Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av jonte89 »

MWall skrev:
martinot skrev:
jonte89 skrev:
Jag funderar även på om det lönsamt med ett batteri så att man kan lagra el på dagen som man använder på kvällen och natten. Hur har ni resonerat kring det?
Bra fråga! Är också intresserad av detta.
Är det inte tvärtom? Man ska väl ladda batteriet med billig el på natten så man slipper köpa dyr el på dagen?

Har man solceller bör man väl ändå sälja det på dagen när man får bra betalt istället för att ladda åt sig själv?

Man producerar på dagen för att täcka egen förbrukning. Allt därutöver säljs. Men om man har batteri kan man även fylla på med el för att täcka sitt nattliga behov. Det är vad jag förstår idén med batteri.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mati »

jonte89 skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
jonte89 skrev:
Jag funderar även på om det lönsamt med ett batteri så att man kan lagra el på dagen som man använder på kvällen och natten. Hur har ni resonerat kring det?
Bra fråga! Är också intresserad av detta.
Är det inte tvärtom? Man ska väl ladda batteriet med billig el på natten så man slipper köpa dyr el på dagen?

Har man solceller bör man väl ändå sälja det på dagen när man får bra betalt istället för att ladda åt sig själv?

Man producerar på dagen för att täcka egen förbrukning. Allt därutöver säljs. Men om man har batteri kan man även fylla på med el för att täcka sitt nattliga behov. Det är vad jag förstår idén med batteri.
Så kan du göra. Men med dagens spotpriser och stora variationer mellan dag och natt är det inte lönsamt med den metoden. Du ska köpa billig el på natten och sälja den dyrt på dagen. Det är enda sättet att få ekonomi i ett batteri, så som jag ser det. Detta är egentligen helt oberoende av solcellerna. Det fungerar lika bra utan solceller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

jonte89 skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
jonte89 skrev:
Jag funderar även på om det lönsamt med ett batteri så att man kan lagra el på dagen som man använder på kvällen och natten. Hur har ni resonerat kring det?
Bra fråga! Är också intresserad av detta.
Är det inte tvärtom? Man ska väl ladda batteriet med billig el på natten så man slipper köpa dyr el på dagen?

Har man solceller bör man väl ändå sälja det på dagen när man får bra betalt istället för att ladda åt sig själv?

Man producerar på dagen för att täcka egen förbrukning. Allt därutöver säljs. Men om man har batteri kan man även fylla på med el för att täcka sitt nattliga behov. Det är vad jag förstår idén med batteri.
Beror nog på vad syftet är. En känsla av självförsörjande eller att spara/tjäna pengar?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Smutt »

Jag tycker tanken är intressant men är orolig att återbetalnings tiden blir sjukt lång, maximalt batteri skulle i mitt fall va 100Kwh gör av med ca 200Kvh på vintern och skulle då kunna flytta dom 12 dyraste timmarna till dom 12billigaste på sommaren skulle det bli bättre, större batteri skulle jag inte klara att ladda på 12timmar. Besparingen skulle ju bli mer än elprisets variation eftersom jag skulle slippa alla påslag från det kommunala elbolaget

Men jag får det till att det tar 30år att tjäna in batteriet mm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av HelectriC »

Norges regering gick idag ut med att staten betalar 50% av strömpris över 70öre/kWh. Det är en start iaf. Gäller december, januari och februari.
Dvs om strömmen kostar 1,70kr/kWh så betalar staten 50öre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 21 jul 2021 13:12

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av jonte89 »

