V2G vilka?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: V2G vilka?

Inlägg av flipmac »

Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2G vilka?

Inlägg av R_Edvinsson »

flipmac skrev:
Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?
Inte sett någonstans hur dessa V2G lösningar skall implementeras och om det är AC eller DC baserat, dvs om laddaren i bilen kan arbeta baklänges eller om man måste ha en inverter på väggen hemma.

Oavsett är det tyvärr inget snack om just V2L för just MEB bilarna. :(
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2G vilka?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns faktiskt till Nissan Leaf också.

Ska funka från årsmodell 2013 och nyare.

https://www.fermataenergy.com/news-pres ... -in-the-us
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: V2G vilka?

Inlägg av flipmac »

R_Edvinsson skrev:
flipmac skrev:
Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?
Inte sett någonstans hur dessa V2G lösningar skall implementeras och om det är AC eller DC baserat, dvs om laddaren i bilen kan arbeta baklänges eller om man måste ha en inverter på väggen hemma.

Oavsett är det tyvärr inget snack om just V2L för just MEB bilarna. :(
ID buzz har ett tillägg med 230V under passagerarsätet. Dock bara 300W enligt vissa så i praktiken helt oanvändbart som V2L.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: V2G vilka?

Inlägg av PeteAstro »

Fisker Ocean kommer med några olika varianter:

PowerBank-system
PowerShare-laddning mellan bilar PowerHouse-funktion för Vehicle-to-Home Externt eluttag

Oklart hur det ska fungera eller hur mycket kräm man får ut i uttaget.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Ferroamp och V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Fler Bilägare vill utnyttja V2L.
Screenshot_20221006-115125_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: V2G vilka?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Fler Bilägare vill utnyttja V2L.
Screenshot_20221006-115125_Facebook.jpg
Ja med eldrör kan han värma både huset och trädgården :lol:
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: V2G vilka?

Inlägg av Anonym »

Nya Volvo EX90 kommer kunna V2L
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2G vilka?

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.
Samma här, men framöver kommer jag nog att tänka om vad gäller V2G men det hänger på ”priset” osv.
V2L hade jag väldigt gärna haft redan nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2G vilka?

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.
Samma här, men framöver kommer jag nog att tänka om vad gäller V2G men det hänger på ”priset” osv.
V2L hade jag väldigt gärna haft redan nu :)
Jo v2g handlar ju om ekonomi och vad man kan tjäna på de men v2l är mer en praktisk sak man kan ha nytta av själv. Så egentligen vämdigt olika saker även om de tekniskt är ganska lika.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

Amen… som man brukar säga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: V2G vilka?

Inlägg av Anonym »

https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l

Lite information om dom olika varianterna om någon vill läsa :)
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2G vilka?

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20221027-160928_Chrome.jpg
Bild från länken ovan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: V2G vilka?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Bilar med V2L har en liten off the shelf växelriktare inbyggd i bilen. Har jag fattat rätt?
Skälet till att Bidirectional-bilarna med rejäl effekt istället kräver extern växelriktare är att det skulle bli för tungt och dyrt att bygga in en så stor enhet som krävs.

Lucid har bi-directional funktion inbyggt i bilen vilket jag tyckte var lite intressant, dock inte i Europa än. Ta en titt på denna videosnutt:



Fördelen blir att man återanvänder bilens omvandlare istället för att ha en separat växelriktare i huset, och får rejält med effekt, i samma storleksordning som laddeffekten.

Modern kontrollteknik har kommit så långt att spänningsomvandling och lik/växelriktning kan skapas i samma steg, vilket jag tror att han, lite förenklat, egentligen säger i videon. Denna IEEE-artikel förklarar den trenden för den som är nyfiken. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp ... er=9082296.

Poängen med inlägget är: Om V2G blir tillräckligt efterfrågat så kanske dubbelriktat inbyggt bilen blir ett vanligt tillval slut. De stationära V2G-växelriktarna som säljs nu blir i så fall obsoleta, eller vad tror ni?

Så här kan en trefas dubbelriktad laddare se ut:
Screen Shot 2022-11-08 at 11.52.33 AM.png
Teslaägare sedan 2013
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2G vilka?

