Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av Alfred »

Lite sent ute med att posta om veckans avsnitt av Bilar med sladd här, men vore kul att diskutera. Vi har redan märkt att många har tankar om ämnet!

I veckans avsnitt av Bilar Med Sladd analyserar vi svenska satsningen på elvägar – kan det vara lösningen för att elektrifiera tunga transporter? Trevlig lyssning!
Bild
Elvägar: Framtid eller återvändsgränd

I detta avsnitt:
Vi tittar närmare på den nya billigare varianten av Polestar 2. Och så tar vi en titt på grannen i väster där försäljningen av bensin- och dieselbilar kollapsar. Men framförallt djupdyker vi i uppfinningen som ska elektrifiera våra lastbilstransporter: elvägar. Vore det inte smidigt att ladda medan man kör? Blir det lastbilarnas räddning eller bara en dyr återvändsgränd?

Prenumerera & lyssna här: https://bilarmedsladd.se
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av LarsL »

Tycker resonemanget haltar lite kring användandet tillsammans med lastbilar. Idag när en förare måste köra lastbilen så måste bilen stå still med jämna mellanrum och laddning är alltså inget problem. I framtiden när lastbilar kör sig själva så funderar ni på om det blir ännu lättare med laddning. Men det borde ju vara tvärtom? När det inte finns en förare som måste stanna så blir det ju viktigt att bilen rullar hela tiden och inte står still och laddar. Så med självkörande lastbilar så kan jag tänka mig att elvägar kan vara en möjlighet.

För personbilar och privatpersoner är ju elvägar meningslösa. Dels kommer ju kostnaden för energin bli hög, högre än Ionity och mycket högre än att ladda hemma. Ekonomiskt vill jag alltså inte ladda på dessa vägar om jag kan undvika. Jag vill absolut inte köpa en bil med ett litet batteri som då blir beroende av motorvägsladdning. Idag har jag störst problem med räckvidden när jag snurrar runt lokalt i stor Göteborg och här skulle inte elvägarna hjälpa mig. Jag skulle alltså ändå inte vilja ha en bil med mindre batteri än SR+ i praktiken.
Det andra är att jag som förare av bilen eller passagerar vill ta en bensträckare efter 2-3 timmar oavsett. Om jag ändå måste stanna så kan jag lika gärna ladda och kommer inte förlora någon tid. Även med en självkörandebilar så skulle jag behöva stanna och sträcka på mig efter några timmar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av lator »

Man kan säkert räkna på kostnaden och fundera på huruvida det blir billigare att köpa en billigare bil med ett mindre batteri samt ladda en del dyr "vägel". Men har man som du mest körning inom ett storstadsområde så kanske det blir svårt samtidigt som du då kan ladda på vägen hem, R40, och antagligen en del i Göteborg, t.ex E6.
Största vinningen med elvägar tror jag man får när man slipper stå i kö vid speciella helger typ sportlov, påsk, midsommar och vissa semesterveckor och kombinerat med begränsad lastbilstrafik vid dessa tillfällen så kan man nog balansera tillgången.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av lator »

I inslaget om elvägar så nämns att maxvikten på en lastbil skulle vara 36 ton. Varifrån kommer den siffran och vad ska den menas gälla för? Enligt tabeller på Transportstyrelsens hemsida så är max vikt för en 3-axlad lastbil 28 ton, för en fyraxlad lastbil 32 ton och för en släpvagn 38 ton. Man räknar i inslaget på hur stor del av totalvikten som skulle komma att utgöras av batteriet som beräknas vara på 500 kWh men då skulle det ju faktiskt bara bli hälften så stor del av vikten om man kan åka omkring med 70 ton (det finns också ett initiativ för att få höja totalvikten till 74 ton).
Sen finns det väldigt mycket att både ifrågasätta och ta hänsyn till vad gäller framtida utformning av vägar och fordon men jag ser det som positivt att det utförs tester med laddvägssystem även om jag som Anders har svårt att se något annat än induktiva lösningar som värda att satsa på.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av LarsL »

35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av lator »

MWall skrev:
LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.
Ca 2000 kg får man räkna med att 500 kWh väger och det ska enligt studier räcka för 45 mil. Tesla siktar väl också på 500 kWh...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av MWall »

lator skrev:
MWall skrev:
LarsL skrev:
35 ton är väl vad en lastbil får väga i USA federalt. I Sverige är det väl 60 ton som gäller fortfarande.

Jag misstänker utan att veta att en dieselmotor med växellåda väger bort mot 1,5 ton. Fyra Model 3 motorer väger förmodligen inte mer än vad drivaxlar och differentialen väger på en lastbil. Totalt borde inte en lastbil med 500 kWh bli tyngre än en vanlig dieselbil, om man bygger rätt från början.
500kWh räcker inte långt på en lastbil och väger dessutom mer än 1,5 ton.
Ca 2000 kg får man räkna med att 500 kWh väger och det ska enligt studier räcka för 45 mil. Tesla siktar väl också på 500 kWh...

Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av LarsL »

Om ni lyssnat på avsnittet så sätter de bränslet till 400 liter alltså 400 kg. Totalt kan man alltså ta bort ungefär 2 ton på fossilen, vilket motsvarar 500 kWh. Jag gissar att många kommer vilja gå upp till 800 eller 1000 kWh men inte heller det är ju chockerande mycket i vikt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av lator »

MWall skrev:


Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
En dieseldriven fullastad långtradare drar ca 4,5 liter per mil så i närheten av 5 gånger så mycket som en större personbil. Jämför man en Model X i samma hastighet så stämmer nog mellan 10 och 12 kWh per mil. Sen är det ju väldigt svårt att komma fram till exakta siffror utifrån tillgängligt material.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av MWall »

lator skrev:
MWall skrev:


Tesla semi ska dra 2 kWh per mile (12,5 kWh/mil) och ska ha ett batteri pack mellan 600 kWh och 1000 kWh (1MWh). Dvs 48-80 mil beroende på batteristorlek.