HelectriC skrev:
Norges regering gick idag ut med att staten betalar 50% av strömpris över 70öre/kWh. Det är en start iaf. Gäller december, januari och februari.
Dvs om strömmen kostar 1,70kr/kWh så betalar staten 50öre.
Det hade väl varit på sin plats att Sverige tar ett liknande initiativ. Men det kanske är tomt i de svenska ladorna nu. Också märkligt att man inte harmoniserar det svenska elsystemet genom att fördela kostnaden mellan de fyra eldistrikten. Varför ska de som bor i söder betala mer. Det borde vara lika oavsett var man bor. Elnätet är en nationell tillgång som ska vara tillgänglig på lika villkor oavsett om man bor nära eller längre ifrån en kraftstation.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Fredrik j »

jonte89 skrev:
HelectriC skrev:
Norges regering gick idag ut med att staten betalar 50% av strömpris över 70öre/kWh. Det är en start iaf. Gäller december, januari och februari.
Dvs om strömmen kostar 1,70kr/kWh så betalar staten 50öre.
Det hade väl varit på sin plats att Sverige tar ett liknande initiativ. Men det kanske är tomt i de svenska ladorna nu. Också märkligt att man inte harmoniserar det svenska elsystemet genom att fördela kostnaden mellan de fyra eldistrikten. Varför ska de som bor i söder betala mer. Det borde vara lika oavsett var man bor. Elnätet är en nationell tillgång som ska vara tillgänglig på lika villkor oavsett om man bor nära eller längre ifrån en kraftstation.
Ännu märkligare blir det ju när man bor nära ett kraftverk i södra Sverige men ändå får betala för område 3.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

[quote="Herr X"]Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev:
Herr X skrev:
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
BMW IX50 klarar enligt test i USA 345 Miles i 70 mph, 55 mil i 110 men visst vill man köra fortare så blir det tufft, klarar bara 20 mil i 200, och sedan måste man ladda. Men det finns inte så många elbilar som klarar över 50 mil i motorvägsfart. Jag kör inte elbil primärt för att spara pengar, men det är jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Teslaspolen »

Dexter skrev:
Herr X skrev:
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
Så i värsta fall går priset ungefär jämt ut. Det kan ta längre tid på långresa om man tänkt sig köra riktigt långt på kort tid, som kompenseras mer än nog av att elbilen sparar tid i vardagen.

Sedan var det ju den där detaljen om cancerogena bränslen, utsläppen runt människor och djur... Och ja just det, globala klimatförändringar.

Nä, jag kör vidare med elbilen.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Dexter »

Dafro skrev:
Dexter skrev:
Herr X skrev:
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
BMW IX50 klarar enligt test i USA 345 Miles i 70 mph, 55 mil i 110 men visst vill man köra fortare så blir det tufft, klarar bara 20 mil i 200, och sedan måste man ladda. Men det finns inte så många elbilar som klarar över 50 mil i motorvägsfart. Jag kör inte elbil primärt för att spara pengar, men det är jag.
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Jag gillar elbilar men är inte fanatiker eller miljö mupp.
Sen att ta bort Miljöbilsbonus för bilar över 700kkr är helt sanslöst tänkt.
Finns ju ingen morot längre för en vettig elbil.
Bilar över 700kkr är inte de miljöbilar längre?
Tyvärr verkar gå utför för elbilsomställningen som det ser ut nu.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av joel80 »

Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av MWall »

Dexter skrev:
Dafro skrev:
Dexter skrev:
Herr X skrev:
Om elpriserna fortsätter att vara så här höga, hade det lönat sig att hålla kvar sin dieselbil då? Nu är det ju dyrt även på natten. Någon som räknat?

