Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingenlath

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av djFabbe »

TiborBlomhall skrev:
Det jag tycker Tesla skulle kunna göra är att skapa ett nytt bolag ALSET och byta kåpa på säg två laddstolpar på varje Supercharger station från TESLA till ALSET.

På TESLA laddare kan fortfarande endast Teslor ladda.

På ALSET laddare kan alla elbilar med CCS kontakt ladda. Teslor laddar där fortfarande för 2.56 kr per kWh, andra elbilar kan skaffa konto för 5.12 kr per kWh.

Då skulle Tesla få in pengar även från andra elbilar men utan att de blockerar alla Supercharger laddare.
Du borde Tweeta Elon om detta. Med tanke på hans känsla för ordskämt, är det inte omöjligt att han tänder på idén!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Coolio »

Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?

Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Zalman3 »

Det finns många "dreamers" som prövar/önskar att kunna ladda på Teslas Superchargers.
Har tom sett en Passat GTE försökt ladda på en SuC!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av HX100 »

Coolio skrev:
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?

Har jag missat något eller är säljaren otydlig i sitt uttryck (eller har köparen missuppfattat ngt)?
På bredden för några dagar sen såg jag en outlander PHEV hitta en tom plats på ett annars fullsmockat Superchargerställe. De snurrade runt länge runt sin bil och försökte desperat stoppa i sladden.
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av Coolio »

Men det är inte ok om säljarna lurar sina kunder att de kan ladda på supercharger?

De jag pratade med var först väldigt sura på tesla, eftersom det inte var tydligt var de kunde blippa sitt kort. De tyckte ju att kabeln passade perfekt och att det därför borde fungera;-)!

De skulle prata med säljaren på polestar…
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. Var ska dom kinesiska bilarna laddas då?
Sant. Men bevisligen kan man sälja elbilar redan med dagens infrastruktur, om än inte i samma volymer som fossilbilarna. Att då låta kineserna etablera sig (märket..) medan man själva försöker prångla ut laddhybrider låter som en dålig ide.
Jag tror faktiskt att dagens laddinfrastruktur är det som gör att det inte säljs fler elbilar, bortsett från att tillgången till elbilar är rätt kass. Men det är en annan fråga.
När jag bytte min Tesla mot en e-tron utgick jag ifrån att konkurrerande laddnätverk, och framförallt Ionity, kommer bli ett godtagbart alternativ inom kort. Och rent tekniskt stämmer det kanske. Det finns ju hyfsat många laddare numera. Men det som absolut kom som en kalldusch är prisutvecklingen för laddning. Det får jag erkänna att jag inte hade räknat med, och hade jag vetat det så hade jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Fast det hade blivit ett jobbigt beslut att ta.
Och jag är troligen inte den enda som tänker så.
Även jag trodde mycket mer på Ionity när det lanserades. Helt klart en stor besvikelse även för mig.

Men är nyfiken; om du när du skaffade e-tron, vetat vad du nu (2021) vet om Ionitys utveckling (eller snarare brist på det), vad hade du gått för istället för e-tron? Hade det blivit en Model X istället?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi kör Polestar2 och pratar med Polestar-VD Thomas Ingen

Inlägg av martinot »

Coolio skrev:
Stod vid supercharger i Linköping och såg en Polestar frenetiskt letande efter någonstans att blippa kortet. Jag förklarade för dem att andra bilmärken inte (än så länge och i normalfallet) kan ladda på supercharger.

Säljare av polestar hade sagt att de kunde ladda på alla teslas laddare?
Okunnig säljare, någon säljare som dragit en vals, eller (troligast) kunden som inte lyssnat eller missförstått.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar