Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.

Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilar ;) kan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av MWall »

IcePic skrev:
I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.

Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilar ;) kan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Fast vad fan? Att det finns bilar som inte går sönder ursäktar väl inte alla som går sönder? Även hos Tesla så är det väl så att de flesta inte går sönder? Det här är ju inte binärt utan det handlar om i vilken omfattning Teslas bilar går sönder jämfört med konkurrenternas bilar. Om 80% av Teslas bilar inte går sönder så är det ju genomuselt om konkurrenternas bilar håller till 95%? (Siffror tagna ur luften).

Att då få en massa rapporter från de 80% som har felfria bilar är ju inte relevant. Det har ju snarast till syfte att förvirra.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

MWall skrev:
IcePic skrev:
I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.

Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilar ;) kan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Att då få en massa rapporter från de 80% som har felfria bilar är ju inte relevant. Det har ju snarast till syfte att förvirra.
Hur vet man att det är just 80% om man bara ser den vokala delen (20% då i exemplet) ?
Om allt som syns är "gnället" och man inte tittar på andra delen så kommer det ju framstå som om 100% har problem, vilket förstås inte heller är sant.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av MWall »

IcePic skrev:
MWall skrev:
IcePic skrev:
I senaste podden ombads de vars Teslor *inte* gått sönder en massa att maila in till alfred@bilarmedsladd.se och berätta, bara för att se om man kan "kompensera" för att forum-postningar oftast kommer från folk som upplever nån sorts problem och att "hälsan tiger still" så man inte vet om hur många som inte alls har problem med sina bilar.

Tänkte bara posta så fler (med icke-trasiga bilar ;) kan maila in och meddela att alla tesla inte krånglar.
Att då få en massa rapporter från de 80% som har felfria bilar är ju inte relevant. Det har ju snarast till syfte att förvirra.
Hur vet man att det är just 80% om man bara ser den vokala delen (20% då i exemplet) ?
Om allt som syns är "gnället" och man inte tittar på andra delen så kommer det ju framstå som om 100% har problem, vilket förstås inte heller är sant.

Det kommer du inte veta om folk mailar in om felfria bilar heller. Det finns väl dock neutral statistik från t ex Bilprovningen eller försäkringsbolagen om man verkligen bryr sig? Finns även statistik från andra länder.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av mans71 »

Känns sådär genomtänkt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av Curik »

:lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av chaffis75 »

Ja de blir ju välsigt svårt att veta vad 10 mail om fungerande teslor innebär, man måste ju ha referenser.. Men visst Albert verkar vara en mycket smart kille så han har säkert någon tanke om hur han ska använda denna data.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av mati »

Att en bil inte gått sönder har ju i princip noll informationsvärde. Jag anser att det är en självklarhet att en produkt man har köpt i regel inte ska gå sönder inom en rimlig tidshorisont. Då är det nästan lite löjligt att man ska rapportera in det, som om felfria bilar tillhör undantagen. Så är det förhoppningsvis inte.
Däremot så har det faktiskt informationsvärde när folk berättar om felen de faktiskt haft på sina bilar. Om det är fel som visar sig vara ganska vanliga så kan det dels vara till hjälp när det är dags att åtgärda dem, dels vet man som bilägare att ett visst fel möjligen kan uppstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

MWall skrev:
Det kommer du inte veta om folk mailar in om felfria bilar heller.
Det här låter som "om vi inte kan få 100% korrekt info från varje ägare är det ingen ide att ens försöka", som om det inte gick att få nån kunskap om vad folk tycker genom att fråga 1000 personer om vad de tänker rösta på eller vad Novus/SCB nu ringer folk om.
Det finns väl dock neutral statistik från t ex Bilprovningen eller försäkringsbolagen om man verkligen bryr sig? Finns även statistik från andra länder.
Jag är hyffsat säker på att bilprovningen och trygg-hansa(?) inte vet ett smack om när, hur och varför min M3LR 2021 varit på Tesla SC.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Att en bil inte gått sönder har ju i princip noll informationsvärde. Jag anser att det är en självklarhet att en produkt man har köpt i regel inte ska gå sönder inom en rimlig tidshorisont. Då är det nästan lite löjligt att man ska rapportera in det, som om felfria bilar tillhör undantagen. Så är det förhoppningsvis inte.
Däremot så har det faktiskt informationsvärde när folk berättar om felen de faktiskt haft på sina bilar. Om det är fel som visar sig vara ganska vanliga så kan det dels vara till hjälp när det är dags att åtgärda dem, dels vet man som bilägare att ett visst fel möjligen kan uppstå.
Håller med dig där. Man förutsätter ju att en bil, eller annan valfri produkt, inte skall gå sönder.

Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.

