Sida 236 av 350

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 14 okt 2021 12:10
av Johlei
martinot skrev:
SALVETA skrev:
Tellus skrev:
Hoppas widget inte bara gäller ajFån...
Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Varje gång jag startar appen väcks bilen vilket leder till att batteriet laddar ur. Hur blir det med widgeten? Håller den bilen vaken? Eller väcker den bilen varje gång widgeten visas? Det senare skulle vara katastrof med tanke på hur ofta telefonen åker fram.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 14 okt 2021 12:44
av martinot
Nej, som jag kan se väcks den bara när man startar appen.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 15 okt 2021 08:29
av lukasf
martinot skrev:

Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Hmm, varför har inte jag kontrollerna som du har? :o Vilken version i bilen har du?

På min iPhone ser det ut så som i denna tweeten: https://t.co/0GCoJNPFlT


NVM, min telefon hade tydligen inte den senaste Tesla appen. Har lite strul med att telefonen inte uppdaterar appar...

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 15 okt 2021 08:30
av Frippanecci
lukasf skrev:
martinot skrev:

Vet ej. Så här ser den ut på min iOS-telefon iaf. Rätt smidig widget numera.

Bild
Hmm, varför har inte jag kontrollerna som du har? :o Vilken version i bilen har du?

På min iPhone ser det ut så som i denna tweeten: https://t.co/0GCoJNPFlT
Du behöver uppdatera appen i telefonen.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 15 okt 2021 09:01
av larsw
Laddar ner 2020.48.37.8 till MS nu.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 15 okt 2021 13:00
av Walker
Har haft ett litet knepigt problem några dagar. Appen plingar till 21.45 och säger att önskad kupétemperatur är uppnådd. Och mycket riktigt så har bilen värmt sig utan att jag bett om det…
Idag uppdaterar jag appen i min ajFån och ser då att man numera kan ställa in förvärmning och kupétemperatur. På något slags default stod allts min PÅ med tiden 21.45
Mysteriet löst.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 24 okt 2021 12:12
av Tellus
Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 24 okt 2021 14:26
av Elmil
Tellus skrev:
Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36
Ser ut som att 2021.36.5.2 går till FSD.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 24 okt 2021 15:52
av Bjelke
Tellus skrev:
Fått 2021.36.5.1 nu till vår sr+ utan fsd
Första gången den får uppdatering före vår performance fsd som har 2021.36
Fick samma till vår S75D nyss och den har inte heller fsd… och även här så har min
andra med fsd inte fått den versionen.

Senaste version 2021.36

Postat: 24 okt 2021 22:28
av Hertsh
Jag laddade ner 2021.36.5.1 till min X LR med FSD i förrgår.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 25 okt 2021 08:32
av bjornnilsson
Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 01:14
av bolleboll
bjornnilsson skrev:
Har 2021.36.5 på min MS Performance med FSD och upplever att den ger betydligt mindre regen. Enbart testat på korta sträckor än så länge. Har varit kallt med minusgrader här och rätt hala vägar.

Jag kör alltid med största möjliga regen, även när det är som halast. Har testat med olika nivåer men enbart den högsta regen ger den range jag vill ha, mindre regen gör att jag helt enkelt inte når mina mål utan "onödiga" besök hos SuC. Därav har jag lärt mig köra med största regen även på vintern. Men nu känns det som att bilen börjat frirulla mycket längre än vad den gjort tidigare.

Är det vinterförbättringarna som det annonserats om som kommer in i bilden nu? Det är ju bra för körningen blir mjukare men jag hoppas att detta inte gör att range minskar..
Intressant att max regen behövs för att nå ditt mål. Hur mycket skillnad är det i din resa med max eller liten regen? Jag trodde inte man fick många extra kilometer, speciellt inte på motorväg. Är det mycket kuperat?

Som svar tror jag att det är uppdateringen för Winter Cold weather improvements. Jag har själv haft en tråkig incident i en nerförsbacke som låg i skuggsida med frost, och med farthållaren på så motorbromsade bilen så mycket med regen att alla fyra hjulen släppte från väglaget.
Men det var så klart många delar i detta.
Sommardäck, frost på natten men sol på dagen som tinade upp vägen. kraftigt kuperat med skog som gjorde att solen inte kom åt i nerförsbacken samt max regen.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 12:40
av bjornnilsson
Ja, man kan (kunde?) råka ut för en hel del med max regen när temperaturen faller. Har också varit med om svettiga sekundrar då bilen glider iväg som en hockeypuck utan kontakt med vägen. Denna vinter blir det dubbfritt fram till ca nyår och därefter dubb när den mest ihållande ishalkan kommer här i norr. Tre uppsättningar däck är vad jag tror att jag behöver..