Inlägg av MrRun »

Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Ioniq 5 FE AWD
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: V2G vilka?

Inlägg av iAkita »

MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2G vilka?

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.
Precis, det skulle behövas en egen jordning för att fylla en funktion med en jfb, men ändå känns det som att
en läckström någonstans (mot den lokala jorden i systemet) borde väl kunna uppstå och då detekteras
ändå, eller? :lol: Nu blev jag osäker ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2G vilka?

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev:
iAkita skrev:
MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.
Precis, det skulle behövas en egen jordning för att fylla en funktion med en jfb, men ändå känns det som att
en läckström någonstans (mot den lokala jorden i systemet) borde väl kunna uppstå och då detekteras
ändå, eller? :lol: Nu blev jag osäker ju…
Kopparspett/jordtag i elintaget på huset.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2G vilka?

Inlägg av mati »

En jobbarkompis som i grunden är elektriker menar att V2L är totalt livsfarligt och borde förbjudas eftersom det saknas jordning. Nu tillhör han den sortens människor som gärna svartmålar saker och ting och han har en tendens att överreagera. Eftersom jag vet detta är jag inte direkt livrädd när jag använder V2L funktionen i min bil. Och de biltillverkare som håller på med detta är ju inga idioter direkt. Det är ju dessutom ett problem som borde rimligen finnas i andra sammanhang också. Men ändå en intressant tanke. Ska man tjonga ett järnspett i backen så man har riktig jordning när man kör V2L? Eller blir bilen ledsen då?
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2G vilka?

Inlägg av MrRun »

Om man läser tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... tt.435856/ så verkar man komma fram till att det borde finnas någon sorts isolationsövervakning i bilen och att man ska nog inte försöka fixa någon egen jordning i form av jordspett eller så.
Jord i V2L-uttaget verkar vara ansluten till bilens chassie.

Iaf så får vi se vad elektrikern säger, jag har meddelat mina önskemål med lite uttag här och där i huset så att jag har möjlighet att driva flera basfunktioner med bilen. Han skulle läsa på lite kring personskydd i bilen/regler osv. Det är ju ny teknik även för elektriker det här. :)
Ioniq 5 FE AWD
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: V2G vilka?

Inlägg av R_Edvinsson »

MrRun skrev:
Om man läser tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... tt.435856/ så verkar man komma fram till att det borde finnas någon sorts isolationsövervakning i bilen och att man ska nog inte försöka fixa någon egen jordning i form av jordspett eller så.
Jord i V2L-uttaget verkar vara ansluten till bilens chassie.

Iaf så får vi se vad elektrikern säger, jag har meddelat mina önskemål med lite uttag här och där i huset så att jag har möjlighet att driva flera basfunktioner med bilen. Han skulle läsa på lite kring personskydd i bilen/regler osv. Det är ju ny teknik även för elektriker det här. :)
Man måste verkligen ha tungan rätt i mun när man kopplar in en V2L matning in i ett hus.

Oavsett vad du får för information från internet så är det krav idag på JFB vid nyinstallationer, och ett monterat uttag anslutet till bilen är en nyinstallation i alla bemärkelser.

Dvs skall du mata huset, mer än via en lös stickpropp, ja då behöver det ske via en egen central med jordfelsbrytare ich med separat jordspett eller anslutning till husets befintliga jordtag.

Vidare är det otroligt viktigt att detta aldrig kan få kontakt med övriga husets inkommande matning då det skulle kunna skapa backspänning ut på nätet vid ett eventuellt strömavbrott.
Du kan även behöva meddela nätägaren att det finns reservkraft och förmodligen vill de även besiktiga anläggningen.
Jordtagsvärde är tex något som alltid efterfrågas men ofta missas.

Vi hade det uppe på utbildningen för något år sedan och det är absolut ingen enkel nöt att knäcka på ett godkänt sätt, och det saknas föreskrifter specifikt för V2L utan här får man gå helt på reglerna om reservkraft som är väldigt tydliga med vad som krävs.
Skriv svar