Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2018.11
Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Senaste version 2018.11
Japp så kan det absolut vara (så länge man har basics på plats som en stabil uppkoppling).
Blir ju riktigt sugen på update nu iaf! Kanske är AP2 äntligen ikapp (och förbi?) :
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZI0RjcPt0c
Blir ju riktigt sugen på update nu iaf! Kanske är AP2 äntligen ikapp (och förbi?) :
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... ZI0RjcPt0c
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?oscfor skrev:Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Senaste version 2018.11
Har varit ute på en till tur med bilen nu, kunde inte hålla mig när den första turen var så lovande. Den här gången med lite omvägar för att leta upp och verkligen testa hur den klarar backkrön. Kan glädjande meddela att hittills har den klarat alla helt felfritt!
Bilen stannade också mjukt och fint 3 av 3 ggr för stillastående bilar vid rödljus!
Är grymt nöjd med 2018.10.4! Bilen känns överlag som den är mycket mer medveten om sin omgivning nu. Känner mig förhoppningsfull att Tesla med den här stabila grunden snart även kommer kunna aktivera nya features såsom helautomatiska filbyten på motorväg, rödljusdektektering m.m
Bilen stannade också mjukt och fint 3 av 3 ggr för stillastående bilar vid rödljus!
Är grymt nöjd med 2018.10.4! Bilen känns överlag som den är mycket mer medveten om sin omgivning nu. Känner mig förhoppningsfull att Tesla med den här stabila grunden snart även kommer kunna aktivera nya features såsom helautomatiska filbyten på motorväg, rödljusdektektering m.m
Re: Senaste version 2018.11
Även jag har fått 2018.10.4 och testat en del när jag varit ute och kört under dagen. Har egentligen inte så mycket att tillägga mer än att säga WOW! Det är helt otroligt vad stabil den blivit med den här uppdateringen. Tidigare har jag stängt av automatiskt filbyte, men nu även detta riktigt bra. Framförallt tyckte jag den tidigare var väldigt seg på att byta tillbaka fil när man låg i ytterfil och skulle växla till innerfil efter en omkörning. Kändes som det tog en evighet att byta och i vissa fall bytte den inte alls. Nu funkar det klockrent och gör filbytet både snabbt och smidigt.
Åkte genom några vägarbeten och trånga situationer inne i Stockholm idag och även i dessa situationer funkade den förträffligt bra. Den undviker breda refuger och kan hantera smala passager där man tidigare har fått hugga tag i ratten för att rädda fälgarna. Nu hanterade den sådana situationer utan några problem. Ganska skarpa kurvor klarar den också av och blev nästan förvånad vid flera tillfällen idag att jag inte behövde ingripa. Känns som att det nu för första gången är på god väg att bli riktigt riktigt användbart även i andra situationer än i optimala förhållanden.
När den här nivån nu är uppnådd är jag glad jag valde till AP och det ska bli skoj att få ännu fler uppdateringar framöver!
Åkte genom några vägarbeten och trånga situationer inne i Stockholm idag och även i dessa situationer funkade den förträffligt bra. Den undviker breda refuger och kan hantera smala passager där man tidigare har fått hugga tag i ratten för att rädda fälgarna. Nu hanterade den sådana situationer utan några problem. Ganska skarpa kurvor klarar den också av och blev nästan förvånad vid flera tillfällen idag att jag inte behövde ingripa. Känns som att det nu för första gången är på god väg att bli riktigt riktigt användbart även i andra situationer än i optimala förhållanden.
När den här nivån nu är uppnådd är jag glad jag valde till AP och det ska bli skoj att få ännu fler uppdateringar framöver!
Re: Senaste version 2018.11
Alla mina ”problemställen” på väg från jobbet har nu helt ersatts med perfekt AP-körning. Stor förbättring
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Re: Senaste version 2018.11
Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installeratsKulingen skrev:Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Senaste version 2018.11
Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Fick nya kartor för 2 månader sedan men klart det kan ju vara nya igene5m1r skrev:Kan vara kartor också kommer bara meddelande mär de installeratsKulingen skrev:Konstig, kl 05.00 imorse så laddade bilen ner mer än 2.2Gb. På hemvägen inget men ändå ingen uppdatering att installera?
Re: Senaste version 2018.11
Då är ju frågan hur den helt självkörande bilen med det tillvalet skal ta sig fram? Aldrig byta fil?Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Senaste version 2018.11
Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Re: Senaste version 2018.11
Ja, de kamrorna vid blinkern kommer användas vid filbyten men frågan är om de är aktiva ännu.helix skrev:Leo skrev:Helautomatiska filbyten är nog risk att det inte kommer. Eftersom Tesla saknar hårdvara att se bakåt (typ radar). På tex motorväg så kan antagligen inte bilens enda backkamera avgöra om/hur snabbt en upphinnande bil kör osv.
Att då låta bilen bestämma själv när/hur den vill göra filbyte blir nog lite väl riskabelt skulle jag tro.
Verkar dock som sidokamerorna kan se 100m bakåt. Återstår såklart att se om Tesla Vision med hjälp av kameror/mjukvara kan klara sig utan radar bakåt. AP-processorn är ju ganska kraftfull och med neurala nätverk/objektidentifiering går det kanske att uppnå samma effekt.
Re: Senaste version 2018.11
Frågan är ju om kamerorna räcker till om tex ett utryckningsfordon kommer i full fart bakifrån, eller in på en motorvägspåfart snett från sidan, eller på tex autobahn?
Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.
Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.
Är själv tveksam till att hårdvaran (sensoruppsättningen) räcker till på dagens Tesla för ”självkörning” med tanke på dessa begränsningar.
Tror inte att det räcker med 100m sikt bakåt för att göra filbyten säkert med snabbt upphinnande trafik.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Senaste version 2018.11
Jag har fått den senaste uppdateringen men har inte autopilot. Dock kolitionsvarande teslan för första gången sen jag fick den, sammanträffande? En bil som skulle svänga framför mig körde långsamt så jag närmade mig snabbt, ett varningsljud hördes och bilen framför blev röd på instrumentpanelen.
Re: Senaste version 2018.11
Jaaaa! Där kom den!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Senaste version 2018.11
Det är snart bara jag som inte fått någon ny version, suck jag som brukar få snabbt annarsLegato skrev:Jaaaa! Där kom den!
Verkar definitivt vara en prioriterad uppdatering som pushas ut snabbt till alla bilar.
Är löjligt taggad, varit så otroligt besviken på min AP2 vs min AP1, nu verkar det ju verkligen bli andra bullar!
Re: Senaste version 2018.11
Andrej Karpathy som är ansvarig för AI på Tesla skrev följande på twitter.
It's very rewarding to watch the early feedback on our latest Autopilot update: https://electrek.co/2018/03/16/tesla-au ... ve-videos/ … a result of a fairly extensive rewrite. Working hard to get more of it polished and out there!
Re: Senaste version 2018.11
Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
Re: Senaste version 2018.11
Nej, tror inte 2.0 och 2.5 har annorlunda hårdvara bakåt?tias skrev:AP 2.5 har radar bakåt om jag inte missminner mig...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Senaste version 2018.11
Grabben är besviken. I senaste versionen 2018.10.4 så har maxnivån i equalizern sänkts till 8 ifrån tidigare 12. Vet inte om de bara gjort om antalet steg, så att 8 och 12 är samma, men sonen tycker att basen inte är lika kraftfull på maxnivån nu, jämfört med versionen innan. Någon annan som reflekterat över detta?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Senaste version 2018.11
Man vill inte riskera hela flottan. Samt att man för testversioner inte behöver så många testare. Att alla inte får alla uppdateringar är glasklart. Skillnaden mellan de stora, allmänna uppdateringarna, typ 2018.6.X och de mindre, 2017.50.X är enorm i ”take rate”.Machris skrev:Vad skulle vara anledning till att bara köra ut vissa uppdateringar till en liten del av användarna? Alla behöver väl uppdateras?oscfor skrev:Eller så kan man inte skynda på uppdateringar utan de är helt styrda av TEsla. Vilket jag finner ganska troligt. Om man tittar på statistiken hos Telsafi ser man tydligt hur stor andel av deras flotta som uppdateras. Vissa uppdateringar går till i det närmaste hela flottan, andra går till beta-testare (ojämna) och vissa går till en mindre del av användarna.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2018.11
Så nu får vi med AP1 eller äldre inte ens några vanligavigge50 skrev:Om vi kollar på Teslafi så har 50,6% av alla bilar med AP2 fått 10.4 och 42,9% av alla bilar med AP2.5 så de verkar verkligen trycka ut denna uppdateringen.
uppdateringar längre
Nu är pre-AP2-bilarna dödade, bara att skicka på skroten eller nån gammal lada, no more updates 4 U lixom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19