Iaf enligt en artikel jag hittade när jag googlade.

En svensk lastbil kommer antagligen dra ännu mer än en relativt liten semidragare. Men jag är ingen lastbilskille så jag skulle inte svära på det.
En dieseldriven fullastad långtradare drar ca 4,5 liter per mil så i närheten av 5 gånger så mycket som en större personbil. Jämför man en Model X i samma hastighet så stämmer nog mellan 10 och 12 kWh per mil. Sen är det ju väldigt svårt att komma fram till exakta siffror utifrån tillgängligt material.

Är dock svårt att göra en rak jämförelse mot en diesellastbil. En dieselmotor ökar ju inte förbrukningen vid högre last på samma sätt eftersom den då får bättre verkningsgrad. En dieselbil som drar husvagn ökar ju inte förbrukningen procentuellt lika mycket som en elbil som drar en husvagn. Sen tror jag mycket beror på luftmotståndet. Får du bara upp lasten i fart så rullar det ganska lätt sen. Så det är inte helt lätt att bedöma. Men vi får väl tro på den artikel jag hittade att förbrukningen ligger där nånstans. :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av Alfred »

lator skrev:
I inslaget om elvägar så nämns att maxvikten på en lastbil skulle vara 36 ton. Varifrån kommer den siffran och vad ska den menas gälla för? Enligt tabeller på Transportstyrelsens hemsida så är max vikt för en 3-axlad lastbil 28 ton, för en fyraxlad lastbil 32 ton och för en släpvagn 38 ton. Man räknar i inslaget på hur stor del av totalvikten som skulle komma att utgöras av batteriet som beräknas vara på 500 kWh men då skulle det ju faktiskt bara bli hälften så stor del av vikten om man kan åka omkring med 70 ton (det finns också ett initiativ för att få höja totalvikten till 74 ton).
Sen finns det väldigt mycket att både ifrågasätta och ta hänsyn till vad gäller framtida utformning av vägar och fordon men jag ser det som positivt att det utförs tester med laddvägssystem även om jag som Anders har svårt att se något annat än induktiva lösningar som värda att satsa på.
Det var hämtat från EU-direktiv 96/53/EG. Kontrollerade dock nu, och det visade sig att detta direktiv är ersatt, så informationen var inaktuell. Som du är inne på borde vi istället ha kollat på: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... or-fordon/

Vi har fått en hel del respons och hjälp att räkna på exempelvis vad motsvarande dieselmotor väger, vilket vi ju väljer att bortse från i programmet och hjälper ellastbilen i jämförelsen. Sammanfattningsvis kan man dock säga att vi saknar tillräcklig noggrannhet i förbrukningssiffrorna för att säga mer än vi redan gör. Nämligen att det verkar vara fullt görbart att bygga helelektriska lastbilar med batterierna som krävs även för tunga transporter över längre distanser utan stöd från elvägar.

Eftersom vi bara har uppskattad förbrukning från rapporten (https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... bladdning/) spelar det inte så stor roll om fordonen får väga 32 eller 36 ton. Vi har helt enkelt så låg noggrannhet i förbrukningssiffrorna att så små skillnader i vikt inte gör till eller från för räkneexemplet. Inte heller har vi en aning om vad förbrukningen blir för långtradare på 70-74 ton. Men det känns rimligt att anta att den knappast blir mer än dubbelt så stor och därmed räcker det bra om man skruvar i ytterligare ett batteri i trailern.

Sen om batterierna blir precis 500kWh är det svårt att sia om. Men jag törs påstå att vi är rätt ute med en noggrannhet om ca ± 10-20% - dvs kapaciteten som krävs borde vara 400-600 kWh.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av LarsL »

Om det är 5 mil mellan snabbladdarna som Vägverket nu sätter upp som mål och bilarna har 100 kWh batteri vad är då poängen med elvägar? Det låter som en idé från någon som inte åkt elbil. De som vill ha stora batterier och lyxa till det med kommer ju skaffas det ändå. Vi som inte köper onödigt stora batterier vill ju inte betala för dyr elvägar ändå.
filipstesla
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 nov 2021 14:33
Ort: Stockholm

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av filipstesla »

Jag har alltid tyckt att det känns lite lustigt att lastbilar ska åka inkopplade på det sättet. Å andra sidan så funkar det ju med tåg och andra fordon så varför inte? Frågan är ju hur dyrt det blir. Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Podd: Elvägar? Framtid eller återvändsgränd

Inlägg av martinot »

filipstesla skrev:
Batterier är ju däremot en av de största miljöbovarna så det här kanske är helt rätt väg att gå för att minska batteripaketen :D
Om batterierna tillverkas på grön el, och gruvorna som innan bryter material för batterierna kör på elfordon, så är det inga stora miljöbovar. Finns många bra skötta gruvor och väl skötta fabriker. En orsak till att tex. NorthVolt skall ligga i norra Sverige är för tillgången på vattenkraft för sin produktion av batterier.

Sedan är det stora möjligheter även för att återvinna mycket av mineralerna i uttjänta batterier för att bygga nya.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar