Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inläggav Teslaägare martinot » 15 jul 2021 22:14

mati skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?

Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.

Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.

Även jag trodde mycket mer på Ionity när det lanserades. Helt klart en stor besvikelse även för mig.

Men är nyfiken; om du när du skaffade e-tron, vetat vad du nu (2021) vet om Ionitys utveckling (eller snarare brist på det), vad hade du gått för istället för e-tron? Hade det blivit en Model X istället?
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inläggav Teslaägare martinot » 15 jul 2021 22:25

Coolio skrev:Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?

Okunnig säljare, någon säljare som dragit en vals, eller (troligast) kunden som inte lyssnat eller missförstått.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Föregående

Återgå till Bilar med sladd