LasseTM skrev:DanneLKPG skrev:4Head skrev:Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.
Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Varför är det bättre?
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Tidigare så hade jag SD-läsare med Endurance-kort från Samsung, och hade en hel del problem mellan varven. Bytte sedan till en SSD från Samsung, och i princip så är alla problem borta. Enormt mycket mer nöjd med den lösningen. Gillade dock inte att disken "åkte runt" löst i botten på det främre mittkonsolfacket, så köpte en ordentlig USB-hubb från Taptes med eget specialfack för SSD där den sitter fast med magneter.
Senaste 21.4.12-uppdateringen kraschade dock TeslaCam-disken (Samsung SSD), medans musikminnet med MP3:or (USB-sticka från Sony) klarade sig.
Fick formatera om SSD:en i datorn och lägga in TeslaCam-foldern (gick inte att formera innifrån Teslan), och sedan har den fungerat klockrent igen.
Felet om USB-enheter kommer dock med jämna mellanrum, men försvinner när jag kopplar ur 1 eller 2 av mina Xbox-kontrollers, men någon gång kommer det även utan att någon Xbox-kontroller är inkopplad.
Har dock aldrig någonsin haft felet innan 2021.4.12, så skall felanmäla det till Tesla, och uppmanar er andra med liknande problem att också göra så (se bild nedan hur mitt USB-fel i 4.12 ser ut). Ju fler som anmäler, desto troligare att de lägger resurser på att felsöka och rätta felet.