Lite OT här men ändå inom TS fråga.
Gäller resor ner i Europa.
Här hemma i Sverige är det ok med elbil tycker jag pga de höga bensin och dieselpriserna.
Sen kör vi inte så fort heller här jämfört med tex Tyskland vilket gör att elbilen inte förbrukar så mycket heller här hemma.
Ska man köra på i Tyskland och försöka köra en sträcka på 500km på typ 4 timmar så går det inte med elbil.
Man behöver Ladda minst 2ggr på den tiden vilket tar minst 60 min totalt.
Plus extra tid för att köra till laddstationen.
Plus ev kö tid på SUC.
Räkna ihop den tiden.
Sen ett pris på 0,58 cent/kWh.
Förbrukning på elbilen minst 2,4-3,0 kWh/mil i de hastigheterna.
Ger ett pris på 1,40-1,74 Euro/mil för elbil.
Diesel pris 1,70-1,87Euro/l
Förbrukning på Dieselbilen 0,8l/mil ger en kostnad på 1,36-1,50 Euro/mil
Det blir lika dyrt eller dyrare att köra elbil och sen tar det mycket mer tid än Diesel bil.
Körsträcka <500km =Elbil
Körsträcka >500km =Dieselbil
Så det är bra att ha en utav varje modell än så länge.
BMW IX50 klarar enligt test i USA 345 Miles i 70 mph, 55 mil i 110 men visst vill man köra fortare så blir det tufft, klarar bara 20 mil i 200, och sedan måste man ladda. Men det finns inte så många elbilar som klarar över 50 mil i motorvägsfart. Jag kör inte elbil primärt för att spara pengar, men det är jag.
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Jag gillar elbilar men är inte fanatiker eller miljö mupp.
Sen att ta bort Miljöbilsbonus för bilar över 700kkr är helt sanslöst tänkt.
Finns ju ingen morot längre för en vettig elbil.
Bilar över 700kkr är inte de miljöbilar längre?
Tyvärr verkar gå utför för elbilsomställningen som det ser ut nu.

Vanligt folk tar raster när de kör så pass långt. Själv körde jag 102 mil på 11,5 timmar inkl lunch och middag igår. 8h45m körtid och 2h45m laddning. Var väl kanske nån paus som kändes sisådär men på det hela taget tappade vi inte jättemycket jämfört med om vi haft en fossilare.

Moroten är väl att slippa de höga bränslepriserna?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mikebike »

joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
1 minut per mil brukar jag räkna med eftersom jag varken kan ladda hemma eller på destination.
Stanna och äta behöver man göra ändå, men dessvärre går det ju inte att äta något vettigt vid någon snabbladdare (Tindered möjligen undantahen) och har man mat med sig så finns det trevligare ställena att stanna på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Maw »

Jag är för långsam men nu har jag ju ändå skrivit.. :)
Dexter skrev:
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Hur får du ihop 2h laddning på en sträcka från A till B på 70 mil? Det bör väl för de flesta elbilar räcka med ett långt eller två korta laddstopp för den sträckan?

Jag förutsätter att både elbilen och dinobilen är fulla när de startar och i stort sett tomma när de är framme annars klarr inte dinobilen heller 70 mil utan stopp... sen kan man fundera på hur många förare som är säkra och mår bra av att köra 70 mil utan stopp. Jag vill nog sträcka på benen minst en gång under en sådan körning... :)

Kostnadsmässigt så sker ju den mesta/mycket av laddningen hemma till lågt (nåja) pris även på en 70-milatripp lite beroende på hur stort batteri man har.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
Jag är för långsam men nu har jag ju ändå skrivit.. :)
Dexter skrev:
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Hur får du ihop 2h laddning på en sträcka från A till B på 70 mil? Det bör väl för de flesta elbilar räcka med ett långt eller två korta laddstopp för den sträckan?

Jag förutsätter att både elbilen och dinobilen är fulla när de startar och i stort sett tomma när de är framme annars klarr inte dinobilen heller 70 mil utan stopp... sen kan man fundera på hur många förare som är säkra och mår bra av att köra 70 mil utan stopp jag vill nog sträcka på benen minst en gång under en sådan körning... :)

Kostnadsmässigt så sker ju den mesta/mycket av laddningen hemma till lågt (nåja) pris även på en 70-milatripp lite beroende på hir stort batteri man har.
Du utgår från att alla kan ladda hemma.
Det är ungefär som att jag skulle utgå från att alla kan promenera till flygbussen, centrala Stockholm och jobbet.

Jag har inte ens parkeringsplats. Nu har vi semester och vi kan inte ladda vid vårt boende heller. Precis som vanligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Du utgår från att alla kan ladda hemma.
Det är ungefär som att jag skulle utgå från att alla kan promenera till flygbussen, centrala Stockholm och jobbet.

