolfacket, så köpte en ordentlig USB-hubb från Taptes med eget specialfack för SSD där den sitter fast med magneter.LasseTM skrev:Varför är det bättre?DanneLKPG skrev:MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.4Head skrev:Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.
Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Senaste 21.4.12-uppdateringen kraschade dock TeslaCam-disken (Samsung SSD), medans musikminnet med MP3:or (USB-sticka från Sony) klarade sig.
Fick formatera om SSD:en i datorn och lägga in TeslaCam-foldern (gick inte att formera innifrån Teslan), och sedan har den fungerat klockrent igen.
Felet om USB-enheter kommer dock med jämna mellanrum, men försvinner när jag kopplar ur 1 eller 2 av mina Xbox-kontrollers, men någon gång kommer det även utan att någon Xbox-kontroller är inkopplad.
Har dock aldrig någonsin haft felet innan 2021.4.12, så skall felanmäla det till Tesla, och uppmanar er andra med liknande problem att också göra så (se bild nedan hur mitt USB-fel i 4.12 ser ut). Ju fler som anmäler, desto troligare att de lägger resurser på att felsöka och rätta felet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2021.4
Fast så är det tyvärr inte. Den wear leveling som finns på SSD:er är oftast mer avancerad än motsvarigheterna som finns på SD-kort av HE-typ. Vissa HE-kort har ingen wear leveling alls.DanneLKPG skrev:MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Jag läste ett paper om detta för några månader sedan men hittar det inte nu, men det var stor skillnad. Vilket ju inte är så konstigt då controllern på en SSD är enorm i jämförelse.
Och SSD:er är större så det tar ännu längre tid att tugga igenom dom av den anledningen också.
Tror dom flesta provat detta i praktiken också. För mig var det jättetydlig skillnad (gick igenom 3-4 olika läsare och några olika HE-kort), på båda bilarna jag haft.
- lukas_zajac
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 19 feb 2018 21:42
Re: Senaste version 2021.4
Efter installation av 2021.04.12 fick jag notis att ny navigationsdata finns tillgänglig och kommer att laddas när bilen blir ansluten till wi-fi. Tyvärr har det inte hänt, efter natten datan var fortfarande från 2019, tydligen samma bugg som förra året som hindrar installation. Eller någon som har navigation 2021?
Re: Senaste version 2021.4
Jag har samma mjukvara, men på mina kartor står det "Bilder 2021" och 2021 Google. Däremot ser jag att bilderna från mitt område är minst två år gamla...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Senaste version 2021.4
Jepp, det sitter SSDs i laptops av en anledning.Curik skrev:Fast så är det tyvärr inte. Den wear leveling som finns på SSD:er är oftast mer avancerad än motsvarigheterna som finns på SD-kort av HE-typ. Vissa HE-kort har ingen wear leveling alls.DanneLKPG skrev:MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Jag läste ett paper om detta för några månader sedan men hittar det inte nu, men det var stor skillnad. Vilket ju inte är så konstigt då controllern på en SSD är enorm i jämförelse.
Och SSD:er är större så det tar ännu längre tid att tugga igenom dom av den anledningen också.
Tror dom flesta provat detta i praktiken också. För mig var det jättetydlig skillnad (gick igenom 3-4 olika läsare och några olika HE-kort), på båda bilarna jag haft.
Det krävs helt enkelt för att det ska ge tillräcklig prestanda, och hålla i längden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2021.4
USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.
Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit. Gått ner minst till. Jag började fundera på att sälja min och köpa ny med värmepump, det var verkligen inget roligt att köra kortare turer under vintern.
Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit. Gått ner minst till. Jag började fundera på att sälja min och köpa ny med värmepump, det var verkligen inget roligt att köra kortare turer under vintern.
Senast redigerad av 4Head, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2021.4
Fråga är om det är motorerna som bromsar eller skivbromsarna. Tidigare har inte skivbromsarna varit inblandade.4Head skrev:USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.
Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Senaste version 2021.4
Tror inte de skulle få för sig det, borde inte bromspedalen sjunka ner i så fall precis som den gör när den bromsar automatiskt vid autopilot eller lägger i den automatiska stoppbromsen?Tellus skrev:Fråga är om det är motorerna som bromsar eller skivbromsarna. Tidigare har inte skivbromsarna varit inblandade.4Head skrev:USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.
Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit.
Jag har även märkt att räckvidd ökat och Wh/km minskat (även under förra veckan då det var ännu kallare). Vore intressant att få reda på vad som förbättrats.
Model 3 SR+ 2020
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.4
I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.
Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.4
Min hade ökat jättemycket från årsskiftet (tror jag).mikebike skrev:I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.
Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Jag har inget vaktläge på, men ändå drog den någon/några mil per dag.
Men häromveckan insåg jag att jag råkat använda mig av featuren att den ska vara varm vid 07:00 trots att jag inte laddar hemma
Men jag jobbar ju hemifrån nu och använder inte bilen förrän eftermiddagen så jag märkte aldrig att den var varm och skön på morgonen
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Senaste version 2021.4
Jag tycker det låter som om man fasförskjuter motorerna när man släpper gasen och bilen är kall. Dvs man bromsar med motorerna och genererar värme i dem som sedan används för batterivärmning. Min förbrukning har gått ner markant och regen kommer mycket fortare
Re: Senaste version 2021.4
Det låter logiskt. Att batterierna inte kan ta emot hög effekt när de är kalla går nog inte riktigt att komma runt, men att använda överskottsenergin på annat sätt (t.ex. värma batteriet) borde definitivt vara möjligt.Gasglad skrev:Jag tycker det låter som om man fasförskjuter motorerna när man släpper gasen och bilen är kall. Dvs man bromsar med motorerna och genererar värme i dem som sedan används för batterivärmning. Min förbrukning har gått ner markant och regen kommer mycket fortare
Du har inte råkat sätta igång någon ny häftig funktion i samband med autopilot provperioden? T.ex. summon standby eller liknande.mikebike skrev:I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.
Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Model 3 SR+ 2020
Re: Senaste version 2021.4
Sedan senaste uppdateringen så är min Spotify så slö att den knappt är värd att använda. Märks att dom är mer defensiva i hur dom hämtar hem album-bilder och ibland tar det flera sekunder innan du kan se vilken låt du precis bytt till.
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Re: Senaste version 2021.4
Samma här.Curik skrev:Sedan senaste uppdateringen så är min Spotify så slö att den knappt är värd att använda. Märks att dom är mer defensiva i hur dom hämtar hem album-bilder och ibland tar det flera sekunder innan du kan se vilken låt du precis bytt till.
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Re: Senaste version 2021.4
Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.Curik skrev:Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2021.4
Hur vet du det? Kunde inte hitta någon information om vad som pushats ut för vilken typ på Teslafi.martinot skrev:Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.Curik skrev:Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Jag har kört Standard sedan i Oktober. Installerade nya versionen i lördags.
Re: Senaste version 2021.4
Ok, då har jag fel information. Tack för korrigeringen!Curik skrev:Hur vet du det? Kunde inte hitta någon information om vad som pushats ut för vilken typ på Teslafi.martinot skrev:Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.Curik skrev:Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Jag har kört Standard sedan i Oktober. Installerade nya versionen i lördags.
Förvånad att de gått ut med den som Standard med tanke på att den verkar så buggig. Då håller jag helt 100% att det är mycket dåligt av Tesla, och dessutom extremt märklig release att släppa så tidigt som standard.
Känns som 21.14.12 kommer behöva med massor av mer både testning och felrättningar. Den är verkligen inte i bra skick. Inte minst pga. alla USB-problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Coolio
- Teslaägare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
- Ort: Nyköping
- Referralkod: ts.la//tomas68743
Re: Senaste version 2021.4
Nu skickas mkt data till och ifrån Teslan, undrar om 2021.4.12.5 är på g?
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Re: Senaste version 2021.4
Någon mer som missat blikers mer än vanligt på senaste version? Jag tycker ganska ofta när jag trycker lätt för att få tre blink vid filbyte att den inte biter, möjligtvis har det något att göra med om man är för nära mittlinjen när man trycker?
Har även tyckt att den ibland blinkar för länge alternativt börjar blinka när jag startar AP istället. Avfärdat det som egna misstag hittills men börjar bli lite mycket nu.
Kanske har det något att göra med att man nu kan byta fil med AP på utan FSD? När kom den funktionen? Märke det bara av en slump när jag höll inne blinkers och såg animationen som visar var den tänkt placera bilen i andra filen.
Har även tyckt att den ibland blinkar för länge alternativt börjar blinka när jag startar AP istället. Avfärdat det som egna misstag hittills men börjar bli lite mycket nu.
Kanske har det något att göra med att man nu kan byta fil med AP på utan FSD? När kom den funktionen? Märke det bara av en slump när jag höll inne blinkers och såg animationen som visar var den tänkt placera bilen i andra filen.
Re: Senaste version 2021.4
Jodå, jag har faktiskt tänkt på det också. Har hänt flera ggr den senaste tiden. Jag har ju trott att jag inte har tryckt spaken tillräckligt långt ner, men jag har ju aldrig misslyckats tidigare. Min provperiod går ut idag, så jag får se om det blir nån skillnad när det går tillbaka.SALVETA skrev:Någon mer som missat blikers mer än vanligt på senaste version? Jag tycker ganska ofta när jag trycker lätt för att få tre blink vid filbyte att den inte biter, möjligtvis har det något att göra med om man är för nära mittlinjen när man trycker?
Har även tyckt att den ibland blinkar för länge alternativt börjar blinka när jag startar AP istället. Avfärdat det som egna misstag hittills men börjar bli lite mycket nu.
Kanske har det något att göra med att man nu kan byta fil med AP på utan FSD? När kom den funktionen? Märke det bara av en slump när jag höll inne blinkers och såg animationen som visar var den tänkt placera bilen i andra filen.
Re: Senaste version 2021.4
Ja, det finns en bugg i AP/NoA att den ibland börjar blinka av sig själv när man aktiverar autopiloten, i samband med att den omedelbart föreslår byte till en annan fil. Jag får det oftast när jag precis kört upp på en motorväg.SALVETA skrev:Har även tyckt att den ibland blinkar för länge alternativt börjar blinka när jag startar AP istället. Avfärdat det som egna misstag hittills men börjar bli lite mycket nu.
Detta är avsiktligt beteende i regioner där bilen får byta fil på eget initiativ, men i Sverige (Europa?) ska den bara föreslå det och vänta på bekräftelse från föraren innan blinkern slås på.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Senaste version 2021.4
Aha, ja det verkar ju som jag också fått provperiod då jag nu ser att jag har summon i appen men jag har inte fått något mail och har inte sett den där tidigare. Mycket skumt.
Då är det alltså därför blinkers är lite konstigt ibland, för ja det brukar vara i samband med påfarter till motorväg.
Hoppas inte min provperiod går ut imorgon då innan man hunnit testa något, får gå ut i bilen och kolla vad det står.
Finns det några mindre extra funktioner man kanske missar att testa om man inte vet om dom?
Då är det alltså därför blinkers är lite konstigt ibland, för ja det brukar vara i samband med påfarter till motorväg.
Hoppas inte min provperiod går ut imorgon då innan man hunnit testa något, får gå ut i bilen och kolla vad det står.
Finns det några mindre extra funktioner man kanske missar att testa om man inte vet om dom?
- Coolio
- Teslaägare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
- Ort: Nyköping
- Referralkod: ts.la//tomas68743
Re: Senaste version 2021.4
Laddar nu 2021.4.12.2, troligen buggrättningar.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022