Man skall ju förutsätta att det inte är köer och att alla laddpunkter är hela. Precis som man förutsätter på bensinmackar. Bättre att få information om när det är köer vid laddstationer, eller att varna för om några stationer har en eller flera trasiga laddpunkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av Legato »

IcePic skrev:
MWall skrev:
Det kommer du inte veta om folk mailar in om felfria bilar heller.
Det här låter som "om vi inte kan få 100% korrekt info från varje ägare är det ingen ide att ens försöka", som om det inte gick att få nån kunskap om vad folk tycker genom att fråga 1000 personer om vad de tänker rösta på eller vad Novus/SCB nu ringer folk om.
Det finns väl dock neutral statistik från t ex Bilprovningen eller försäkringsbolagen om man verkligen bryr sig? Finns även statistik från andra länder.
Jag är hyffsat säker på att bilprovningen och trygg-hansa(?) inte vet ett smack om när, hur och varför min M3LR 2021 varit på Tesla SC.
Tycker också Bilprovningens statistik är rätt ointressant så länge de bara redovisar andel av bilarna som fått anmärkning. Är ju en j-la skillnad om anmärkningen är felinställt helljus vs tex trasig hjulupphänging (för att ta två exempel som båda verkar överrepresenterade för Tesla).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

mati skrev:
Att en bil inte gått sönder har ju i princip noll informationsvärde. Jag anser att det är en självklarhet att en produkt man har köpt i regel inte ska gå sönder inom en rimlig tidshorisont. Då är det nästan lite löjligt att man ska rapportera in det, som om felfria bilar tillhör undantagen. Så är det förhoppningsvis inte.
..och det fick man reda på genom att...
Däremot så har det faktiskt informationsvärde när folk berättar om felen de faktiskt haft på sina bilar. Om det är fel som visar sig vara ganska vanliga så kan det dels vara till hjälp när det är dags att åtgärda dem, dels vet man som bilägare att ett visst fel möjligen kan uppstå.
Det var inte på fråga att folk inte ska posta om fel, bara att det är lite ensidigt att bara se de som har fel, och att det vore fint att höra från folk som inte har det.
Man kan ju inte undersöka genomsnittshälsa hos folk genom att bara fråga folk i väntrummet till sjukan.

Och det är inte som om det varit tvingande eller nåt, folk i den här tråden verkar gå i taket över att nån på en podd ber om info som just nu inte riktigt finns.

Jag tog reda på vart man skulle maila och postade den infon ifall nån annan vill svara eftersom det kan vara lurigt medans de pratar att fånga upp vem som ville ha infon under pågående pod, och sen är reaktionerna som om jag hatar bilar som inte är fel på eller som om all statistik är ond och fel. Vill man inte skicka så klickar man till nästa postning i forumsektionen "Bilar med sladd" och så går livet vidare, svårare än så är det inte.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

Man bara föreställer sig att nån här på forumet ska köra till Portugal och tycker att det är mycket postningar (eller bara!) om krångel med laddning i Europa och ber folk i kategorin "Långresor" som inte haft problem att köra långt genom Europa att posta ifall de körde utan problem fram och tillbaka och sen få svar i stil med:

-"Självklart ska alla 100% kunna bila till Portugal utan problem, så j*vla värdelös info. Dessutom ska jag inte till Portugal nånsin, så det är sämre än värdelöst att posta att det går bra"
-"Man behöver inte posta sånt, det är bara att ta antalet Teslor och sen dra av alla som klagat så vet man hur bra det funkar att bila genom kontinenten."

Om nån tänker att det är helt rätt ryggmärgs-reflex istället för att bara gå vidare med sitt liv bara för man inte är sugen på att posta om sina fungerande resor så tycker jag lite synd om er. Det är helt ok om man inte ville svara, eller inte gillar Bilar med Sladd-podden eller hatar undersökningar, då bara låter man bli att maila dem. Klart.

Att ta till kraftuttryck för att man råkar bli erbjuden att frivilligt hjälpa dem i podden med att skaffa mer info om nåt de vill veta..
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
martinot skrev:
Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har man misslyckats helt i grunden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
IcePic skrev:
martinot skrev:
Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har *man* misslyckats helt i grunden.
"Man" <- vilken entitet är det vi pratar om där, och exakt hur relaterar det till "en person vill ha positiva nyheter om när det är ledigt på stolparna"?

Det är rätt svårt att följa vad du argumenterat mot (eller för?) just nu. Det är svårt för mig att knyta det till nånting alls relaterat till en poddskapare som vill kontra det överväldigande negativa flödet av rapporter gällande reparationer med motsvarande rapporter om positiva upplevelser av felfritt ägande. I ladd-fallet då skulle man vara emot att nån listar information om alla tider då det är ledigt? För vem blir det bättre att inte ge nån en chans att få ta emot sån information? Oavsett om personen får 0, 1, eller 1000 mail som säger "min bil är felfri sedan 20xx", på vilket sätt känner du att ditt liv blev så mycket sämre att du behövde hugga på att jag pekar ut att där existerar en person som vill ta emot positiva rapporter? Det kommer inte ha den minsta inverkan på teslas kvalitetsarbete, det kommer inte ändra antalet bra vs dåliga bilar.