Men till saken:

Sträckan jag pendlat (+5000 mil under ett års tid) är Stockholm (norra delen) till Örnsköldsvik vilket blir strax under 50 mil enkel resa. Numera är jag mer bofast häruppe men jag kör fortfarande sträckan någon gång i månaden och det funkar med enbart ett laddstopp i Hudiksvall vintertid med max regen. Ställer jag om till mindre regen så behöver jag stanna minst ett laddstopp till, i alla fall när det börjar dra sig mot vinter. Nu har jag en ny Model S årsmodell -21 men när jag testade ställa ner regen på gammelteslan (MS90D) vid extra halt väglag så drog kartan i bilen slutsatsen att jag inte skulle komma fram alls vid ett av de stopp som då krävdes (körde några mil och uträkningen sjönk som en sten med varje kilometer). Ställde om till max regen och kom fram.. men det var på håret. Har inte testat hur det förhåller sig på sträckan på sommaren.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 14:10
av Elix747
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 14:21
av Bjelke
Vid normal körning så tjänar på low regen kontra high egentligen, men jag har aldrig kikat
på navigatorn hur den hanterar detta (det borde väl inte bli någon skillnad där eller?)…
Däremot borde man tjäna på att ha två laddstopp på den sträckan istället för ett ”rejält”…?

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 16:28
av Tellus
Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 26 okt 2021 20:34
av bjornnilsson
Tellus skrev:
Elix747 skrev:
Fundering kring regen low vs high.
Det borde väl inte påverka räckvidden så länge man inte rör bromsen oftare på low än high. Är det halt kör jag lugnare och således bromsar jag inte med färdbromsen särkilt ofta även om jag kör på low regen. Även regen blir ju en förlust, dock mindre än att använda färdbromsen. Att köra lugnt och göra så lite bromsning inklusive regen som möjligt borde vara bäst.
Yes! Low regen är bäst ut energieffetivitets synpunkt, så länge bromsen ej används. Neutral är dock bäst.
Inte bromsar jag då mycket, knappt alls. Det är dock en del stigning/utför på sträckan, kanske det kan påverka? Jag är helt säker på att jag får bättre range med högsta regen, testat i två bilar. Det är precis så stor skillnad som jag beskrev ovan.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 06:46
av bjornnilsson
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 13:52
av Bjelke
bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 19:22
av Hedman
Någon fler än jag som upplever att kartorna tar evigheter att ladda när man flyttar runt efter senaste?
Har MCU2

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 20:04
av jpetters
Bjelke skrev:
bjornnilsson skrev:
Förvärmde bilen i morse ordentligt och vipps så var min regen åter! Jag funderade om det kunde vara så att den bara var kall (gällande avsaknad av regen) men inte känt en sådan stor skillnad tidigare.

Hur som helst, för att återgå till tråden - 2021.36.5.5 installerad precis och imorgon blir det till att åka söderöver en sväng. Blir spännande att se vad intrycken är nu!
Ja kallt batteri ger mindre regen och det börjar vid ganska hög temperatur faktiskt, över nollgradigt iaf…
Tidigare var det runt 13-14 grader som regen begränsades, iaf tydligt med streckad gul linje.

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 21:58
av Nicklas
Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 27 okt 2021 22:26
av frippan
Nicklas skrev:
Ingen som fått .8 ännu?
- jag är nyfiken på remote cameras :shock:
Tror inte den har börjat rullat ut till det vanliga folket än. Finns inte hos teslafi än.

Men jag har fått uppdateringen till appen. 4.2.2

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 28 okt 2021 07:50
av Zalman3
Du kan välja 4 kameror i Sentry mode live access.
Screenshot_20211028-073657_YouTube.jpg
Screenshot_20211028-073719_YouTube.jpg

Re: Senaste version 2021.36

Postat: 28 okt 2021 07:52
av Zalman3
Du kan prata till folk på distans.
Screenshot_20211028-073726_YouTube.jpg