Jag har inte ens parkeringsplats. Nu har vi semester och vi kan inte ladda vid vårt boende heller. Precis som vanligt.
Alla kan givetvis inte ladda hemma (inte jag heller) men jag skulle tro att majoriteten kan det. I vilket fall bor mer än halva landets befolkning i villa och jag misstänker starkt att det är mer vanligt att villa ägare har bil (eller bilar). Det är med andra ord ett mycket vanligt scenario att kunna ladda hemma.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Niklas Z »

Dexter skrev:
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Jag gillar elbilar men är inte fanatiker eller miljö mupp.
Sen att ta bort Miljöbilsbonus för bilar över 700kkr är helt sanslöst tänkt.
Finns ju ingen morot längre för en vettig elbil.
Bilar över 700kkr är inte de miljöbilar längre?
Tyvärr verkar gå utför för elbilsomställningen som det ser ut nu.
Jag körde Uppsala – Ystad i våras. Det är nästan 700 km. Det enda stoppet var i Jönköping, då bilen fick ladda medan jag åt kvällsmat. Hur hade dieselbilen kunnat spara mig två timmar? Inte heller hade det blivit billigare med diesel. Strömmen kostade mig ungefär 6 kr/mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
Jag är för långsam men nu har jag ju ändå skrivit.. :)
Dexter skrev:
För söndagskörning är elbilen perfekt.
Men om man vill komma snabbt fram så är den inte så inspirerande.
En sträcka på 700 km så kommer man minst 2 timmar efter Dieseln där man inte behöver lägga en minut på extra tankning.
Kostar det dessutom mindre och sparar 2 timmar tid så är valet lätt för mig i det läget.
Hur får du ihop 2h laddning på en sträcka från A till B på 70 mil? Det bör väl för de flesta elbilar räcka med ett långt eller två korta laddstopp för den sträckan?

Jag förutsätter att både elbilen och dinobilen är fulla när de startar och i stort sett tomma när de är framme annars klarr inte dinobilen heller 70 mil utan stopp... sen kan man fundera på hur många förare som är säkra och mår bra av att köra 70 mil utan stopp jag vill nog sträcka på benen minst en gång under en sådan körning... :)

Kostnadsmässigt så sker ju den mesta/mycket av laddningen hemma till lågt (nåja) pris även på en 70-milatripp lite beroende på hir stort batteri man har.
Du utgår från att alla kan ladda hemma.
Det är ungefär som att jag skulle utgå från att alla kan promenera till flygbussen, centrala Stockholm och jobbet.

Jag har inte ens parkeringsplats. Nu har vi semester och vi kan inte ladda vid vårt boende heller. Precis som vanligt.
Nej det utgår jag inte alls ifrån, vad får du det ifrån? Men som jag skrev så förutsätter jag i den här jämförelsen mellan elbil och dinobil att både elbilen och dinobilen är förbereeda med fullt batteri/full tank före avfärd eftersom förutsättningen var att dinobilen skulle klara hela resan helt utan stopp...

Det är för övrigt även många fossibilsägare som saknar möjlighet att tanka hemma.. :)

Edit: Jag har inte heller möjlighet att ladda vid vår lägenhet men jag startar ändå alltid med fullt batteri när jag ska iväg på längre resor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Legato »

Alltid dessa överdrifter från fossilare...

Under vår 341 mil långa resa till Spanien så körde vi ca åtta timmar per dag och pausade/laddade strax över en timme per dag.

2 timmar körning
20-25 minuter paus/ladd
2 timmar körning
20-25 minuter paus/ladd
2 timmar körning
20-25 minuter paus/ladd
2 timmar körning

Tror väldigt få väljer att pausa mindre än så under nio timmars bilresa.... I efterhand känner jag snarare att vi borde pausat lite mer och tagit det lugnt vid lunch istället för att åka nästan direkt när bilen laddat klart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Niklas Z »

Maw skrev:
Edit: Jag har inte heller möjlighet att ladda vid vår lägenhet men jag startar ändå alltid med fullt batteri när jag ska iväg på längre resor.
Samma för mig. Jag kan inte ladda hemma (men BrF:en har fått in offerter för laddstolpar, så det är i alla fall på gång), men ser ändå till att ha full laddning vid start, om jag ska åka långt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av joel80 »

mikebike skrev:
joel80 skrev:
Hur sjutton får du det till 2h mer på 700km?

De första 350-400km är desamma, sen gör man väl ändå ett stopp för mat även med fossilbil, på 25 minuter laddar mil 10-70%, på knappt 35 minuter upp till 80%.

Det kan behövas ett snabbt stop med 10 min laddning igen innan man är framme. Total laddtid alltså ca 40 minuter, där 30 minuter ändå är tid man stannat för en matbit.

Då kör jag ändå "bara" en Polestar 2 som inte har den snabbaste laddningen bland elbilar och inte bästa räckvidden.
Kör man en gammal Ioniq från 2017 med 17-18 mils räckvidd på motorväg kan det kanske ta 2h med laddningen, men inte med dagens elbilar.
1 minut per mil brukar jag räkna med eftersom jag varken kan ladda hemma eller på destination.
Stanna och äta behöver man göra ändå, men dessvärre går det ju inte att äta något vettigt vid någon snabbladdare (Tindered möjligen undantahen) och har man mat med sig så finns det trevligare ställena att stanna på.
Jag kan snitta kring 120kW under laddningen så ca 1 mil per minut kan typ stämma för mig också med den förbrukning jag har. Men på 70 mil behöver jag ju då oftast inte ladda mer än 35-40 mil och minuter. Startar full-laddad. Startar man med "bara" typ 50% får man lägga på 15-20 min. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
Maw skrev:
Edit: Jag har inte heller möjlighet att ladda vid vår lägenhet men jag startar ändå alltid med fullt batteri när jag ska iväg på längre resor.
Samma för mig. Jag kan inte ladda hemma (men BrF:en har fått in offerter för laddstolpar, så det är i alla fall på gång), men ser ändå till att ha full laddning vid start, om jag ska åka långt.
Hurdå?
Som mest vågar jag ladda till 90% dagen innan vi åker, men det förutsätter att det finns plats på någon av de 6 laddplatser i närheten där man får stå i 12 timmar. Alternativet är ett köpcentrum 1,3 km bort där man får stå 4 timmar.

Det är ju inga problem att tanka en avgasbil full och låta den stå något dygn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
Maw skrev:
Edit: Jag har inte heller möjlighet att ladda vid vår lägenhet men jag startar ändå alltid med fullt batteri när jag ska iväg på längre resor.
Samma för mig. Jag kan inte ladda hemma (men BrF:en har fått in offerter för laddstolpar, så det är i alla fall på gång), men ser ändå till att ha full laddning vid start, om jag ska åka långt.
Hurdå?
Som mest vågar jag ladda till 90% dagen innan vi åker, men det förutsätter att det finns plats på någon av de 6 laddplatser i närheten där man får stå i 12 timmar. Alternativet är ett köpcentrum 1,3 km bort där man får stå 4 timmar.

Det är ju inga problem att tanka en avgasbil full och låta den stå något dygn.
Jag använder laddstolpar som finns i området där jag bor. Det kräver visserligen en promenad på upp till tio minuter, men det skadar inte hälsan.
Men din och min situation är väl inte så intressant att diskutera. Diskuterar vi el vs diesel är det mer relevant att se på de mest typiska fallen och det är ändå att man kan ladda hemma.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elpriset på rekordnivå – dags att byta till diesel?

Inlägg av Maw »

Niklas Z skrev:
Jag använder laddstolpar som finns i området där jag bor. Det kräver visserligen en promenad på upp till tio minuter, men det skadar inte hälsan.
Samma för mig, 10 minuters promenad till gratis laddning på allmän parkering. Jag har innget problem med en snabb promenad före långkörning och prisbilden är svårslagen. :)
Skriv svar