Den entitet som du angav som "man" i sista meningen, oavsett om det är Elon, S-regeringen, Elbolagen, Tibor, Ionity-koncernen eller vilka du riktar ditt hot om att gå till fossilbil mot, de kommer inte ändra nåt baserat på den otroligt korrekta eller totalt felaktiga slutsatsen podden kommer dra av de svaren de får.
Så vad är det som du är så rädd för ska hända i ditt liv om vi lät min post, som pekar på deras undersökning, gå obemött?
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av martinot »

IcePic skrev:
martinot skrev:
IcePic skrev:
martinot skrev:
Är ju precis lika ointressant som att rapportera in när det _inte_ är kö på SuC, Ionity eller hos andra laddoperatörer, samt att det inte är några trasiga laddare. Totalt dj-vla meningslöst.
Om allt du vet är "kö vid 15, kö vid 16, kö vid 17" så vet du inte om det är tillgängligt vid 16.15 eller 16.59.
Således är det bra att ha info att det INTE är kö vid 16.30.
Jag förutsätter att det aldrig är kö vid snabbladdning, eller trasiga laddpunkter. Skall jag passa in mitt resande i "slottar" efter exakta tider jag skall passa så lämnar jag elbilskörandet och går tillbaka till fossilt tills att läget ser annorlunda ut i landet. Sådant fungerar inte för mig. Då har *man* misslyckats helt i grunden.
"Man" <- vilken entitet är det vi pratar om där, och exakt hur relaterar det till "en person vill ha positiva nyheter om när det är ledigt på stolparna"?

Det är rätt svårt att följa vad du argumenterat mot (eller för?) just nu. Det är svårt för mig att knyta det till nånting alls relaterat till en poddskapare som vill kontra det överväldigande negativa flödet av rapporter gällande reparationer med motsvarande rapporter om positiva upplevelser av felfritt ägande. I ladd-fallet då skulle man vara emot att nån listar information om alla tider då det är ledigt? För vem blir det bättre att inte ge nån en chans att få ta emot sån information? Oavsett om personen får 0, 1, eller 1000 mail som säger "min bil är felfri sedan 20xx", på vilket sätt känner du att ditt liv blev så mycket sämre att du behövde hugga på att jag pekar ut att där existerar en person som vill ta emot positiva rapporter? Det kommer inte ha den minsta inverkan på teslas kvalitetsarbete, det kommer inte ändra antalet bra vs dåliga bilar.

Den entitet som du angav som "man" i sista meningen, oavsett om det är Elon, S-regeringen, Elbolagen, Tibor, Ionity-koncernen eller vilka du riktar ditt hot om att gå till fossilbil mot, de kommer inte ändra nåt baserat på den otroligt korrekta eller totalt felaktiga slutsatsen podden kommer dra av de svaren de får.
Så vad är det som du är så rädd för ska hända i ditt liv om vi lät min post, som pekar på deras undersökning, gå obemött?
Tror vi alla redan sagt vad vi tycker i ärendet. Tror det är rätt klart för alla, oavsett vad man anser.

Det är även OK att tycka (och posta) olika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av IcePic »

martinot skrev:
Tror vi alla redan sagt vad vi tycker i ärendet. Tror det är rätt klart för alla, oavsett vad man anser.
Det var inte glasklart för mig, därav mina klargörande frågor.
Det är även OK att tycka (och posta) olika.
Visst, men ge mig bara svar på vad det var som gjorde att undersökningen (eller min postning om den?) krävde både "fan" och "jävla" ?

Det är nog det jag minst begrep från alla svar.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av Alfred »

Hade missat att det pågick diskussion här. Tack alla som mejlade!

För er som tyckte det var illa genomtänkt – det ska såklart inte användas som något empiriskt underlag för att uttala sig om kvaliteten. Men bra att få en känsla för om det finns verkligt felfria exemplar där ute i och med att de flesta man pratar med verkar ha haft åtminstone lite skönhetsfel eller skrammel. Och framförallt: gör att jag får riktiga personer att ta kontakt med för intervju om jag behöver någon som representerar motbild i ett kommande reportage.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7487
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Maila in och säg om din bil INTE varit trasig

Inlägg av mikebike »

Min höll nästan 4 månader, det är mycket bättre än gamla bilen. :roll:

Nu har jag servicetid i mitten av augusti för att byta laddluckan, den öppnas inte när man trycker på den.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar